Tsjechië ondergewaardeerd?

Wij zijn ook diverse jaren naar Tsjechië geweest. De laatste jaren naar Rokytnice. Wij vonden het een prima skigebied. Mooie kleine piste achter ons appartement voor kleine kinderen en beginners. Op de Horni Domky paar leuke lange blauwe en rode pistes. Bij hele koude dagen wel warm aankleden voor het laatste stuk in de “ouderwetse” lift zonder beschutting. De fanatieke apres skiërs hebben er echter niet heel veel te zoeken. Denk dat je al met al bijna net zoveel kwijt bent als je iedere avond gaat uiteten iov zelf koken. Maar zoals bij alles is dat een keuze.

Wij zijn ook diverse jaren naar Tsjechië geweest. De laatste jaren naar Rokytnice. Wij vonden het een prima skigebied. Mooie kleine piste achter ons appartement voor kleine kinderen en beginners. Op de Horni Domky paar leuke lange blauwe en rode pistes. Bij hele koude dagen wel warm aankleden voor het laatste stuk in de “ouderwetse” lift zonder beschutting. De fanatieke apres skiërs hebben er echter niet heel veel te zoeken. Denk dat je al met al bijna net zoveel kwijt bent als je iedere avond gaat uiteten iov zelf koken. Maar zoals bij alles is dat een keuze.

Dennis12 op 7 okt 2016 11:20

Ah, wij hadden afgelopen jaar ook Rokytnice op de planning staan.
Alleen hebben we op het laatste moment omgeboekt naar Zelezna Ruda, omdat een groot deel van de Horni Domky dicht was.
Had te maken met te weinig natuursneeuw, en het ‘‘niet mogen activeren van sneeuwkanonnen i.v.m. natuurgebied?’’.
Anyways, het leek mij een leuk gebied!

Oh, en voor de mensen die dit topic willen volgen, of misschien Tsjechië willen ontdekken;
Onze plannen voor de winter staan vast.

Even voor de beeldvorming (Wij = 2 mannen van 26 en 23, gevorderde skiërs, beginnende snowboarders, gemiddeld ±2x per jaar de alpen in geweest van kinds af aan, en geen off-piste ervaring).

2 Januari vertrekken wij richting Plešivec, een kleiner gebied, waar wij vooral heel benieuwd naar zijn aangezien het kwa gebied erg op Zelezna Ruda lijkt, en wij dat gebied geweldig vonden!
Daarnaast is het het eerste (grotere) skigebied wat je tegenkomt over de grens.
Het gebied is overigens niet te vinden op wintersporters.nl
Voor wie er benieuwd naar is; http://www.holidayinfo.cz/en/locinfo/plesivec

Op 5 januari rijden we door naar het (op ±30 min afstand) skigebied Klinovec.
Een van de meer geavanceerde skigebieden van Tsjechië, maar kwa toerisme al redelijk massaal wordt aangezien het gebied een samenwerking heeft met de Fichtelberg Duitsland.
http://www.holidayinfo.cz/en/locinfo/klinovec.

Dan op 9 januari rijden wij door naar Herlíkovice - Bubákov.
Dit gebied ligt in het noorden, waar de meeste skigebieden te vinden zijn, en je bijna kunt spreken over massa tourisme.
Wat opvallend is aan dit gebied is dat er maar 5 accomodaties zijn in dit gebied, maar het prijspijl bijzonder laag ligt.
Wij vonden de pistekaart van dit gebied wel aanspreken :)
http://www.holidayinfo.cz/cs/locinfo/herlik

Op 13 jan gaan we door naar Dolni Morava.
Wij gaan ons laten verrassen door dit gebied, want we weten niet zoveel van deze kant van het land, en hebben geen mensen in onze vriendenkring die dit gebied kennen.
Wat mij leuk leek aan dit gebied is dat je hier ‘‘min of meer’’ nog een beetje kunt klimmen, kleine afdaling nemen, en weer wat verder omhoog kunt, enz, om km’s te maken.
Ook prijstechnisch is dit gebied een topper!
http://www.holidayinfo.cz/cs/locinfo/dolmor

