Betoog voor beter skiadvies

Ik verbaas mij regelmatig over de skiadviezen die worden gegeven. In winkels, maar ook hier op het forum (waar mensen doorgaans vertellen dat ze dit of dat aangeraden hebben gekregen in winkels). En ik verbaas mij dan specifiek over zaken met betrekking tot niveaus van ski’s en skischoenen, lengte van ski’s en advies aan dames. Ik zal uitleggen waarom.

Als ikzelf een skiadvies geef, heb ik informatie nodig over de skiër (lengte, gewicht, skiniveau), zijn voorkeuren (bochtgrootte, slippen of snijden, tempo, piste/off-piste etc.) en zijn stijl (krachtig, lui, etc.). Daarom vraag ik ook altijd zo irritant door ;)

Vervolgens probeer ik al die informatie, dat skiërprofiel, te deconstrueren. Ik bedenk dan: “Als hij dit graag wil, dan moet de ski dat goed kunnen en dus deze ingrediënten hebben.” Vervolgens ga ik (in mijn eigen database, mijn aantekeningen, mijn ervaringen) op zoek naar een ski met die ingrediënten. Die ski raad ik dan aan en ik leg uit waarom ik denk dat die suggestie aansluit bij de vraag. Ik denk dat dit proces goed werkt en de redenering juist is.

Conservatisme in de branche
In veel (niet alle!) winkels worden lang niet al deze stappen doorlopen, er wordt zelden doorgevraagd, zo blijkt. Want als een grote vrouw van 1,90 meter lang en 85 kg een damesski’tje van 1,61 m aangeraden krijgt met een schuimkern en bloemetjes erop, dan barst ik toch in tranen uit. Huilen, heel hard lachen… alles tegelijk eigenlijk. Er is gewoon gestopt met vragen stellen bij ‘vrouw’. Zo’n ski kan toch never nooit iemand van 1,90 en 85 kg de juiste support geven, ook al zou het een praktische beginner zijn (wat niet eens werd gevraagd!). Het is maar een voorbeeld, maar ik heb het wel meegemaakt.

Ik heb al eerder op dit forum uitgebreid stilgestaan bij de voorzichtigheid en het conservatisme in de branche (o.a. hier: https://www.wintersport.nl/forum/topic/229001). Als het gaat over het niveau en de lengte van ski’s, bijvoorbeeld. Het is echter niet alleen de gemiddelde verkoper die doorgaans ski’s aanraadt, waarvan de meeste skiërs het plafond bij aanschaf al hebben bereikt. (Dat doen ze, overigens, omdat ze zelf meestal niet op de ski hebben geskied en in de brochure van de fabrikant hebben gelezen dat die ski perfect is voor ‘advanced’ skiërs – wat die term ook precies moge inhouden.)

Het zijn ook vaak de klanten die korte en ‘niet te heftige’ ski’s vragen (ook zij beroepen zich op diezelfde folder van de fabrikant, overigens). Bij het test-event op de Stubaier Gletscher, waar ik afgelopen weekend was, werd dat ook door de vertegenwoordigers van de merken gezegd: “Wij kennen zelf ons materiaal wel en spreken uit ervaring en raden dus de ski’s gewoon aan in de lengte waarin ze zijn ontworpen en bedoeld. Maar mensen willen de korte lengtes omdat ze ooit hebben gehoord [10 jaar geleden, in de verhuur!] dat een ski tot aan de neus prima is. Ze willen niet eens iets anders proberen, dus houden ze zelf dat conservatisme in stand.”

Dus, beste (toekomstige) klanten: lees je in, probeer dingen uit (dat kan gewoon in Nederland, op de baan van Snowworld met het materiaal van Duijvestein) en zoek eens de grens op. Als je gewoon parallel kan skiën, breek je echt niet meteen je benen op een ski die even lang is als jijzelf. En vertrouw erop dat mensen niet als doel hebben om je benen te breken. Als ik een bepaalde ski aanraad in een specifieke lengte, dan mag je er vanuit gaan dat ik zeker denk te weten dat je daarop lekker zal skiën.

Verkeerd om redeneren
Ik heb met veel verschillende mensen geskied, van allerlei niveaus. Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die zijn zelfvertrouwen op ski’s is kwijtgeraakt, of zelfs angst heeft gekregen, op een ski met een lange radius en een grote lengte. Ik heb wél (meer dan eens) meegemaakt dat men angstig werd en zichtbaar technisch minder goed ging skiën op een te korte, te slappe of te draaierige ski (minder goed als in: verkrampt, niet vloeiend, onzeker – ik ben geen skileraar, maar die verschillen kan ik wel zien).

