VLOG: Spåtind skisenter: Mijn real life Skiresort Tycoon!

Massa’s respect voor wat je daar allemaal doet!

@AFB79, ATF 100% synthetische versnellingsbakolie. Werkt uitstekend in strenge vrieskou. Gebruik die nu alle jaren, ook in de skilift.
Overigens dat die losgekomen is, heeft vermoedelijk te maken met een klein ongelukje, bijna 3 jaar geleden. Toen heb ik er een botsing mee gehad (in z’n achteruit). vrij grote klap maar niet zo groot dat nou dat ding echt schade had. Ik denk dat het daar verband mee heeft. Zeker als het lager nooit goed vast heeft gezeten, kan het mogelijk zijn losgeschoten bij die gebeurtenis.

*bericht bewerkt door martijn.. op 03 okt 2020 16:10

Beste wensen iedereen!

*bericht bewerkt door martijn.. op 28 dec 2020 23:05

Voor jou ook Martijn en Keep the faith.💪

Born to run. B.S.

Hoe zijn de steunmaatregelen in Noorwegen, @martijn…?

@DrPhil, heel beperkt. De algemene steun was meer een doekje voor het bloeden. Na een wat twistbare rekenformule toegepast te hebben voor de steun, bleek dat heel veel bedrijven niks kregen of slechts een klein beetje. met eisen zoals verplichte accountantverklaringen die veel geld kosten etc. Bang dat er ergens een bedrijf te vinden was dat meer voordeel had van de steun dan bedoeld was. Na lang hard en goed doorlobbyen van de brancheorganisatie is er toch een echt steunpakket voor de branche gekomen. Alleen dat leek een ook een soort van marketing stukje van de regering te zijn. Uiteindelijk is misschien 10% van het fonds uitgekeerd. Goed ik heb wat gekregen dat heeft een klein beetje geholdpen. uiteindelijk heb ik het zelf opgehoest. Voor mij persoonlijk heeft juist de crisis ervoor gezorgd dat ik werk heb gemaakt van mijn andere plannen en dat ik minder afhankelijk ben geworden van het skiiftbedrijf. wat gewoon een risicovol onderneming blijft.

Hetzelfde kerel! Keep up the good work.

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Succes er mee Martijn. Ik volg je vlogs met veel plezier. Hopelijk kom je deze tijd zonder noemenswaardige kleerscheuren door.

Houd vol man, beste wensen voor 2021 in ieder geval!

Hoe staat het er nu mee Martijn? Vast niet veel beter dan hier en in de rest van Europa op dit moment.

Benieuwd naar een (beeld/ foto/ video) update van je skiresort en alles wat daarbij hoort!

Snow!

@Fabian, we mogen hier draaien onder restricties. voor ons als klein gebiedje met alleen sleepliften heeft dat niet zo’n hele grote impact. Sterker nog door Korona was ik genoodzaakt het restaurantje te sluiten. Daardoor hoef ik me alleen te focussen op de lift. Dat heeft het eigenlijk wat makkelijker gemaakt. Verder is het lastig vindt ik om leuk en nieuw materiaal te maken vele dingen zijn al belicht en gewoon filmpjes van sneeuw en liften en pistebully’s lijken me niet zo interessant. Het gaat om achter de schermen alleen nu het 5e seizoen zijn veel dingen natuurlijk alwel op de rit.

SKIRESORT TYCOON:
Maar er zit wel wat in de pijplijn we zijn bezig met het plannen van een nieuwe lift(en) misschien dat dit forum met leuke ideen kan komen. We hebben het eigenlijk al wel grondig uitgezocht maar miscshien kunnen jullie wel een nieuw inzicht geven! Bij deze de kaart. Bij iedere suggestie zal ik wel `steeds wat beperkingen meegeven etc. leuk voor het denkproces!

null

-Opdracht: we moeten eindigen in de buurt van de top “Skjervungsfjellet”!
-Er zit een weg tussen…
-Tegen zo laag mogelijke kosten.
-Oude lift(en) moeten worden weg/vervangen

*bericht bewerkt door martijn.. op 17 jan 2021 18:00

Ik zou de bestaande liften niet vervangen, misschien alleen de lift bij het meer en die “verplaatsen” naar de berg voor een lift op het steilste stuk van der berg tot vlak onder de top. Vanuit daar kan je weer terugskien naar het dorp. Het is wel een Zuidhelling, weet niet hoe goed zich dat houdt in Noorwegen…
Sowieso zit je natuurlijk aan de verkeerde kant van het meer. ;-)

null

Zo is misschien beter…

null

Wanneer je het skigebiedje echt bij je hotel en hutjes wilt houden zou ik dit voorstellen. Ik weet niet of auto’s etc een vrije doorgang moeten hebben of dat je bijv 4m boven de weg vrij moet houden maar dan zou ik een golfplaten tunnel voorstellen op de plek zoals op onderstaand plaatje is aangegeven. Dit is een sterke en relatief goedkope constructie. Je moet verder dan alleen wat grondverzet doen. Daarnaast kan je dan ook gelijk je sleeplift er overheen laten gaan zoals op het ingetekende traject. De sleper die nu beneden bij het meer staat kan je dan naast het dorpje verplaatsen als oefenlift en lift om wat hogerop te komen om van daaruit direct op de hoofdpiste uit te komen.

