Tips skibril bewolkt tot slecht weer

Hallo wintersporters!

Na het afstruinen van het forum voor informatie over het kiezen van mijn ideale skibril, ben ik al heel wat te weten gekomen. Een aantal overgebleven vragen wil ik aan jullie voorleggen. Op internet en in winkels (webshops, merken) vind ik het moeilijk om de nuance tussen verschillende brillen op te maken. Ik ben erg benieuwd naar de nuchtere blik van jullie, mede-wintersporters:)

Voor mijn aankomende wintersport ben ik op zoek naar een skibril waar ik tijdens een bewolkte of mistige dag met lichte sneeuwval nog goed zicht heb. Het is mooi meegenomen als hij ook nog iets doet bij wat zwaardere sneeuwval. Als ik wintersport (max 14 dagen/jaar) ben ik een sportieve, fanatieke skier die vooral op de piste blijft.

Wat is jullie visie op het nemen van 2 losse brillen (goed en slecht weer) of 1 “allround” bril? En heeft iemand ervaring met de PRIZM glazen van Oakley? Hoe is het zicht met de Rose glazen vs de meer allround keuze als Jade?

Zoals altijd: jullie feedback wordt zeer gewaardeerd!

Ik gebruik Prizm glazen van Oakley en ben iedere keer weer verast. De Roze gebruik ik bij bewolkt / mistige dagen. En de Jade versie klik ik erin met zonnige dagen. Toen ik de Oakley Airbrake kocht zaten deze twee lenzen al in het pakket.

May the ski force be with you !!

Kennis van me heeft ook de Oakley Rose lens en was helemaal enthousiast. Hij gebruikt m ook gewoon bij zon en dat gaat prima zegt ie. Ik heb die nu ook gekocht maar nog niet geprobeerd. Heb op dit moment de Adidas ID2 Pro, echter ben ik niet vreselijk anthousiast over de slecht weer lens…we gaan het zien komende winter met de Oakley!

Ik heb ook n Oakley met Prizm, de rose lens is super met slecht weer en heb de sapphire iridium voor de zonnige dagen. Ben er erg tevreden over!

*bericht bewerkt door ieniemienie op 06 nov 2016 21:44

De prizm is een top bril. Vooral die roze lens. Ik ben er erg blij mee. In slechte condities met sneeuw, regen, mist en hagel, ging er toch een nieuwe wereld open voor me. En ik gebruik de dark Grey voor de zeer zonnige dagen

*bericht bewerkt door Jamie010 op 06 nov 2016 22:15

Als ik eerlijk moet zijn dan vind ik het effect van verschillende lenzen maar erg klein. Andere factoren zoals anti-condens en piste-keuze hebben vaak veel meer effect. Met dat laatste bedoel ik dat in slecht weer je met de beste bril nog steeds slecht zicht hebt terwijl op een andere piste (tussen bomen, andere lichtval e.d.) het zicht veel beter is, ook met een ‘slechte’ bril.

geen ervaring met de oakley, maar ik heb dit jaar mijn 2 oude sinner brillen vervangen door een adidas id2 pro, heb altijd 2 brillen gehad, en ik heb altijd zonder helm geskied, en dan is het wisselen van bril wat makkelijker (niet dat je dat de hele dag door doet, maar toen dacht ik er zo over) sinds dit jaar een helm gekocht (en dan is het wisselen van bril toch iets lastiger) en daar paste die adidas bril mooi bij, deze heeft een voorzet lens deze is cat 3, en die kun je er in een handomdraai afhalen , en dan heb je een cat 1/2.

Leuk dat er zo enthousiast op gereageerd wordt! Ik hoopte al op mensen die beide type glazen van Oakley in gebruik hebben. Ik ben nieuwsgierig hoe jullie het verschil tussen die twee ervaren. Is dat inderdaad zo subtiel als Martin7182 van mening is? En in verlengde daarvan: als jullie 1 glas mogen houden, wordt het Rose of Iridium? En waarom?

Ik heb ook gehoord over die Adidas ID2 bril, leuk systeem! Ik heb zelf nooit eerder met twee brillen geskied of met meerdere glazen op zak… Komt hier mijn bovenstaande vraag nogmaals, maar dan breed getrokken:

Verschillende lenzen gebruiken per weerconditie: is dat iets met “effect in de marge”, of is dat echt een must-do voor jullie?

Zelden zo blij geworden van een wintersport item als van mijn oakley prizm. Met de roze lens en de dark grey lens kan je alle weertypen. Super slecht weer tot super mooi weer. En een overlap in het midden. En van lens wisselen is tijdens een espresso slurpen zo gedaan.

Ik gebruik een Julbo Revelution Zebra met meekleurende glazen. Ze schakelen tussen cat. 2 en cat. 4. Als de condities echt slecht zijn (mist, heftige sneeuwval en zeer bewolkte condities met flatlight.) dan zet ik een google met gele glazen op. Het viel me op hoe goedkoop zo’n extra google met gele glazen van een A-merk eigenlijk is.

Ik heb een tijd lang 1 bril met oranje lens gehad dat voor de meeste condities gebruikt zou kunnen worden. Echter vond ik na verloop van tijd een 2e bril met donkerdere lens voor hele mooie dagen toch een stuk prettiger.

