protectie en safety

ik ben benieuwd wat de wintersporters aan safety en protectie doen!ik bedoel dus helm backprotector crashpants lawine piepers scheppen sondes en weet ik veel wat nog meer…

Voorlopig alleen een helm. Mocht ik plannen hebben om ook off piste te gaan dan zou ik zeker eerst een 3-eenheid aanschaffen, maar momenteel is dat (nog) niet het geval.

Eigenlijk helemaal niks. Helm ga ik toch eens aanschaffen. Soms ga ik wel erg hard maar backprotectors en crashpants vind ik voor mijn skistijl overdreven. Heb een superdikke, vale skibroek en die heeft mij al menig val- en schuifpartij geholpen.

De freeride 3-eenheid is ook niet aan mij besteed. Ik heb gemerkt dat ik met alleen pistes ook al erg tevreden ben.

Helm, crashpant en rugbeschermer. in het begin alleen tijdens het park rijden, maar sinds 2 jaar trek ik het eigenlijk altijd aan.

Zeker een crashpant is wel lekker als je ff op je kont gaat zitten. stukken warmer :)

Polsbeschermers ook gehad maar dat zit niet lekker met handschoenen (tenminste bij mij dan)

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

ow ja en condooms voor de apres-ski :)

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

@jeroen :en dat condoom heb je dan de hele dag om:D

Ik board al jaren met polsbeschermers. Ik had hanschoenen met de beschermers erin, die ik na mijn eerste week op een board heb aangeschaft omdat ik van het steeds opstaan last kreeg van mijn pols. Nu losse beschermers onder mijn handschoenen.

Sinds vorig jaar een helm.

En een bijzondere…een hele grote kniebrace. Ik heb mijn kruisband gescheurd gehad en ben daaraan geopereerd. Nu mag en kan ik alles weer en hoef ik die brace niet om. Maar aangezien het mijn gerepareerde knie de knie van mijn achterste been op mijn board is, vind ik de extra versteviging wel zo prettig.

@ Bien, heb je dan grotere handschoenen genomen?

Ik kwam met die polsbeschermers m’n handschoenen niet meer in. Als ik grotere zou nemen natuurlijk wel, maar als je ze dan een keer niet aan doet zit je met te grote handschoenen.

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Helm en Rug protector,
Helm heeft me al eens gered!

ik heb zelf jaren geleden al eens een paar minuten KO op de piste gelegen dus daarna is de helm vaste uitrusting en backprotector soms en de lawine 3 eenheid altijd bij off piste.

Altijd een helm nemen!

  1. ik heb zelf een ernstig ongeluk gezien! Roekeloze skier crashte op een beginnerspiste met groot snelheidsverschil tegen een andere skier, hoofd tegen hoofd. Geen helmen, beide bewusteloos. Ik weet de afloop niet, maar het was heftig om te zien, het was een flink snelheidsverschil.
  2. mijn zusje geeft les, één van de studenten heeft permanent hersenletsel opgelopen tijdens het skien, geen helm, was een goede student maar kan nu nauwelijks meer leren.

Ik heb inmiddels nog meer protectie gekocht (pols, rug, knie en elleboogbeschermers), maar ik durf niet te zeggen of dit echt nodig is als piste-skier. Wel nodig als ik nog een keer wil mountainbiken in de bergen.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Helm, 3 antenne lawinepieper, schep en sonde.
Ben al meerdere malen heel erg blij geweest met mijn helm :)

Winter is coming

Helm, en misschien van plan polsbeschermers aan te schaffen. Vorig jaar hard gevallen en tijdens het opvangen duim uit de kom. Het zou ook zo mijn pols kunnen zijn, dus die polsbeschermers lijken mij wel handig.

Maar dan neem ik wel handschoenen met de polsbeschermers er al bij in, die lijken mij dan ideaal!

En ik kan nog niet goed genoeg boarden om offpiste te gaan, maar als ik het kan schaf ik ook zeker iets van lawine protectie spul aan.

@ Jeroen Ja ik heb grotere handschoenen genomen. En eigenlijk vooral breder. Ik heb kleinste herenmaat genomen ipv damesmodel. Dat zat beter, heb namelijk vrij brede handen.

Ze zijn idd wat groot zonder, maar ik heb mijn boardhandschoenen toch alleen aan tijdens het boarden.

Voordeel was wel dat ik van de zomer voor bij mijn nieuwe skates geen nieuwe polsbeschermers hoefde te kopen.

