VLOG: Spåtind skisenter: Mijn real life Skiresort Tycoon!

Denken in mogelijkheden. Skitunnels zijn er honderden van in Europa, dus dit kan gewoon opgelost worden. Ook met sleper of lift er door.

HarryP op 18 jan 2021 18:35

Precies denken in oplossingen en mogelijkheden. Voor een tunnel zal ook veel van de ondergrond afhangen. Is het zand met losse stenen er in dan zal het makkelijker gaan dan wanneer de ondergrond van massief gesteente is. Ook de skilift zal mogelijk zijn, de vraag is alleen hoe groot de tunnel dan zal moeten worden in breedte om het qua regelgeving veilig te kunnen doen. Is een pad waar je ruim kan lopen voldoende of moet er ook een voertuig door kunnen. Natuurlijk zal het een flinke investering zijn, maar het heeft heel veel voordelen ten opzichte van 2 aparte liften en een lopende band door de tunnel. Dat vraag namelijk weer heel veel andere investeringen. Of is 1 grote brede doorgang voldoende wanneer je de lift afschermt met goede netten, dat je zowel de piste als de lift door 1 doorgang kan doen.

Born to Ride

Als ik het bekijk op streetview dan lijkt het dat de weg redelijk verzonken ligt in het landschap. Is een brug voor de sleeplift en skiërs dan geen betere optie? Daar staan er in Winterberg bijvoorbeeld al meerdere van.

Maar wil je dat perse? Als je vanaf de weg een sleper naar de top legt zit je al op ongeveer 1200 meter aan liftlengte. Dat lijkt me al heel behoorlijk + het is waarschijnlijk een stuk makkelijker, en financieel aantrekkelijker, dan als je met een sleeplift/brug/tunnel de weg willen kruisen…

*bericht bewerkt door Nuet op 18 jan 2021 21:55

Het budget voor een wegtunnel was net zo duur als het gehele liftproject samen om naar de top te komen. Wij hebben zelf daarom er besloten ervan af te zien. Want je krijgt echt maar 60 hm in steil terrein met 350m lengte extra. Maar ben wel nieuwsgierig naar een lift in buis oplossing.

*bericht bewerkt door martijn.. op 18 jan 2021 22:10

Is het traject van de weg nog onderhandelbaar? Zoals @ThomJ al aangaf ligt de weg redelijk verzonken (ik denk zelf dan aan dit punt):

null

Als de weg daar een paar meter bergopwaarts verplaatst kan worden dan kan je door een klein stuk af te graven redelijk makkelijk een brug neerzetten

null

null

Ik zou het geld voor zo’n tunnel of brug uitsparen om bovenin het gebied een veel langere lift te kunnen maken. En wie weet op de lange termijn nog eens stapsgewijs uit kunnen breiden.

@ThomasG
Helaas voor nu vergeet bruggen/tunnels dat heeft te maken met dat het een provinicaleweg is. Die moet aan allerlei eisen voldoen bijvoorbeeld 4 tot 5m hoogte. Voetpaden aan beide kanten, bijvoorbeeld geen bochten binnen 200m ofzo voor en na de tunnel, geen bocht in de tunnel indien de lengte korter is dan x meter. etc… Dat houdt dus een complete herindeling van dit gebied in. Voor dat geld kunnen we meerdere liften kopen. Zoiets is op dit moment gewoonweg niet realistisch. Het gaat om komen naar de top. En eventuele uitbreidingen in de toekomst.
@Arjen2, Mooi! zijn mooie hellingen daar. Ik heb op een groot deel al eens geskied.

Denk dat je qua middelen en mogelijkheden dan redelijk snel klaar bent en met maar 1 lift overblijft.

null

Handig die foto, dat maakt de situatie ook wat duidelijker dan van een kaart valt te lezen.

Voor een sleeplift, is het echt een probleem als dat 2 losse liften zijn met de weg ertussen? Het grotere probleem in de huidige situatie lijkt mij meer dat de 2 liften niet op elkaar aansluiten. Als je ergens aan weerszijden van de weg een liftstation kan maken dan is dat al een hele verbetering t.o.v. nu.