null

null

null

Born to Ride

Dit is hoe ze zo’n tunnel in Winterberg hebben gemaakt:

null

Born to Ride

@Matthias123 @RoteHersentote

Leuk! dit gaat lekker :)

mijn eerste extra info:
De huidige liften moeten vervangen worden, naar aanleiding van de laatste regels. Die zorgen ervoor dat het onderhoud zo duur wordt dat het niet meer loont om dergelijke oude liften (1965 en 1971) in bedrijf te houden. Tuurlijk, fysiek doen die liften het prima maar men is bang voor het afbreken van liftassen, keerwielen, versnellingsbakken, afbrekende masten op oude fundamenter etc. Eerst was daar nog ruimte voor de eigen situatie, maar nu is die vastgelegd door de leverancier en kunnen enkel via dure tests met veel demontage werk dit opzich nog kan worden ontweken. Maar dan kan men net zo goed het onderdeel vervangen. M.a.w. in mijn geval moet dan dus de gehele installatie worden vervangen.

De tunnel is verraderlijk. Deze is geraamd op 1-1,5 Miljoen Euro. (wat meer is dan een nieuwe sleper) Dit omdat het een provinciale weg is. En heeft daardoor meer restricties. Bovendien moet de weg verlegd worden omdat igv. een tunnel de bocht in de weg vlak voor de tunnel niet meer geoorloofd is Dan is een skibuis onderdoor en stoeltjeslift goedkoper.

Maar we hebben geen “body” om nu een stoeltjeslift te kunnen draaien. Dat laatste stuk biedt ook enkel een 60 hm ekstra. Daarmee maak je dus enorme kosten voor 60hm. Misschien iets voor later. Zoizo zijn de middelen nu ervoor niet. Maar in de toekomst zou het daar zomaar kunnen dat ie ongeveer daar komt te liggen. Daar moeten we dus wel rekening mee houden met het verdere ontwerp. Voor nu eerst sleepliften

Verplaatsen kost vaak bijna net zoveel als vervangen. Als er nog onderhoud aan vast zit. Dit omdat in een nieuw project de feitelijke materiaalkosten misschien maar 30% zijn.
Stoeltjeslift tot aan te top is niet haalbaar vanwege de sterke wind. De maksimale hoogte voor een stoeltjeslift is hier:

null

Verder is de uitbreiding op die zuidhelling nu niet mogelijk vanwege regulatie. Maar die zit wel min of meer in onze toekomst visie. Sneeuw op zuidhellingen zijn hier nog geen probleem. juist een voorkeur.

Dus:
bestaande liften weg, nieuwe slepers, veel wind daarboven. Dus ander type. houd rekening met een toekomstige stoeltjeslift dat huidige keuzes niet dit in de toekomst in de weg komt te liggen. Buis onder de weg door in dat geval.

*bericht bewerkt door martijn.. op 18 jan 2021 14:20

Het lijkt me duidelijk. Een 3S baan met Swarovski kristallen.

Maar even serieus. Nieuwe liften lijkt me een flinke uitdaging en in de papieren te lopen. Wil de bank dat financieren?

Is een dubbele buis onder de weg mogelijk, dat je daar ook de de sleeplift onderdoor kan laten lopen? Dus 1 buis voor de sleeplift en de andere voor de piste.

Born to Ride

@Matthias123 dat zou kunnen alleen ik heb dat nog nooit gezien, heb je een voorbeeld? In eerste instantie lijkt me dat nogal een opgave. Het moet geprepareerd kunnen worden. Als mensen vallen moeten die veilig weg kunnen etc.

@DrPhil Het proces van finansiering is nogal een ingewikkeld proces hier. Dat is al jaren gaande daarin is niet echt de welwillendheid van de grondeigenaren een probleem of de uiteindelijke financiering, maar meer de gemeente dat via een nogal ingewikkelde situatie niet op het gaspedaal drukt zoals men zou hopen. Heel verhaal kan er niet veel over zeggen op een forum. Maar leuk is anders.

*bericht bewerkt door martijn.. op 18 jan 2021 15:16

@martijn… ik kwam na wat zoeken deze foto tegen van een oude sleper op de tiefenbach gletsjer. Het moet dus mogelijk zijn.

null

Born to Ride

@martijn… ik kwam na wat zoeken deze foto tegen van een oude sleper op de tiefenbach gletsjer. Het moet dus mogelijk zijn.

null

Matthias123 op 18 jan 2021 15:22

Dat lijkt me een duur tunneltje :). Is een touwlift of een bandlift door de tunnel geen optie?

