Salomon Xpro 130 te stijf?

Hee allemaal,

Ik heb erg veel moeite gehad met het vinden van passende skischoenen, en was heel blij toen ik in de Salomon Xpro 130 maat 24.5 een goed passende schoen vond. Hij zit perfect, maar ook na wat googlen ga ik me steeds meer af vragen of de schoen niet te stijf is.
Ik heb een agressieve skistijl, maar ben niet overdreven ervaren. Ben een man van 23 en heb nu 6 keer een week geskied, ski tegenwoordig jaarlijks een weekje. Ik kom geen pistes meer tegen waar ik nog echt moeite mee heb, het gaat soms gewoon niet altijd even mooi, maar ik denk dat dat ook voor een groot deel komt dat ik nooit passende schoenen heb gehad (waren anderhalve maat te groot). Ik weeg ongeveer 70kg, wat ook vrij licht is voor zo’n stijve schoen.
De verkoper heeft me de 130 aangeraden, omdat ik met een passende schoen veel beter zou gaan skiën dan ik tot nu toe gedaan heb, en ik ook naar zo’n flex ‘toe zou groeien’. Ik wil inderdaad graag schoenen voor de lange termijn en hoop me nog wel te ontwikkelen, maar misschien is flex 130 net wat te enthousiast. Ik kan ze nu nog ruilen, en het is net iets te veel geld om het niet zeker te weten, dus ik zou graag een second opinion van jullie krijgen.

Groeten, Chris

Met zes weken ski ervaring en je gewicht denk ik dat dit een te stijve schoen gaat zijn. Dat is niet fijn voor je techniek omdat je de schoen niet genoeg kunt laten flexen op de momenten dat dat nodig is (te slap is niet goed maar te stijf dus ook niet).

Dus behalve als je nog in de groei bent en aardig wat meer gaat wegen, is het onzin van de verkoper dat je naar deze flex toe gaat groeien (tenzij je wedstrijdskier bent).

Ik weet je lengte niet maar ik zou het eerder zoeken bij een flex van maximaal 100 (gemiddeld genomen, per merk verschilt de flex, de ene 100 is de andere niet).

En als het in de winkel bij een graadje of 20 allemaal goed buigt in de schoen, wil dat niet zeggen dat het in de sneeuw ook zo buigt. Het plastic is een stuk minder flexibel als in de sneeuw door de kou.

Zie ook
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/4738/hoe-zit-dat-n…

Ja Chris, moeilijk te beoordelen dat het meteen een te stijve schoen voor je is. Een Xpro 130 zit toch comfortabeler dan een echte raceschoen met hoge flex. Zelf ski ik met de Xmax 120 van Salomon. Ook een redelijk stijf ding en kostte me de eerste week wel echt wennen. Puur om de pasvorm van je voet in de schoen te krijgen. En dan zit een lift ook niet heel erg relaxed en kan die wel afknellen. Verder nu 3 weken totaal mee geskied vorig seizoen en begint fijn te zitten. En met ski’s eronder blijf ik het een genot vinden dan die comfortschoentjes met een flex van 90 / 100.

Een nadeel is wel dat je een week per jaar gaat skien. Dan ‘loop’ je ze ook niet zo even in. Als je de ambitie hebt om door te groeien qua techniek en meer in de toekomst zult gaan skien kan het wel een aanrader zijn.

Kunnen de andere schoenen in de X PRO lijn met een lagere flex niet? Lijkt me dat deze een redelijk dezelfde pas vorm zouden moeten hebben. Bijv de X PRO 100?

Ja Chris, moeilijk te beoordelen dat het meteen een te stijve schoen voor je is. Een Xpro 130 zit toch comfortabeler dan een echte raceschoen met hoge flex. Zelf ski ik met de Xmax 120 van Salomon. Ook een redelijk stijf ding en kostte me de eerste week wel echt wennen. Puur om de pasvorm van je voet in de schoen te krijgen. En dan zit een lift ook niet heel erg relaxed en kan die wel afknellen. Verder nu 3 weken totaal mee geskied vorig seizoen en begint fijn te zitten. En met ski’s eronder blijf ik het een genot vinden dan die comfortschoentjes met een flex van 90 / 100.

Tim. op 29 nov 2016 13:44

Ben je een beetje van dezelfde afmetingen als ik? Ik ben net geen 70kg en 1.78m, dus niet heel groot.

Dus behalve als je nog in de groei bent en aardig wat meer gaat wegen, is het onzin van de verkoper dat je naar deze flex toe gaat groeien (tenzij je wedstrijdskier bent).

