Vervoer ski's ín auto

Ik heb ooit eens mijn skis met spanriempjes vastgemaakt aan de handvaten in het dak toen we met vier in een mercedes e klasse gingen skien. Zo kun je natuurlijk maar 1 paar meenemen maar we hebben er onderweg toch weinig last van gehad. Er zaten natuurlijk wel geen al te grote personen langs deze kant.

Met 3 kinderen naar een appartement (lees: voldoende etenswaren mee), lukt het mij niet meer zonder tot de nok gevuld en 2 boxen op pad te gaan. Ik heb hier destijds 2 Thule Ranger 500 op de kop getikt bij Halfords. Voordeel van deze boxen is dat ze opvouwbaar zijn en weinig ruimte innemen. Ik kan ze beide onder het bed opslaan als ze niet nodig zijn.

https://cdn.wintersport.nl/forum/16/64b89966a6b1c0a61984c588...

?? 2023

Vroeger altijd alles in de auto. Twee paar ski’s en een snowboard. We hebben op één auto na, altijd kleine auto’s en zelfs héle kleine auto’s gereden. Alles paste er gewoon in. We zetten altijd alles vast in de auto maar ook in de dakbox. De laatste 6 jaar hebben we een dakbox omdat ik de rommel in de auto zat ben. Ik rijd graag in een opgeruimde auto met voldoende zicht. Tegenwoordig heb ik liever wat ruimte over dan dat alles krap moet passen. De (Thule)box stond eerst op de Mazda 2 en zal volgende keer voor het eerst op de Citroën DS3 gaan. We hebben alleen nieuwe dakdragers en dakstrips(andere bevestiging dan bij de Mazda) hoeven kopen. De box is nog goed.

(lees: voldoende etenswaren mee)

Martijn77 op 7 sep 2016 00:20

Bang dat ze op plaats van bestemming geen supermarkt hebben??

Übung macht den meister!!!

(lees: voldoende etenswaren mee)

Martijn77 op 7 sep 2016 00:20

Bang dat ze op plaats van bestemming geen supermarkt hebben??

RFKANGOO op 7 sep 2016 06:47

Nee hoor, dat is het niet ?

?? 2023

ivm. met het verbruik. Ik verbruik met een 1,4 liter Diesel TDI tussen de 0,3 en 0,5 liter meer per 100km met de skibox erop. Dat is echt verwaarloosbaar. Je moet ook rekening houden dat je wagen ook extra geladen is, dat vebruikt ook al meer. Hou je zeker aan het laadvermogen van de wagen. 4 personen inclusief bagage is al snel meer dan 400kg! Met de skibox op je dak is het gewicht ook net iets beter verdeeld over de wagen, ipv. enkel op je achterassen.

Voor korte tripjes (2 volw. 2 kinderen) naar bijv. Winterberg alle spullen (4 paar ski’s etc.) in de stationwagen die gelukkig voorzien is van een skiluik. Uiteraard ski’s in skizakken en goed fixeren.

Voor de wintersport weken altijd een dakkoffer en dan gaan er ook al gauw 5 tot 6 paar ski’s mee. Ook hier is het belangrijk dat je de skibox netjes belaadt (let op max. belading dak van je auto en dakkoffer) en zorgt dat er geen schuivende lading in zit en de boel goed fixeert.

Over het extra verbruik heb ik mij eigenlijk nooit druk gemaakt (zeker als je de rest van wintersportkosten in beschouwing neemt…).

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Joy85: Als je auto aan beide kanten een spiegel heeft, wat tegenwoordig toch wel standaard is, dan mag je m gewoon volstouwen.

Robert7 op 6 sep 2016 14:03

Heb deze vraag eens gesteld aan de Belgische politie, en kreeg toen een duidelijk antwoord! In Nederland lijkt het me volgens de wetcode wel toegestaan. Nu, los van dit, zonder zicht door je achterruit is verre van ideaal, niet? Ik zou het niet doen voor lange afstanden. :)

Zit te denken om de ski’s gewoon zo op de dakdragers te binden, dus zonder skibox. kan eigenlijk alles wel kwijt achterin onze station alleen de ski’s dus niet , iemand hier ervaring mee misschien

Joy85: Als je auto aan beide kanten een spiegel heeft, wat tegenwoordig toch wel standaard is, dan mag je m gewoon volstouwen.