Als die liften qua lijn in elkaars verlengde liggen zou je later misschien alsnog iets van een tunnelconstructie voor de lift kunnen aanleggen.

@ThomasG, Je denkt al redelijk in de onze richting…
Wij willen namelijk het dalstation lager hebben liggen. Is natuurlijk moeilijk om de exacte situatie vanuit kaarten etc… Maar door het dalstation te verplaatsen krijgen we de mogelijkheid om het steilere stuk aan de rechterkant (te zien op de foto) te ontsluiten. Daarbij denken we ook dat door de slechte weersomstandigheden boven we het bovenste deel moeten kunnen sluiten. Je land daardoor automatisch op 2 liften ipv. 1. Dat kost minder in aanschaf maar meer in operatie (extra personeel). Maar het is helemaal niet zo verkeerd om extra ogen boven te hebben. De uitstap van skiliften veroorzaakt namelijk vaak uitval. Een lange pomalift zou ook een optie zijn natuurlijk omdat ze robuuster zijn. Alleen die is weer duurder dan 2 kleinere liften die we op het oog hebben.

Ok, in dat geval zou ik de liften denk ik als volgt intekenen:

null

Knipsel vanuit Bing Maps, omdat de kwaliteit van satellietbeelden daar veel beter is dan in Google Maps voor dit gebied.

Dan moet het bovenste stuk wel breed genoeg zijn om de lift middendoor te laten lopen, maar aan de foto te zien is daar wel ruimte voor. Dan zou je links een blauwe piste en rechts op het steilere stuk een rode piste kunnen maken.

Ok, in dat geval zou ik de liften denk ik als volgt intekenen:

null

Knipsel vanuit Bing Maps, omdat de kwaliteit van satellietbeelden daar veel beter is dan in Google Maps voor dit gebied.

Dan moet het bovenste stuk wel breed genoeg zijn om de lift middendoor te laten lopen, maar aan de foto te zien is daar wel ruimte voor. Dan zou je links een blauwe piste en rechts op het steilere stuk een rode piste kunnen maken.

ThomasG op 20 jan 2021 21:30

Ik ben beroerd in tekenen, dus even een beschrijving:
Basis is de tekening van ThomasG hierboven. Op het huidige stukje boven het dorpje zou ik als aanvulling een korte sleeplift toevoegen:

  • prima voor beginners;
  • daarmee is de bestaande afdaling richting het dorp in stand te houden;
  • je hebt een verbinding vanaf het bovenste deel van het dorp naar de langere lift. Hiermee voorkom je dat relatief veel gelopen moet worden om de piste te bereiken;
  • het dorpje blijft centraal in het gebied in plaats van ernaast. Dit is leuker voor de sfeer en ook voor de aanloop van de voorzieningen (bv. restaurant).
Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

null

Toch maar even aan het tekenen gegaan op een kaartje met hoogtelijnen. Is me reuze meegevallen ;-)

Ik ben een redelijke optimist, dus alles met stippellijntjes zou later wellicht nog mogelijk zijn.
De 2 liften die in elkaars verlengde liggen, sluiten nagenoeg op elkaar aan op de plaats waar de huidige blauwe piste de weg kruist. Dat zou dus moeten kunnen. Door de hoogste van beide liften niet al te hoog uit te laten komen, heb je geen last van wind. Het korte liftje meest noordelijk gelegen (parallel aan de centrale lift) is een sleeplift of lopende band (die heb je toch al?) en daardoor prima geschikt voor beginners.
Vanaf dit liftje kun je ook rechtstreeks de 4e lift bereiken, die ik wat zuidelijker heb geplaatst en ook iets hoger begint. Dit staat een langere afdaling niet in de weg, want je kunt gewoon doorskiën tot aan de lager gelegen piste. Door deze lift wat zuidelijker te plaatsen, krijg je ook een iets groter bereik zonder een enorm lange lift nodig te hebben. Bovendien voorkom je overlap met andere pistes, wat weer een leukere skibeleving is.
Mocht het helemaal crescendo gaan, dan zou de meest centrale lift in de toekomst wellicht vervangen kunnen worden door een stoeltjeslift (volgens mij blijf ik onder de kritische grens) en kan deze sleeplift verplaatst worden naar één van de plekken die ik gestippeld ingetekend heb. Toekomstmuziek, maar misschien toch iets om rekening mee te houden.