Hessel op 29 nov 2016 13:37

Dat is allemaal niet het geval, ik ben redelijk uitgegroeid en aankomen stond ook niet op de agenda. Zal ze nog eens in de vriezer leggen en dan eens kijken of ik er een beetje buiging in krijg. Heeft er iemand tips welke beweging ik dan precies moet maken en wat ik dan precies moet voelen om het goed te testen?

Kunnen de andere schoenen in de X PRO lijn met een lagere flex niet? Lijkt me dat deze een redelijk dezelfde pas vorm zouden moeten hebben. Bijv de X PRO 100?

Paultjeftw op 29 nov 2016 14:01

Zou kunnen, maar het fijne van deze was dat er een 40% korting sticker op zat. Ook is het in mijn maat (24.5) heel moeilijk te vinden, en skischoenen online kopen blijft toch een beetje gokken.

Ik zou die dingen gelijk ruilen. Ik durf de stelling wel aan te gaan dat flex 130 echt veel en veel te stijf is en dat je meer baat gaat hebben bij een zachtere schoen.

Over het algemeen skiën mensen op veel te stijve schoenen die ze helemaal niet gebogen krijgen. Overigens ook handig om te weten is dat de stijfheid van een schoen tevens afhangt van het soort ski dat je wilt skiën. Op een ski waarbij je niet ver naar voren hoeft te staan, die makkelijk buigt zal je met een stijvere schoen nog wel okay kunnen skiën. Een moeilijk buigbare ski daarentegen, waarbij je ver naar voren moet staan zal een schoen vergen die makkelijker te buigen valt. Een langere ski vergt vaak ook dat je iets verder naar voren moet staan om hem te buigen.

Voorts is Tim naar ik meen skileraar (correct me if I am wrong) en zelfs zijn schoenen zijn flexibeler dan die van jou, terwijl ik verwacht dat Tim - gezien je ervaring - echt extreem veel beter kan skiën. Dat zegt m.i. ook een hoop over hoeveel te stijf die schoenen voor je zijn. Kortom, ik denk dat je naar Hessel moet luisteren en voor een schoen om en nabij flex 100 moet gaan.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 29 nov 2016 14:37

Elke skileraar gaat significant beter kunnen skiën dan ik ja. Ik was ook op zoek naar een schoen met een flex van rond de 100, maar heb me een beetje om laten praten geloof ik. Nu is de ene 130 de andere niet, maar volgens mij is Salomon juist een vrij stijf merk. Omdat ik nogal moeilijke voeten heb was dat custom fit gebeuren wel een uitkomst.
Zouden jullie me een winkel kunnen aanraden in de omgeving van Delft of Den Bosch waar ik een beetje kans maak goede schoenen in maat 24.5 te vinden? En wat zijn jullie ervaringen met online bestellen? Heb dan toch het gevoel dat je nogal een gok waagt.

edit: Waar ik ook een beetje bang voor was, is dat als ik nu beter ga leren skiën, ik over 2 à 3 jaar weer een nieuwe, stijvere schoen nodig heb. Is die angst ergens op gegrond?

*bericht bewerkt door chradeudles op 29 nov 2016 14:51

Een vraagje betreft het budget. Ik begreep dat je erg verleidt was door die 40% korting sticker, neem aan dat het dus een schoen is van een vorig seizoen. Hoeveel was je ervoor kwijt? De meeste schoenen zijn zeker nu nog wel beschikbaar in alle maten en of nog leverbaar eventueel. Dus als je misschien iets meer geld durft neer te leggen zou je wel naar de flex van 100 kunnen komen met lastige voeten en maten.

Persoonlijk ben ik wel fan van gewoon speciaal zaken helemaal met zulke voeten.

Succes

Ik heb er nu €300,- voor betaald, inderdaad voor een schoen van vorig seizoen. Heel veel meer kan ik er eigenlijk niet aan uitgeven.

Oke ja nee dat snap ik lastig. Ik weet toevallig dat de nieuwe X PRO 100 +/- 350 is en die van 2016 +/- 250, maar dan moet je geluk hebben met je maat zeker online.

