Met vliegtuig naar Noorwegen of Finland

Mijn kinderen willen graag eens vliegen. Is dit makkelijk te combineren met wintersport in Noorwegen of Finland ? Tegen een schappelijke prijs !
Hoe is jullie ervaring met die landen ?
In de Kerst- of Carnavals vakantie, en kinderen zitten niet meer op les.
Dank.

Ben in Trysill geweest. Gevlogen op Oslo, speciale skibus naar Trysill en iets van ruim 2.5 uur later aangekomen. Prima te doen en Trysill is wel leuk met het gezin. Knus en 1 berg. Zou niet in december gaan want dan zijn de dagen heel erg kort wat daglicht betreft.

Let trouwens op dat je een ticket boekt naar Oslo Gardemoen. Prijsvechters vliegen nog wel eens naar een luchthaven zo’n 100 km ten zuiden van oslo, Gardemoen ligt aan de noordkant

Running against the wind

Ben op die manier eens naar Geilo geweest, beide kanten op meer dan 3 uur in de bus. Houd er rekening mee dat een busrit (in ieder geval voor wat kleinere kinderen) veel vervelender is dan een even lange autorit, en de ski-ervaring is natuurlijk anders (kom je puur voor het pisteskiën dan zou ik mijn geld anders besteden). Daarbuiten is het natuurlijk een fantastische ervaring.

❄️

Oslo Vinterpark is ook wel leuk, misschien niet voor een week, maar wel als inkomer of afsluiter. Eenvoudig in klein half uurtje met de metro te bereiken vanuit centrum Oslo.
En kun je direct de Holmenkollen springschans bekijken (zit ook wel leuk museumpje bij). Die is 2 haltes voor het Vinterpark met dezelfde metro :)

Of vlieg op Bergen (erg mooie landing boven de fjorden) en dan vrij snel met de bus naar Myrdalen of bijvoorbeeld Roldal. Met kinderen is het daar heerlijk skiën. Fijne sneeuw, fijne pistes en rustig. De gebieden zijn niet groot, maar met kinderen hoeft dat geen probleem te zijn.

Click. Click. Peace

Oke, dank alvast.
In ieder geval informatie waar ik alvast mee aan de gang kan.

ik ben over Helsinki naar Rovaniemi gevlogen dat was nu niet bepaald een goedkope vlucht, dus weet niet of wat dat betreft Finland een goede keuze is.

Dienten Die Alte schule

Tui Fly (voorheen Arke) vliegt wekelijks naar het Finse Kittilä. Het leuke skigebiedje van Levi ligt daar 10 minuten vandaan.

Naast skieen is Fins Lapland ook de ideale bestemming voor andere winter ervaringen zoals een sledetocht met huskies en/of rendieren, racen op een sneeuwscooter of een wandeling op sneeuwschoenen. En als mogelijke bonus het noorderlicht.

Hoewel nooit gevlogen, ik ga elk jaar met de boot naar Noorwegen, kan ik je zeker Hemsedal aanraden. Veruit onze favoriet. Uiteraard is het in de Kerstvakantie vroeg donker, maar de pistes zijn elke dag open tot 19:00 (vrijdag 22:00) en goed verlicht. In de voorjaarsvakantie is er nauwelijks verschil met Nederland. Voor echt gevorderde skiers is het gebied wellicht te klein voor een hele week, maar wij (beginnend gevorderd :-)) maken er gerust een week vol. Een week loopt daar van zondag tot zondag. Handig om rekening mee te houden. Verder zijn alle Scandinavische activiteiten zoals husky- en sneeuwscootertochten wel te vinden. Vanaf Oslo Gardemoen rijdt er een skibus naar het gebied (€ 85,00 p.p. voor een retour). Overigens moet je het begrip ‘tegen een schappelijke prijs’ wel een beetje ruim nemen. Het blijft Noorwegen… :-)

?? 2023

Net terug van een zomervakantie uit Noorwegen.Wat ons opviel in vergelijking met vorig jaar winter dat de de Noorse economie een aardige knauw heeft gehad.Wat zich uit in lagere prijzen in de supermarkt… Wij zijn ook regelmatig in het Hemsedal en Trysil geweest. Prima te doen met kids en Hemsedal heeft het voordeel dat je maar aan 1 kant de berg af kan. Als ze maar lang genoeg door skiën of boarden dan komen ze bij het welkomssenteret uit. Ideaal als ze zelf op pad willen of je ze kwijt raakt…

Een van mijn kinderen is een paar jaar geleden met de Kerst naar Fins Lapland geweest, ergens boven de poolcirkel. Ski’s konden gratis mee.
Eigen blokhut met privé sauna. Bijzondere ervaring. De mogelijkheden om te skiën waren redelijk beperkt, de pistes die er zijn waren echter prima, maar geen forse uitdaging. Er zijn daar geen bergen, maar omdat je overal boven de sneeuwgrens zit kun je afdalen van heuvels van een paar honderd meter hoog.
Met name het aanbod van andere activiteiten, ijsklimmen, sneeuwscooter-rijden, rendieren bekijken, naar de Kerstman en de Samicultuur maakten de vakantie daar leuk, maar het was iets anders dan een echte skivakantie.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Ik ga over 1,5 week naar Levi (Finland), ook een eigen blokhut met prive sauna geboekt. Ben enorm benieuwd. Iemand nog tips, naast de standaard dingen die ik op internet vind (huskytochten, sneeuwscooters, etc.)?

De belangrijkste tip die ik je kan geven :

Boek je excursies niet via de reisleiding, maar ga een keer bij de plaatselijke Tourist-information langs. Dit ligt ietsje buiten het dorp in de buurt van het grote zwembad.

Bij de Tourist-information hebben ze allemaal mappen met aanbieders van excursies. Wij hebben daar een husky-tocht geboekt. Deze kostte hetzelfde als de excursie van TUI maar de route was 2x zo lang.

Ook de sneeuwscooter excursie naar een rendieren farm hebben we daar geboekt.

IJsvissen hebben we overgeslagen. Volgens een gids zijn er in deze periode helemaal niet veel vissen. De vissen bevinden zich nu in een soort ‘winterstand’. Ze blijven op de bodem met een hele lage hartslag.

Skieen in Levi vonden we leuker dan vooraf verwacht. De pistes zijn niet heel uitdagend, maar het gebiedje is groot genoeg om je er te vermaken.

als lunch tip kan ik je het eethuisje onder aan de ‘north east slopes’ aanraden.
Het is een hele relaxte tent waar ze heel betaalbaar de lekkerste zalmsoep serveren die ik ooit heb gegeten. Ze hebben er ook andere soepen, salades, frites, pastas etc…

Onderaan bij de ‘south-slopes’ kan je ook lekker eten, maar daar is het restaurant groter en drukker omdat daar een grote parkeerplaats is waar de ‘lokalen’ het skigebied betreden. In dit gedeelte zijn ook de kinder- en beginnerspistes.

null

*bericht bewerkt door zenith op 26 jan 2017 14:56

Plaats een reactie