Waar moet je nou op letten met handschoenen!?

Mijn vrouw heeft vandaag via planet sport handschoen binnen gekregen omdat haar barts handschoenen niet warm genoeg voor haar waren.
Nu zie je de specs maar ik vraag me af of dit nou een goede handschoen is? Zijn er hier mensen die wat meer verstand ervan hebben van deze benamingen of handschoenen?
Ze klaagde vaak dat er nattigheid doorheen kwam en wind terwijl de barts dry-fit waren…

null

*bericht bewerkt door Freerider op 07 okt 2016 19:32

Sja, ik wil sowieso niet anders meer dan gore-tex voor mn handschoenen eventueel in combinatie met leer. Anders heb ik toch altijd last van vocht.

Ja Het is eigenlijk erg makkelijk. Je hoeft eigenlijk niets te weten van handschoenen.
De beste handschoen is oa Hestra army
Nooit meer koude handen ook niet bij -30 c
Nooit meer natte handen.
Lange levensduur.

PS Ik zou proberen de handschoenen van je vrouw die je nu hebt weer terug te geven als dat kan.
En inderdaad de Hestra’s te kopen.Ik wil nooit meer anders ?

Wat @Lawine zegt vind ik wat kort door de bocht. Heb zelf ook Hestra’s maar dat is niet het enige merk wat fijne handschoenen maakt.
Ik heb jarenlang Level-handschoenen gehad die mij prima bevielen (werd Level niet veel gedragen door snowboarders?). Nooit koude of natte handen gehad.
Bart’s handschoenen en wanten vind ik prima voor in NL; maar vind ook dat ze erg snel nat worden als er in de sneeuw wordt gespeeld.
Maar om terug te komen op jouw vraag: ik heb geen idee wat kreten als membra-therm-plus of thero level 6/10 betekenen maar voor de rest zien die specs er helemaal niet slecht uit.

*bericht bewerkt door Skimams op 07 okt 2016 22:52

mama on a mission in the snow

Heb zelf Ziener (met polsbescherming in) en heel erg tevreden van… nooit kou… nooit nat… hoogstens 2sec vochtig als je met besneeuwd handen in gaat.
Ken er aantal die ook heel erg tevreden zijn van Level… vooral die met polsbescherming in…
En mijn kids zijn heel erg tevreden met de wanten van Burton (met polsbescherming)… zelfs met natte sneeuwhanden blijven ze lekker warme handen hebben…
Oh ja we zijn allemaal snowboarders :-)

Heb handschoenen van Ziener met goretex, lekker warm en mijn handen bleven goed droog.
Prima handschoenen en qua prijs ook goed te doen.

Ik heb juist altijd vrij snel bezwete handen ipv koud, dus dat is ook weer niet best ?. Iemand daar nog tips voor qua materiaal of iets dergelijks?

Nog steeds gore-tex omdat het een goed ademend vermogen heeft. En anders wat dunnere leren handschoenen. Gebruik ik ook heel af en toe op warme dagen.

Als je last hebt van koude handen kun je beter wanten dragen. En dan met een binnenhandschoen erin.

Übung macht den meister!!!

@Freerider Ik begrijp je vraag want handschoenen zijn een wat ondoorzichtelijke markt. Elk merk lijkt zijn eigen isolatie materiaal te hebben. En soms kom je bedrogen uit als je eenmaal in de sneeuw staat met goede handschoenen. DIt heeft meerdere redenen, er worden handschoenen gebruikt voor verschillende doeleinden. Dunne handschoenen die extra veel grip geven tot dikke wanten op de noordpool over te gaan.

Ik heb zelf mijn vingetroppen bevroren en heb daardoor een slechte doorbloeding in mijn vingers, voor mij zijn goede handschoenen van enorm belang. Ook omdat ik vaak de handschoenen even uittrek om te fotograferen wil ik daarna snel weer erg warme handen. Ik heb voor koude dagen gekozen voor een donzen want (dons buitenzijde met een kunstofstof-isolatie handpalm, de Mammut Acrtic Mitten).

Een paar tips:

  • Met dezelfde isolatiewaarde zijn wanten veel warmer dan hanschoenen.
  • Grote bekende merken maken goede handschoenen. Denk aan Hestra, Ziener, Black Diamond, Mammut; Peak Performance etc etc
  • Bekijk vooral de handschoen zelf ook goed. Wonderen zijn niet mogelijk, voor isolatie (stilstaande lucht) heb je ruimte nodig dus een warme handschoen moet wat dik zijn.
  • De handschoen moet goed zitten, zeker niet te klein zijn, maar ook niet te groot.
  • Goede waterafstotende eigenschappen (Gore tex kan maar hoeft niet) zijn ideaal om droge handen te houden
  • Goede handschoenen die warm en slijtvast zijn zijn niet goedkoop, helaas.

Voor mensen die snel warme handen hebben, dunne leren handschoenen van bovenstaande merken zijn vaak heel erg fijn.

Click. Click. Peace

Ik heb na afgelopen winter in een aanbieding de Black Diamond Patrol handschoen gekocht. Uitneembare binnenhandschoen van gore-tex, leren buitenhandschoen welke ik ook nog eens met Sno Seal heb behandeld, en een goeie voering (schapenvacht op de bovenzijde van de hand). Ik verwacht hierin nooit meer koude handen te krijgen ;)
Ik had voorheen wanten van reusch die claimden waterdicht te zijn. Was ook zo maar ik zweette er wel flink in. Nadat ik de handschoen openhaalde aan een staalkant bleken er gewoon plastic zakjes in te zitten om het waterdicht te houden… Waren toch niet de goedkoopste wanten.

null

Ik heb ook jarenlang gezeik gehad met handschoenen. Ze waren of te koud, of te warm en dan kreeg ik weer zweethanden met als gevolg dat ik daarna weer steenkoude handen had. Duur of goedkoop maakte niet uit, nooit was het ideaal. Totdat ik via een actie op WePowder Venitex handschoenen gekocht heb. Dit zijn eigenlijk een soort werkhandschoenen voor liftpersoneel e.d., maar voor mij zijn het de ideale skihandschoenen. Je moet ze wel eerst insmeren met een soort wax en daarna “afbakken” in de oven, maar dan heb je ook wat. Bovendien ben je voor een paar tientjes klaar.

Zelf heb ik de Hestra Army Gloves. Na een lange zoektocht mezelf weten te overtuigen om de ‘wat duurdere’ handschoen aan te schaffen. Naast het feit dat de binnenhandschoen uitneembaar is om te wassen of te vervangen was het of Goretex of leer. Na goede reviews over de Hestra’s heb ik besloten deze aan te schaffen en ben er blij mee. Wat ikzelf ook als toegevoegde waarde ervaar zijn de polsbanden. Als je je handschoenen uit doet dan verlies je ze niet. Je kan natuurlijk ook zelf touwtjes bevestigen indien je handschoen dit niet heeft.

Let it snow, let it snow, let it snow

Plaats een reactie