Robert7 op 6 sep 2016 14:03

Heb deze vraag eens gesteld aan de Belgische politie, en kreeg toen een duidelijk antwoord! In Nederland lijkt het me volgens de wetcode wel toegestaan. Nu, los van dit, zonder zicht door je achterruit is verre van ideaal, niet? Ik zou het niet doen voor lange afstanden. :)

Joy85 op 7 sep 2016 09:58

Vakantiegangers met een caravan kunnen ook niet naar achteren kijken, die Belgische diender was vast Hollandertje aan het pesten ;-)
Of het verre van ideaal is? Ik heb enkele jaren op een vrachtauto gereden dus gebruik mijn eigen binnenspiegel nauwelijks en ben helemaal gewend aan het rijden op mijn buitenspiegels. En dan er zijn er ook nog hordes mensen die oogkleppen op hebben en niet eens weten dat ze spiegels hebben.

?? 2023

Een vriend van mij is 2.10m. Dus erg lang en dus ook lange skies;) vervoer van de skies in een niet-station auto is altijd lastig en is een dakkoffer de beste oplossing. De skies passen wel in de auto maar door het midden kan je niet schakelen en naar de zijkanten gericht kan het ook wel, maarja door zijn lengte moet de stoel ook naar achteren ?

Maargoed zolang je geen 170km/h met een dakkoffer rijd is het prima. Je hoord af en toe de wind er langs gaan, maar voor de rest goed te doen.

Wintersport.. daar kan je me 's nachts voor wakker maken!

Joy85: Als je auto aan beide kanten een spiegel heeft, wat tegenwoordig toch wel standaard is, dan mag je m gewoon volstouwen.

Robert7 op 6 sep 2016 14:03

Heb deze vraag eens gesteld aan de Belgische politie, en kreeg toen een duidelijk antwoord! In Nederland lijkt het me volgens de wetcode wel toegestaan. Nu, los van dit, zonder zicht door je achterruit is verre van ideaal, niet? Ik zou het niet doen voor lange afstanden. :)

Joy85 op 7 sep 2016 09:58

Nu wil het toeval dat’k tamelijk (zeg maar beroepsmatig zeer goed) op de hoogte ben van die wetgeving.

Concreet is deze van belang:
http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/220-art4…

45.1. De lading van een voertuig moet zodanig geschikt zijn dat ze bij normale wegomstandigheden :
1° de zichtbaarheid van de bestuurder niet kan hinderen;
2° geen gevaar voor de bestuurder, de vervoerde personen en de andere weggebruikers kan vormen;
3° geen schade kan veroorzaken aan de openbare weg, zijn aanhorigheden, aan de erin liggende kunstwerken of aan de openbare of privé-eigendommen;
4° niet op de openbare weg kan slepen of vallen;
5° de stabiliteit van het voertuig niet in het gedrang kan brengen;
6° de lichten, de reflectoren en het inschrijvingsnummer niet onzichtbaar kan maken

en

Artikel 34. Gebruik van de achteruitkijkspiegels

De bestuurder moet de achteruitkijkspiegels zo stellen dat hij van zijn zitplaats het verkeer achter en links kan gadeslaan en ondermeer een ander voertuig kan waarnemen dat begonnen is links in te halen.

In de praktijk mag je rustig dingen op je hoedenplank etc leggen, zolang je mbv je spiegels maar goed de omgeving van de auto kan in de gaten houden.

Zit te denken om de ski’s gewoon zo op de dakdragers te binden, dus zonder skibox. kan eigenlijk alles wel kwijt achterin onze station alleen de ski’s dus niet , iemand hier ervaring mee misschien

gallox3 op 7 sep 2016 10:44

Let op dat je bindingen dan je dak niet raken. Mijn bindingen zijn hoog genoeg dat de onderste het dak raakt. Skiklem voor je dakdrager is veel handiger, steviger en kan je vaak op slot doen. Rond de €20 heb je al een setje op marktplaats.

Met 3 kinderen naar een appartement (lees: voldoende etenswaren mee), lukt het mij niet meer zonder tot de nok gevuld en 2 boxen op pad te gaan. Ik heb hier destijds 2 Thule Ranger 500 op de kop getikt bij Halfords. Voordeel van deze boxen is dat ze opvouwbaar zijn en weinig ruimte innemen. Ik kan ze beide onder het bed opslaan als ze niet nodig zijn.

https://cdn.wintersport.nl/forum/16/64b89966a6b1c0a61984c588...