@chradeudles
Als je een weekje per jaar skiet, dan zou ik mij daar niet zo ongerust over maken.
Je zou naar Wim Jaquet kunnen gaan en kunnen kijken naar een junior raceschoen. Dan heb je een mooie schoen in je maat, die je wel gebogen krijgt en waar je op kan groeien qua skiniveau.
Denk dan aan bijvoorbeeld de Fischer vacuumfit (gezien je moeilijke voeten hebt en deze dingen om je voet heen ‘gevormd’ worden, het werkt alleen amper als ik eerlijk ben). Het junior model in flex 100 heb je voor 120 euro in de uitverkoop zie ik net op de site.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 29 nov 2016 15:13

Over het algemeen skiën mensen op veel te stijve schoenen die ze helemaal niet gebogen krijgen. Overigens ook handig om te weten is dat de stijfheid van een schoen tevens afhangt van het soort ski dat je wilt skiën. Op een ski waarbij je niet ver naar voren hoeft te staan, die makkelijk buigt zal je met een stijvere schoen nog wel okay kunnen skiën. Een moeilijk buigbare ski daarentegen, waarbij je ver naar voren moet staan zal een schoen vergen die makkelijker te buigen valt. Een langere ski vergt vaak ook dat je iets verder naar voren moet staan om hem te buigen.

De stijfheid van de schoen is in bovenstaande een belangrijk, maar niet het enige aspect. De stijvere (sportievere) schoenen hebben vaak al meer een ‘hoek’ waarin je gedwongen wordt meer naar voren te staan. Daarmee juist aansluitend bij de sportievere skies en skistijl.
@chradeudles: Op basis van je genoemde 6 weken skien kan ik niet 1-2-3 beoordelen of de schoen bij je zal passen: het opdoen van ervaring en boeken van progressie gaat bij de een sneller dan bij de ander. Maar op basis van wat je beschrijft lijkt me wel dat je met een meer allround schoen beter af bent. Stijfheid rond de 100/110 ?

Trek de schoen eens een avond/middag aan (in huis), doe wat kniebuigingen en ‘hang’ er in naar voren zodat je tenen vrij komen. Daarmee krijg je wel enig idee of het goed gaat komen tussen jou en je schoen.

Ik heb er overigens voor gekozen om mijn ski’s en schoenen altijd lokaal (tijdens vakantie dus) te kopen en te vragen of ik kan testen. Wat met passen in de winkel of een avond thuis lekker lijkt te zitten kan na een dag op de piste compleet anders aanvoelen. Daarmee neem ik voor lief dat ik soms de mooie aanbieding misloop, maar daar staat tegenover dat ik nog nooit een miskoop heb gehad ;)

*bericht bewerkt door roski op 29 nov 2016 16:08

Ik ga er maar eens goed naar zoeken, bedankt voor de hulp.
Zou ik met een 100 schoen vooruit kunnen tot hij ‘op’ is denken jullie? Dat ik niet binnen 2 à 3 jaar behoefte krijg aan een stijvere schoen? Of is die angst nergens op gegrond met mijn afmetingen en gewicht?

Ik zou er niet zo bang voor zijn. En een mooie junior schoen hoeft je niet meer dan 120-180 euro te kosten.

Daarbij, zowel te slap als te stijf is niet goed natuurlijk, maar als ik zou moeten kiezen tussen een van de twee kwaden dan kan je m.i. beter op te slappe schoenen dan op te stijve schoenen skiën.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 29 nov 2016 15:30

Oke dankjewel! Mij is in 2 winkels trouwens verteld dat een junior schoen geen goed idee zou zijn, omdat ze minder hoog zijn en niet compatible zouden zijn met gewone skies voor mijn lengte.

Ze zijn wat lager inderdaad (het scheelt misschien 1 of 2 centimeter, dus ik vraag me af of je dat merkt tijdens het skiën). En de schacht staat wat verder naar voren.
Dat ze niet compatible zijn met gewone ski’s is onzin.

Het is handig om zelf anders een keer te testen wat je fijn vindt, zoals edwinros al aangeeft, het bespaart je een miskoop. Uiteindelijk komt veel neer op voorkeur, maar het is wel belangrijk dat je zo een schoen gebogen krijgt.

@chradeudles
Denk dan aan bijvoorbeeld de Fischer vacuumfit (gezien je moeilijke voeten hebt en deze dingen om je voet heen ‘gevormd’ worden, het werkt alleen amper als ik eerlijk ben).

IkBakErNiksVan op 29 nov 2016 15:11

ehhh…dit werkt als een tierelier. Na 5 jaar ellende nu eindelijk pijnloos skien :) :) MAAR heb wek begrepen dat het voornamelijk werkt bij smalle pootjes zoals de mijne en niet bij brede.

Ik heb juist brede voeten, en vanwege de goede pasvorm die deze schoen had ben ik toch geneigd om binnen de Xpro’s te blijven.