De laatste stop op de planning is van 15 tot 18 jan is in Kouty nad Desnou
Wat ons betreft wel het minst interessante gebied (en het kleinst).
Waarom we hier toch naartoe gaan is omdat het prijstechnisch interessant is, dicht bij het voorgaande gebied ligt, en kwa natuur ontzettend mooi moet zijn.
En ik ben wel benieuwd naar de 3 km lange piste, wat voor Tsjechische begrippen best aardig is.
http://www.holidayinfo.cz/cs/locinfo/kouty_nd

Dan willen we van 18 jan tot 1 feb nog de ruimte nemen om weer terug te gaan naar gebieden waar we nog niet uitgekeken waren, of door te trekken naar ?? (bestemming onbekend), dus als je tips hebt?
Mogelijk nog een stop in Praag tussendoor, en misschien door rijden naar Zelezna Ruda.

Het aller mooiste van onze trip is nog de skipas.
Tsjechië bied een landelijke skipas, die in de meeste grotere gebieden van het land te gebruiken is, en ong €240,- kosten voor het hele winter seizoen.
http://www.czechskipass.cz/

Aangezien ik van mening was dat enkele pagina’s op wintersporters.nl wat out-date is, leek het mij leuk om mijn bevindingen te delen gedurende onze trip hier op het forum, met wat foto’s erbij.
Dus als je benieuwd bent naar onze trip; volgen :)

Mijn schoonfamilie woont in Tsjechië. Kinderen hebben in Spindleruv Mlyn leren skieën. Betaalbare privé les, dat was optimaal destijds. Nu is Spindl te klein voor mijn ambitieuze kids :-). Ik vind het ook te druk. Lange wachtrijen en je loet (te) veel met de bus. Bovendien, de laatste jaren ook te sneeuwonzeker.
By the way, @NvRavenhorst, Cerna Hora/Pec staat nog niet op je lijstje … (leuk gebied en past goed in je roadtrip) ! Ben benieuwd naar je ervaring(en)!

Mijn schoonfamilie woont in Tsjechië. Kinderen hebben in Spindleruv Mlyn leren skieën. Betaalbare privé les, dat was optimaal destijds. Nu is Spindl te klein voor mijn ambitieuze kids :-). Ik vind het ook te druk. Lange wachtrijen en je loet (te) veel met de bus. Bovendien, de laatste jaren ook te sneeuwonzeker.
By the way, @NvRavenhorst, Cerna Hora/Pec staat nog niet op je lijstje … (leuk gebied en past goed in je roadtrip) ! Ben benieuwd naar je ervaring(en)!

JanGerrit op 1 dec 2016 10:20

Nee, om dezelfde reden hebben we Spindleruv overgeslagen.
De km’s zijn verspreid over verschillende bergen, en niet met elkaar verbonden… Verder véél situaties waarin je met 1 lift naar boven gaat, en ook met maar 1 piste naar beneden kan. En inderdaad ontzettend druk.

Cerna Hora Janské Lázně stond wel eerst op de planning inderdaad.
Alleen kon ik daar gewoon niets meer vinden voor een leuke prijs.
Misschien toch alsnog op 18 jan dit gebied er bij aan plakken :)

Wat mij opvalt is dat een gebied als Klinovec niet eens vermeld is op deze website terwijl het volgens mij het grootste, of het op 1 na grootste skigebied van Tsjechie betreft.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Wat mij opvalt is dat een gebied als Klinovec niet eens vermeld is op deze website terwijl het volgens mij het grootste, of het op 1 na grootste skigebied van Tsjechie betreft.

Thomas op 1 dec 2016 10:43

@Thomas; het is inderdaad een van de grotere gebieden van het land.
Ik denk dat dit gebied zeker de moeite waard is om aan te maken op wintersporters.nl
Idemdito voor Plesivec wat mij betreft.
Deze gebieden zijn 750 km bij Utrecht vandaan, redelijk sneeuwzeker, voor Tsjechische begrippen vrij geavanceerd, en ruime horeca mogelijkheden vooral in Klinovec.
Who knows met wat input, reviews en foto’s van mij, verschijnt het gebied dit seizoen op wintersporters.nl?