Afgelopen kerstvakantie heb ik geskied met (o.a.) een meisje van 1,59 m en 48 kg. Meteen op de eerste afdaling van de trip ging ze onderuit op een ijsplaat, met (naar later bleek) een compleet blauwe heup tot gevolg. Sinds die val heeft ze last gehad van angst om een bocht in te zetten en de ski’s door de vallijn heen te sturen. Ze skiede overigens op de Salomon W-Kart in 153 (radius: 10 m). Na twee dagen intensief lessen ging het weer wat beter, maar daarna verviel ze weer na elke bocht (!) in diezelfde angst. En ze vervloekte het simpele feit dat zodra ze wat druk zette op haar buitenbeen, de ski zo snel draaide dat ze direct dwars op de piste stond. En dan zijn het met een ski met die radius veel bochten, kan ik je vertellen.

“Als ik niet veel druk zet heb ik geen grip,” zei ze, “en als ik wél veel druk zet, sta ik meteen andersom en kan ik ook geen vloeiende bochten maken.” Uiteindelijk zijn we naar het verhuur gegaan, hebben € 15 euro uitgegeven aan de huur van een ander soort ski (eentje met een volledige sidewall voor grip en stabiliteit, wat rocker in de tip voor toch wat vergevingsgezindheid, metaal voor demping en in lengte 162: de Atomic Redster Edge GS met een radius van 15 meter). Op die ski’s heeft ze de hele dag geskied met volle controle, vloeiende geslipte bochten op de rode pistes, gecarvede bochten op de vlakkere blauwe pistes en letterlijk twee keer zo snel. Geen angst meer en een lach op het gezicht. Het enige wat we hebben gedaan is andersom redeneren en een andere ski gekozen. Kort gezegd: zo heftig als kan met doorgroeiruimte (en dus niet: zo voorzichtig als kan zonder er doorheen te trappen). Ze heeft die ski aan het eind van de middag gekocht van de verhuurder.

Mijn punt: voor lekker skiën moet je vaak dingen doen die tegen je intuïtie in gaan. Naar voren leunen, naar het dal toe bewegen, je in de vallijn laten glijden, vaart maken… en dus een ski kiezen die op papier misschien wat heftig lijk (hij hoort immers in de ‘race’-lijn van Atomic, volgens de naamgevers en de brochure), maar die – als je hem kent, begrijpt en kan duiden – exact doet wat je wil dat ie goed kan.

Wat je niet kent is misschien eng. Dat kan ik begrijpen. Je kan dan twee dingen doen. Je kan onwetend blijven en daardoor bang voor te lange, te stijve, te rechte ski’s. Maar je kan ook een zondagmiddag naar Snowworld gaan en verschillende soorten, lengtes en radii testen. Je zult zien dat het allemaal zo eng niet is en je juist helpt om zelfverzekerder en technisch beter te skiën. En om de juiste ski te kiezen.

@GiGi
Ik ben het grotendeels met je eens. Je herinnert je mss nog een lijstje met vragen dat ik ooit heb overgenomen van carving-ski.de (http://www.carving-ski.de/equipment/ski-level.php) om op z’n minst een beeld te krijgen van het skiniveau van mensen, aangevuld met vragen naar wat ze eigenlijk zelf het grootste deel van de tijd doen of leuk vinden. Dat is, volgens mij, geen onmogelijke informatie voor een verkoper om te vragen wanneer een product van een paar honderd euro wordt verkocht.

Natuurlijk is er aan de andere kant de consument. In België/Nederland is dat het grootste deel van de tijd iemand die, als het énorm meevalt, jaarlijks een week of tien dagen gaat skiën. Dat wil zeggen:

  • iemand die eigenlijk niet de tijd heeft om te proeven van alles wat mogelijk is. Dat is jammer, maar begrijpelijk.
  • iemand die eigenlijk ook niet de tijd heeft om énorm veel te investeren in groeien op een ski. Dat is volgens mij een foute instelling die tot hogere risico’s leidt, maar goed, ieder zijn/haar ding.
  • iemand die, gegeven de beperkte tijd, over het algemeen meer baat heeft bij een conservatieve keuzestrategie. Wat meestal wel logisch is, maar in sommige gevallen niet goed is (zoals mogelijk bij skikeuzes).
  • iemand die énorm afhankelijk is van derde partijen. En wie zijn dat dan? Mensen zoals jij (énorm doorgedreven op zoek naar de technische weetjes en praktische uitwerkingen), mensen zoals op dit forum (vaak goed bedoeld, maar ook vaak “suboptimaal”), consumentensites (skimerken, skiwinkels, etc.) en de mensen in winkels zelf (die vaak geen échte kennis hebben over wat ze verkopen).

Dus, ja, je hebt waarschijnlijk wel gelijk … maar ik vrees dat het niet snel zal veranderen.

Ik vrees met je mee, @Lars3. Maar laten we dan op zijn minst hier op het forum - waar we wél invloed hebben op wat we allemaal opschrijven - proberen het goede voorbeeld te geven. Uiteindelijk is de keuze natuurlijk aan degene die de ski koopt en erop moet skiën. Maar als niemand een alternatief, meer up-to-date beeld geeft en duidt op de mogelijkheid om eens wat uit te proberen (dicht bij huis, vrijblijvend), zal er zeker niks veranderen.

