Hoe moeilijk is de Tscheyeck?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiparadies Reschenpass

We zijn al een paar keer naar Nauders geweest maar zijn nog nooit van de Tscheyeck af geweest. Dit komt omdat toen we enige jaren geleden net begonnen met skien verschillende mensen ons afraadde om daar vanaf te gaan. Was veel te moeilijk. We zijn hem daarna eigenlijk vergeten . Zag nu een filmpje op youtube en van wat ik er van kon zien leek hij mij niet erg moeilijk? Wel erg mooi.

Dus de vraag is: Tscheyeck goed te doen voor een gemiddelde skier?

Ben niet bekend met die piste, maar op beeld vertekent het meestal behoorlijk zeker als je geen bomen ziet naast de pist. Op 4.37 kun je een beetje wat inschatten door hoe de skiërs daar staan en even daarboven loopt het nog wat stijler. Behalve de stijlheid hangt natuurlijk ook veel af van de condities: is het erg ijzig, zijn er veel buckels?

Voor jezelf zou ik vooral afvragen hoe goed je niveau inmiddels is? Heb je overal goede controle? Zo ja dan kun je best een keer zo’n zwarte piste pakken, bij voorkeur met een vers laagje sneeuw (maakt het toch makkelijker ;) )

Vanaf de tscheyeck kan je met een rode piste naar beneden. Die is totaal niet moeilijk. Gewoon een normale rode piste. Je kunt met een zwarte piste naar beneden, die is zwart omdat die niet altijd even goed geprepareerd is. Maar ook deze piste is niet stijl, maar heeft bij verse sneeuw wel wat buckels. De wat moeilijkere pistes lopen niet vanaf de tscheyeck maar vanaf de gueser kopf. Die zijn skiroutes (ongeprepareerde pistes), maar ook deze zijn niet heel stijl.

''Powder to the people''

Ik moet eerlijk zeggen dat ik op dit filmpje bijna alleen maar “gemiddelde” skiërs zie. Prima te doen lijkt mij. Maar als je blijft twijfelen kun je het misschien beter niet doen. Of je boekt ter plaatse een uurtje privéles zodat de leraar je kan helpen wat steilere pistes te doen.

Übung macht den meister!!!

Dus de vraag is: Tscheyeck goed te doen voor een gemiddelde skier?

Meindert op 16 nov 2016 17:44

Mooie beelden, ziet eruit als een heerlijke race-piste als de condities goed zijn (wat hier duidelijk zo is). Ik denk dat de gemiddelde skiër hier makkelijk vanaf komt, maar wel dat de filmer bovengemiddeld skiet. Hier is dezelfde afdaling op een ander moment. Het is rustiger en gaat een stukje harder.

Volgens mij komt iedereen zo’n piste wel af, zeker onder deze condities. Gewoon beginnen en als het toch moeilijker is dan verwacht, dan gewoon wat rustiger aan doen.

Boek desnoods een leraar voor een uurtje en ga de eerste keer samen met hem of haar deze piste af.

Het grootste deel van deze piste is mooi breed en heeft een helling die weinig varieert. Steilste stukje is net na de lift en onderaan het laatste stukje. Goed te doen voor een skiër die de rest van de rode pistes daar ook goed afkomt.

Aftellen maar!

Wil je de zwarte pakken, dan is het wel handig om iets meer dan een gemiddeld niveau te hebben. Vooral de condities zijn daar minder ideaal. Ik heb daar ook wel te maken gehad met ijzige stukken. Vind je dat niet fijn kun je beter het rode stuk pakken.

Dank jullie wel. Ik dacht/hoopte al dat het meeviel. De meeste rode pistes komen we goed af. Dus dan moet dit ook lukken. Anders misschien een goed idee om een skileraar voor een eerste keer mee te nemen. Is sowieso handig na een jaar. De zwatre vergeten we voorlopig maar:)

Deze piste in deze conditie is in mijn ogen zeer geschikt voor een ‘gemiddelde’ skiër. @RFKANGOO geeft ook aan dat hij enkel ‘gemiddelde’ skiërs ziet en ben het hier mee eens. De maat van de filmer kan goed naar beneden komen maar kan nog wel wat lesjes gebruiken om zijn techniek en houding te verbeteren. Als je eigen skikunsten in de buurt komen van die beste man dan zou ik me geen zorgen maken om deze piste.

Let it snow, let it snow, let it snow

In die filmpjes zie ik steeds de rode 17. Maar gaat de vraag over het zwarte stukje 20 ? want dat kan ik niet goed in het filmpje of het begin dat stukje zwart 20 is. Of dat stukje zwarte 18 (buckelpiste) Vraag mezelf ook af of dat stuk moeilijk is. Ben zelf ook gemiddeld en ga naar Nauders volgend jaar ;)

*bericht bewerkt door mk2k op 28 dec 2016 16:12

Het gaat over de rode. De zwarte doe ik sowieso niet. Over een paar weken probeer ik hem als het goed is. Zal dan wel melden of het meeviel.

Ook wel een leuk filmpje tot aan het dal…

Plaats een reactie