Actioncamera advies

Beste wintersporters,

Eind januari is het weer zover! De wintersport. Ik kan zoals velen van jullie niet wachten tot het eindelijk zo ver is.
Nu heb ik als voorpret al nieuwe ski’s en schoenen gekocht. Alleen nu wil ik ook nog een actioncamera kopen. Om straks een mooi vakantiefilmpje te maken.

Ik ben een beetje aan het googlen gegaan. En kom al snel bij de GoPro’s. Spreekt mij gelijk aan. Alleen de prijs niet echt. haha.
Zeker omdat het mijn eerste camera wordt en ik niet te gek wil doen. Budget max €200.

Nu heb ik eigenlijk voor mezelf 2 keuzes gemaakt.

  1. GoPro Hero+ (1080p 60fps) (genoeg info op internet, instapmodel) http://bit.ly/2fxJbsM
  2. Nikkei Extreme X6 (4K 30fps) (wat minder info op internet, 4k ??) http://bit.ly/2gevfVX
  3. Eventuele suggesties.

Nu neig ik zelf naar de GoPro. Puur omdat het kwalitatief denk ik beter is.
Maar omdat ik nog een leek ben op dit gebied wil ik vragen of jullie tips of andere suggesties hebben.
En wat jullie de beste keuze lijkt?

*bericht bewerkt door GuidoM3 op 21 nov 2016 16:27

Heb je eerder een actiecamera gebruikt? ik vond het voor een week leuk, vervolgens verdomd weinig te gebruikt… Dus soms is het handig om eerst een te lenen/huren.

Vergeet bij je budget niet wat mounts. (zou gaan voor een helm mount, chest mount zijn, selfiestick/stok mount)

Ik heb zelf de Sony HDR-AS50. Die bevalt mij goed. Voordeel is o.a een waterdichte case erbij. Kijk ook goed welke accesoires (mounts etc.) je erbij wil. Voor Gopro is voor mijn gevoel meer verkrijgbaar op de markt. Je kunt die accesoires ook voor Sony gebruiken, maar dan heb je een adapter nodig…

Kijk is op marktplaats. Staan een hoop 2e hands camera’s op. Vaak ook met een heel arsenaal aan mounts. Scheelt een hoop geld, en de camera’s zijn vaak weinig gebruikt.

De GoPro hero session. Prima cameraatje en voor de prijs al helemaal, ook al zit die iets boven je budget. GoPro biedt daartegen wel gratis edit-software aan : GoPro studio. Prima voor amateuristen zoals de meesten op dit forum, simpel, duidelijk en gratis.
Wel wil ik nog even wat meedelen, voor als je voor optie 2 gaat: 4K 30fps klinkt heel leuk, maar 30fps is echt niet veel, ik raad je aan om wintersportfilmpjes altijd in 60fps te schieten. Ziet er veel vloeiender uit.

Gotta go fast

Sony as50! Erg goedkoop en veel waar voor je geld, meer dan bij de gopro session.

Ik had laatst mijn hero 4 verkocht voor 270 euro. Wellicht vanwege de 5 dat er meerdere op marktplaats te koop staan.
Session is leuk en prima beeld qualiteit maar houd er rekening mee dat de batterij niet verwisselbaar is.
Als je niet te duur uit wilt zijn dan zou ik eerder naar andere merken kijken die dezelfde specificaties hebben, je gaat als amateur filmer echt geen grote verschillen merken hoor. :)

*bericht bewerkt door Freerider op 21 nov 2016 18:45

Nu hier toch action cam advies gevraagd wordt. Ik heb de gopro hero 5 gekocht. Wat zijn de beste settings tijdens de wintersport? Hoe maak je de gopro op je ski? En zijn universele mount kits aan te raden?

@Bart14
Resolutie en Modes:
4K = 3840x2160 (16:9), 30fps
2.7K = 2716x1524 (16:9), 50fps
1080p = 1920x1080 (16:9), 120fps, 60 fps, 48 fps, 30 fps, 24 fps
1440p = 1920x1440 (16:9), 80fps, 48 fps, 30 fps, 25fps, 24 fps
960p = 1280x960 (4:3), 120fps, 100fps, 48 fps
720p = 1280x720 (16:9), 240fps, 120fps, 60fps

Indien je een computer hebt die het aankan, zou ik voor 2.7K 50fps gaan, maar dan kan je geen extreem vertraagde beelden maken, dat gaat er niet vloeiend uitzien. Als je wel dit soort beelden wil kunnen zien/maken, ga dan voor 1080p 120fps. Dit neemt wel erg veel geheugen in beslag! 4K zou ik niet doen want dat kost ook heel veel geheugen, en er zijn maar weinig apparaten die het kunnen weergeven. Of ben je soms professional en beschik je over dit soort apparatuur ;-) .

Je kan de camera met de platte mount op je ski monteren, en er dan in en uit schuiven. Dit raad ik echter niet aan, want deze Mount kan je dan niet op iets anders plakken. Kan wel, maar zal niet heel stevig meer zijn. Ik heb wel een aantal verhalen gehoord over de Mount op de ski die loslaat. Met een beetje pech ligt 'ie eraf als er een blok (harde) sneeuw tegenaan komt, of als je heel hard gaat en je ski’s gaan klapperen. En natuurlijk komt er snel sneeuw voor de lens. Hier staat wel tegenover dat het hele gave beelden oplevert. Het is allemaal aan jou.

Gotta go fast

Bedankt voor de reacties.
Ben ondertussen ook op marktplaats aan het kijken zoals @Chiel_NBA al aangaf. Staat genoeg op!
Heb wat biedingen open staan op een GoPro Hero3+ silver en een Hero 3 Black edition. Kijken wat er van komt!

Die sony is inderdaad ook een goed alternatief. Maar ik heb het idee dat die wat groot is.
De GoPro hero session is ook een mooi cameratje. Erg compact! Alleen lees ik in de reviews wat mindere verhalen.
Denk dat dat een Hero 3+ een betere optie is.

Weet iemand nog een drone voor de sony as 100?

Plaats een reactie