Monte Rosa & Pila

Yes! Naar aanleiding van de lovende woorden van GiGi en CJAHulskamp tijdens hun Aosta skitrip, heb ik in januari geboekt in Monte Rosa en zal ik minimaal één dag in Pila gaan skiën. Wij verblijven in Staffal, nabij de liften. Nu ben ik op zoek naar tips.

  • Wat zijn de do’s & don’ts van dit gebied/deze gebieden?
  • Welke pistes moeten we sowieso doen?
  • Wat zijn de beste tentjes om een stop te maken op de piste in beide gebieden?
  • Mochten we een dag uit eten willen in de avond, waar kan dit dan het beste (deze vraag heeft betrekking op de omgeving Gressoney)?
  • Heeft iemand ervaring met avondskiën in Weissmatten, en is dit deelgebied van Monte Rosa leuk voor een ochtend/dagje?

Ben heel benieuwd naar jullie reacties!

Mr. Slow

@Quick
Pila:
-aanraders zijn piste’s 1, 2, 8, 11, 12, 13, maar in een dag kan je een groot gedeelte van het gebied doen. Gegeten hebben we bij ristorantesociete.it en dat was prima.

Als de gondel uitkomt ga dan meteen links af een stukje naar beneden dan kom je bij een snelle stoeltjeslift (Chamole)

Staffal: Aanrader is de Olen piste (V3 V1) naar Alagna. Maar doe deze alleen als het koud genoeg is want benden kan het nog wel eens papperige zijn.
Verder B1 is zeer lekker, vroeg in de ochtend heeft de voorkeur. Aan deze piste zit een prima Espresso stop (10.30 uur stop) Dit hutje zit onder de lift naar BettaForce. Verder richting Champoluc zitten nog verschillende leuke tentjes.

In Staffal zit bijna geen eet gelegenheid en moet je echt richting Gressoney. Klein centrumtje met een paar restaurantjes. In Staffal hebben we keer gegeten bij kleinfinnland.altervista.org. Simpel maar prima.

Avondskien niet gedaan dus geen ervaring met Weissmatten.

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 16 nov 2016 19:38

May the ski force be with you !!

Voor Pila wil ik nog zeker pistes 7 en 27 toevoegen aan het favorieten-lijsten.

Voor Pila wil ik nog zeker pistes 7 en 27 toevoegen aan het favorieten-lijsten.

GiGi op 16 nov 2016 19:39

Idd. Die was ik vergeten op te noemen.

May the ski force be with you !!

Monetrosa: g6 piste ook erg mooi. en zoals gezegd, boven champoluc en frachey genoeg leuke hutjes om te lunchen.

Pila: piste 16 en 19 : errug mooi.
Piste 18 en bijbehorende lift staan nog steeds op de kaart maar heb ik alle keren dat ik er was niet opegezien.
Eten bij de hut langs piste 5 , weet alleen de naam niet meer.

Mocht het in het Aostadal hard waaien, dan loont het om met de auto omhoog te rijden, gezien de geringe draaisnelheid van de lift vanuit het dal.

have fun

Hartelijk dank voor de reacties! De lunchtip in Pila en de aangeraden pistes schrijf ik op! Uit eten dus beter een keer in het centrum van Gressoney dan in Staffal zelf. Ook de omhoog rijden tip van Pila is waardevol, maar wij willen daar alleen op een doordeweekse dag heen als het mooi weer is, voor een optimaal skidagje in Pila. Zijn gevorderde skiers dus die 70 km vreten we dan wel op. Ook dank voor de tip om naar die snellere lift te skien.

Als iemand aanvullingen heeft (zag bijvoorbeeld dat @Tiny-M er verbleven heeft), graag!

Mr. Slow

Qua pistes kun je wat mij betreft niet fout gaan in Monte Rosa. Alle pistes zijn brede carve banen, ik hou ervan! Als ik dan toch 1 minpuntje moet noemen qua pistes: de zwarte van Gabiet naar Staffal: begin redelijk stijl eindigt in een prikpad (als snowboarder minder leuk)

Op de piste kan ik je de pizza’s boven bij coll bettaforca aanraden. Wij zaten aan de kant van champoluc, daar zitten nog 2 goede tentjes op de berg. Ene bij rode c3 die over gaat naar c1: l’aroula. Wel even opletten dat je de afslag neemt het zit net even buiten de piste andere goede vond ik Belvedere boven blauwe c7.

