Dakkoffer voor snowboard

Beste,

Loop nu al een paar dagen te zoeken, maar de specifieke informatie kan in niet gevonden krijgen. Na een paar jaar snowboards gehuurd te hebben op locatie, staat nu in de planning dat we eigen boards gaan aanschaffen. We gaan meestal met 4 personen op vakantie, richting Oostenrijk. Ik rij op dit moment een Skoda Octiavia Combi en heb dakdragers hiervoor al liggen. Belangrijkste is dat de planken in de koffer kunnen, de bindingen en schoenen zouden eventueel ook in de auto kunnen.

Bij de aanschaf van een dakkoffer, waar moet ik dan op letten?

  • Welke afmeting heb ik ongeveer nodig?
  • Montage systemen in de koffer? of kan het gewoon met een spanbandje vast gelegd worden in de koffer?

Bij voorbaat dank voor jullie input

De afmetingen is maar net wat je zelf nodig hebt aan ruimte. Je kan een dakkoffer kopen waar net 4 boards op elkaar gestapeld in kunnen liggen, dan heb je gewoon een skibox van rond de 1.70x0.40x0.25 tot een grote box van een paar honderd liter die ruim 2 meter lang zijn, bijna een meter breed en 40cm hoog…

Er zit wel veel verschil in de montage op je dakdragers, de duurdere merken hebben snelmontagesystemen, waar je in een paar minuten de dakkoffer bevestigd hebt. Ook zijn de duurdere koffers vaak uitgerust met bandjes vanbinnen om alles mee vast te zetten.

Born to Ride

Ik haalde altijd de bindingen van mijn boards, daar gingen mijn schoenen in en die gingen in de achterbak. Snowboards plat op elkaar en even vast zetten met een spanband. Meestal lagen de boards op de ski’s maar wel altijd in een tas. Skibroeken e.d. in plastictassen erop en alles is mooi uit de weg, geen gerammel.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Heb zelf de beugels aangeschaft waar enkel de snowboards in kunnen, zijn van thule.
omdat je aangeeft je schoenen toch in de kofferbak te leggen
Ideaal als je een dagje naar landgraaf gaat of weekendje naar winterberg.
Neemt thuis bijna geen plaats in beslag zoals een grote koffer.
Ze zijn leverbaar in verschillende breedtes. de breedste passen precies 4 boards in.

Bedankt voor jullie input

Lees eigenlijk een beetje dat ik me meer zorgen maak dan nodig is. Als ik een box koop die iig langer is dan de planken (in dit geval 160), dan komt het wel goed.

@ cleenders
Ligt dat niet te klapperen op je dak op de snelweg? Of is dat een kwestie van breed genoeg de beugels neer zetten?

@tosti ik heb ook de Thule beugels 2 maal gebruikt om naar de Alpen te rijden en enkele keren naar Landgraaf.
Ik heb toen onze 2 boards in een oudere ski/snowboard zak gestoken om ze wa proper te houden want als je op de autostrade achter een vrachtwagen rijdt en met al dat opspattend vuil water.
Ik heb nooit geen last gehad van klapperen, enkel lichte windruis die je ook hebt bij een skibox.

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

@tosti
Nee geen geklapper. Beugels zitten redelijk ver uit elkaar.
Mocht je wel last van klapperen hebben, stukje klitteband of tape zal dan wonderen doen.
Wij hadden er geen last van iig.

Als je thuis de ruimte hebt om een box te stallen zou ik persoonlijk kiezen voor een box tov beugels.
Tenzij goed verpakt in een tas liggen je spullen bij beugels open en bloot op het dak. Opspattende stenen, strooizout etc zijn (met hoge snelheid) niet echt goed voor je boards.
Ik zelf heb mijn skies en boards gewoon in de koffer liggen. Ik heb zelf geen skidrager in de koffer maar leg de skies (in hun tas) op de bodem met daarop de boards en daarop/naast de stokken. Lose ruimtes evt aangevuld met tassen met ligt spul, slippers en schoenen. Alles vastgemaakt met de spanbanden.
Vaak kom je in deze periode nog wel leuke modellen tegen op marktplaats (maar als je dat wilt doen moet je niet te lang wachten want eind december krijgen meer mensen het idee om erop te gaan kijken)

Vervoer je de boards nog in tassen dan is een box het handigste. In de box die ik heb kan ik makkelijk 4 boards (en schoenen in de boardtas) meenemen en nog wat ski’s en verder zacht materiaal. Skischoenen staan dan in de kofferbak en in de box leg ik dan alles vast met de spanbanden die er in zitten. Voordat iedereen het zich afvraagt, ik fungeer meestal als materiaal wagen als we op wintersport gaan…

Ik heb deze box:

Thule Atlantis

null

Pray for Snow!

Plaats een reactie