Noem het ijdele hoop, maar als we er hier niet mee beginnen - en voorbeelden zat, lijkt me - dan kunnen we iedereen wel een bloemetjesski geven zonder te kijken wie we voor ons hebben.

Ik bepleit ook niet dat iedereen nu een andere ski moet kopen. Maar als je (om wat voor reden dan ook: ontgroeid, denken dat het beter kan, niet meer willen huren) toch vraagt: “welke ski zou bij mij passen,” laten we dan op de juiste manier doorvragen en redeneren en wat tegenwicht bieden tegen de soms gewoon onjuiste, domme of achterhaalde informatie die blijkbaar in veel winkels wordt uitgekraamd.

En ook als je één week per jaar gaat skiën en gaat huren: bedenk wat je wil, of vraag hier om advies (‘wat voor ski zal ik eens huren?’). Zoek dan op de website van de verhuurder wat ze aanbieden (of stuur een mailtje), dan weet je wat ze hebben, wat het kost, en je kan (hier) navragen of het is wat je zoekt. Want ik denk nog steeds dat passend materiaal beter skiet dan wat je klakkeloos in de hand wordt gedrukt door een verhuurder die geen enkele vraag heeft gesteld, behalve ‘wat voor categorie? Blauw, rood, Zwart of VIP?’

Gewoon Fischer Motive 80 in lichaamslengte toch? ;)

Heel leuk en goed bedoeld maar je hebt het over een (extreme) minderheid van de wintersporters, de meesten gaan een weekje per jaar, lenen materiaal of huren het goedkoopste (of misschien nog voor het gevoel net een klasse hoger) want alles toch al duur genoeg, lessen is niet nodig, skiën een paar uurtjes, enz enz. Oftewel, het is een weekje vakantie en materiaal is hooguit bijzaak.
Vwb dat meisje: waarschijnlijk had iedere andere ski geholpen, zit ook veel tussen de oren.

Ach, als ik sinds half september al 70 keer skiadvies heb gegeven, is het aanleiding genoeg voor mij.

Psycholoog bent ik niet, dus daar kan ik niet zo veel over zeggen. Maar als Italiaanse skileraren (vaak geen pannenkoeken) ook duidelijk het verschil zien, zegt dat wat, denk ik. En of het aan het materiaal ligt of tussen de oren zit - het gaat om het effect. Feit is wel dat ze van die angst af was.

En of materiaal nou hoofdzaak is of bijzaak - als je beter (advies, materiaal) kan krijgen voor hetzelfde geld, waarom zou je die kans dan niet pakken? Dat is net zoiets als zeggen “een goede skiër komt op alles naar beneden.” Ongetwijfeld waar, maar A. niet iedereen is die goede skiër, en B. op beter (passend) materiaal komt ook die goede skiër nog beter, makkelijker, efficiënter en waarschijnlijk met meer lol naar beneden.

70 keer is voor jou natuurlijk heel veel maar dat is een zaterdagochtend in een beetje winkel. Dan heb je nog het probleem dat huur maar beperkt is en een aantal modellen betreft, er is geen vrije keuze. Wil je daar van tevoren op inspelen, moet je al weten wat er exact aangeboden gaat worden. Zoals al vaker aangegeven hier, wil je goed/beter advies, ga dan op momenten dat het rustiger is in winkels. Zo’n idioten zijn het ook niet, als dat hier nog wel eens gebracht wordt. En je moet het allemaal maar net kunnen plaatsen; ‘ben je een luie skiër?’ ‘euh, nee, natuurlijk ben ik niet lui!’

En of materiaal nou hoofdzaak is of bijzaak - als je beter (advies, materiaal) kan krijgen voor hetzelfde geld, waarom zou je die kans dan niet pakken?

GiGi op 16 nov 2016 10:38

Agree to disagree…

“70 keer is voor jou natuurlijk heel veel maar dat is een zaterdagochtend in een beetje winkel.” Des te meer reden om het goed te doen lijkt me.

*bericht bewerkt door GiGi op 16 nov 2016 10:59

Tot 18 jaar terug wilde iedereen ski’s van meer dan 2,00 mtr hebben en toen kwam ook iedereen goed naar beneden.
In die tijd hoorde je bijna nooit iemand klagen dat ski’s onrustig aanvoelden.

Toen het tijdperk van carveski’s aanbrak gingen we allemaal korter skiën, vooral in de slalom wedstrijdsport was een ski van 150 cm meer regelmaat dan uitzondering. Daar zijn ze snel van terug gekomen want heb nog nooit zoveel knieblessures gezien.
De getallen ken ik niet maar ik weet zeker dat er tegenwoordig meer knieblessures zijn dan voorheen. Die toename is deels te wijten aan het materiaal wat gekozen word. Andere deel komt voornamelijk doordat mensen bezuinigen op skiles. Tenslotte als je Zoetermeer veilig naar beneden komt dan moet het in de alpen ook lukken.

