Nieuwe ski's

Ik ben op zoek naar een nieuwe ski. De laatste paar jaar op serieuze slalomski’s gestaan (Elan SLX, Atomic SL en Fischer RC4 sc), Maar wil het nu iets rustiger aan gaan doen. Ik ben zelf een aantal modellen tegengekomen: Vist Italia, Vist sport 73, Blizzard g-power FS en de Fisher progressor F19.
Heeft iemand ervaringen met deze ski’s?
Mijn ski kunnen schat ik op een 9. Ben 184 lang en weeg 100kg.

Hoi Fox,

Heb je altijd alleen on piste geskied, gezien je vorige ski keuze? Een niveau 9 suggereert aan mij een dus danig niveau dat rustig aan nog steeds een pittig niveau is voor de meeste mensen.

De Vist skies ken ik zelf niet maar wat ik kan zien zijn de Vist Italia en de Blizzard GS ski’s, dus echt piste ski’s. De Vista Sport 73 is een all-mountain en de Fischer Progressor F19 weer een relaxte piste ski voor alle omstandigheden die je op de piste tegen komt.

Ik denk dat je betere advies gaat krijgen als je wat meer verteld wat je wil gaan doen. Piste, poeder, met de kids (langzaam) etc.

De Fischer Progressor bijv. is een fijne ski, die op alle piste condities prima te skien is maar die zou ik minder snel buiten de piste meenemen. De Vist Italia en Blizzard g-power geld voor mij hetzelfde voor. De Vist Sport 73 kan je weer breder inzetten.

Voor een iemand met jou niveau en gewicht most ik meteen denken aan een ski als de Blizzard Brahma (stevige ski waar je overal van op aan kan en waar nog wat pit en uitdaging voor je inzit).

Maar ik denk dat met meer info je een beter rijtje van ski’s kan krijgen waar je naar kan kijken. Het lijstje dat je nu noemt lijkt een beetje van-alles-wat.

*bericht bewerkt door Menn0 op 21 nov 2016 17:44

Dank je voor je reactie.

Ik zoek een ski voor op de piste. Off piste doe ik normaal gesproken met een andere ski.

De Vist sport 73 heb ik er zelf tussen gezet omdat mijn hele korte ervaring (Een jaar of 8 geleden een uurtje met Vist) is dat deze allemaal heel erg sportief en piste gericht zijn.

Rustig is dat ik niet meer in mijn eentje er vol gas een race van ga maken, maar tempo zit er nog steeds in (voor veel mensen waarschijnlijk erg snel).

De laatste jaren alleen maar korte bochten draaien en wil nu wat algemener comfortabeler skiën. Ik wordt ook een dagje ouder.

Dank je voor je reactie.

Ik zoek een ski voor op de piste. Off piste doe ik normaal gesproken met een andere ski.

De Vist sport 73 heb ik er zelf tussen gezet omdat mijn hele korte ervaring (Een jaar of 8 geleden een uurtje met Vist) is dat deze allemaal heel erg sportief en piste gericht zijn.

Rustig is dat ik niet meer in mijn eentje er vol gas een race van ga maken, maar tempo zit er nog steeds in (voor veel mensen waarschijnlijk erg snel).

De laatste jaren alleen maar korte bochten draaien en wil nu wat algemener comfortabeler skiën. Ik wordt ook een dagje ouder.

Fox op 21 nov 2016 18:10

Duidelijk. De progressor kun je prima skien, maar ik denk dat je die snel erg saai gaat vinden. Zoals ik al zei Vist ken ik niet maar ik denk dat je snel van andere mensen wat feed back gaat krijgen voor echte piste ski’s. Zelfde geldt voor een een keuze in het all-mountain segment.
Maar daar denk ik je naar de wat stevigere ski moet gaan kijken.

Succes met je ski keuze, en ik kan je wel aanraden wat te gaan testen.
Menno

8 jaar geleden… Dat verklaart waarom men een ski van 73 onder de voet allmountain noemde.

Wat extra vragen: heb je eenvoorkeur voor korten of juist lange bochten? G elliptical of gesneden? Een energieke ski waarop je moet werken of juist iets om lui op te cruisen (kan ook op snelheid zijn)? Helpt allemaal om wat zinnigs te kunnen zeggen.