Wij lezen mee. :-)

We zullen Klinovec en Plesivec toevoegen. Graag met jullie hulp (PM of mail). Zijn er nog andere Tsjechische gebieden die echt toegevoegd moeten worden?
@NvRavenhorst Graag ontvang ik eerlijke feedback via PM of mail (rogier@wintersporters.nl) zodat we het meteen goed doen.

Click. Click. Peace

@Rogier ; ik zal zo een zo neutraal mogelijke review schrijven over de gebieden die ik langs ga :)
Uiteraard aan jullie of het waardevol is voor op de site als in aanpassing van bestaande pagina, of toevoegen van nieuw gebied. Ik zal alles onderbouwen a.d.h.v. foto’s / video’s.
Tsjechië is rijk aan skigebieden, maar niet allemaal noemenswaardig.
Hier een mooi overzicht van huidige gebieden + aantal km’s e.d. ; http://www.holidayinfo.cz/en/snowinfo

Er staan nog een aantal dagen vrij te besteden in mijn trip… Als je nog een leuk gebied ziet staan in de lijst wat een verrijking voor de site kan zijn, let me know, dan maak ik daar een stop :)

Thanx voor de info. Het gaat inderdaad om de noemswaardige gebieden. Als iemand ons daar bij kan helpen hoor ik het graag. Als we zo een goede lijst kunnen opstellen. Doen we het in een keer goed ;-)

Click. Click. Peace

@Rogier

Ik ben er nog nooit geweest, dus kan er weinig over vertellen. Wat ik er van weet en gezien heb is Klinovec wel ontzettend modern, en ligt het dicht bij Fichtelberg. Dit samen zorgt voor aardig wat kilometers. Binnen 2 jaar zullen beide gebieden ook met elkaar verbonden zijn. Zie hier voor meer informatie: http://interskiregion.com/de/

*bericht bewerkt door Thomas op 01 dec 2016 11:49

Even a bad day skiing is better then a good day at work

De blauwe piste (Damska) op Klinovec gaat morgen open. Sneeuw genoeg in Noord Bohemen :-).

Haus Gassner in Niedernsill

Van het weekend gaan er meerdere regio’s open. Zondag naar Spindleruv Mlyn. De periode voor de kerst is meestal nog goed te doen qua drukte.

Wat er opengaat is makkelijk bij te houden via. http://www.holidayinfo.cz/ Alle gebieden, webcams en aantal kilometer piste welke er open is.

*bericht bewerkt door RonaldTD op 01 dec 2016 20:29

Van het weekend gaan er meerdere regio’s open. Zondag naar Spindleruv Mlyn. De periode voor de kerst is meestal nog goed te doen qua drukte.

Wat er opengaat is makkelijk bij te houden via. http://www.holidayinfo.cz/ Alle gebieden, webcams en aantal kilometer piste welke er open is.

RonaldTD op 1 dec 2016 20:27

@RonaldTD , vertel eens, hoe was het in Spindleruv Mlyn? Volgens mij was de sneeuw wel redelijk toch? Maar ik zie dat alle gebieden nog wel echt in de opstartfase zitten… her en der gaan er steeds meer liften open.
Hoe was het met de drukte gesteld?

@NvRavenhorst , skien was prima te doen. Was met vrouw en kinderen. Pistes waren wel hard en zeker op de steiler stukken ijzig waarbij de jongste moeite had om naar beneden te komen(laatste stuk Hromovka afdaling) Veel mensen waren er verder niet en we hebben er als gezin van genoten.

Wel als toevoeging dat ik verhoudingen tov. Oostenrijk echt uit zijn verband vind getrokken. Zelf heb ik mij aangemeld via gopass en had ik korting op mijn skipas, maar voor mijn vrouw was ik Kc 790,-(Eur 30,-) kwijt voor 12km piste en 2 liften. Restaurant beneden zat bomvol, is voor Tsjechische begrippen duur en daarbij de kwaliteit slecht. Hier zullen en kunnen ze toch echt in moeten verbeteren. Prijs van skipas bepaalt ook de markt. Er zijn genoeg mensen die het ervoor betalen en capaciteit is toch beperkt.

null

@NvRavenhorst , skien was prima te doen. Was met vrouw en kinderen. Pistes waren wel hard en zeker op de steiler stukken ijzig waarbij de jongste moeite had om naar beneden te komen(laatste stuk Hromovka afdaling) Veel mensen waren er verder niet en we hebben er als gezin van genoten.