Helm en backprotector, ben niet zon offpiste skier dus die piepers heb ik nie nodig.

Had eerst alleen een helm maar toen ik fanatieker ben gaan skiën (park maar ook hogere snelheden) heb ik toch maar een backprotector gekocht.
Vind het wel een fijn idee dat ik in ieder geval er van alles aan heb gedaan on het veilig te houden voor mezelf, als het dan fout gaat ligt het niet aan mn spullen.

Sinner Castor Spine Protector D3O, iemand hier ervaring mee?

met d30 dat zachte foam lijkt me wel wat.
Zit te twijfel om deze te nemen. ipv een wat goedkopere van de Perry .
Ik had ook wat wat ‘hardere’ back protectors gepast, maar daar vond ik mijn bewegingsvrijheid veel minder worden.

Ik heb een helm gekocht een jaar geleden, maar ik doe hem niet altijd op. Vaak omdat ik het lekker vindt dat de wind over mijn hoofdhuidje heen gaat, maar dat is eigenlijk niet goed. De helm heeft mij in elk geval al 1 keer een hersenschudding bespaard, doordat ik met mijn hoofd een ijsplaat op de piste kuste. Als ik zonder helm ski ben ik wel beter op mijn hoede en ski ik rustiger, dan dat ik met helm ski.

Als de Alpen een vrouw is, dan zou ik ermee trouwen.

Zo, helemaal in het nieuw dit jaar. Al jaren ski ik met een backprotector en ondanks dat deze goed helpt is het vorig jaar goed mis gegaan. Na een harde crash heb ik mijn rib gebroken, moet je na gaan als ik geen backprotector aan had. Dus voor mij een pre! Nu net een helm besteld voor het eerst. Kijken hoe het wordt. Momenteel ook voorzien van het soort "opsporingsapparaten" in de jas voor mocht je onder een lawine komen (nieuwe aanschaf Spyder Garmisch jas!) Ik ben dus bijna fully protected dit jaar. Dit stelt mij en de rest van de familie gerust, omdat ik bekend sta om mijn off-piste en funpark momentjes! Safety first zal ik zo maar zeggen, anders kom je er vanzelf achter…

Houd moed! Houd vol! Samen komen we er wel.

Christian, vertel maar aan de famillie dat die opsporingsapparaten in je jas ertoe gaan helpen je terug te vliegen in een kist (niet levend)…

Helmpje, back protector en Leki Trigger S skistokjes. Die skistokjes voorkomen dat ik nog een keer mn duim blesseer, hoop ik…

DON'T BLINK BECAUSE HISTORY IS WRITTEN IN AN INSTANT

@Christian, de reactie van Sjakie kan je misschien niet zoveel mee, dus hier even een google resultaat op recco:

"Voor- en Nadelen.

Voordelen.
Kleine reflector die in wintersportkleding verwerkt kan worden.
Relatief goedkoop
Snel systeem

Nadelen.
Er kan pas gezocht worden als de professionele reddingswerkers aanwezig zijn. Deze moeten eerst gewaarschuwd worden en ter plaatse komen.
Geeft gevoel van schijnveiligheid.
Men kan zelf geen kameraden zoeken.

De Recco Detector zoekt dus de Recco Reflector. Zoals hierboven al aangegeven is, is de Recco Detector vooral in het bezit van de lawine- en reddingsteams wat dus tot gevolg heeft dat bij een lawine ongeval er eerst professionele hulp ter plaatse moet komen.
Omdat dit nogal wat tijd vergt heeft de Recco Reflector zeker niet als doel te dienen als lawinegear."

Samenvattend de bergredding kan je vinden met je recco reflectoren en toch is het geen lawinegear???
Inderdaad, dit komt omdat de bergredding vrijwel altijd te laat is om je te redden. Je bent dus afhankelijk van de andere mensen waar je mee aan het skien/boarden bent en die kunnen je niet vinden met Recco. Daarvoor zal iedereen in je groep een pieper, schep en sonde nodig hebben.

to ski or not to ski, thats no question

@ Simon heb geen Recco systeem in mijn jas… is ook nog gezegd… Zit te kijken of ik er zenders in kan laten zetten die sowieso beter zijn dan de Recco want er gaan al genoeg topics over de kwaliteit van dit product! Maar in ieder geval bedankt voor de heldere info!

Houd moed! Houd vol! Samen komen we er wel.

