Welk skigebied in de Meivakantie?

Wij als gezin, met kinderen van 8 en 10 jaar (kunnen al goed skiën), willen in de meivakantie ook nog graag een keer weer skiën. Welke gebieden in Oostenrijk/Frankrijk en Italië raden jullie aan?

We skiën zelf eigenlijk altijd in Italië en in het verleden zijn wij ook al een keer begin april in Livigno geweest. De omstandigheden waren toen nog goed, maar wie weet hoe het daar over het algemeen eind april is. Breuil-Cervinia lijkt ons ook een keer mooi, maar eigenlijk dezelfde vraag of het dan nog wel geschikt is om te gaan.
Frankrijk is ook een optie, maar las dat Val Thorens dan een Dutchweek heeft en het dan minder geschikt is voor kinderen. Zijn er nog meer gebieden in Frankrijk die dan open zijn?
En wat zijn de betere gebieden in Oostenrijk?

Alvast bedankt voor eventuele reacties.

In Frankrijk kun je naar Tignes of les 2 alpes gaan. Dit zijn gletsjer gebieden dus ben je sneeuw zeker. In mei is er nog een deel van Val d’Isère open als ik het goed voor heb. Dat maakt Tignes direct een stuk interessanter.

Tignes is inderdaad een goede optie: ze hebben als het goed is ook de Family Jam in de meivakantie. Zelf geen ervaring mee, maar goede dingen over gehoord.

Ischgl is ook prima om heen te gaan, daar is 30 april ook het afsluitingsconcert. Afgelopen seizoen ben ik een paar dagen geweest en de pistes waren echt top en niet al te druk. Dag van de afsluiting is het rondom de idalp wel erg druk natuurlijk, maar de pistes waren die dag juist rustiger.

Obertauern is dan ook nog open, maar vind ik een minder gebied vergeleken met de alternatieven.
De Family-Jam in Tignes is wel een aanrader.

Val Thorens sluit dit jaar zelfs al op 1 mei, een week eerder dan voorheen.
Los daarvan vonden onze kinderen dit juist een fijne week om daar te zijn. Veel Nederlandse leeftijdgenootjes in de skiklas.

De meivakantie valt al in april dit jaar. De Dutch Week in Val Thorens is dit jaar van 22 t/m 29 april 2017. Zie http://dutchweek.nl/evenementen/dutchweek-val-thorens/… voor meer info

In de DutchWeek in VT zijn juist veel gezinnen met kinderen aanwezig. Dit jaar gaan we weer eens maar het is zeker niet alleen een zuipfeest.

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 18 nov 2016 21:04

May the ski force be with you !!

Ik zou gewoon even wachten. In die periode is het echt niet druk. Gewoon pas rond eind maart reserveren aan de hand van de sneeuwhoogtes.
Maar Tignes is echt een goede optie. In maart/april valt er nog heel wat sneeuw. Vaak ligt er in maart/april meer dan in februari. Door de grote hoogte blijft het ook lang liggen.

http://www.skiinfo.fr/alpes-du-nord/tignes/historique-enneig…

Afgelopen jaar in de meivakantie in Tignes geweest. De condities waren zeer goed, zeker gezien de tijd van het jaar. Een paar dagen winter en volop verse sneeuw. Ik was verrast dat het zo vlak voor het sluiten van het seizoen zo ontzettend goed was. Ik zou wel adviseren niet in de lager gelegen dorpjes te gaan zitten, ik weet ook niet of die accomodaties dan nog open zijn. Tignes le Lac is goed en Tignes Val Claret nog beter, aangezien je dan vlak bij de Funicular naar de hooggelegen Grande Motte gletsjer zit. In het gedeelte vanVal d’Isere is er nog enn gletsjer, Pisaillas. In dit gedeelte was het zo aan het einde van het seizoen erg rustig. Onze kinderen hebben ook genoten, absoluut topgebied.

Val d’isere sluit op 1 mei, Tignes is dan vaak nog 1 week open. Aanrader voor de meivakantie (ik ga namelijk zelf ook ;) )

Val Thorens, Tignes/Val d’Isere zijn hele goede opties in Frankrijk, veel te skiën.
Ook Chamonix is deels nog open, zeer bijzonder gebied, maar voor de kinderen pittig.

Oostenrijk, Ischgl is top, groot gebied, rustig. Ook leuk is Stubai, daar is meestal nog veel open.
Daarnaast zijn het vooral gletschers die open zijn, Pitztal, Kaunertal, Hintertux. Leuk voor een paar dagen.

Breuil-Cervinia is af te raden. Eind april sluiten ze best een behoorlijk stuk van het gebied. Liftpas blijft wel aan de prijs. Ook hadden we in die periode veel last van lawine gevaar met de hoge temperaturen, waardoor er ook pistes verder uit gingen. Ook konden we nog eens fijn lopen omdat men het ook niet belangrijk vond verbindingen in het dorp open te houden. Bij slecht weer risico dat je het stuk van Zwitserland niet in komt.

Bedankt voor jullie reacties. We hebben besloten om naar Livigno te gaan. Zijn we al ruim 13 jaar een keer eerder begin april geweest en is ons toen goed bevallen. Kijken of dit qua omstandigheden eind april nog bevalt.
We hebben ook nog Breuil-Cervinia overwogen. Is goed dat je dat aangeeft, lees inderdaad ook vaak dat de verbinding met Zermatt regelmatig dicht is vanwege het weer.

Hmm, of Livigno met de huidige sneeuwcondities nou zo’n verstandige keuze is… Laten we hopen dat er nog een beetje sneeuw gaat vallen dan.

Plaats een reactie