Tsjechië ondergewaardeerd?

Hoi allemaal,

Nieuwe gebruiker hier op het forum, maar volg alles al jaaaaaaaren.
Maar ik wil toch iets aan de man brengen :).

Wat mij opvalt, of wat ik jammer vind beter gezegd;
Waarom is deze site zo erg op de alpen gericht?
We kennen zo ontzettend veel mooie skigebieden buiten europa.
Gelukkig zijn ze wel te vinden, maar de alpen staan altijd als eerste in beeld.
Zowel kwa nieuw, als kwa weerberichten, als kwa discussies op het forum.

Persoonlijk vind ik dat héél jammer.
Als jonge vakantieganger, ben ik echt op jacht naar budgetbestemmingen… (Kom ik meestal buiten het alpen gebied uit).
Inmiddels 3x in Tsjechie en Bulgarije op wintersport geweest, en de 4e en 5e keer komen er al aan dit seizoen.

Wat me ook opvalt, is dat veel informatie op die pagina’s zo ontzettend verouderd is.
Why is that?
Zijn al deze gebieden zo ondergewaardeerd, of gaat er echt gewoon niemand naartoe??

-Nick

Ben je zelf al wel eens op wintersport geweest in de Alpen? Ik denk dat de skigebieden in de Alpen over het algemeen een hoop meer te bieden hebben dan veel budgetbestemmingen in Tsjechië bijvoorbeeld. Ik ben daar zelf nooit geweest overigens (het piste-aanbod, hoogteverschil e.d. trekt me niet echt), maar als ik de reviews lees van mensen die er wél zijn geweest, dan snap ik best waarom de focus op de Alpen ligt.

Dat wil niet zeggen dat die gebieden slecht zijn, maar in vergelijking met de Alpen zijn ze voor de veeleisende wintersporter die niet alleen maar op budget let toch wat minder uitdagend, divers, etc.

Winterberg (waar ik wel ben geweest) valt voor mij ook in die categorie, eigenlijk. Enige grote pluspunt van Winterberg is dat het zo dichtbij ligt en je er een dagtripje van kan maken.

Over de verouderde informatie kan ik verder niet zo veel zeggen, daarvoor moet je bij de heren van de redactie zijn.

En als je op zoek bent naar leuke gebieden buiten de Alpen (of minder bekend op zijn minst), zoek dan naar reisverslagen en blogs van @HenriS

Voor verouderde info stuur mij even een PM of mailtje naar rogier@wintersporters.nl

Click. Click. Peace

Cijfers van 2015:

895.000 Nederlanders gaan op wintersport

Daarvan gaan er 870.000 naar Oostenrijk (liefst 476.000), Frankrijk, Duitsland, Zwitserland en Italië.

Slechts 12.000 gaan naar Tsjechië, 7000 naar No/Zwe/Fin en 7000 naar overige bestemmingen.

Dus de focus van de site/forum is niet zo vreemd.

(Bron: CBS)

*bericht bewerkt door KarelJansma op 04 okt 2016 10:37

Thanks voor de tip GiGi.

En ja, ik ben zeker wel in de alpen geweest.
Toen ik thuis woonde gingen wij 2x per winter richting Frankrijk, Oostenrijk of Zwiterland (italie eigenlijk altijd overgeslagen).
Ik weet dat deze gebieden niet te vergelijken zijn met Winterberg / Tsjechië.

Ik kan best heel aardig skiën, en toch vermaak ik me heel goed buiten de alpen.
Maar ik denk dat ik veel plezier haal uit het feit dat de prijzen veel lager zijn (en in enkele gebieden geen wachtrijen).
En ik vind het geen probleem om 10x achter elkaar dezelfde piste te pakken :)
Maar kan me voorstellen dat je klimmen, en langere tochten erg op prijs stelt.

Toch vind ik het gek dat deze gebieden buiten de alpen zo weinig belangstelling trekken / weinig aandacht krijgen.

