Kaunertaler Gletscher 11-11-2016

Dit onderwerp gaat over de bestemming Kaunertaler Gletscher

Kaunertaler Gletscher 11-11-2016

Ergens in de zomer kwamen de ideeën om in november een ski tripje te maken, locaties: Kaunertaler Gletscher, Sulden am Ortler en Val Senales. Ook wel Kauni, Soldaat en Knalstal genoemd.

We zouden gaan met negen fanatieke wintersporters. Helaas vielen er drie af waardoor we nog maar met zes waren. Gelukkig wist Sven een uur voor vertrek nog een collega te vinden die wel mee zou willen. Door een noodoproep op het forum heeft Roland gereageerd op het verzoek. Ook hij werd nog op tijd opgepikt. Wat uiteindelijk resulteerde in acht personen die mee gingen: @Jesper, @HenriS, @Jorian, @JoostW, @Sneeuwkabouter, @Svennoo, Patrick en Kimsy.

Met twee auto’s gingen we richting Oostenrijk, waar we zouden afspreken bij de Spar in Prutz. Hier kwamen we uiteindelijk tegen half 8 aan.

Eenmaal aangekomen bij de grens met Oostenrijk begon het rustig te regenen/sneeuwen. Het had er duidelijk al flink gesneeuwd.

null

^Op de Fernpass begon het goed te sneeuwen, wat ik nooit eerder heb gezien daar. Vooral niet op 11 november.

null

^Op de Kaunertaler Gletscherstraße was goed te merken dat het gesneeuwd had (en nog deed)

null

^Op de helft van de pas kwam de auto niet meer vooruit, ook niet als we een stukje probeerden te drukken. Tijd voor sneeuwkettingen dus. Sven kon nog een lang stuk door rijden zonder sneeuwkettingen. Gelukkig kwamen we ze een stukje hoger weer tegen omdat ze niet verder konden zonder sneeuwkettingen :p

null

^Na een barre tocht over de pas waren we eindelijk daar. Kaunertal.

Dag 1: Kaunertaler Gletscher
In de diepe sneeuw was het tijd om skikleding aan te trekken. Met bloed, zweet, tranen en heel veel sneeuw is dat toch gelukt. De skipas hadden we al voor slechts 15 euro door een actie op Facebook van het skigebied.

Informatie over het gebied

Site
https://www.kaunertaler-gletscher.at/

Pistenplan
http://ski2.intermaps.com/kaunertaler_gletscher/skimap_touch…

Geopende liften/pistes

null

Weer/condities
Met het weer was in principe niks mis, het zicht was op het begin van de dag wel goed maar werd later op de dag erg slecht. Er lag een dikke laag sneeuw op de piste, wat voor bijzondere taferelen zorgde bij @Jesper.

De temperatuur was ongeveer -3 graden, de gevoelstemperatuur lag trouwens een stuk lager. Na de middag begon het extreem te waaien op de top waardoor je daar vooral niet moest komen. Helaas merkten wij dit pas toen we op de top waren, gevolg: bevroren neuzen en vingers. Ondanks de harde wind op de top was er onder de 2800 meter prima te skiën.

Sneeuwhoogte
Op de piste lag zo’n 10 tot 15 cm verse sneeuw, helaas was het wat zware sneeuw waardoor ik, jawel, als eerste de piste knuffelde.

Wachttijden
Precies helemaal hartstikke niks.

Foto’s

null

^De Ochsenalmbahn vanaf de parkeerplaats

null

^In de Ochsenalmbahn met harde sneeuw omhoog

null

^Het centrale punt van het gebied met de Karlesjochbahn op de achtergrond

null

^Vanuit de Karlesjochbahn

null

null

null

^Winters, diep winters

null

^Met zijn allen op 3180 meter op de grens van Oostenrijk en Italië. Tijd om de eerste afdaling te maken.

null

^Prachtig wit

null

^Roland met zijn veelste opvallende skipak.

null

^De gletscher maar eens uitproberen

null

null

^Jaja de zon die kwam ook nog even langs de deur

Wat gaat de dag toch snel als je het mooi hebt. Het was helaas al weer tijd om te stoppen. Tijd om de pas weer naar beneden te nemen.

null

^Ook hier nog diep winters met de prachtige blauwe Gepatsch-Stausee.