Upje.

Heeft @Onnem nog tips? Ook handig voor anderen die meelezen, even een goed overzicht maken :)

Mr. Slow

Upje.

Heeft @Onnem nog tips? Ook handig voor anderen die meelezen, even een goed overzicht maken :)

Quick op 13 dec 2016 19:21

Die is alleen goed in zoveel mogelijk topics openen met foto’s uit de Zuid-Alpen ?

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 13 dec 2016 19:52

May the ski force be with you !!

Weissmatten is zeker leuk voor een ochtendje, zeker bij slecht weer. Alle pistes zitten tussen de bomen dus je hebt prima zicht. Toen ik er was waren we de enigen in het gebied, samen met een klasje lokale racekids. Je kan ook nog een dagdeel met de bus vanaf Champoluc naar Antagnod. Leuk voor de afwisseling, maar niet heel boeiend want veel vlakke paden.

En tja tips voor pistes in de rest van Monte Rosa… het zijn eigenlijk allemaal mooie lange tochten van het ene dal naar het andere. Persoonlijk vind ik de pistes boven Champoluc de mooiste, je kunt ze mooi aan elkaar lussen tot aan het dorp. De zwarte afdaling tot in Alagna is ook een echte killer, vooral einde van de dag! Bij Punta Jolanda zitten ook mooie steile stukken door het bos.

Tussen kerst en O&N geskied in Monte Rosa, sluit me aan bij bovenstaande.
O.a. gegeten bij Belvedere, was erg lekker. Ook bij Bar du Sol, dat is niets bijzonders.
Onderaan de zwarte van Gabiet naar Staffal heerlijke cappuccino gedronken.
Als het druk is, ga dan niet te vroeg naar Alagna: de gondel terug was toen wij er waren een echte bottleneck, net als de stoeltjeslift om weer uit het gebied van Champoluc te komen, terug naar Gressoney.

Maar overall een prachtig gebied, hele fijne pistes, lekker eten en drinken. Reserveren is in veel gevallen een aanrader, als je in een drukke periode gaat.

Carpe diem

Dank @TonyB! Nuttige feedback. Dat reserveren bedoel je als je 's avonds uit eten wilt gaan neem ik aan. Vond je het erg druk vorige week of viel het wel mee, behalve bij bottlenecks? Zie laatste dagen op de webcams regelmatig vrij veel volk.

Mr. Slow

De pistes boven Champoluc vond ik de leukste, C5-C3-C1 of ook combinatie C14/C13 - C15 is leuk.
Bij Pila zijn 1 en 2 super.

En bezoek zeker eens Aosta zelf, kan je heel lekker eten en de oude Romeinse poort / aquaduct zijn het zien waard.

De pistes boven Champoluc vond ik de leukste, C5-C3-C1 of ook combinatie C14/C13 - C15 is leuk.
Bij Pila zijn 1 en 2 super.

En bezoek zeker eens Aosta zelf, kan je heel lekker eten en de oude Romeinse poort / aquaduct zijn het zien waard.

taman op 2 jan 2017 21:34

Die 1 en 2 van Pila, om van te dromen !!!

May the ski force be with you !!

Dank @TonyB! Nuttige feedback. Dat reserveren bedoel je als je 's avonds uit eten wilt gaan neem ik aan. Vond je het erg druk vorige week of viel het wel mee, behalve bij bottlenecks? Zie laatste dagen op de webcams regelmatig vrij veel volk.

Quick op 2 jan 2017 20:42

Ik vond het wel echt druk bij de twee genoemde liften, en er waren ook veel gezinnen/kinderen, maar dat hinderde het skiën verder niet echt hoor. Het was natuurlijk ook kerstvakantie, dus veel Italiaanse gezinnen uit de regio logischerwijs.
Reserveren idd voor het uit eten gaan 's avonds, maar heb bijv. ook bij Belverdere een tafeltje gereserveerd voor de lunch. Doe dat normaal niet, maar het kwam nu toevallig zo uit, en dat was best handig :)

Ook bieden een aantal hutten diner aan, waarbij je 's avonds moet verzamelen op één plek in het dorp en daar wordt opgehaald met de snowcat, en aan het eind van het diner weer met z’n allen terug wordt gebracht. Ook leuk om een keer te doen!

*bericht bewerkt door TonyB op 02 jan 2017 22:44

Carpe diem

Plaats een reactie