Toen kwam Anon met het magneet systeem in de lens (hoef ik alleen een extra lens me te nemen ipv extra bril) en die bevalt nog veel beter! Voor slecht weer nu een gele lens en zie echt veel beter contrast vergeleken de wat donkerdere oranje lens. Voor mooi weer is een donkere lens dan echt nodig, maar met dit systeem is wisselen echt binnen een tel gedaan.

Ik heb de Julbo Zebra met meekleurende glazen tussen car. 1 en 3. Voor mij perfect in alle omstandigheden.

Winter is coming

Uiteindelijk zul je die lenzen gebruiken die voor jou het beste werken, dat kan bij iedereen weer anders zijn. Bij ook maar iets van zonlicht heb ik al een zonnebril op, dus ik zal vermoedelijk iets sneller van lenzen wisselen. Ik heb recentelijk de Anon M2 gekocht met 2 lenzen, komende winter maar eens zien hoeveel ik ga wisselen.
Vergeet niet om je helm mee te nemen als je naar de goggles gaat kijken.

OAKLEY! Super lenzen. En ik ben een zeikerd op dit gebied…

Piste riderrrrr

Ik heb ook een bril van Oakley en inmiddels al een heel assortiment van lenzen uitgeprobeerd. In eerste instantie (voordat PRIZM bestond) de High Intensity Yellow en de Emerald Idrium, twee uiterste qua doorlaatbaarheid van licht (81% tegen 11%). Beide ook uitstekend voor de specifieke conditie waar hij voor bedoeld is maar al snel merkte ik dat de range van deze lenzen wel erg klein was en dus daarom de VR50 Pink Iridium er bij gekocht welke dus weer tussen deze twee in zit. Prima voor op een dag met wisselend bewolkt en zonnig. Omdat ik het steeds maar wisselen irritant begon te vinden heb ik ook de Prizm Rose gekocht, met als doel om de H-I Yellow en de VR50 Pink te vervangen. Ervaring leert mij dat de Prizm Rose in de sneeuw/slecht weer conditie wat donker aan doet maar wel contrast geeft, daar waar de H-I Yellow meer licht door laat en dus een in eerste instantie vertrouwder zichtbeeld geeft. Mijn vriendin is inmiddels ook overgestapt op een Oakley bril (zelfde frame, Crowbar) om zo wat lenzen uit te kunnen wisselen. Zij voelt zich prettiger bij de H-I Yellow tov de Prizm Rose, voor mij is dat andersom dus dat komt goed uit. Op een dag met niet al te veel zon is de Prizm Rose ook prima, maar op een bluebird dag zou ik hem niet aanraden. Als aanvulling zou ik nog een Prizm voor goed weer willen kopen, met een overlap in het midden tov de Prizm Rose maar het wordt me wel een beetje te gek met 5 verschillende lenzen dus dat doe ik voorlopig maar niet.
Conclusie: Het heeft met je persoonlijke voorkeur te maken, maar over het algemeen ben ik zeer te spreken over de lenzen (en het frame) van Oakley.

Ik vind dit een overzichtelijk tabelletje
http://iris.backcountry.com/image/view/c191602/900/900…

*bericht bewerkt door sjorsdk op 07 nov 2016 09:50

Voor mist etc.
Ik gebruik puur gele lenzen.
“ik zie ik zie wat jij niet ziet”
Ze zijn alleen lastig te vinden.Gekocht bij Intersport in Oostenrijk.20 euro.
Beter in die omstandigheden dan die dure brillen van mij.

In en echte white-out gebruik ik ook een simpele Cat. 1 lens, geel. Mijn huidige ook voor 25 euro gekocht bij Ekosport. Oakley heb ik helaas nooit echt kunnen proberen, omdat de frames mij niet goed passen. Mijn neus wordt constant dichtgedrukt :(

Zelf heb ik een SPY bril en wissel ik de lenzen naargelang de weersomstandigheden. Geen topkwaliteit maar zover tevreden.

Mijn vriendin heeft een bril van Casco waarvan de lenskleur zelf verandert op basis van het weertype. Heb er zelf niet mee geskied en qua reliëf en zichtbaarheid kan ik er geen duidelijke mening over geven, maar mijn vriendin is er uiterst content mee. Nadeel is wel dat het in combi met de helm aangeschaft moet worden.

Andere merken gebruiken deze techniek niet?

*bericht bewerkt door RonaldTD op 07 nov 2016 13:23

Jawel hoor. Bollé (Regulator-lenzen), Uvex (Variomatic), Salice (Chromolex). En er zijn vast nog andere merken die fotochromatische (meekleurende, maar alleen in lichtdoorlaatbaarheid [categorie], niet in daadwerkelijke kleur) lenzen hebben.

*bericht bewerkt door GiGi op 07 nov 2016 13:49

Het was even zoeken, maar deze link geeft je wel een leuk idee hoe de kleur van de lens er op de berg uit ziet in verschillende condities: http://s71167.gridserver.com/lens-tints
Het gaat hier dan wel om de Anon M2 lenzen, gelijk aan de WM2, maar als je een beetje goed kijkt moet je ook wel kunnen herleiden wat bij de andere merken de vergelijkbare lenzen zijn voor het gewenste resultaat, succes!

Plaats een reactie