De laatste jaren constant snijden met korte bochten met slalom ski’s. Maar wil nu net iets comfortabeler kunnen skiën. Af en toe ook even rust kunnen pakken. En niet alleen maar constant vol druk die bochten draaien. Maar af en toe ook even met wat grotere bochten wat ontspanning kunnen pakken. Dus liever niet lui cruisen maar ook niet permanent vol gas korte bochten draaien.

@GiGi. Wat laat, maar gisteren je eigen webside eens globaal doorgelopen. Erg leerzaam, informatief en vooral helder verwoord.
Een “uitstapje” naar je webside kan voor velen erg leerzaam zijn, lijkt me zo. Ik merk dat het aantal vragen over welke ski in een bepaald geval aan te kiezen toeneemt, maar veelal wordt er dan prive geantwoord. Wat mij betreft niets op tegen maar hoe zie jezelf de relatie tussen het forum en je eigen webside op dit vlak. Misschien is dat al ergens verwoord maar dan is het mij ontgaan.

Hen48

Ik denk niet dat dat al ergens is verwoord, dus bij deze.

De directe aanleiding van mijn site is tweeledig: ten eerste de mededeling dat hier op Wintersporters geen wiki of iets dergelijks zou komen dat als naslagwerk kan dienen voor makkelijk navigeerbare kennis op het vlak van o.a. materiaal. Natuurlijk staat er verspreid over heel vee topics heel veel zinnige info, maar vind die maar eens…
Tweede aanleiding is dat ik altijd veel vragen moet stellen om een beetje een indruk te hebben van wat voor stijl en voorkeuren iemand heeft (als hij/zij dat al weet). Ook daar wilde ik iets eenvoudigs laagdrempeligs voor bedenken.

Zo is eigenlijk mijn site ontstaan: een eenvoudig in te vullen formulier voor skiadvies op maat (ik krijg automatisch alles wat ik nodig heb om wat te kunnen adviseren) en bovendien wat naslagwerk en reviews op een leesbare, hopelijk vindbare manier. Dat dus. Niet meer en niet minder.

De relatie met het forum is er niet direct. Ik blijf hier ook gewoon adviseren (globaal), maar als het heel specifiek wordt, stuur ik in een PM wat links naar mijn site als ik denk dat dat iemand kan helpen. Verder zijn het twee werelden die prima naast elkaar kunnen bestaan.

Dan terug on-topic:
@Fox, gezien je niveau en voorkeuren zou ik kijken naar een consumenten GS-ski. Dat zijn hoogwaardige pisteski’s die in stabiliteit, grip en energie geven wat je wil, maar die door de toevoeging van bijvoorbeeld rocker en een iets minder heftige torsiestijfheid en rebound dan de echte FIS-latten wel gewoon een hele dag geskied kunnen worden. Ook als het een keer wat langzamer gaat of de piste niet (meer) zo strak is.

Modellen waar je aan moet denken (van vergevingsgezind/vriendelijk tot wat harder werken/agressiever):

  • Rossignol Hero Elit LT in 183 (review volgt komend weekend)
  • Atomic Redster Doubledeck 3.0 GS in 184 (review op mijn site)
  • Blizzard WRC Titanium in 182 (review op mijn site)
  • Head Worldcup Rebels i.Speed in 185

@Fox, @GiGi

Ik ski zelf de Blizzard WRC in 182. Deze lat afgelopen seizoen een week of 8 geskied dus een goede indruk hiervan kunnen krijgen. Even kort samengevat: zelf ervaren als een beest! heerlijk bij enorm strak gecarvte lange bochten en in korte bochten heel responsive. Op lage snelheden (zoals eigenlijk elke ski uit dit sigment) wat lastiger te skiën, voelt zelf af en toe wat plankerig aan.

Zelf zou ik voor de Atomic redster dubbeldeck XT 16.0 of 12.0 adviseren.
Deze ski is een compromis tussen een SL en een GS en heeft een radius rond de 16 m.
Zeker met jou SL gechiedenis misschien een wat minder grote overstap.

Ik heb deze ski 4 dagen getest en als enorm fijn ervaren.
Heel veelzeidig, erg sportief maar zuigt niet alle energie meteen uit je benen.
Helaas niet kunnen aanschaffen om financiele redenen, maar hij staat nog altijd op het lijste.
kijk er eens naar!

hoop dat je er iets aan hebt.