Wel als toevoeging dat ik verhoudingen tov. Oostenrijk echt uit zijn verband vind getrokken. Zelf heb ik mij aangemeld via gopass en had ik korting op mijn skipas, maar voor mijn vrouw was ik Kc 790,-(Eur 30,-) kwijt voor 12km piste en 2 liften. Restaurant beneden zat bomvol, is voor Tsjechische begrippen duur en daarbij de kwaliteit slecht. Hier zullen en kunnen ze toch echt in moeten verbeteren. Prijs van skipas bepaalt ook de markt. Er zijn genoeg mensen die het ervoor betalen en capaciteit is toch beperkt.

null

RonaldTD op 21 dec 2016 21:39

Dat ziet er helemaal niet zo verkeerd uit :)
Ja, maarja, de prijzen… dan noem je ook Spindleruv, dat is natuurlijk ook echt wel een van de duurdere gebieden in Tsjechië.

Ik kan niet wachten… nog 12 dagen, en onze 30 dagen wintersport komt er aan!
Ben benieuwd hoe we de prijs / kwaliteit verhouding ervaren met de czech skipas.
Thanks voor het delen van je ervaring!

*bericht bewerkt door NvRavenhorst op 21 dec 2016 21:51

Graag gedaan. Zelf ga(ging) ik meestal alleen voor het avondskien naar Splinderuv Mlyn en dat bevalt goed. De mogelijkheid om toch een paar uurtjes op de latten te staan en in verhouding een stuk minder mensen. Nu ivm de kinderen is dit allemaal wat lastiger, omdat zij ook graag willen skiën.

Succes met je rondtrip. Ben benieuwd!

Deze ga ik ook volgen, ben benieuwd naar je verslag van 30 dagen skiën in Tjechië

Deze ga ik ook volgen, ben benieuwd naar je verslag van 30 dagen skiën in Tjechië

Ridley5311 op 25 dec 2016 10:16

Hey @Ridley5311 , leuk dat je interesse hebt!
ik kan zelf niet wachten om te gaan!
Ons eerste gebied Klínovec is open en wel om te gaan, hoewel het echt nog wel groen is hier en daar.

Maar de weersvoorspellingen zijn best hoopvol! Vooral noord tsjechie.
Het lijkt er op dat er net een vers pakje sneeuw ligt vlak voor onze aankomst op 2 jan ?

@NvRavenhorst

Ik ben met vrienden geïnteresseerd om een shortski naar Bulgarije (Borovets / Bansko) te boeken. Hoe doen jullie dit? Wij dachten aan 's avonds vliegen naar Sofia, nachtje daar en 's ochtends vroeg vertrekken naar het gebied. Om terug te komen ook eerst nog een nachtje Sofia om de dag erna om 6 uur 's ochtends weer terug te komen.

Graag hadden we graag geweten hoe jullie van Sofia naar het gebied komen. :)

Thanks!

@NvRavenhorst

Ik ben met vrienden geïnteresseerd om een shortski naar Bulgarije (Borovets / Bansko) te boeken. Hoe doen jullie dit? Wij dachten aan 's avonds vliegen naar Sofia, nachtje daar en 's ochtends vroeg vertrekken naar het gebied. Om terug te komen ook eerst nog een nachtje Sofia om de dag erna om 6 uur 's ochtends weer terug te komen.

Graag hadden we graag geweten hoe jullie van Sofia naar het gebied komen. :)

Thanks!

BudgetSki op 25 dec 2016 12:31

Hey @budgetski ,
Wij hadden bedacht dat het het makkelijkste is om een losse taxi vooraf op internet te boeken (kosten waren dacht ik 60 euro voor transfer van sofia naar borovets.
Wat je ook zou kunnen doen is enkel een busreis boeken bij balkanski.nl.
Maar de rijden maar 2 dagen in de week heen en weer als ik mij niet vergis, en dat is meestal niet op de goedkoopste vluchtdagen:)
Tenminste, ik ga er van uit dat je dan met wizz of transavia vliegt.

Vroeger als student ging ik voor 300 euro naar Frankrijk. Dat was dan een busreis met goedkope accomodatie (lees: elke kamer 2 bedden). Maar het enige dat we daar deden was slapen. Waarom zou ik dan naar Tsjechie willen?