@kareljansema:
Niet zo gek dat er zo’n grote groep richting alpen gaat.
Overige bestemmingen worden nauwelijks aangeboden :) .
En ik denk niet dat dat komt, doordat die zich niet goed kunnen profileren.
Deze gebieden hebben gewoon een andere doelgroep, die vrij onzichtbaar is als je het mij vraagt.
@Rogier;
Thanks, will do!
Ik zal je een berichtje sturen, en evt wat beeldmateriaal aanleveren als ik weer in de bergen sta daar.

@Rogier, Reschenpas ;)

OT: waarom Alpen? Omdat daar nu eenmaal de meeste mensen heen gaan, daar het meeste en beste aanbod is, het voor de meesten het dichtst bij is enz. Bulgarije is 2000+km enkele reis, daar ben je voor de meeste skigebieden retour.

@NvRavenhorst

Je hebt het over gebieden waar geen wachtrijen zijn… welke zijn dat? En geldt dat ook voor de schoolvakanties in NL? Want ik zou dolgraag een keer naar het oosten gaan, maar de enige verhalen die ik ken - uit de schoolvakanties - over Tsjechië is dat het overal bomvol is. En dat is ook mijn ervaring in Polen. Ik ben er één keer geweest in de krokus. Meerdere skigebieden gezien, maar overal druk, druk, drukst. Op een gegeven moment bijna een half uur in de rij voor een lift die net 200 hoogtemeter overbrugt. Dan betaal ik liever meer voor een iets groter gebied in Oostenrijk waar ik binnen een paar minuten in een lift zit die 500 meter overbrugt.

*bericht bewerkt door 77steve op 04 okt 2016 10:48

Tja ik vind het op zich wel begrijpelijk. Qua hoogte en lengte van de pistes kom je al snel bij de vergelijking met het Sauerland. Het voordeel van het Sauerland is dat de infrastructuur vele malen moderner is, en dat het om de hoek ligt. Wanneer je in de alpen goed zoekt kan je in de juiste periodes ook gewoon prima low-budget op vakantie. Afgelopen winter zijn we eind maart naar het Grand Domaine geweest. We hadden daar een 3 kamer appartement met zn 2e, balkon op het zuiden, zwembad bij het appartement, direct aan de piste voor 275,- incl skipas. Omdat we eigen materiaal hebben hoeven we dat niet te huren dus daar hebben we ook geen kosten aan. Voor 9 dagen wintersport waren we voor 2 personen totaal voor 750,- klaar.

Misschien dat het in een Bulgarije of Tsjechie iets goedkoper kan, maar dat kleine beetje prijsverschil vind ik niet afwegen tegen beduidend mindere mogelijkheden die je in bovengenoemde landen hebt (korte pistes, weinig kilometers, geen offpiste mogelijkheden, verouderde infrastructuur, sneeuwzekerheid, taalbariere enz…)

Het enige wat mij er misschien zal brengen is als we in de toekomst kinderen hebben, en we daardoor aan het hoogseizoen gebonden zijn, en we door onvoorziene omstandigheden weinig te besteden hebben. Als dit de laatste keuze is tussen geen wintersport of op deze manier low budget zal het dus low budget worden…

Born to Ride

@NvRavenhorst

Je hebt het over gebieden waar geen wachtrijen zijn… welke zijn dat? En geldt dat ook voor de schoolvakanties in NL? Want ik zou dolgraag een keer naar het oosten gaan, maar de enige verhalen die ik ken - uit de schoolvakanties - over Tsjechië is dat het overal bomvol is. En dat is ook mijn ervaring in Polen. Ik ben er één keer geweest in de krokus. Meerdere skigebieden gezien, maar overal druk, druk, drukst. Op een gegeven moment bijna een half uur in de rij voor een lift die net 200 hoogtemeter overbrugt. Dan betaal ik liever meer voor een iets groter gebied in Oostenrijk waar ik binnen een paar minuten in een lift zit die 500 meter overbrugt.