Betere zenders zijn gewoon lawinepiepers, die kosten rond de 300 euro. Echte freeriders halen hun reccomagneten zelfs uit hun kledij, omdat die de lawinepiepers zouden misleiden.

@ Simon heb geen Recco systeem in mijn jas… is ook nog gezegd… Zit te kijken of ik er zenders in kan laten zetten die sowieso beter zijn dan de Recco want er gaan al genoeg topics over de kwaliteit van dit product! Maar in ieder geval bedankt voor de heldere info!

Christian op 29 nov. 2012 17:34

Wat heb je dan wel? Aangezien je zei dat je voorzien was van opsporingsapparaten in je jas.

to ski or not to ski, thats no question

Betere zenders zijn gewoon lawinepiepers, die kosten rond de 300 euro. Echte freeriders halen hun reccomagneten zelfs uit hun kledij, omdat die de lawinepiepers zouden misleiden.

Robin op 29 nov. 2012 17:47

Dat heb ik nog nooit gehoord. Zelfs bij de lawine cursus van het SSC werd gezegd dat je je wel vol kon hangen met die dingen, je hebt er alleen niet veel aan. Of niet Bartus/SPAM?

Ook een korte google levert alleen maar replies op waarbij juist blijkt dat er geen interferentie zou zijn. Piepers zijn wel storingsgevoelig voor magneten (speakers en magnetische knopen bijvoorbeeld) en elektromagnetisme van alle elektrische apparaten. Recco is echter passief (niet elektrisch) en niet magnetisch.

to ski or not to ski, thats no question

Ik ga dit jaar voor 't eerst boarden met een Fox Titan Sport Jacket Upper Body Armor. Na 3 x linker en rechterarm uit de kom te hebben gehad lijkt me dit wel verstandig om nog een paar jaar door te kunnen in de sneeuw.

Skiën. What else.

ik board altijd met helm en ga deze maand een 3 eenheid aanschaffen

Betere zenders zijn gewoon lawinepiepers, die kosten rond de 300 euro. Echte freeriders halen hun reccomagneten zelfs uit hun kledij, omdat die de lawinepiepers zouden misleiden.

Robin op 29 nov. 2012 17:47

Dat heb ik nog nooit gehoord. Zelfs bij de lawine cursus van het SSC werd gezegd dat je je wel vol kon hangen met die dingen, je hebt er alleen niet veel aan. Of niet Bartus/SPAM?
Ook een korte google levert alleen maar replies op waarbij juist blijkt dat er geen interferentie zou zijn. Piepers zijn wel storingsgevoelig voor magneten (speakers en magnetische knopen bijvoorbeeld) en elektromagnetisme van alle elektrische apparaten. Recco is echter passief (niet elektrisch) en niet magnetisch.

Simon op 29 nov. 2012 18:08

Piepers worden misleid door magneten en zendende apparaten. Recco is een reflector. Die kaatst de straling terug maar zend zelf niks uit.

Recco is eigenlijk onzin. De reddingsdienst is de enige partij die deze kan opsporen. Deze reddingsdienst is vaak zo laat ter plaatse dat de meeste slachtoffers als overleden geborgen worden. Recco is dus voor de nabestaanden en niet voor het slachtoffer.

Sterker nog als je in elk stuk uitrusting een recco hebt en die uitrusting wordt deels door het geweld afgerukt worden eerst je ski’s en dan je rugzak en daarna jijzelf gevonden. Niet voor niets draag je een pieper op je lichaam.

Maw zit het in je jas,… Lekker laten zitten. Zit het in een stuk uitrusting dat afgerukt kan worden dan weghalen en als je offpiste gaat altijd een pieper.

Ik ga dit jaar voor 't eerst boarden met een Fox Titan Sport Jacket Upper Body Armor. Na 3 x linker en rechterarm uit de kom te hebben gehad lijkt me dit wel verstandig om nog een paar jaar door te kunnen in de sneeuw.

John Sölden op 29 nov. 2012 18:19

Zo, jij hebt pech gehad zeg! Of is het aanleg? ;)

DON'T BLINK BECAUSE HISTORY IS WRITTEN IN AN INSTANT

Geloof het of niet maar 5 van de 6 x was het een ander die tegen mij aan vloog! Waarvan 1 x voor de groep… beide armen tegelijk eruit.

Skiën. What else.

steeds een helm, laatste keer dat ik naar landgraaf ben geweest iemand over de stootkussens zien vliegen en met het hoofd tegen die skirekken gevlogen. gelukkig stond ze na een paar minuten terug recht.

Plaats een reactie