De afgelopen jaren zijn er in diverse skigebieden sleepliften vervangen door stoeltjesliften. Wellicht een optie?
Voor wat betreft de financiering: al eens aan een kickstarterproject gedacht?

*bericht bewerkt door Snowy1970 op 21 jan 2021 14:24

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

Ha Martijn, dank voor de leuke “opdracht”. Ik heb in ieder geval even mooi weggedroomd en bedacht wat je volgende stap zou kunnen zijn. Het lijkt me niet makkelijk om in de praktijk iets gerealiseerd te krijgen daar in Noorwegen, met alle grondbezitters en belanghebbenden. Juist vanwege al die belangen ben ik bang dat je bewegingsvrijheid niet heel groot zal zijn. Als je twee liften kan blijven exploiteren en de bovenste kan verlengen, ben je denk ik al spekkoper. Laten we hopen dat het lukt!

null

Hoi Martijn, Om even bij het plan te blijven van ThomasG. Heb de liften in elkaars verlengde geplaatst. ook heb ik aan te op nog een extra lift geplaatst wellicht is deze niet helemaal juist ingetekend. de bedoeling was om aan die kan weer een stuk de berg af te gaan met eventueel het oog op extra uitbreiding. ook heb ik de transportband dicht bij het dorp getekend dit is natuurlijk het makkelijkste als het gaat om les geven en het maken van een oefenpiste. een andere piste heb ik van uit de andere kant van het dorp naar beneden laten lopen naar het meer. Ik weet natuurlijk niet of dit allemaal haal baar is. Maar toch leuk om er eens mee bezig te zijn.

null

*bericht bewerkt door JarnoB op 21 jan 2021 20:56

Iedereen bedankt voor de reacties!
buiten wat mogelijk (finacieel) en wat beperkingen geeft (bestemmingsplannen) vallen eigenlijk de meeste af. Maar goed ik wil de pret niet drukken! Je moet bijvoorbeeld bij het plannen van een lift ook kijken waar er sneeuw ingeblazen wordt en waar nauwelijks sneeuw ligt. Dat resulteert namelijk hoeveel kosten je gaat maken met pistepreparatie later. Ook het feitelijke terrein zelf. Sommige opties kruisen plekken waar je enorm veel grondverzet nodig is om een lift te bouwen. Uiteindelijk is de lift zelf misshien maar 30% van de totale kosten van de plaatsing. (daarom is gebruikte liften minder aantrekkelijk als het transport ver is en al helemaal met de huidige nieuwe wetgeving)
@JarnoB je zit dicht bij ons plan van de grote lift.
@snowy1970 aardig plaatje we hebben deze variant besproken. Omdat je een beetje meer gevoel van diversiteit krijgt. Daardoor is de beleving wat beter. Echter zit het terrein niet mee bij deze variant. Daarbij zorgt deze variant wel voor meer kruisverkeer, dat vindt ik zelf onwenselijk. Het voordeel van liften bijelkaar is dat de liftbediende van de tweede lift eventueel de problemen van het topstation van de eerste lift meteen kan oplossen. Ik zou ze dus graag bijelkaar zien liggen.
@RoteHersentote, dit is eigenlijk de oude planning die men in eerste instantie had voor de lift lang geleden, alleen toen kregen ze de toestemmingen van een grondeigenaar niet rond. Vandaar dat de lift er nooit zo is gekomen.

Verder willen we niet het noorden ontsluiten (is wel gewoon mooi skiterrein) maar willen we naar het zuiden. Dat onsluit het grootste gebied beter met de meeste hutten.

*bericht bewerkt door martijn.. op 21 jan 2021 22:36

Dit lijkt me trouwens wel handig in jouw situatie:

null

null

Ik heb het topic er niet helemaal op terug gelezen, maar steeds komt het aspect harde wind terug als reden om een sleeplift niet helemaal op de top te laten uitkomen.
Het één sluit het ander niet uit.
Een sleeplift naar de top, met iets lager een extra uitstap gefaciliteerd voor die dagen dat er een harde wind waait.