Vroeger als student ging ik voor 300 euro naar Frankrijk. Dat was dan een busreis met goedkope accomodatie (lees: elke kamer 2 bedden). Maar het enige dat we daar deden was slapen. Waarom zou ik dan naar Tsjechie willen?

Saalbach2015 op 25 dec 2016 23:30

Ik mis je punt?

Dat je ook best met een laag budget in de Alpen kunt skiën. De topicstart suggereert dat dat niet zo is. Overigens kan ik niet oordelen over Tsjechie, omdat ik daar nooit ben geweest. Maar puur voor het geld hoef je niet per se buiten de Alpen.

@Saalbach2015 Dat punt is al meermaals aangehaald. In de nuancering van NvRavenhorst gaat het erom dat je voor weinig geld OP en BUITEN de piste plezier kunt beleven. En dat er alternatieven voor de alpen zijn, maar nauwelijks worden besproken. Het gaat hier vooral om het totaalplaatje ten opzichte van de kosten. Dus sfeer, drukte, gastronomie, huisvesting en skigebiedKWALITEIT (grootte wordt als minder relevant beschouwd).

Ik kijk uit naar het Tsjechië-report komende maand :)

Hey @budgetski ,
Wij hadden bedacht dat het het makkelijkste is om een losse taxi vooraf op internet te boeken (kosten waren dacht ik 60 euro voor transfer van sofia naar borovets.
Wat je ook zou kunnen doen is enkel een busreis boeken bij balkanski.nl.
Maar de rijden maar 2 dagen in de week heen en weer als ik mij niet vergis, en dat is meestal niet op de goedkoopste vluchtdagen:)
Tenminste, ik ga er van uit dat je dan met wizz of transavia vliegt.

NvRavenhorst op 25 dec 2016 14:16

We vliegen inderdaad met Wizz, weet je toevallig nog de site van dit taxibedrijf? In Oost-Europa is dat nl. allemaal iets loucher lijkt ons… Maar als jij er al een positieve ervaring mee zou hebben, vertrouwen we het zaakje wel!

Overigens kunnen we ook voor €250 naar Superdévoluy, maar dan missen we een bezoekje aan Sofia en is de reis en het verblijf veel minder comfortabel en voor 3 dagen te skiën maken het aantal km’s ons eigenlijk vrijwel niets uit.

Hey @budgetski ,
Wij hadden bedacht dat het het makkelijkste is om een losse taxi vooraf op internet te boeken (kosten waren dacht ik 60 euro voor transfer van sofia naar borovets.
Wat je ook zou kunnen doen is enkel een busreis boeken bij balkanski.nl.
Maar de rijden maar 2 dagen in de week heen en weer als ik mij niet vergis, en dat is meestal niet op de goedkoopste vluchtdagen:)
Tenminste, ik ga er van uit dat je dan met wizz of transavia vliegt.

NvRavenhorst op 25 dec 2016 14:16

We vliegen inderdaad met Wizz, weet je toevallig nog de site van dit taxibedrijf? In Oost-Europa is dat nl. allemaal iets loucher lijkt ons… Maar als jij er al een positieve ervaring mee zou hebben, vertrouwen we het zaakje wel!

Overigens kunnen we ook voor €250 naar Superdévoluy, maar dan missen we een bezoekje aan Sofia en is de reis en het verblijf veel minder comfortabel en voor 3 dagen te skiën maken het aantal km’s ons eigenlijk vrijwel niets uit.

BudgetSki op 26 dec 2016 09:04

Als ik mij niet vergis was dat http://www.sofia-airport-transfer.com
Maar als je naar Borovets gaat, ga je wel meer kwijt zijn dan je tripje naar superdevoluy.
Horeca is niet heel duur daar, en ook voor je hotel hoef je niet veel kwijt te zijn, maar de skipas is al aardig aan de prijs, en het feit dat je transfer ook al wat kosten met zich meebrengt tikt het wel aardig aan.
Alleen zal je vakantie wat langer zijn dan 3 dagen ;)

@Saalbach2015 Dat punt is al meermaals aangehaald. In de nuancering van NvRavenhorst gaat het erom dat je voor weinig geld OP en BUITEN de piste plezier kunt beleven. En dat er alternatieven voor de alpen zijn, maar nauwelijks worden besproken. Het gaat hier vooral om het totaalplaatje ten opzichte van de kosten. Dus sfeer, drukte, gastronomie, huisvesting en skigebiedKWALITEIT (grootte wordt als minder relevant beschouwd).