null

null

null

^De sneeuw werd steeds minder op de weg. Ook hier staat de Gepatsch-Stausee er goed op!

null

^Jorian aan het zoeken ze er precies af gaan.

null

^Henri en ik moedigden Jorian aan, terwijl Jesper weer eens niks deed en in de auto bleef zitten. We kregen de kettingen er dan ook niet af en gingen even typisch Nederlands doen, een Rus vragen of hij het wel kon. Terwijl wij toe keken en wat foto’s maakten heeft die man ze er af weten te krijgen.
Gelukkig resulteerde dit wel in een paar mooie foto’s:

null

null

^Kimsy aan het genieten van het uitzicht

Eindelijk waren we in het verblijf na een mooie dag op de skies. In het verblijf konden we nog even na genieten met een bierjte en snel gaan slapen om de volgende dag vroeg op te staan en richting Sulden am Ortler te gaan. Dit verslag gaat Sven maken. Het zondag verslag komt ook nog.

Conclusie Kaunertaler Gletscher
Ik vond het opzich wel een leuk gebied maar door de zware dikke sneeuw en de lange reis was het wel vermoeiend wat het natuurlijk minder leuk maakt. Tevens was de harde wind na de middag ook een aardig dieptepunt van de dag.

Het gebied heeft opzich wel lange pistes die goed te doen zijn. Zo kun je vanaf 3180 naar 2350 meter skiën wat ook nog aardig uitdagend is. Wel jammer is dat het laatste stuk niet heel breed is en je dus niet echt leuke bochten kunt maken.

De zwarte piste die je kunt doen door onder het tunneltje te skiën was helaas niet open. Ik denk dat dit namelijk ook een groot pluspunt van het gebied is. Een zwarte piste die ruim 800 hoogtemeters bevat is natuurlijk altijd leuk.

Ik zou het gebied nog wel een keer willen bezoeken maar niet voor langer dan 1 dag, daar is gewoonweg te weinig aanbod voor. Het gebied raad ik wel aan voor wintersporters waar pistekilometers niet zo van belang zijn. Als je echt kilometers wil maken moet je hier niet heen gaan. Mocht je wel voor de pistekilometers komen dan zou ik omdraaien en naar Serfaus-Fiss-Ladis rijden.

Foto’s gemaakt door Henri, Sven en Jorian.

A winter without powder isn't a winter!

Eigenlijk had je de tekst in moeten spreken. Maar was wel een zware eerste dag ja

Gang is alles

Top Jongens. Mooie verhalen ?

May the ski force be with you !!

Ziet er goed uit!

En leuk dat het was in de sneeuw omhoog! Totdat jullie toeterend voorbij kwamen rijden…

Carnas on Tour

Mooi verhaal!
Benieuwd naar het vervolg ervan!

LA NORMA😍☃️

was meui!

Certified ski-boy, glijbewijs

Leuk verslag en foto’s. Benieuwd naar het vervolg.

mama on a mission in the snow

Mooi gebied inderdaad. De weg ernaar toe is al prachtig maar onder deze winterse omstandigheden extra lastig.
Leuk verslag!

Aftellen maar!

Ik heb vergelijkbare foto’s (Vertrokken op 10/11 voor 2 dagen Sölden en op zondag een dagje Kaunertal):

Fernpas:

null

Ochsenalmbahn:

null

Diepwinters bovenaan de Karlesjochbahn richting Italië:

null

Stausee:

null

Aan de zwarte variant via het tunneltje heb je niets gemist, ben een paar locals gevolgd, en op 200m sublieme poeder na beenhard en vol stenen.

Voor zaterdag verwacht ik net als bij ons een hoop foto’s van een strand blauwe hemel :p.

null

*bericht bewerkt door FORZAM op 05 dec 2016 20:26

Leuk om te lezen en vooral die Stausee staat er mooi op. Ik heb hem alleen in bevroren toestand met sneeuw er op gezien. Het valt me ook op dat in de winter het water veel lager staat dan nu.
Ben benieuwd naar de andere verslagen.

Die bergpas naar de gletscher is inderdaad niet heel makkelijk. Toen wij er waren is er een auto de diepte in gestort, een half uurtje voordat wij er langs kwamen. De gletscher zelf vonden wij een prachtig gebied, maar het was toen bijna windstil en zonnig en dat maakte heel veel uit.

Plaats een reactie