Martijn77 op 7 sep 2016 00:20

Ook deze gekocht, alleen vergeten te meten hoeveel ruimte ik onder mijn bed heb… Ligt nu dus in mijn studiekamer op de grond. Beetje jammer.

null

Paar keer 4 volwassenen meegenomen in een station. Geen skiluik en uiteraard de achterbak vol met bagage. Nooit gekozen voor skikoffer ivm eerder genoemde redenen, namelijk maximale snelheid en brandstofgebruik.
Ik los het op zoals te zien op het plaatje:

  • de snowbaords in een hoes tussen de voorstoelen (tussen passagiersstoel en de versnellingspook) en de achterkant op de achterbank bij de middensteun.
  • de ski’s in een hoes tussen de zijkant van de auto en de pasagiersstoel. Dus ene einde ski’s zit onder het dashboardkastje, andere einde knoop ik vast aan het handvat bij de achterpasagier. Wel beetje lastig instappen voor de passagierstoel, maar als je zit, geen last.

Zit te denken om de ski’s gewoon zo op de dakdragers te binden, dus zonder skibox. kan eigenlijk alles wel kwijt achterin onze station alleen de ski’s dus niet , iemand hier ervaring mee misschien

gallox3 op 7 sep 2016 10:44

Let op dat je ski’s hier erg vies van worden en zelfs door het gestooide zout aangetast. En losse ski’s op het dak gebruiken meer energie dan een goede skikoffer.

Click. Click. Peace

null

Paar keer 4 volwassenen meegenomen in een station. Geen skiluik en uiteraard de achterbak vol met bagage. Nooit gekozen voor skikoffer ivm eerder genoemde redenen, namelijk maximale snelheid en brandstofgebruik.
Ik los het op zoals te zien op het plaatje:

  • de snowbaords in een hoes tussen de voorstoelen (tussen passagiersstoel en de versnellingspook) en de achterkant op de achterbank bij de middensteun.
  • de ski’s in een hoes tussen de zijkant van de auto en de pasagiersstoel. Dus ene einde ski’s zit onder het dashboardkastje, andere einde knoop ik vast aan het handvat bij de achterpasagier. Wel beetje lastig instappen voor de passagierstoel, maar als je zit, geen last.
Wouter Boarder op 7 sep 2016 14:51

Vind het wel een beetje armoedige oplossing voor in een Rolls Royce. Dat moet toch anders kunnen :-)

*bericht bewerkt door Martijn77 op 07 sep 2016 17:20

?? 2023

2 liter per 100 km. Bij een retourtje naar Oostenrijk of Frankrijk is dat dan toch 40 liter brandstof. Zie http://www.drivessential.com/een-skibox-verbruikt-tot-2-lite…

En als je de stoelverwarming etc ook nog aanzet komt er nog een liter bij per 100 km :-)

chriski op 6 sep 2016 15:04

Ik moet eerlijk zeggen dat als je het terug rekent over een aantal jaar het reuze meevalt qua aanschafkosten en meestal maak je er nog wel eens een kennis blij mee ook (dat ze een dakkoffer kunnen lenen) extra verbruik dat is natuurlijk betrekkelijk aangezien het tempo meestal wel omhooggaat als er geen koffer op het dak zit. Is wellicht een rekensommetje waard; wanneer is het verbruik hoger? Geen koffer en hogere snelheid of wel een koffer en lagere snelheid. En dan de vraag laat je de auto staan als je eenmaal op locatie bent? Zo niet dan is het toch wel fijn dat de natte spullen boven in een koffer liggen. ik zou niet meer zonder willen voor mij wegen de nadelen absoluut niet op tegen de voordelen, maar goed zo heeft iedereen z’n voorkeuren. Succes!

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

Bij ons was de koffer (niet de meest aërodynamische) qua benzine rond de 80 euro extra ondanks een wat lagere snelheid. 1 keer en nooit meer met koffer op die auto. Aan de andere kant lustte die auto sowieso erg veel benzine.

Bij een skiluik in een grote sedan passen 4 paar ski’s (geen borden) en dan kunnen nog 4 personen comfortabel reizen. Maar ski’s zijn nooit alleen. Ik vind dat ski-boots en helmen behoorlijke volumevreters zijn geworden.