Ik kijk uit naar het Tsjechië-report komende maand :)

Bennie op 26 dec 2016 07:52

Nou, volgens mij heb je het heel goed kunnen verwoorden!
Volgens mij gaat het met name om een andere doelgroep.

Er zijn zoveel andere secundaire zaken die je skivakantie geslaagd maken of compleet laten falen.
Je reistijd, gastronomie, natuur, horeca, drukte, prijskwaliteit verhouding, après ski…
En dan met name die hotdog aan de piste voor 50 cent in plaats van 5,50 in Frankrijk vind ik persoonlijk heel prettig.

Anyways, we hebben het over minder km’s, minder hoogtemeters, en minder (natuur)sneeuw zekerheid.
Maar al die andere zaken, doen wat mij betreft niet onder aan de Alpen.
Dat betekent voor mij dat dit echt een andere niet vergelijkbare bestemming is, die ontzettend interessant kan zijn, maar voor een andere doelgroep.
(De doelgroep die de km bijvoorbeeld minder relevant vind, of de skieer die niet van massa houd, niets om off piste geeft, of de families met klein budget die niet in willen leveren op luxe, ect)

Hoi allemaal,

Nou, onze reis is begonnen.
Inmiddels zijn we nu 3 dagen in Klínovec, en vertrekken overmorgen naar Plrsivec.
Het weet heeft tot dusver niet meegewerkt voor wat mooie foto’s, maar er zijn wel een flink aantal cm sneeuw bij gekomen.

Wat ons opvalt aan klinovec is dat er aanzienlijk veel horeca is, voor ieder wat wils, goede restaurants en hotels aan de piste, of de kleine gemoedelijke pensionnetjes voor een lage prijs.
Ook après-ski aanwezig.
Het is gezellig druk op dit moment, maar de maximale wachttijd voor de lift is ±5 minuten.
Alle liften bij elkaar hebben ruim voldoende capaciteit.

De pistes zijn goed onderhouden, hoewel eigenlijk alles “rood” te noemen is.
Ik wil dit geen beginnersgebied noemen, want makkelijke pistes zijn er niet.
Off piste is er niet, en de echte zwarte lange km’s zijn er niet.
Pistes zijn ontzettend breed hier.
Het gebied is wel rijk aan vele bospaden aan de pistes, waarmee je rustig een afdaling van ruim 4 km kan maken.

Ook voelt het gebied groter aan dan wat de pistekaart doet vermoeden.

Volgende update volgt over een dag of 5.
ik ga eerst een mooi stukje schrijven voor @rogier om hopelijk toe te voegen op wintersporters.nl

null
null
null

null
null

Afgelopen dagen in Plesivec-Albertamy geweest.
ik kan er weinig over zeggen, aangezien er slechts 2,3 km piste open was.
Er leek voldoende sneeuw te liggen, maar er zijn wat weinig sneeuwkanonnen aanwezig.
Volgens eigen zeggen van het skigebied gaan er meer pistes deze week open.

Het gebied is in 2014 helemaal nieuw gebouwd.
Ook het dorpje lijkt min of meer “nieuw”.
Aan de piste een tweetal tentjes horeca, maar in het plaatsje geen hotel of restaurant te bekennen, daarvoor moet je wat verder rijden.

Het gebied lijkt wel erg mooi (als het open is), mooie natuur, volop bossen, en veel potentie voor uitbreiding.
In het weekend was het erg druk en waren alle (gratis) parkeerplaatsen vol.
Nog voelde het gebied niet druk, en waren wachttijden max 5 minuten.
Parkeerplek leek echt afgestemd op capaciteit van het skigebied.

Vandaag aangekomen in Herlíkovice Bubákov.
Revieuw volgt eind van de week.

null
null
null
null

null

*bericht bewerkt door NvRavenhorst op 09 jan 2017 20:43

Plaats een reactie