77steve op 4 okt 2016 10:47

Ik ben twee keer in Zelezna Ruda geweest (1x in de schoolvakantie in februari, 1x eind maart).
Beide keren hebben we prima sneeuw condities gehad, en was de dalafdaling open (ruim 1,5 km piste).
Ook beiden keren geen wachtrijen gehad bij de lift, hooguit 5 minuten.
Alleen is er een beetje te weinig horeca naar mijn idee in dit gebied.

Skigebieden in het Reuzengebergte lijken meer in trek, en zijn een stuk drukker.
Maar Zelezna Ruda / Lipno kan ik zeker aanbevelen als deze gebieden je aanspreken kwa afstand, prijs, drukte en mogelijkheden.

Polen (nog) geen ervaring mee helaas, maar staat hoog op mijn to-do lijstje.

Tja ik vind het op zich wel begrijpelijk. Qua hoogte en lengte van de pistes kom je al snel bij de vergelijking met het Sauerland. Het voordeel van het Sauerland is dat de infrastructuur vele malen moderner is, en dat het om de hoek ligt. Wanneer je in de alpen goed zoekt kan je in de juiste periodes ook gewoon prima low-budget op vakantie. Afgelopen winter zijn we eind maart naar het Grand Domaine geweest. We hadden daar een 3 kamer appartement met zn 2e, balkon op het zuiden, zwembad bij het appartement, direct aan de piste voor 275,- incl skipas. Omdat we eigen materiaal hebben hoeven we dat niet te huren dus daar hebben we ook geen kosten aan. Voor 9 dagen wintersport waren we voor 2 personen totaal voor 750,- klaar.

Misschien dat het in een Bulgarije of Tsjechie iets goedkoper kan, maar dat kleine beetje prijsverschil vind ik niet afwegen tegen beduidend mindere mogelijkheden die je in bovengenoemde landen hebt (korte pistes, weinig kilometers, geen offpiste mogelijkheden, verouderde infrastructuur, sneeuwzekerheid, taalbariere enz…)

Het enige wat mij er misschien zal brengen is als we in de toekomst kinderen hebben, en we daardoor aan het hoogseizoen gebonden zijn, en we door onvoorziene omstandigheden weinig te besteden hebben. Als dit de laatste keuze is tussen geen wintersport of op deze manier low budget zal het dus low budget worden…

Matthias123 op 4 okt 2016 10:50

Je hebt helemaal gelijk hoor!
Ik begrijp heel goed waar je voorkeur naar uit is gegaan.

Ik vond (in dit geval) Zelezna Ruda héél leuk omdat;
-de skipas 90 euro voor 6 dagen kost
-je aan de piste 80 cent betaalt voor een biertje, en 1 euro voor een patat mayo.
-het in 8 uur te rijden is zonder tol o.i.d.
-de appartementen ±200 euro kosten voor een week
-je hier voor 6 euro een degelijk hoofdgerecht hebt
-er geen massatoerisme is, ook in de vakantieweken.
-Liften modern zijn, en pistes TOP geprepareerd
-Er buiten het skigebied ook hele oude liften nog in werking zijn, wat erg leuk om te zien is.
-(en wij weer voor het eerst in tijden met de hele familie gingen, en dat dat eigenlijk het belangrijkste was, ongeacht waar je naar toe gaat).

Maar je hebt gelijk!
Offpiste kan er eigenlijk niet.
En de hoogtemeters missen, met daarmee de nodige sneeuwzekerheid.
Dus ik begrijp de keuze voor een paar honderd meer helemaal :)

Vindt het altijd grappig dat men meteen begint dat het goedkoop is om daar naar toe te gaan en daarna pas begint over het skigebied.

May the ski force be with you !!

Vindt het altijd grappig dat men meteen begint dat het goedkoop is om daar naar toe te gaan en daarna pas begint over het skigebied.

CJAHulskamp op 4 okt 2016 11:11

Omdat de prijs voor veel mensen een doorslag kan geven die met beperkt budget weg willen :)

Vindt het altijd grappig dat men meteen begint dat het goedkoop is om daar naar toe te gaan en daarna pas begint over het skigebied.