Zoals door Gigi al beschreven wordt, ga niet blind op een verkoper af. Voordat je naar een winkel gaat, liefst speciaalzaak, lees je in over materialen. Helaas is de kennis bij een aantal verkopers ook niet voldoende, dit is netjes uitgedrukt. Daarbij moet ik wel aangeven dat je wel goede informatie aan de verkoper verschaft.

Wees niet bang om een ski van ongeveer je lichaamslengte te kopen / huren. Als je 185cm of groter bent dan is dat vaak lastig want veel ski’s worden niet groter gemaakt dan 180cm.

Verder wil ik nog als tip geven: Bij aankoop van nieuwe skischoenen, trek in de winkel eens de binnenschoen eruit en kijk hoe goed de schoen aansluit. Heb de laatste tijd weer een aantal mensen gezien die met veel te grote skischoenen aan kwamen

*bericht bewerkt door Miski op 16 nov 2016 11:03

Wat in dit hele verhaal ook meespeelt in mijn ogen is dat mensen (te) weinig skiles meer nemen, dit terwijl skiën toch een behoorlijk technische aangelegenheid is. Daarnaast is de consument kritisch geworden, maar in de gemiddelde skiwinkel staan nog steeds onervaren verkopers die alleen iets willen verkopen zonder dat het hun te doen is om het juiste produkt te verkopen.
Maar @Gigi kudo’s voor het kundige advies dat jij geeft. Ik ben niet in de markt voor skies, maar mocht dit veranderen ga ik zeker info bij jou inwinnen.

En of materiaal nou hoofdzaak is of bijzaak - als je beter (advies, materiaal) kan krijgen voor hetzelfde geld, waarom zou je die kans dan niet pakken?

GiGi op 16 nov 2016 10:38

Agree to disagree…

“70 keer is voor jou natuurlijk heel veel maar dat is een zaterdagochtend in een beetje winkel.” Des te meer reden om het goed te doen lijkt me.

GiGi op 16 nov 2016 10:56

Right, als we selectief gaan quoten om je punt duidelijk te maken, dan laat maar.

Wat in dit hele verhaal ook meespeelt in mijn ogen is dat mensen (te) weinig skiles meer nemen, dit terwijl skiën toch een behoorlijk technische aangelegenheid is. Daarnaast is de consument kritisch geworden, maar in de gemiddelde skiwinkel staan nog steeds onervaren verkopers die alleen iets willen verkopen zonder dat het hun te doen is om het juiste produkt te verkopen.

Marijnt op 16 nov 2016 11:08

100% waar denk ik. En dank.

Ik heb zelf een tijdje mogen rondlopen in de ski-retail wereld (niet als verkoper, overigens, maar langs de zijlijn van de business, als min of meer externe) en de prioriteiten lijken te zijn:

  1. Klant die nu geld uitgeeft en later terugkomt om nog meer geld uit te geven (de tevreden klant die herhaaldelijk omzet oplevert)
  2. Klant die nu wat koopt en misschien een miskoop doet (de ontevreden klant die nu in ieder geval omzet heeft opgeleverd)
  3. Klant die geen omzet oplevert, maar alleen informatie wil (tevreden klant die hooguit de winkel aanraadt aan anderen).

Heel logisch, vanuit het perspectief van de retailer. Van die omzet leeft ie immers. Maar het aanbevelen van een ski is hier een middel om een ander doel te bereiken (omzet). En ik pleit er juist voor om het aanraden van ski’s (het advies, gebaseerd om wat analyse en kennis) los te koppelen van het kopen van het product. Op die manier kunnen de verschillende belangen die voor beide stappen gelden niet door elkaar gaan lopen.

Wat in dit hele verhaal ook meespeelt in mijn ogen is dat mensen (te) weinig skiles meer nemen, dit terwijl skiën toch een behoorlijk technische aangelegenheid is. Daarnaast is de consument kritisch geworden, maar in de gemiddelde skiwinkel staan nog steeds onervaren verkopers die alleen iets willen verkopen zonder dat het hun te doen is om het juiste produkt te verkopen.

Marijnt op 16 nov 2016 11:08

100% waar denk ik. En dank.

Ik heb zelf een tijdje mogen rondlopen in de ski-retail wereld (niet als verkoper, overigens, maar langs de zijlijn van de business, als min of meer externe) en de prioriteiten lijken te zijn:

  1. Klant die nu geld uitgeeft en later terugkomt om nog meer geld uit te geven (de tevreden klant die herhaaldelijk omzet oplevert)
  2. Klant die nu wat koopt en misschien een miskoop doet (de ontevreden klant die nu in ieder geval omzet heeft opgeleverd)
  3. Klant die geen omzet oplevert, maar alleen informatie wil (tevreden klant die hooguit de winkel aanraadt aan anderen).

