Salomon Xpro 130 te stijf?

Ik ga er maar eens goed naar zoeken, bedankt voor de hulp.
Zou ik met een 100 schoen vooruit kunnen tot hij ‘op’ is denken jullie? Dat ik niet binnen 2 à 3 jaar behoefte krijg aan een stijvere schoen? Of is die angst nergens op gegrond met mijn afmetingen en gewicht?

chradeudles op 29 nov 2016 15:16

Ik heb afgelopen seizoen 4 maanden,7 dagen per week geskied met de Salomon xpro 100. Tegen het einde begonnen ze pas merkbaar wat losser te worden en dan had ik nog 2 standjes strakker over…
Als jij een week per jaar skiet kunnen ze nog wel een een paar decennia mee.
Ik ben trouwens een man van 68kg.

Wat ik me afvraag moet je dat willen, sleutelen aan je schoen om een hogere stijfheid te bereiken.
Betreft die Nordica speedmachine die flex´s kunnen heel erg verschillen. Dat getal kun je bijna niet vergelijken tussen merken zelfs niet binnen een merk eigenlijk… Maar uiteraard kijken buiten die lijn is misschien wel heel goed!

Wat chilisaus zegt je kunt echt een tijd mee met die schoenen heb ik het idee.

*bericht bewerkt door Paultjeftw op 30 nov 2016 23:17

For what its worth: in Mei ben ik langs Wim Jaquet gegaan en heb daar Salomons XPro 90 gekocht (voor ergens rond de 250 euro dacht ik, gebootfit and all). Het zijn echt pantoffeltjes!
Ik heb in de winkel verschillende (ook veeel stijvere) schoenen gekocht maar wist ook niet wat ik van de verkoper moest denken: hij had me nl ook zo met schoenen van flex 120 naar buiten laten gaan (veel stijvere en smallere schoenen). Ik wilde namelijk ook heel graag een aankoop doen met oog op de toekomst… Uiteindelijk heb ik zelf voor comfort gekozen met deze lage flex, maar niet in het minst omdat ik een klein trauma heb aan slecht zittende, stijve schoenen (een vergroeiing in mn enkel aan over gehouden en destijds een slijmbeursontsteking, wat een pijn!). Nu twijfel ik weer of ik geen te lage flex heb, maar we gaan het zien deze winter.
(Overigens ben ik 1.86 en 73 kg.)

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Interessante discussie. Persoonlijk denk ik (sprekend uit eigen ervaring ook) dat er 3 zaken zijn waar je op moet letten bij het aanmeten / kiezen van skischoenen (en ook in deze volgorde):

  1. Pasvorm

  2. Flex

  3. Overige features (loopstand, rubber zool, gewicht, etc.)

  4. Pasvorm
    De pasvorm is heel lastig te beoordelen door iemand anders dan degene van wie de voeten zijn waar die dingen omheen zitten. Dat is de enige die kan aangeven of het goed zit/voelt of niet. Een bootfitter, verkoper, adviseur kan hooguit op basis van zijn ervaring en beschikbare informatie een optie aanreiken. Verder is het een proces van ‘trial & error’, waarbij een paar zaken objectief zijn vast te stellen (lengte en breedte van de voet bijvoorbeeld). En het belangrijkste denk ik: pasvorm gaat boven al het andere. De redenering is heel simpel: als de pasvorm niet goed is, maakt de rest niks meer uit.

  5. Flex
    Lees dit topic: https://www.wintersport.nl/forum/topic/243659 en vooral de laatste zin onder het kopje ‘Flex’ (feitelijk: “goto 1”

  6. Zie datzelfde topic, maar dan iets verderop.

Puur op profiel kan je beargumenteren dat de bewuste schoen te stijf is voor deze skiër (die ik verder niet ken). Maar aan de andere kant: als deze schoen het beste paste, lijkt me dat een stuk belangrijker dan alleen maar blind staren op een flexwaarde waar iedereen altijd op afgeeft omdat het niet een universeel systeem is. Klopt, dat is het ook niet. En precies dáárom kan je ook redeneren: als de schoen goed zit en de stijfheid hindert niet bij het skiën (wat je alleen kan beoordelen als je achtereenvolgens op verschillende schoenen met verschillende flexwaarden, maar in dezelfde lijn zou gaan skiën), wat is dan het probleem?