Net even met de winkel gebeld en kreeg een heel teleurgestelde verkoper aan de lijn, die het toch niet eens is met wat er hier gezegd wordt. Hij blijft er bij dat 130 voor mij prima is omdat het een gewone allround schoen is en geen raceschoen, en als ik ga ‘downgraden’ dat ik dan beter voor flex 120 (€460,-) kan gaan dan voor 100 (€360,-). Hij kan ze iig wel nog in mijn maat krijgen.

Ik vind het toch heel verwarrend dat verschillende mensen er zo anders over denken en weet nu niet goed meer wat ik moet doen.

Welke verkoper is dit? Ik vind zijn advies op zijn minst twijfelachtig…maar ja hij moet zijn omzet natuurlijk draaien.
Over je vraag of je snel uit een flex 100 schoen gaat groeien qua niveau: nee, tenzij je van plan bent om echt meer te gaan trainen en je techniek veel gaat verbeteren. En dan nog: ook dan voldoet flex 100 prima voor jouw gewicht en lengte.
Dat de flex prima zou zijn omdat het een allroundschoen is in plaats van een raceschoen is onzin. De raceschoenen van Salomon zijn niet veel stijver (keuze uit 110 130 en 145).

Voor wat het waard is, ik ben het eens met Hessel.
Je moet echt een flink potje kunnen skiën (zeker als je weinig weegt) voor flex 130, raceschoen of geen raceschoen.

Waarom wacht je niet met kopen en huur je niet eerst iets?
Ga bijv. 3 dagen op flex 100 skiën en 3 dagen op flex 130 en kijk wat je het fijnst vindt.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 30 nov 2016 12:50

Ik ben wel van plan mijn techniek wat te gaan verbeteren ja, maar waarschijnlijk niet meer dan een weekje lessen per jaar.

Welke verkoper is dit?

Hessel op 30 nov 2016 12:43

Het gaat om Duivesteijn in Zoetermeer

Heb net half Nederland afgebeld, niemand heeft 24.5’s met flex 110. Alleen Duivesteijn kan de 100 en 120 bestellen, en Norbert Maier zegt van een 25.5 iets passends te maken.

*bericht bewerkt door chradeudles op 30 nov 2016 14:22

Puur op mijn mening afgaande zou ik gaan voor de salomon X PRO 100. Helemaal als deze in jouw maat beschikbaar is. En natuurlijk als je die extra 60 euro er voor over heb.

*bericht bewerkt door Paultjeftw op 30 nov 2016 14:27

Misschien moet dat dan maar. Heb eerder op 110 geskied (weliswaar 25.5) maar dat ging toch veel fijner dan op 90. Krijg zo wel het gevoel dat ik met tegenzin schoenen ga kopen.

Waarom wacht je niet met kopen en huur je niet eerst iets?
Ga bijv. 3 dagen op flex 100 skiën en 3 dagen op flex 130 en kijk wat je het fijnst vindt.

IkBakErNiksVan op 30 nov 2016 12:48

Omdat ik nog nooit mijn eigen maat heb kunnen huren. Verwacht niet er ergens een 100 en een 130 van te vinden.

Best triest om te lezen dat ze bij Duivesteijn in Zoetermeer dus meer bezig zijn met het af komen van hun oude schoenen dan goed advies te geven.
@chradeudles: Ik zou toch nog even doorzoeken. Nu je weet wat je wilt en welke maat zou je online wat kunnen kopen, eventueel bij Bergzeit of Conrad

Nu wil ik mijzelf niet bestempelen als echte kenner maar op basis van mijn ervaring en wat mij verteld is door verkopers lijkt mij deze schoen voor jou ook idd te stijf. Maar het kan zijn idd dat jouw niveau dusdanig is na 6 weken dat hij prima is.

Anders zou ik idd ook gaan kijken voor de xPro 100.
Deze serie is (na wat mij verteld is in Nieuwegein) idd wat beter geschikt voor brede voeten
(ik heb hetzelfde probleem en door het aanpassen van de buitenschaal zijn ze bij mij prima zittend gekregen)

Mijn gewicht is trouwens 85kg en lengte 190

Wel zou ik hem in (een goeie) winkel aanschaffen waar ze hem ook voor je kunnen aanpassen (evt met extra zooltje). Ik kan niet in je portemonnee kijken maar die extra 50 tot 100 euro verdien je alleen al met het plezier wat je aan perfect zittende schoenen beleeft zo terug.
Na aanschaf ben ik bijv. ergens indoor gaan proberen, bij beide had ik last van drukpuntjes. Terug naar de winkel en aangepast, tijdens de vakantie aan 1 voet nog één probleempje en dit is daarna weer netjes aangepast.
Ik heb het al eerder hier aangegeven maar je vakantie kost een hoop geld. OM deze dan te laten verpesten op een bezuiniging van een paar tientjes op je materiaal is naar mijn mening zonde.