Heel logisch, vanuit het perspectief van de retailer. Van die omzet leeft ie immers. Maar het aanbevelen van een ski is hier een middel om een ander doel te bereiken (omzet). En ik pleit er juist voor om het aanraden van ski’s (het advies, gebaseerd om wat analyse en kennis) los te koppelen van het kopen van het product. Op die manier kunnen de verschillende belangen die voor beide stappen gelden niet door elkaar gaan lopen.

GiGi op 16 nov 2016 11:15

1: lijkt me logisch en op zich het streven van (vrijwel) alle winkels
2: daar zit geen enkele winkel op te wachten maar is een plaatje dat hier geschetst wordt als ‘waarheid’
3: dat is leuk voor een forum, niet voor een commerciële instelling.

Ben dan ook wel benieuwd hoe je dat laatste (loskoppelen) ziet?

Ik ben zo’n consument die 1x per jaar gaat skiën (maar wil me prima wat verdiepen) en ben aan het denken gezet. Ik ga zeker niet voor de goedkoopste huurski’s, bespreek mijn niveau en wat ik leuk vind, maar krijg altijd de vraag voor korte/lange bochten. Ik ga dan voor korte bochten, omdat ik denk dat dat betere controle geeft…Maar is dat zo? Misschien helpt het wel om eens van te voren na te denken wat ik precies wil (niet model, maar wel de kenmerken).

In de winkeltjes waar ik huur hebben ze prima verstand van zaken, dus zij vinden het juiste model er wel bij, maar misschien ontbreekt het wel aan de tijd bij het afhalen om de vertaalslag van wens, naar kenmerk, naar model te maken. En ik denk dat ik eigenlijk prima in staat zou moeten zijn om vanuit wens naar kenmerk zelf te kunnen doen.

Dus concreet: ik geef vaak aan dat ik lekker rustig van blauw en rood wil skiën, niet offpiste, dat ik een redelijke skiër ben en dat het heel af en toe wel wat sneller mag. Controle vind ik fijn, ik wil liever niet al te hard werken. Beter zou het kunnen zijn als ik kan aangeven dat ik veel rocker wil, een grote radius en misschien nog wat van dat soort punten…toch?

Grappig is ook je voorbeeld van die lichte dame die skiën soms wat eng vindt. Zo’n dame neem ik ook mee, dus ook daar helpt het als we concreet kunnen zeggen wat we zoeken…

Interessant in ieder geval!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik herken het helemaal wat Gigi schrijft. Omdat mijn eigen ski’s al aardig oud zijn heb ik nu 2 x ski’s gehuurd in Oostenrijk en zelf beschreven wat ik ongeveer wilde want ze vroegen helemaal niets. Nou het was een ramp. De eerste ski’s kon ik helemaal niets mee, zwabberen op snelheid enz. Die heb ik dus dezelfde dag gelijk terug gebracht met de mededeling dat ze mee een hele verkeerde (beginnersski) hadden gegeven. Dit werd ook nog ontkend, terwijl ik daarvoor had gegoogeld op die ski en ik het dus zwart op wit had! Daarna kreeg ik een veel te stugge ski voor mijn gewicht en toen ik die terug bracht werd ik door een andere man geholpen en die vroeg gelijk “wie heeft jou die ski’s meegegeven?” want dit kan echt niet. Het derde paar ski’s beviel wel aardig goed. Maar al met al heeft me dit een aantal dagen verpest en dus veel tijd gekost. De tweede vakantie begon niet veel beter. Ze wilden me ski’s meegeven die nog niet eens tot mijn kin kwamen. Ik had een lijstje meegenomen met ski’s die ik wel wilde proberen, maar die hadden ze allemaal niet. Uiteindelijk een ski meegekregen die ik wel redelijk vond. Voor mij dus geen huur ski’s meer. Ben al naar de winkel geweest hier in de buurt, maar daar heb ik ook geen vertrouwen in. Zonder ook maar iets te vragen werd mij een bepaalde ski geadviseerd. Ik ben dus heel blij met de ski adviezen van Gigi, daar heb ik heel wat meer vertrouwen in.

Ben dan ook wel benieuwd hoe je dat laatste (loskoppelen) ziet?

Userd op 16 nov 2016 11:22

Nou: 1. advies inwinnen bij een onafhankelijke partij (die dus niet gedreven is door omzet maar door kwaliteit van het advies en begeleiding van zelf testen als het even kan) en 2. als je een idee hebt van welke ski je wil, in welke lengte etc., de beste deal gaan zoeken voor dat product.

En over de andere punten heb ik ook niet gezegd dat die onlogisch zijn (sterker nog - juist dat het logisch is), ik heb het enkel geconstateerd. En ik denk dus dat er wel degelijk een shift mogelijk is naar een nieuwe vorm van retailen, die in bijvoorbeeld de technologie-branche al veel gangbaarder is. Denk aan review-sites als Tweakers of BesteProduct (waar consumenten én professionals een product onder de loep nemen), waar je vervolgens kan worden doorgestuurd naar plekken waar ze die producten verkopen. ook daar wordt het proces van kiezen en kopen opgeknipt in twee delen.