*bericht bewerkt door sneeuwzeker op 22 jan 2021 10:22

Ik heb het topic er niet helemaal op terug gelezen, maar steeds komt het aspect harde wind terug als reden om een sleeplift niet helemaal op de top te laten uitkomen.
Het één sluit het ander niet uit.
Een sleeplift naar de top, met iets lager een extra uitstap gefaciliteerd voor die dagen dat er een harde wind waait.

sneeuwzeker op 22 jan 2021 10:21

Volgens mij wil hij juist een sleeplift tot de top omdat voor een sleeplift harde wind bijna nooit een probleem is. Een stoeltjeslift zou veel minder hoog kunnen omdat die veel gevoeliger is voor de wind.

Born to Ride

Mooi topic zo met het zelf ontwerpen van een skigebied, dan wordt het echt Skiresort Tycoon!

Plaatje van Snowy1970 triggert bij mij: Wat is je je stip aan de horizon, hoe ziet het Spatind skicenter er over 40 jaar uit? Van daaruit kun je bepalen wat er nu nodig is om daar te komen.

Als we toch Skiresort Tycoon aan het spelen zijn: Kunnen we iets aan het pricing model doen?

Ik heb het topic er niet helemaal op terug gelezen, maar steeds komt het aspect harde wind terug als reden om een sleeplift niet helemaal op de top te laten uitkomen.
Het één sluit het ander niet uit.
Een sleeplift naar de top, met iets lager een extra uitstap gefaciliteerd voor die dagen dat er een harde wind waait.

sneeuwzeker op 22 jan 2021 10:21

Volgens mij wil hij juist een sleeplift tot de top omdat voor een sleeplift harde wind bijna nooit een probleem is. Een stoeltjeslift zou veel minder hoog kunnen omdat die veel gevoeliger is voor de wind.

Matthias123 op 22 jan 2021 10:45

Bijna idd, in Gargellen stond de lift meer stil dan dat hij draaide omdat anders de kabel eraf zou liggen… Zal dan volgens mij liggen aan het type lift dus in die zin wel verstandig om niet die lift aan te schaffen🥶☃️

LA NORMA😍☃️

Volgens de heren liftbouwers moet een anker sluiten bij meer dan 12 m/s, of meer met wacht en verzwaarde ankers. maar definitief sluiten bij 16 m/s. Overigens wordt je dan bijna weggeblazen de vraag is of skien uberhaupt nog leuk is. Schotelliften hoef dat minder snel: 16 m/s. Hier heb je geen bergketens die wind tegenkunnen houden. en komen windsnelheden van boven de 12 regelmatig voor. Op sommige plekken nog veel meer. Het gaat ook om hoe de wind staat, hier staat die meestal haaks op de lift dwz continu oppassen. Er hoeft maar een schotel of anker achter een paal te blijven haken doordat iemand totaal debiel uitstapt en je bent klaar. Een poma lift is eigenlijk de beste om tegen wind bestand te zijn. (Alleen hebben die weer andere onhebbelijkheden) Een eerdere uitstap kan dan inderdaad een oplossing zijn. Dit hebben we ook besproken. Alleen zijn ze duur in de configuratie. zoals wij denken. Daarbij zijn er nog allerlei andere factoren die misschien bepalend zijn voor welke lift en dus bouwer men kiest. Dat kunnen dus ook andere keuzes zijn behalve de juiste techniek.

*bericht bewerkt door martijn.. op 22 jan 2021 18:13

ter aanvulling:
windsnelheden schotelliften 16m/s - 18 m/s met wacht
meer dan 18 m/s sluiten. Dit zijn overigens geen bepaalde grensen. Maar meer een richtlijn per lift is het anders en zou dus in praktijk sommige liften al moeten sluiten bij bijvoorbeeld 14 m/s

En in combinatie met een crowdfunding dit tot stand brengen, heb je dat weleens overwogen?

@AFB79 Daar hebben we wel over gesproken ja! we hopen snel duidelijk te krijgen hoe we het project gaan financieren

Beste mede winterportnerds! ;) de volgende aflevering is klaar!

Leuk 😀 🛷

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Super leuk ja!

Is een stoeltjesift geen optie voor over de weg?

Plaats een reactie