CJAHulskamp op 4 okt 2016 11:11

Omdat de prijs voor veel mensen een doorslag kan geven die met beperkt budget weg willen :)

NvRavenhorst op 4 okt 2016 11:22

Ik heb de gebieden die je noemde eens even bekeken en als ik de kaartjes zo bekijk is het hooguit leuk voor een dag met een kilometer of 10 aan pistes. Wanneer ik in die regio zou gaan skiën zou ik door rond gaan reizen en iedere dag weer een ander gebied doen. Dan heb je nog wat variatie, nadeel is wel weer dat steeds losse overnachtingen en skipassen voor een dag het uiteindelijk bijna net zo duur maken als een goedkope trip naar de alpen…

Born to Ride

Ik ben afgelopen jaar naar Tsjechië geweest omdat ik aan de voorjaarsvakantie vast zat, er buiten mij alleen beginners mee gingen, en het serieus in prijs scheelt. Met het gezin naar Oostenrijk vond ik in deze situatie gewoon te duur.

We zijn in herlikovice en spindleruv geweest, en hebben veel plezier gehad, maar je levert wel serieus in. Spindleruv was trouwens heel druk, in Herlikovice hoefden we amper te wachten. Voor beginners is het prima te doen, of voor gezinnen met kleinere kinderen, maar het is wmb geen vergelijk met de Alpen.

Running against the wind

Als je dan toch naar oost-europa wil, probeer dan eens Jasna in Slowakije. Qua prijsniveau wel wat hoger dan Tsjechië, maar het bied duidelijk meer wat betreft hoogteverschil en hooggebergtegevoel

Running against the wind

Als je dan toch naar oost-europa wil, probeer dan eens Jasna in Slowakije. Qua prijsniveau wel wat hoger dan Tsjechië, maar het bied duidelijk meer wat betreft hoogteverschil en hooggebergtegevoel

basso op 4 okt 2016 19:18

Nou, dat lijkt me nou echt heel leuk om eens te doen!!
Thanks voor de tip!
Samen met Polen op de ‘‘to do’’ list.

Zojuist geboekt voor 21 man naar Zelezna Ruda in januari met de hele familie.
Maart naar Borovets met zijn 4en… Kan niet wachten.
Ik zal een bijdrage leveren aan de app / recenties / fotos voor beide bestemmingen :)

Eerlijk gezegd, snap ik dat goedkoop argument niet.
90 € voor een week skipas voor 7 km pistes met één zetellift?
Als ik dan kijk naar Winterberg
115 € voor een week skipas voor 27 km pistes met 34 liften?

Enfin, maar goed ieder zijn ding. Ik begrijp ook nooit waarom mensen in de file gaan staan als er in Belgische Ardennen eens 10 cm sneeuw ligt om dan via sleepliftjes, waarbij je nog sneller te voet naar boven gaat, te gaan staan aanschuiven.

Het zal wel aan mijn liggen. :-)

En het argument dat het om beginners gaat. Met alle respect, maar neem dan beter hier eerst les. Wat heb je er aan om een halve vakantie op hetzelfde babypiste te blijven :-)

Glij blij door die brei :-)

Nou er gaat mij niets boven de alpen, ik ben een tourboarder die veel wilt zien en ontdekken.
Het is dat L3V zo groot en gaaf is dat ik voor het eerst in mn leven voor de 2de keer naar dezelfde plek op vakantie ga.
10 km in totaal!? dat is leuk voor 4 uurtjes daarna heb ik het wel gehad :)
Maar ik kijk wel uit naar je reisinfo met foto’s alleen al vanwege het grote vermaak ;)