Ik ben het grotendeels eens met het betoog van GiGi voor beter skiadvies. In mijn periode als ski-leraar heb ik meermaals gezien wat een juiste ski kan doen voor een skiër. Helaas ongeveer net zo vaak dat een (rijke) beginner met fonkelnieuwe raceski’s aan komt lopen (want de duurste ski is vast de beste), als een gevorderde skiër met de goedkoopste huurlatjes.

Daarnaast moet ik toegeven dat het volgen van dit forum me hele nieuwe inzichten heeft gegeven in de ontwikkeling van de ski’s (die ik de laatste jaren niet echt gevolgd heb). Zo leefde ik nog in de veronderstelling dat de norm nog steeds was lichaamslengte minus 5cm tot 10 cm. Naar aanleiding van de adviezen van @GiGi en het testen van nieuwe ski’s afgelopen weekend moet ik concluderen dat hij het wel echt bij het rechte einde had.

Er is 1 ding waar ik (vanuit mijn ervaring als skileraar) nog wat moeite mee heb, dat is de mening dat zodra iemand het beginners stadium voorbij is moet gaan kijken naar skistijl en radius. Wat mij betreft zou hier nog een stap tussen horen. Een logische opbouw is wat mij betreft:

  1. Beginners: Starten met een (relatief) korte beginnersski. Dit zorgt ervoor dat plügen makkelijker is en stelt de skiër in staat om heel snel een bochtentechniek aan te leren (goed voor 1 tot 2 weken ski-ervaring)

  2. Licht gevorderden: Overstap van beginnersski naar iets gevorderder. Ski moet iets stijver, iets langer zijn. De nadruk in de lessen moet nog steeds liggen op verbeteren van bochtentechniek en dat is makkelijker met een ski kleiner dan lichaamslengte. Maar misschien nog belangrijker, mentaal is dit beter. De meeste skiërs zijn “bang” voor echt lange ski’s, want die punten kunnen over elkaar gaan en de snelheid gaat opeens fors omhoog. Juist om deze reden zou ik voor deze groep skiërs pleiten voor een ski van ca. 5cm kleiner dan lichaamslengte.

  3. Gevorderden en verder: Iedereen die voldoende techniek en vertrouwen heeft en niet door de ski geremd wil worden in zijn/haar doorgroei zou moeten zoeken naar een ski die qua radius, soort ski piste/off, stijfheid en gewicht en natuurlijk lichaamslengte/gewicht het beste past bij de huidige skiwensen, maar ook met de wensen voor de komende jaren.
    @GiGi, ik ben heel benieuwd of je je hierin kunt vinden, of dat je van mening bent dat je al eerder moet gaan kijken naar de ski op de lengte waarvoor die bedoeld is?

Goed stuk GiGi, toch ook wel herkenbaar! Ik vermoed ook dat veel winkels uit commercieel oogpunt bepaalde merken ski’s meer aanprijzen dan andere merken…
Twee jaar geleden is door een verkoper van een niet nader te noemen “wintersportspecialist” in het noorden van het land mij (lang, technische skiër, >20jr ski ervaring) een damesski voor vergevorderde skiër van 20 cm onder lichaamslengte aangeraden. Langere ski was echt niet nodig voor mij, ik ben niet zwaargebouwd dus die ski zou prima zijn en met alternatieven voor langere heren ski’s kwamen ze ook niet echt… Als je al jaren in die winkel bekend bent en je familie en vrienden hier ook goede ervaringen mee hebben, vertrouw je op hun “kundigheid” en adviezen, dus die ski’s heb ik toen toch gekocht. Inmiddels heb ik 2,5 week op deze ski’s geskied en ze skiën heerlijk, meer ook omdat ik meestal korte bochten ski en niet vaak ski’s langer dan 1m70 heb geskied. Toch knaagt het, moet ik een paar langere latten uit gaan proberen? Ga ik daar meer plezier aan beleven? Wellicht toch een goed idee om binnenkort in snowworld een paar langere ski’s uit te proberen…

Inmiddels heb ik een minder hoge pet van die winkel op, nu ik schoenen gekocht heb bij een echte wintersportspecialist waar toch iets meer aandacht aan de klant wordt geschonken ;-).

Goed stuk @GiGi ben het er helemaal mee eens, maar het geldt niet alleen met skies maar ook de schoenen.

??? laat je niet op fokken en uit de tent lokken door Userd @GiGi

Hij bestaat net als wij overigens voor 85 procent uit water moet je maar denken!

Doe gewoon waar je goed in bent:
Namelijk zo zorgvuldig mogelijk en met passie ski’s adviseren aan mensen die daar om vragen.

Voor les moeten ze dan bij @Miski zijn.
Is ook een topper denk ik.

