Rocker

Ik las vanmiddag op internet een artikel over de rocker. In 2009 schreef Rogier al een stuk over deze vernieuwende ski (https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/986/Donderdag_mate…).

Ik vroeg me af of inmiddels, nu de ski al 2 jaar op de markt is en steeds verbeterd wordt, of iemand ervaring heeft met het skien op een banaanvormige (kromhouten) ski.

''Powder to the people''

de rocker maakt skien leuker(mijn bescheiden mening)
het is niet alleen een voordeel in de poeder maar ook in verspord terrein en verspoorde piste of papsneeuw,je drijfter als het ware overheen
er zijn inmiddels al weer veel verschillende "rocker concepten"
bv rocker met camber , alleen tiprocker of tip en tailrocker,minirocker etc etc
enkele voorbeelden:

null

null

null

hier is bv een artikeltje over de rocker(er zijn er nog vele hoor)

http://skistyle.nl/dossier/materiaal/de-perfecte-all-mountai…

Zelf heb ik de K2 Rictor gekocht. Kijk ook eens verder op de site van K2. Staat veel informatie over de verschillende rocker-technologieen. Voordeel is gewoon dat een ski veel ruimer inzetbaar is.

http://www.k2skis.com/skis/all-mountain/rictor

Ik heb op rocker ski’s van K2 geskied. Grote voordeel is inderdaad de brede inzetbaarheid en m.n. offpiste mogelijkheden. Wil je carven op de piste, dan heeft rocker weinig nut.

@blauw: er zijn al meerdere rockerskies waar je uitsekend op kunt carven (je hebt ook pisterockers)
als je inderdaad alleen voor het carven op een strak geprepareerde "manchester" piste gaat dan heb je geen rocker nodig maar dis een situatie die je smorgens een uurtje hebt en zodra de eerste bulten of pap op de piste komen is een (beetje) rocker een welkome aanvulling !

@ reinier : rocker is in eerste instantie bedacht om makkelijker boven de poeder "te drijven"(door shane mcconkey rip)
bij een full rocker word een ski ook speelser(jibben!) maar je moet dan een goede techniek hebben en centraal staan

bij een rocker met camber kun je vaak nog heel behoorlijk een gesneden/gecarvde bocht maken

skies die ook een tail rocker hebben zijn bedoelt voor mensen die switch willlen rijden(achteruit skien) en dan ook de voordelen van een rocker willen hebben

Niet zoveel op aan te vullen, rocker maakt het speelser en makkelijker door tief schnee te skien.

Ligt aan je ski stijl en persoonlijke voorkeur of je daarvoor wilt kiezen.

Heb even ervan mogen genieten en ik wil niets anders meer.

Ik ski nu 2 weken op rocker piste ski’s, namelijk de Rossignol Alias.

Skiet erg makkelijk op lage snelheid, omdat de ski voelt als een kortere ski.

Bij carven op hoge snelheid merk je geen verschil met normale skies omdat je er de volle kracht op zet waardoor het rockereffect verdwijnt.

Heerlijke ski’s tegen een zachte prijs om de rockertechnologie te promoten.

leuk voor de luie skier

maar als je een actieve explosive skier bent die agresief korte bochten skiet heb je er niks aan
maar ben je op je gemakje mooie bochtjes maken zonder je teveel intespannen dan is het de juiste keuze

hit and run

@Ruud, klopt helemaal.

Maar je kunt toch nog behoorlijk hard mee hoor, er zijn er maar weinig die me kunnen bijhouden. Ook op een ijzige, stijle, zwarte piste blijf ik bijna iedereen voor.

Skiën doe ik voornamelijk met mijn partner en/of familie, allemaal erg gemoedelijk, maar als je even wilt knallen gaat dat ook best aardig.

@ruud: dus als je van een nieuwe ontwikkeling van de ski gebruikt maakt ben je een luie skier ?? op zn zachst gezegd een vreemde conclusie.
kijk eens op you tube naar de de nieuwste freeride films (windstedt zackrisson en consorten) als je dat op je gemak lange bochten maken vind ??
deze mannen skien allemaal rocker skies .
en steeds meer amateur freeriders maar ook pisterijders skien rocker en dat heeft nix met luiheid te maken
ook met een rockerski kun je agressief kort skien!!!

ach lui . . . . . pfff je moet het niet zo letterlijk nemen
ik bedoel dat het wel erg makkelijk draait
omdat je een erg korte radius krijgt.
bij sommige ski’s moet je echt werken om ze de bocht om tekrijgen, bij volkl bijvoorbeeld de tiger seri’s bijvoorbeeld fijne ski’s maar je moet wel werken voor je geld. k2 heeft ook een paar van die modellen kost wat kracht maar dan heb je er ook een fijne ski aan

hit and run

Bij rockerski’s kost het wat minder kracht, waardoor het een nog fijnere ski is.

Die Racetigers en co zijn leuke ski’s maar passen totaal niet bij het gebruik van de ski’s van de meeste mensen.

Ik zie gigantisch veel prutsers op hightech ski’s. Daardoor is er nauwelijks vooruitgang in hun skitechniek, sterker nog, in veel gevallen verslechterd hun techniek omdat ze skies niet kunnen beheersen.

99% van de wintersporters gaat gemoedelijk de piste af, daar hebben ze echt geen raceski’s(waar velen van hun mee zijn uitgerust) voor nodig.

Ik ben geen Tomba, 90% van de tijd ski ik gemoedelijk de bergen af. Als ik even wil knallen gaat dat prima. Op een ijzige zwarte piste laat ik iedereen achter me op mijn (lowbudget) rockers.

Waarom wil iedereen een Racetiger om rustig de pistes te verkennen. Draait en stuurt veel moeizamer. Met een beetje techniek kun je op een simpele ski ook behoorlijk hard. De snelheden waar je de voordelen van een raceski merkt durft 90% van de skiërs niet eens aan.

Hoewel het een oud topic is sluit dit het beste bij mijn vraag aan. Ik heb een atomic redster d2 sl met rocker voor in de ski. Het belag is ter plaatse van de rocker een klein beetje hol, klopt het dat dit door de rocker komt?

Plaats een reactie