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane als je een sleper door de tunnel kan krijgen kan je in 1x van helemaal beneden naar helemaal bovenin het skigebiedje. Wanneer je dus een band of touw door die tunnel laat gaan moet je eerst met een sleper naar de tunnel, overstappen op het bandje en dan weer overstappen in een andere sleper. Je hebt dan ook weer een extra dal een bergstation nodig en extra liftbediendes. Een tunnel moet je sowieso maken en is vermoedelijk verreweg het duurste onderdeel van de doorgang onderdoor de weg, als je de tunnel iets hoger maakt kan de sleeplift er dus gewoon doorheen en zeker bij zo’n korte tunnel heb je geen eens liftpalen nodig in de tunnel denk ik, er kort voor en kort er achter zal voldoende zijn.

Born to Ride

Een sleeplift in een tunnel lijkt me uit veiligheidsoogpunt volstrekt onhaalbaar. Stel, er valt iemand in het tunneltje.

Een sleeplift in een tunnel lijkt me uit veiligheidsoogpunt volstrekt onhaalbaar. Stel, er valt iemand in het tunneltje.

DrPhil op 18 jan 2021 15:33

Gewoon zorgen dat je naast de lift nog wat ruimte over houdt waar ze naar toe kunnen kruipen. Dit is in mijn ogen dan anders dan een sleeplift traject door een bos. Ik val liever in een sleper in een vlakke tunnel met wat ruimte er naast dan een op steile sleper op een smal liftspoor door een bos. Onhaalbaar is het dus zeker niet in mijn ogen. En het zal ook maar een tunneltje van max 10 meter lengte onder de weg door zijn, het is niet dat je honderden meters door een berg moet.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 18 jan 2021 15:38

Born to Ride

Kruipen met hun ski’s aan…

@Matthias123 Helemaal vergeten, tuurlijk! ben er zelf ook doorheen geweest.
heb je ook wel een punt met bos, bovendien kunnen ze de traverse met batterijen eventueel (de haakse arm van een mast waar de kabel over loopt) aan het dak monteren, zodat een mast in de buis niet nodig is.
Maar goed mogelijk dat de toezichthouders hier zich niet in vinden en is die tunnel op de tiefenbach situatie na oude regelgeving. Maar wel het onderzoeken waard. Maar het worden dus wel 2 buizen en dus wederom wel een ietwat dure oplossing voor enkel 60 hm.

Zal eens horen met iemand wat een buis onder de weg kost, daar hebben we het wel over gehad, maar met skilift erin?

Kruipen met hun ski’s aan…

DrPhil op 18 jan 2021 15:48

Jij hebt nog nooit een sleeplift gedaan of gezien blijkbaar? Iedereen die wel eens een sleeplift heeft gedaan en daar iemand heeft zien vallen of zelf is gevallen kruipt gewoon met skies aan opzij uit het liftspoor om daar zijn skies uit te doen en naar de piste te lopen.

Born to Ride

Kruipen met hun ski’s aan…

DrPhil op 18 jan 2021 15:48

Jij hebt nog nooit een sleeplift gedaan of gezien blijkbaar? Iedereen die wel eens een sleeplift heeft gedaan en daar iemand heeft zien vallen of zelf is gevallen kruipt gewoon met skies aan opzij uit het liftspoor om daar zijn skies uit te doen en naar de piste te lopen.

Matthias123 op 18 jan 2021 15:57

Zeker nog nooit in de sleeplift in Snowworld geweest.
De meesten die vallen in een sleeplift zijn niet de handigsten. Wat een onzin.

OT: een tunnel lijkt me constructief erg lastig als er een provinciale weg overheen loopt.

@Drphil
het is een provinciale weg in status. De weg zelf is niet breder dan een gewone straat in een woonwijk in Nederland.
Maar het zal wel wat kosten. Maar de optie is het onderzoeken waard, maar het kan ook zomaar zijn dat de constructie bijna net zo kostbaar is als een gewone kleinere buis en een stoeltjeslift erover heen. Dan zijn we eigenlijk net zo ver en geniet dat de voorkeur.

Eerlijk gezegd is deze optie nog niet over bediscusieerd maar dus over wel een overgangen over de weg.
Maar vooralsnog laten we het beneden gebied voor wat het is. Het verzamelpunt nu is bij het hotel en rond het huidige dalstation (cafe) maar kan verplaatst worden.

Denken in mogelijkheden. Skitunnels zijn er honderden van in Europa, dus dit kan gewoon opgelost worden. Ook met sleper of lift er door.

Plaats een reactie