@remcoski ik ben het op zich wel met je eens. Lang niet iedereen heeft al voorkeuren als ie beginner-af is. De grap is dan ook op dat moment om een ski aan te bevelen die het breedst inzetbaar is en verschillende mogelijkheden ondersteunt. Over de radius bijvoorbeeld: op een ski met een heel kleine radius kan je geweldig (snel, zonder het zelf echt te kunnen) korte bochten carven. Maar wil je dan rechtdoor of wat grotere bochten skiën, dan zijn ze vaak wat zoekerig en instabiel. Ook wel logisch, want als je een ski niet buigt, is de radius de grootst mogelijke cirkel die je gesneden kan skiën (rechter kan je ze immers niet maken). een grotere radius maakt dat je grote bochten en als je rechtdoor gaat wat rustiger skiet (wat stabieler aanvoelt en vertrouwen geeft), maar als je kleine bochten wil draaien, moet je dat geslipt doen. Het motiveert bovendien om aan je techniek te (blijven) werken.

En ikzelf ski dan liever op een langere, goed gebouwde ski die flexibel genoeg is om lekker te buigen (en wat rocker heeft, wat helpt bij hobbels en de algemene vergevingsgezindheid), maar wel lekker op lengte. Lengte brengt namelijk wat extra stabiliteit, demping en grip. Maar het zorgt er niet ineens voor (een groter maatje, 7 cm dus) dat je er ineens niet meer op zou kunnen skiën. Als dát zo is, heb je sowieso een verkeerde ski te pakken en heb je een andere (torsie)stijfheid nodig. Het positieve effect van skilengte is in mijn ervaring vele male groter dan de negatieve effecten (minder makkelijk draaibaar), zeker sinds rocker alom tegenwoordig is.

Goed stuk @GiGi ben het er helemaal mee eens, maar het geldt niet alleen met skies maar ook de schoenen.

michelr op 16 nov 2016 12:02

100% eens. Daarvoor geldt exact hetzelfde.

@Hooykaas, volgens mij is er een gewone discussie gaande tussen @GiGi en mij dus houd even op met de boel weer eens persoonlijk te maken, wil je?
Ik ben het natuurlijk gewoon eens met wat GiGi hier zegt vwb goed advies, hoe kan je anders? Ik ben het alleen niet eens met dat vrijwel alle winkels op dergelijke manier worden weggezet, dat doet er een aantal echt tekort. Natuurlijk zitten er prutsers tussen of krijg je niet altijd alle aandacht op het moment dat het jou uitkomt maar dat is nou niet bepaald iets dat alleen in de skiwereld opgaat. Onder de ‘freaks’ zal dit materiaalverhaal natuurlijk leven en die zullen het meest geschikte willen hebben maar, nogmaals, dat is maar een klein gedeelte. Daarbij gaat dit op voor ieder produkt, rijden we bijv met de meest geschikte auto op de meest geschikte banden (zie bijv winterbandentopics van @Rogier) naar de meest geschikte acco in het meest geschikte gebied op de meest geschikte tijdstippen? En afgezien van de ski’s, wat is de meest geschikte kleding, helm, bril en op welk moment? Enz enz

*bericht bewerkt door Userd op 16 nov 2016 12:41

Winkels van wie ik weet dat ze het materiaal dat ze verkopen ook daadwerkelijk zelf hebben geskied (niet alle medewerkers, maar op z’n minst een paar) zijn Bever, Duijvestein, Wim Jaquet, Skicentrum Heemskerk, Klein Oostenrijk, Norbert Maier. Er zijn er vast meer die het ook doen, maar van deze weet ik het zeker. En zelfs bij sommige van deze winkels lopen mensen rond die structureel onzin verkopen.

@Marjolein_
Je zegt dat je ski’s heerlijk skiën dus waarom twijfelen?
Hoewel langere ski’s in bepaalde gevallen goed voldoen, zijn er ook skiers die prima af zijn met een kortere ski, of beter gezegd sommige skitechnieken vragen om een kortere ski dan andere (en dat geldt voor alle ervaringsniveaus)
Je geeft zelf aan dat je vooral korte bochten skiet, dan zou ik ook een kortere ski pakken (slalom).
Lengte van de ski hangt dus in de eerste plaats af van wat je ermee wilt gaan doen, maar daarna ook van je gewicht (waarbij zwaargewichten wat meer lengte nodig hebben en lichtgewichten minder). Qua skiniveau komen dan zaken als (torsie)stijfheid en rebound kijken.

Dus of je een langere ski zou moeten hebben weet ik niet, dat hangt eigenlijk geheel van jouw wensen af.

Overigens geheel eens met @GiGi dat er in winkels wat afgeprutst wordt. Logisch ook eigenlijk, want hoeveel skiërs in Nederland (inclusief verkopers) hebben voldoende kennis en ervaring om iets zinnigs te kunnen zeggen over wie welke ski nodig heeft?