Maar iets anders! Hoe zit met toegestane snelheid op de snelweg als je een dakkoffer hebt en hoe zit met de aansprakelijkheid i.g.v. aanrijding? Daar hoor ik verschillende verhalen over!

You can’t buy happiness, but you can buy a lift pass!

Maar iets anders! Hoe zit met toegestane snelheid op de snelweg als je een dakkoffer hebt en hoe zit met de aansprakelijkheid i.g.v. aanrijding? Daar hoor ik verschillende verhalen over!

Lange op 7 sep 2016 21:10

In alle gevallen geldt dat de maximale snelheid van het voertuig, het normale maximale snelheid is. In Duitsland ben je sowieso deels aansprakelijk als je boven de 130km/uur gaat rijden.

Tevens hebben de meeste dakkoffer een maximale toegestaande snelheid van de fabrikant van 130km/uur

Ik vervoer altijd alles IN de auto. 1 snowboard en een paar ski’s. En sinds een paar jaar de mini skietjes van onze zoons. :)
Ik heb dan wel een station wat je wat meer ruimte geeft en doe dat als volgt. Kofferbak lekker vullen met bagage en als alles er in zit als laatste het snowboard en de ski’s in de snowboard tas er overheen schuiven. Ik heb dan tussen de handgrepen die aan het plafond zitten bij de achterbank een mooi houten balkje geklemt zitten. Hier overheen komt dan de punt van de snowboardtas met het board en de ski’s. Ik zet de tas door de draagband/hengsels om te tillen met een sjorbandje vast aan zo’n bevestigings oogje in de kofferbak. Het liefst zo veel mogelijk alles aan de kant geschoven om nog zicht naar achter te hebben natuurlijk :)

Werkt perfect!

Overigens zag ik van de zomer vrij veel auto’s met een bagagebak op de trekhaak/fietsendrager. Even Googelen leert dat er ook zoiets ook bestaat voor wintersportspullen:
(al denk ik dat ski’s hier meestal te lang voor zijn)

null

Overigens zag ik van de zomer vrij veel auto’s met een bagagebak op de trekhaak/fietsendrager. Even Googelen leert dat er ook zoiets ook bestaat voor wintersportspullen:
(al denk ik dat ski’s hier meestal te lang voor zijn)

null

Arjen2 op 8 sep 2016 10:25

Westfalia maakt een skihouder voor hun fietsdrager, waar je 4 paar skies/boards verticaal op kan monteren. (Je kan verder de Westfalia fietsdrager pimpen met een platform, bak, uitbreiding voor een derde fiets, derde remlicht, etc.)

Het meerverbruik bij een dakkoffer valt overigens nog wel mee … als je wat handig bent en tijd hebt.

Twee jaar terug ook een nieuwe dakkoffer gekocht en bij montage op een stationwagon gaan testen (ahv boordcomputer en flowmeter) hoe hij het beste staat. In functie van deze dingen kan je het meerverbruik aardig beperken:

  • beetje meer naar voor of naar achter plaatsen (opletten dat je koffer nog comfortabel open krijgt) levert een kleine 0.3 l/100km minder slecht verbruik op.
  • snelheid in functie bovenstaande en motorkenmerken. Ironisch genoeg gaf zowel boordcomputer als een klein testje met een flowmeter aan dat een effectieve snelheid van 140-145 vaak iets zuiniger was dan 120-130. Nog altijd minder zuinig dan zonder box natuurlijk, maar hey, niet klagen. Dat scheelde ook een 0.15l/100km (lang leve nauwkeurige flowmeters).
  • naden aftapen: eens je box goed vastzit kan je vaak een boel gaatjes/naden aftapen onderaan de box en aan de dragers. Dat is eigenlijk het oudste truukje dat ook gebruikt wordt bij het vastleggen van de verbruikscijfers van auto’s! Dat was goed voor nog een kleine 0.1l/100km.

Al bij al haalde ik met wat efficiënt werken een 0.5l/100km winst ten opzichte van de gewone “werp hem op het dak en rijden” opstelling. Ten opzicht van het gewone rijden zonder box (CC@170kmh) scheelde het maar 0.3l/100km. Dus … mij hoor je niet klagen.