Als je nu eindelijk de juiste maat hebt gevonden en ze lekker vind zitten, zou ik ze gewoon houden.
Als je 110 al fijn vond, dan zal dit ook niet zo veel uitmaken. Alleen als je meer off-piste skiet is een soepele schoen soms beter.
De verkopers van Duivestein hebben heus wel wat verstand er van.
Ik heb van de week voor mijn zoon flex 120 gekocht, hij weegt 65 kg. Hij skiet wel wedstrijden maar dan nog. Er zit nog voldoende beweging in.
Het is vooral ook een kwestie van comfort. Ik vind het altijd wel lekker een stijve schoen, in ieder geval veel beter dan een te slappe. Vooral als je wat agressiever skiet.
Ik zelf heb flex 100 maar het volgende paar is toch echt wat stijver. Hiervoor bleek dat ik 60 of 70 had en dat was echt een drama. Dus 100 was al een hele verbetering.
En 300 euro is een mooie prijs voor zo’n topschoen.

Als je nu eindelijk de juiste maat hebt gevonden en ze lekker vind zitten, zou ik ze gewoon houden.
Als je 110 al fijn vond, dan zal dit ook niet zo veel uitmaken. Alleen als je meer off-piste skiet is een soepele schoen soms beter.
De verkopers van Duivestein hebben heus wel wat verstand er van.
Ik heb van de week voor mijn zoon flex 120 gekocht, hij weegt 65 kg. Hij skiet wel wedstrijden maar dan nog. Er zit nog voldoende beweging in.
Het is vooral ook een kwestie van comfort. Ik vind het altijd wel lekker een stijve schoen, in ieder geval veel beter dan een te slappe. Vooral als je wat agressiever skiet.
Ik zelf heb flex 100 maar het volgende paar is toch echt wat stijver. Hiervoor bleek dat ik 60 of 70 had en dat was echt een drama. Dus 100 was al een hele verbetering.
En 300 euro is een mooie prijs voor zo’n topschoen.

Het flexcijfer zegt echt niet alles hoor. Ik heb nu mijn tweede paar 110 flex (eerst K2 en nu Fischer vacuum schoenen) en daar zit echt beduidend verschil in stijfheid. Als de schoen lekker zit en je kan in rust bij het buigen van je benen met de knie tot net over de teenpunt buigen zonder heel veel moeite, dan gaat het echt wel goedkomen!

En bovendien is flex heel makkelijk naar beneden bij te stellen, soms zit er een schroefje wat je kan (laten) verwijderen en anders kun je het plastic van de schacht iets wegfrezen.

Kortom als ze lekker zitten zou ik ze gewoon houden!

Het flexcijfer zegt echt niet alles hoor. Ik heb nu mijn tweede paar 110 flex (eerst K2 en nu Fischer vacuum schoenen) en daar zit echt beduidend verschil in stijfheid. Als de schoen lekker zit en je kan in rust bij het buigen van je benen met de knie tot net over de teenpunt buigen zonder heel veel moeite, dan gaat het echt wel goedkomen!

En bovendien is flex heel makkelijk naar beneden bij te stellen, soms zit er een schroefje wat je kan (laten) verwijderen en anders kun je het plastic van de schacht iets wegfrezen.

Kortom als ze lekker zitten zou ik ze gewoon houden!

elisabeth101 op 30 nov 2016 22:02

Frezen in een nieuwe schoen lijkt me maar niets. Weet iemand wat de marge is waarmee je de flex naar beneden stelt als je dat schroefje er uit draait?

Na een beetje googlen kom ik er achter dat je met dat schroefje de flex omhoog aan kan passen, 10 punten. Ik kan dus van deze 130 schoen met een simpel schroefje een 140 maken, precies wat ik nodig had! :')
Maar zonder gekkigheid, die optie hebben de 100 en 110 dus ook. Ik kan dus aan een passende 100 komen voor €360, en een passende 110 voor €400,-. Dan rest de vraag een beetje of ik 100 naar 110 wil kunnen zetten, of 110 naar 120. Gezien ik de Nordica speedmachine 110 een hele fijne schoen vond, neig ik een beetje naar dat laatste. Heeft er toevallig iemand ervaring hoe de Speedmachine 110 zich qua stijfheid verhoudt met een Xpro?
Dan begin ik eindelijk een beetje door de bomen het bos te zien. In ieder geval heel erg bedankt voor het meedenken allemaal, ik ben er een stuk wijzer van geworden.

Plaats een reactie