Als ik als ik iemand moest adviseren en ik had de keus tussen een schoen die voor 90% past en flex 100 heeft of een schoen van 130 flex die 95% past, kies ik voor dat laatste.

*bericht bewerkt door GiGi op 01 dec 2016 12:52

@chradeudles Heb je de X PRO 100 en 120 gepast? En of andere schoenen en kwam de X PRO 130 beste voor jou eruit als deze zit het lekkerst?

is het niet vaak ook zo dat als de flex lager wordt, de leest vaak breder wordt. Ik heb altijd hoge flex schoenen aangemeten gekregen omdat die het smalst waren…maybe waard om even te kijken of die 100 en 120 flex niet een bredere leest hebben.

is het niet vaak ook zo dat als de flex lager wordt, de leest vaak breder wordt. Ik heb altijd hoge flex schoenen aangemeten gekregen omdat die het smalst waren…maybe waard om even te kijken of die 100 en 120 flex niet een bredere leest hebben.

elisabeth101 op 1 dec 2016 12:56

Binnen de X-Pro en X-Max series van Salomon is dat niet zo. Bij de Atomic lijnen ook niet trouwens. Wel dat als de flex lager wordt er een dikkere binnenschoen in zit, die meer ‘cushoning’ geeft, en op den duur meer speling.

Met andere woorden: Alle X-Pro schoenen hebben leest 100 mm (en de hogere flex-modellen die ook Custom Shell hebben, kunnen tot 106 worden opgerekt), alle X-Max schoenen 98 mm, etc.

@chradeudles Heb je de X PRO 100 en 120 gepast? En of andere schoenen en kwam de X PRO 130 beste voor jou eruit als deze zit het lekkerst?

Paultjeftw op 1 dec 2016 12:55

Nee, want niemand heeft ze in mijn maat. Verder is niemand bereid ze te bestellen om te proberen, omdat ze die maat normaal niet hebben. Snap ik ook wel, want wie heeft er nu weer 24.5, als ik ze niet neem raak je ze niet kwijt.
Ze hadden toevallig een 24.5 met flex 130, dus toen die maar meegenomen. Later kwamen de twijfels.

De afmetingen van de 100, 120 en 130 waren volgens mij hetzelfde inderdaad, mede door dat custom shell gebeuren.

De 110 wordt blijkbaar toch niet in mijn maat gemaakt. :(

*bericht bewerkt door chradeudles op 01 dec 2016 15:14

@chradeudles Heb je de X PRO 100 en 120 gepast? En of andere schoenen en kwam de X PRO 130 beste voor jou eruit als deze zit het lekkerst?

Paultjeftw op 1 dec 2016 12:55

Nee, want niemand heeft ze in mijn maat. Verder is niemand bereid ze te bestellen om te proberen, omdat ze die maat normaal niet hebben. Snap ik ook wel, want wie heeft er nu weer 24.5, als ik ze niet neem raak je ze niet kwijt.
Ze hadden toevallig een 24.5 met flex 130, dus toen die maar meegenomen. Later kwamen de twijfels.

De afmetingen van de 100, 120 en 130 waren volgens mij hetzelfde inderdaad, mede door dat custom shell gebeuren.

De 110 wordt blijkbaar toch niet in mijn maat gemaakt. :(

chradeudles op 1 dec 2016 15:12

Beste Topic Starter.

Ik heb dit topic gelezen en als de reacties zo lees denk ik dat er nogal heftig gereageerd wordt op de Flex van je schoenen.
Flex is een indicator met een ruime variatie, zoals al gemeldt verschilt deze al tussen merken.

Het allerbelangrijkste van de schoen waarop je skied is dat ie goed zit. En dat zit ie zoals je in je eerste post zegt.
Met jou relatieve weinige ervaring denk ik dat de schoen misschien wat stugger zal aanvoelen dan je gewent bent van alles waarmee
je al geskied hebt, maar daar pas je je snel op aan. Hoe je flex ook is, deze zal ondergeschikt zijn aan pasvorm (zit de schoen goed) en de ski die je gaat skien. Het gaat in deze om het totaal plaatje.

Als je 6 weken skied en je komt rood goed af, denk ik dat je een prima schoen hebt waar je ook nog wat aan hebt als je wat
meer ervaring hebt. Ik zou me meer zorgen maken als je na 1 dag skien onder de blaren zit, dan past de schoen namelijk niet goed.

