Flex skischoenen

Hallo allemaal,

Ik ben van plan om nieuwe skischoenen te kopen ter vervanging van mijn huidige Atomic Hawx 90. In de winkel paste de sx120 van Lange heel goed, maar ik weet niet of deze te stijf is. Ik weeg 68 kg en ski al 12 jaar met goede techniek (carven etc.)

Heeft iemand tips?

Volgens mij kun je de flex van deze schoen aanpassen aan de achterkant…

En buiten dat: als je techniek echt goed is, moet het geen probleem zijn. Pasvorm gaat altijd boven flex.

En buiten dat: als je techniek echt goed is, moet het geen probleem zijn. Pasvorm gaat altijd boven flex.

GiGi op 6 dec 2016 09:01

120 is in het stijvere segment. Dat kan, als je techniek maar goed genoeg is, want met je gewicht zit je aan de lage kant.
Het kan verschillen, de ene 120 is de andere niet. Maar gemiddeld genomen vraagt het om een goede techniek en sportieve skistijl.

Dat pasvorm altijd boven flex gaat is te kort door de bocht. Echter wel: de pasvorm moet gewoon kloppen, de flex komt niet op 10 punten aan maar moet wel in lijn zijn met je techniek, je skistijl en je gewicht/lengte. Te slappe schoen is niet goed, te stijf ook niet.

En buiten dat: als je techniek echt goed is, moet het geen probleem zijn. Pasvorm gaat altijd boven flex.

GiGi op 6 dec 2016 09:01

Dat las ik je ook al roepen in dat andere topic waar een beginner een flex 130 schoen in de aanbieding gekocht had. Goede pasvorm is natuurlijk belangrijk maar een beginner gaat niet gelukkig worden van een schoen met racespecs. TS is relatief licht en met 12 wkn nou ook weer niet zo ervaren, ik denk dat 120 in dit geval niet de meest geschikte keuze is, in het geval van die 130 schoen al helemaal niet.

Ik zeg niet dat pasvorm op de eerste plaats komt en flex op de laatste plaats. Ik zeg dat pasvorm boven flex komt, in mijn ervaring (zowel persoonlijk als gezien bij veel mensen om mij heen) - wat mij betreft op de plaatsen 1 en 2 om precies te zijn. Er staat dus niet: flex maakt geen donder uit.

En in de zin daarvoor staat een als-dan redenering: als je techniek echt goed is, dan moet het geen probleem zijn. Of die techniek echt goed is, kan ik niet beoordelen (aan de als is dus niet per se voldaan). En ‘dan moet het geen probleem zijn’ wil precies dat zeggen (dat het geen probleem hoeft te zijn), en dus niet dat het per se de ultieme schoen is. Hoeveel slagen om de arm moet ik taalkundig inbouwen dat je de nuance die er staat ook ziet?

*bericht bewerkt door GiGi op 06 dec 2016 10:34

En buiten dat: als je techniek echt goed is, moet het geen probleem zijn. Pasvorm gaat altijd boven flex.

GiGi op 6 dec 2016 09:01

Bovenstaande is nogal een verschilletje met onderstaande

Ik zeg niet dat pasvorm op de eerste plaats komt en flex op de laatste plaats. Ik zeg dat pasvorm boven flex komt, in mijn ervaring (zowel persoonlijk als gezien bij veel mensen om mij heen) - wat mij betreft op de plaatsen 1 en 2 om precies te zijn. Er staat dus niet: flex maakt geen donder uit.

En in de zin daarvoor staat een als-dan redenering: als je techniek echt goed is, dan moet het geen probleem zijn. Of die techniek echt goed is, kan ik niet beoordelen (aan de als is dus niet per se voldaan). En ‘dan moet het geen probleem zijn’ wil precies dat zeggen (dat het geen probleem hoeft te zijn), en dus niet dat het per se de ultieme schoen is. Hoeveel slagen om de arm moet ik taalkundig inbouwen dat je de nuance die er staat ook ziet?

GiGi op 6 dec 2016 10:22

Dus misschien ipv armslagen of flauwe kindertaallesjes, misschien iets zoeken tegen die enorm lange tenen van je?

Lukt het je in de winkel om al goed kracht voor de voorschacht van de schoen te zetten, en deze dus naar voor te buigen?

Zonder je niveau te zien is het verder moeilijk om een goed antwoord te geven op deze vraag. Omdat je inderdaad niet zwaar bent.

Maar hier zijn geen regels voor. Sandra, mijn vrouw, weegt nog geen 50 kilo en skiet met 130 flex. Terwijl veel zwaardere skiers juist beter zullen zijn met een 90 of 100 flex. En bedenk dan ook dat de ene flex de andere niet is.

Click. Click. Peace

Ik ski met 120 flex met niet meer dan 3 weken skiervaring totaal. Ben 175 en 72 kg en de schoenen geven me veel zekerheid: zitten en skiën top

Gang is alles

Ik heb in 2015 nieuwe schoenen gekocht, juist met een vrij lage flex terwijl ik zelf vrij zwaar ben, maar dat waren destijds de enige waarvan de leest breed genoeg was.

offtopic: ik wordt een beetje flauw van al die kleine persoonlijke vetes die zich hier afspelen. Dat komt de sfeer niet ten goede, dus zouden we daarmee kunnen stoppen ajb?

Ook off topic: @Rogier: Geef jij Sandra wel genoeg te eten? ? 50 Kilo weeg ik al zeker 20 jaar niet meer… ?

Winter is coming

Volgens mij kun je de flex van deze schoen aanpassen aan de achterkant…

QmaartenQ op 5 dec 2016 20:47

Ik heb in 2015 nieuwe schoenen gekocht, juist met een vrij lage flex terwijl ik zelf vrij zwaar ben, maar dat waren destijds de enige waarvan de leest breed genoeg was.

offtopic: ik wordt een beetje flauw van al die kleine persoonlijke vetes die zich hier afspelen. Dat komt de sfeer niet ten goede, dus zouden we daarmee kunnen stoppen ajb?

franksplinter op 6 dec 2016 12:27

Helemaal gelijk. Mischien kan sommige zich iets (Flex)ibler opstellen

May the ski force be with you !!

Plaats een reactie