De Atomic Doubledeck XT heb ik niet geadviseerd omdat hij weliswaar qua radius tussen GS en SL in zit, maar verder zo knetterstijf was (vond ik), dat ik er niet veel langer dan 3 afdalingen op heb kunnen skiën. De ski’s die ik eerder noemde leverden geen van allen dat probleem op.

@GiGi,

Klopt helemaal, ik heb ze ook als erg stijf ervaren. Zelf vind ik stijf niet inherent aan lastig te skien. zeker met een gewicht van 100 kilo moet dat een minder groot probleem zijn als met mijn (of misschien wel @GiGi 's gewicht). De Atomic’s zijn wel wat minder dempend. Wat ik overigens in de volledige dubbeldeck serie vindt.
Ik denk echt dat het een goede optie is, maar je kan ook voor gewoon een goede piste alrounder gaan.
denk aan een Head supershape i. speed/magnum/rally/titan of aan een fischer progressor. hier verlies je wel wat sportieviteit maar zijn heerlijk om een groot aantal kilometers te maken op de piste. deze skies zijn (vind ik) ook net wat makkelijker gedrift te skiën en carven blijft fantastisch.
volgensmij zoekt @Fox naar een wat makkelijker te skiën ski dan zijn race SL’s en een GS vraagd om een betere techniek en meer energie dan elk ander soort ski. Om deze reden zou ik nu niet zo snel een GS adviseren.

Er zijn verschillende manieren om ernaar te kijken: je kan kleinere (gesneden) bochten oplossen met een ski met een wat kleinere radius, of met een ski met een wat grotere radius, maar die dan wat beter te buigen is. De ski’s die ik heb aangeraden vallen in die laatste categorie. Ik ben zelf een zeer luie skiër met zeker geen perfecte techniek en ik vind al deze ski’s echt super makkelijk te skiën. Als ik het verhaal van de topiicstarter lees, denk ik dat hij zowel meer techniek als meer conditie heeft dan ik. Ik denk daarom dat ook hij er geen enkele moeite mee zal hebben.

Ik ben het met je eens dat bijvoorbeeld de Progressors wel heel veel inleveren op performance. De Supershapes zou ik echter niet adviseren, aangezien ik die (ook de nieuwe versie) erg vervelend vind in oneffen sneeuw. Zodra ik er met mijn 88 kg in klik, is alle vering al opgebruikt. Elke oneffenheid die ik vervolgens tegenkom is een regelrechte aanlslag op mijn knieën of op mijn focus, die dus constant overuren draait. Voor een lichtere skiër minder een issue denk ik, maar de topicstarter is zwaarden dan ik.

Dat neem ik meteen van je aan @GiGi ,
Zelf weeg ik krap aan 70 kg, dus heb dit nooit ervaren met de supershape serie.
‘erg makkelijk te skiën’ zou ik al de bovenstaande GS ski’s niet omschrijven. zeker niet de Head rebel i.Speed. deze ski’s staan ook bekend als ski’s waar je over een erg goede techniek moet beschikken om wat uit de ski te halen en wanneer het hieraan schort het dan ook afgestraft wordt. Maar dit is een hele andere discussie.

Even terug komend op de TS, Het is belangrijk om af te wegen hoeveel je in wil lever aan performance om wat meer comfort te creeëren. Als je dat duidelijk voor jezelf hebt denk ik dat er redelijk wat opties staan die aan je eisen voldoen.

succes met je zoektocht! ik hoop dat het iets geholpen heeft

Zelf weeg ik krap aan 70 kg, dus heb dit nooit ervaren met de supershape serie.
‘erg makkelijk te skiën’ zou ik al de bovenstaande GS ski’s niet omschrijven. zeker niet de Head rebel i.Speed.

FreekvdKamp op 22 nov 2016 21:37

Ah nu snap ik het. Jij noemt de Head Worldcup Rebel I.Speed als Supershape… Hoewel ze beide i.Speed heten, is de Supershape i.Speed een totaal andere ski dan de Worldcup Rebel i.Speed. Die laatste is heerlijk en bedoelde ik mijn oorspronkelijke reactie. De Supershape is een lijn waarbij ik het probleem heb met de demping en mijn knieën.