In feite heb je wel gelijk @GiGi, maar 1 ding vergeet je. De consument wordt wel degelijk vaak goed voorgelicht wat betreft nieuwe ski’s, maar ze willen het geld er niet aan uit geven. Dat is dan ook vaak de reden dat ze ski’s kopen die niet geheel passen bij skitechniek en voorkeuren.
De consument koopt vaak een ski, omdat dat op den duur goedkoper is dan huren. Niet omdat ze een ski willen die perfect aansluit bij de vaardigheden van de skier.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het niet altijd de skishop ligt, maar vaak ook aan de consument.

*bericht bewerkt door Michiel91 op 16 nov 2016 14:23

In feite heb je wel gelijk @GiGi, maar 1 ding vergeet je. De consument wordt wel degelijk vaak goed voorgelicht wat betreft nieuwe ski’s, maar ze willen het geld er niet aan uit geven. Dat is dan ook vaak de reden dat ze ski’s kopen die niet geheel passen bij skitechniek en voorkeuren.
De consument koopt vaak een ski, omdat dat op den duur goedkoper is dan huren. Niet omdat ze een ski willen die perfect aansluit bij de vaardigheden van de skier.

Michiel91 op 16 nov 2016 14:22

De mensen die hier op het forum om advies vragen en dan vertellen wat ze in winkels aangeraden (aangesmeerd?) hebben gekregen - dat is de doelgroep waar ik het over heb. Alle andere mensen heb ik geen zicht op.

Het feit dat men onzin vermoedt en hier dus voor de zekerheid nog advies vraagt is voor mij indicatie genoeg dat er ook een groeiende groep consumenten is die wel degelijk meer (info, ski) wil dan ze in veel winkels denken te krijgen. En het is een indicatie dat er veel onzin wordt verkocht in die winkels.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het niet altijd de skishop ligt, maar vaak ook aan de consument.

Michiel91 op 16 nov 2016 14:22

Klopt, maar die consumenten horen we hier niet op het forum. En als shop kan je ook je trots en eer bewaren en zeggen: “Ja meneer, dat is denk ik de beste ski voor u. Maar als u niet zo veel geld wil uitgeven, houdt het een beetje op en wens ik u veel succes op Martplaats.” Die zin heb ik gelukkig ook een keer gehoord.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het niet altijd de skishop ligt, maar vaak ook aan de consument.

Michiel91 op 16 nov 2016 14:22

Klopt, maar die consumenten horen we hier niet op het forum. En als shop kan je ook je trots en eer bewaren en zeggen: “Ja meneer, dat is denk ik de beste ski voor u. Maar als u niet zo veel geld wil uitgeven, houdt het een beetje op en wens ik u veel succes op Martplaats.” Die zin heb ik gelukkig ook een keer gehoord.

GiGi op 16 nov 2016 14:32

Dat is voor een commerciële organisatie niet heel erg reëel, het geven van advies is prima maar er moet uiteindelijk wel verkocht worden. Wat niet gaat, gaat niet maar als klant per se iets niet of wel wil of denkt te moeten hebben, kan je als winkel klant er op wijzen dat dat niet zo’n goede keuze is. Wil klant dat dan toch, tja, prima toch? In veel gevallen is die bedrogen consument dan niet bedrogen maar is er verkocht wat hij /zij ‘moest’ hebben. Blijkt bij nader inzien toch niet zo goed te zijn/werken en dan is het ineens verkopers schuld want daar lopen prutsers rond die niet het juiste hebben meegegeven.

Wat in dit hele verhaal ook meespeelt in mijn ogen is dat mensen (te) weinig skiles meer nemen, dit terwijl skiën toch een behoorlijk technische aangelegenheid is. Daarnaast is de consument kritisch geworden, maar in de gemiddelde skiwinkel staan nog steeds onervaren verkopers die alleen iets willen verkopen zonder dat het hun te doen is om het juiste produkt te verkopen.
Maar @Gigi kudo’s voor het kundige advies dat jij geeft. Ik ben niet in de markt voor skies, maar mocht dit veranderen ga ik zeker info bij jou inwinnen.

Marijnt op 16 nov 2016 11:08

Als je met een gemiddelde skiwinkel de grote sportketens als Sport2000, intersport, topshelf, enz bedoeld dan ben ik het met je eens. Mijn ervaring is echter dat als je naar een pure ski/snowboard winkel gaat dat de kennis en ervaring ruim voldoende is en dat je wel thuis komt met het juiste materiaal.
En volledig eens met je qua lessen. Er zijn teveel mensen die denken dat ze na een paar keer zelf klooien in de hal kunnen skien of boarden. Gemiste kans en vooral veel frustraties bij de hard-core wintersporter die wel tijd, moeite en geld hebben besteed om goed een piste af te komen EN volgens de regels.

@Gigi, hoe gaat dat testen bij Snowworld eigenlijk? Huur je ski’s die je onbeperkt vaak mag omruilen, of huur je elk paar ski’s voor een uurtje, of moet ik dat anders zien?

Hier staat alles over testen (ze hebben het geüpdatet zie ik): https://www.duijvestein-wintersport.nl/testen-op-echte-sneeu…

Plaats een reactie