Ik heb genoeg vertrouwen in een verkoper van Duivensteijn Zoetermeer, dat zoiemand jou geen, voor jou ongeschikt materiaal zal verkopen.
Je hebt misschien pech gehad omdat er voor jou maat niet veel opties/keuze is/waren, maar als de schoen echt lekker zit. Kan ik alleen maar zeggen, ga erop skien.

*bericht bewerkt door Menn0 op 02 dec 2016 18:05

@Menn0
Ik ben het met je eens dat pasvorm het allerbelangrijkste is.
Als dat betekent een passende schoen met flex 130 of een niet passende schoen dan moet het die met flex 130 maar worden.
Maar als een passende schoen met minder flex wel mogelijk is, dan is dat vele maten beter dan een te stijve schoen.
In dat opzicht begrijp ik het advies “je groeit er wel in qua niveau” niet, en als dat advies bij Duijvestein vandaan komt al helemaal niet, doorgaans heb ik daar betere ervaringen.
Gezien het postuur van TS is deze schoen te stijf tenzij hij echt maximaal de piste aan gaat vallen (en daar ook de technische bagage voor heeft).
Nogmaals, als er gezien de maat geen andere reele keuze beschikbaar is, dan moet het maar en gaat pasvorm inderdaad voor…maar laat een verkoper dat dan ook zeggen…

*bericht bewerkt door Hessel op 02 dec 2016 20:53

Ik denk dat je een stukje achtergrondinformatie over Salomon moet hebben: De flex 130 schoen is orecies hetzelfde als de flex 120 schoen, op een stuggere strap na. Salomon haalt alle stugheid uit de binnenschoen, verschil is bij dat merk een stuk minder dan bijvoorbeeld bij lange, een merk dat wel traditioneel de buitenschaal de stugheid laat bepalen ;)

Is ie stug? Ja. Te stug? Niet per se, klittenband minder strak doen en je hebt praktisch een 110/120 ;)

@Menn0

In dat opzicht begrijp ik het advies “je groeit er wel in qua niveau” niet, en als dat advies bij Duijvestein vandaan komt al helemaal niet, doorgaans heb ik daar betere ervaringen.

Hessel op 2 dec 2016 20:12

Dat was redelijk vrij vertaald, punt was vooral dat het wel kon, zeker als ik beter zou worden.
Ben er nu achter dat die sport-performance stand anders werkt dan ik dacht, op sport is het volgens Salomon zelf eigenlijk een 120, en bij performance pas een 130. Dat maakt alles nog maar weer eens anders.

Bedankt voor de nieuwe inzichten, ik krijg ook steeds minder de neiging om me (te) veel aan te trekken van de flex. Morgen bij Norbert Maier kijken, afhankelijk van wat ze daar zeggen maar weer eens kijken wat we doen.

*bericht bewerkt door chradeudles op 02 dec 2016 22:11

.

*bericht bewerkt door Jeffvdv op 02 dec 2016 22:22

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Hee allemaal,

Ik heb erg veel moeite gehad met het vinden van passende skischoenen, en was heel blij toen ik in de Salomon Xpro 130 maat 24.5 een goed passende schoen vond. Hij zit perfect]

Hier boven geef jezelf al de belangrijkste voorwaarde voor een Skischoen aan: “een goed passende schoen, hij zit perfect”. Ik ken verschillende mensen die hier een moord voor zouden doen, want zij hebben altijd problemen met het vinden van een passende pijnloze schoen.

Dus no worries, ga er lekker op skiën!

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Natuurlijk is de pasvorm belangrijker dan de flex, maar m.i. wordt het nut van een goede flexwaarde enorm gebagatelliseerd door de meeste mensen. Zeker als je beter wilt leren skiën.

Ik ben net bij Nortbert Maier geweest, en we hebben een conclusie hoor
Schoenen zijn prima, paar dingen versteld en zooltjes er in gelegd, zodat hij nu echt mijn voet volgt. De schoen heeft nu zelfs helemaal los minder speling dan als ik hem voor die aanpassingen helemaal ingesnoerd had.
Daardoor hoef ik ze nu dus minder strak te zetten, en zou ik hier probleemloos op moeten kunnen skiën.
Ik ben na al mijn gezeur in ieder geval helemaal tevreden, en ga er van uit dat ik dat op de piste ook ga zijn. Uiteindelijk een prima service bij zowel Duivesteijn als Norbert Maier.

Goed om te horen! Heel veel succes ermee!

Plaats een reactie