Tsjechië is prijstechnisch inderdaad aangenaam, maar beperkt. In dat opzicht kun je ook eens aan Slovenië denken. Nadeel van die gebieden is dat er doorgaans dagjestoerisme is en buiten het skiën om niet veel te doen. En met de beperkte kilometers op de piste zoek je je heil ook in andere zaken. Als familiebestemming is het zeker het overwegen waard. Echter heb je in de Oberallgau ook aardige familiegebieden voor zachte prijzen, en daar ben je met een goede 7u rijden vanuit Utrecht als je niet op een zwarte zaterdag vertrekt.
Maar meer aandacht voor bestemmingen buiten de alpen mag best inderdaad. We hebben hier natuurlijk wel een site vol liefhebbers die best eens wat anders willen.
@NvRavenhorst Ik ben samen met een paar vrienden ook low-budget wezen wintersporten, en we waren gebonden aan de carnavalsvakantie. Zij hebben een trip naar Slovenië gehad ivm een huisje van familie, maar waren lang onderweg en hebben uiteindelijk nog dik €500 uitgegeven. Het jaar erop hebben we voor minder dan €700 Val Gardena (500+km) gedaan en nog een jaar later voor nog eens honderd minder de Vorarlberg (200+km) voor een week. Zij wilden toch echt niet meer terug naar Slovenië. Enige dat je inlevert is consumpties aan de piste. Je gaat dan met proviand op pad in plaats van aan te schuiven. En zelfs dat kon er voor de genoemde bedragen af en toe vanaf, evenals een lekker biertje of twee na afloop.

@NvRavenhorst Als je dan toch in Zelezna Ruda bent moet je ook eens op de Grosse Arber (Bayerisch Eisenstein) gaan skiën. Ligt vlakbij en lijkt mij erg leuk. Zelf heb ik er niet geskied maar ik was er van de zomer en het zag er goed uit en is ook niet erg duur.

*bericht bewerkt door joepiedepoepie op 05 okt 2016 01:33

Niet ondergewaardeerd, maar niet op netvlies. Daarom gewoon doorgaan met posten Nick @NvRavenhorst

Ik heb een roadtrip gemaakt naar Spindleruv Mlyn Tsjechië 2 dagen, Kasprovy Wierch Polen 1 dag, Harenda Polen 1 dag en Jasna Slowakije 2 dagen. Het was een leuke vakantie omdat ik het een hele leuke regio vind maar qua gebieden, sneeuw en prijs niet interessant.

Spindlleruv. Trage liften, erg druk, niet alle pistes even goed geprepareerd. Funpark was wel leuk voor beginners.

Kasprovy. Niet goedkoop, trage liften, slechte pistes en erg beperkt.

Harenda. Dit is een ijs piste met een hele trage stoeltjeslift. Soort slechte versie van Snowworld. Wel gezellig en goedkoop.

Jasna. Top gebied doet me denken aan de alpen maar helaas de prijzen ook. Snelle liften en goede preparatie.

@NvRavenhorst Als je dan toch in Zelezna Ruda bent moet je ook eens op de Grosse Arber (Bayerisch Eisenstein) gaan skiën. Ligt vlakbij en lijkt mij erg leuk. Zelf heb ik er niet geskied maar ik was er van de zomer en het zag er goed uit en is ook niet erg duur.

joepiedepoepie op 5 okt 2016 01:33

Wij zijn in onze ski beginjaren daar geweest, toen de helft van ons gezelschap nog ging langlaufen en de andere helft skiën. Ik denk dat als je de Alpen gewend bent, je daar ook wel snel uitgeskied bent. En rustig is het zeker niet, ook daar is het gewoon aanschuiven in de rij.

De gehele reis is inderdaad vrij goedkoop naar Tsjechië, maar per km piste zijn de skiprijzen aan de hoge kant in vergelijking met de Alpen, en als je een beetje op let met de prijsvechters in de Alpen krijg je ook veel waar voor je geld.

Click. Click. Peace

@NvRavenhorst Als je dan toch in Zelezna Ruda bent moet je ook eens op de Grosse Arber (Bayerisch Eisenstein) gaan skiën. Ligt vlakbij en lijkt mij erg leuk. Zelf heb ik er niet geskied maar ik was er van de zomer en het zag er goed uit en is ook niet erg duur.

joepiedepoepie op 5 okt 2016 01:33

Ja, klopt ja… Dat gebied heb ik ook op het oog… is echt maar 5 km bij elkaar vandaan.
De twee gebieden werken ook veel samen.
Staat ook op de planning voor komend seizoen.