Zelf ook in bezit van een Polo formaat auto (Citroen DS3), ski’s gaan gewoon in de achterbak met neergeklapte banken ‘knus’ tussen de voorstoelen in :)…

Wat @Rogier aanhaalt is ook een leuke “Geen vocht in de auto” met een dakkoffer, zelf de fout gemaakt om een keer 6 paar ski’s een nachtje in de auto te laten liggen (rijdende locker)… Krabben van de ruiten is al een vervelende bezigheid, maar het krabben van de ruiten aan de binnenzijde van de auto is nóg vervelender zo blijkt :)

Let it snow!

Skikoffer, all the way. Naast je ski’s en boards kun je hier ook nog een hoop zachte spullen in kwijt. Dan blijft ruimte over in de kofferbak voor goed zicht en de achter passagiers hebben ook ruimte.

Het verbruik is inderdaad hoger, als je daar serieus naar kijkt kun je altijd kijken naar een dakkoffer en dakdragers die het meest aerodynamisch gevormd zijn.

Pray for Snow!

Ik rij met een Merc-Viano 3.0 V6, met tussenschot (lichte vracht), en zwier alles zelfs trapladder voor sneeuw op het dak van de auto, tot krik om de auto op te krikken in geval van platte band, keerborstel, sneeuw-kettingen, sneeuw-schup,koffer voor slijpen en waxen, dekens voor als je in panne zou komen te staan, en noem maar op, en dan nog plaats te veel, want soms denk ik, heb ik wel alles bij ;-). Dan nog kunnen er 5 volwassenen, incl rijder plaats nemen.

*bericht bewerkt door X4ier op 10 sep 2016 17:58

(lees: voldoende etenswaren mee)

Martijn77 op 7 sep 2016 00:20

Bang dat ze op plaats van bestemming geen supermarkt hebben??

RFKANGOO op 7 sep 2016 06:47

Neen: hollander ! ;-)

Met vier man: koffer op het dak. Minder: alles achterin.
Liefst ben ik van het goed inladen en gaan, met met vier man is dat gewoon niet te doen. Ik heb weinig trek om door het hele interieur overal ski’s e.d. te hebben zwerven om een paar euro voor een dakkoffer te besparen. Het meerverbruik deel je met z’n vieren en is op de totale reis te verwaarlozen, dus ach. En de koffer deel ik met een bekende. Enige dat me geld kost zijn de dakdragers als ik van auto wissel. Ik scoorde een meerverbruik van 20% op de hele rit. Referentiekader was een lege auto met één bestuurder vs een volle auto, vier man, bagage en dakkoffer vol. Dat vind ik best meevallen, als je bedenkt dat er alleen al 300kg extra gewicht meegaat.

Als je goed monteert valt het windgeruis heel erg mee. En je kunt met zo’n ding prima 170 rijden. Kennis van me bindt wel vaker zo’n ding op een A8 en boendert er gewoon 240 mee.

Mijn vorige auto, driedeurs, zal ongeveer het formaat van een Golf gehad hebben. Hiermee konden wij met z’n drieën op wintersport, achterbank 2/3e deel plat. Dan drie paar ski’s diagonaal (anders past het niet) en de stokken erop. Vervolgens de rest opvullen, zodanig dat de achterruit vrij bleef. Dat ging wel, met wat passen en meten. De auto zal wel helemaal vol, want skischoenen, snowboots, helmen, skikleding, het neemt toch behoorlijk wat ruimte in. Daarmee kon er ook niets schuiven of gelanceerd worden.
De afwezigheid van de hoedenplank (uitneembaar) was de redding.
Het wordt wel moeilijk als je grote koffers wil meenemen, dan is het allemaal niet zo goed te stouwen…
O ja, de sneeuwkettingen pasten mooi achter de voorstoel onder het neergeklapte deel van de achterbank, die waren dus snel bereikbaar.
Ik moet er wel bij vermelden dat wij altijd een locatie aan de piste hebben, dus de auto ter plaatse nooit gebruiken. Dus voor de terugweg spullen droogmaken en geen vochtprobleem. Die ene keer dat dat wel moest (Chamonix) en we dus elke dag in de weer waren met vervoer van ski’s en skischoenen hadden we een dakkoffer, wat veel vuil en vocht in de auto scheelde.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Plaats een reactie