Nu is voor mij helder waar de spraakverwarring vandaan kwam. Ook niet handig van Head om ski’s bijna dezelfde naam te geven…

Hier de Supershape i.Speed (125-69-104 en R14,9 m @ 177)

null

En hier de Worldcup Rebels i.Speed (119-68-99 R18,0 m @ 180)

null

*bericht bewerkt door GiGi op 22 nov 2016 22:29

Ik heb zelf de Blizzard G-Power FS IQ, en voor mij is het een aangename alleskunner voor de piste die niet echt uitblinkt in één discipline maar wel in zowat alle omstandigheden lekker skiet en altijd thuis geeft als je wil knallen.

Full camber, geen all-mountain pretenties (daar zijn ze ook wat zwaar voor in verhouding met hun grootte), full sidewall en titanium die voor een heel aangename demping zorgt (de “schokdemper” in de binding is voornamelijk een gimmick).

Als je als wat zwaardere skiër hard wil gaan zou de R-Power FS IQ misschien een betere keuze kunnen zijn, omdat de radius net wat groter is. Die heb ik zelf nog niet geskied, maar heb er lovende dingen over gehoord.

Een nadeel van de Blizzards is dat ze best prijzig zijn, en je ze zo goed als nergens in verhuur vindt als je ze wil proberen voor je koopt.

Met een skiniveau van 9 zullen de meeste ski’s echt wel goed te skien zijn, maar zul je uiteindelijk de verschillen pas echt voelen als je ze uitprobeert. MIjn advies zou zijn om bij de plaatselijke sportzaak binnen te lopen en te zeggen dat je een aantal modellen wilt testen. Grote kans dat je gewoon meekrijgt wat je wilt, en als je besluit om te kopen betaal je niks aan huur. Als je na het testen nog geen besluit kunt nemen betaal je paar dagen huur, maar bespaar je jezelf de grote uitgave van een ‘miskoop’.

Voor mij werkt het al jaren prima zo - en heb afgelopen winter na 3 modellen in 4 dagen voor de Atomic Doubledeck gekozen. Inderdaad wat stijver, maar met een goed skiniveau is het absoluut niet vereist om continue met volle focus en kracht te skien. Niet zo vergevingsgezind, maar wel een genot om te skien.

@GiGi ,
Ik denk dat ik jou verkeerd begrepen heb,
De supershape serie van head is veel makkelijker te skien dan de rebel serie (vind ik, en met mij vele andere)
Ik bedoel dat de Rebels een heerlijke ski is maar zeker niet makkelijk te skiën.
Daarnaast heb ik bij de supershape serie nog nooit een gebrek aan demping ervaren doorfat ik krap aan 70 kilo weeg en dus de ski heel anders heb ervaren als jij. hoop dat de verwarring uit de wereld is ;)

Dan zeggen we hetzelfde, alleen vind jij de Supershape juist makkelijk skiën, en vind ik het juist een drama qua demping. ;)

Kan allemaal

Ik vind de rebels lekkerder als de supershape. GiGI heb jij veel ervaring met de rebels en wat kan ik als ervaren skiër het beste aanschaffen.? Ik ski al 30 jaar en ben een echte piste skiër die het liefste hard gaat.

Ik vind de rebels lekkerder als de supershape. GiGI heb jij veel ervaring met de rebels en wat kan ik als ervaren skiër het beste aanschaffen.? Ik ski al 30 jaar en ben een echte piste skiër die het liefste hard gaat.

Liefhebberrr op 23 nov 2016 21:47

Veel ervaring wil ik het niet noemen. Ik heb de iGSR geskied en de i.Speed (maar dat was al een jaar geleden). Hard gaan ze allemaal en 30 jaar ervaring zegt mij niet zo veel.

Stuur me anders een PM of maak even een topic aan voor jouw specifieke vraag. En geef dan meteen even aan hoe lang en zwaar je bent, of je houdt van werken of dat je meer een luie skiër bent (die kunnen ook heel hard, weet ik niet helemaal toevallig ;)), of je van zeer stabiele, ‘geaarde’ ski’s, of wil je liever iets speelser? etc.

Dan houden we dit topic voor @Fox

Dankje zal ik doen!

Plaats een reactie