Al met al heb je best wel wat mooie pistes daar in de omgeving.
Alleen jammer dat het niet allemaal met dezelfde pas is.
Letterlijk naast het skigebied van Zelezna Ruda heb je nog het gebied ‘‘Pancir’’, wat notabene wel op de fotos en webcam staat op wintersporters.nl, maar niet genoemd wordt.
(is ook meer toeristische attractie dan echt skigebied).

En het skigebied van Nad nádražím - Belveder grenst aan het dorpje zelf, en kan wel met dezelfde skipas.

De gehele reis is inderdaad vrij goedkoop naar Tsjechië, maar per km piste zijn de skiprijzen aan de hoge kant in vergelijking met de Alpen, en als je een beetje op let met de prijsvechters in de Alpen krijg je ook veel waar voor je geld.

Rogier op 5 okt 2016 14:33

Absoluut waar!
Kwa ski ervaring heb ik ook zeker een voorkeur voor de Alpen hoor, laat ik dat voorop stellen.
Vind het alleen jammer dat deze gebieden zo onzichtbaar zijn, want het zijn echt geen slechte opties!
Het is alleen een andere doelgroep denk ik…
(en volgens mij een doelgroep die niet actief is op dit forum :) haha )

ben in lipno en janske lazne geweest, zou er absoluut niet weer heel willen, lage bergen en niet sneeuwzeker. het totaal plaatje is wel goedkoop maar als je het vergelijkt wat je betaalt voor een pas in het oosten en wat voor kilometers je er voor krijgt betaal je naar verhouding veel meer… voor mij absoluut geen reden om terug te willen na het oostblok.

Hoe Hoger, Hoe Beter

@NvRavenhorst Als je weinig kilometers niet erg vind dan is er in Bodenmais(op een kwartiertje rijden van Bayerisch Eisenstein) ook nog de Silberberg met 2 km piste. Super leuk nostalgisch liftje en van bovenaf werkelijk een schitterend uitzicht. Ook hier heb ik zelf nooit geskied maar ik ben er vaak in de zomer geweest. Bodenmais is trouwens ook een erg leuk dorp.

Tsjechië is niet beter/slechter dan de traditionele wintersportlanden. Het is er gewoon anders. En met een ander verwachtingspatroon kan je er een heel leuke wintersportvakantie doorbrengen.
Als jonge gast vond ik niets leuker dat kilometers te vreten in Frankrijk of Oostenrijk. Het kon niet groot genoeg zijn. De accommodatie was ondergeschikt. Dat was toch alleen maar om te slapen.
Nu heb ik twee kleine kinderen die 4 jaar geleden in Tsjechië hun eerste stappen in de sneeuw hebben gezet. Het is er kleiner en goedkoper, maar het is er vooral gemoedelijker en meer overzichtelijk. Je hoeft niet te flippen als je 10 seconden je kind niet meer ziet. We komen ze beneden wel weer terug tegen. Je neemt privéles zodat ze op een paar jaar tijd de basis van zowel skiën als snowboarden onder de knie hebben. Je eet uitgebreid op de piste zodat je 's avonds het koken tot een minimum kan beperken. Meer tijd voor een gezelschapsspel!
De kinderen worden groter. Papa kan ze nog amper volgen. Dus nog één jaartje Tsjechië en dan weer naar Frankrijk of Oostenrijk.
Maar dan ook weer anders. Iets meer luxe, iets meer aandacht aan het niet ski gebeuren. De jongens gaan kilometers vreten, mama en papa stappen in de jacuzzi.

*bericht bewerkt door Piron op 07 okt 2016 10:23

Jasna in Slowakije ziet er wel goed uit. Als ik zo de beelden en de specificaties zie, moet dat wel zo ongeveer het beste gebied in Oost Europa zijn. Jammer dat het zo ver weg ligt.

Plaats een reactie