Oz en Oisans

Wij willen naar Oz-en-Oisans maar vragen ons af of het niuet een probleem is om daar terug te komen…stel je eindigt in Alpe D’huez omdat er geen lift meer gaat…is er een bus verbinding ?
Wie weet er iets over te vertellen ?

Hallo,
Ik heb ook gisteren mijn weekreis geboekt naar Oz.
Omdat er geen lift meer gaat…? Ja dit is zeer uitzonderlijk dat er liften zouden gesloten worden zonder aan te geven (bv extreme wind), en als je dan bekijkt vanuit het dorp Alpe d’Huez ga je met de lift meteen naar het centralepunt bovenin, denk persoonlijk niet windgevoelig, en hoef je enkel af te dalen naar Oz. Dus als de lift niet meer gaat zal het enkel zijn dat je het uur uit het oog hebt verloren en dit moet je in praktisch elk groot gebied in het oog houden. En om te antwoorden op de vraag van een bus, dit zal neen zijn. Misschien enkel een bepaalde maatschappij die rond de middag/avond naar het dal Bourg en Oisans/Grenoble rijdt.

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Moet wel heel gek lopen wil je vanuit Alpe d’Huez niet terug in Oz komen. De laatste liften die vorig jaar aan het eind van de dag sloten waren de Marmottes 1, Romains en 1er Troncon. Met alle 3 de liften kom je terug in Oz.

De 1er Troncon start bovenaan het centrum bij Alpe d’Huez en eindigt bij de dalafdaling naar Oz. De 2 andere liften starten onderaan het centrum en eindigen bij een breed groen pad wat ook naar het begin van de dalafdaling naar Oz uitkomt.

Er is voor zover ik weet geen directe busverbinding met Oz. Er gaat wel een bus naar Bourg d’Oisans en mogelijk van daaruit dat je in Allemont kunt komen en vervolgens kunt overstappen naar Oz.

Het kan inderdaad lekker hard waaien rond het massif des grandes rousses. Ik ben minstens 5 keer geweest, maar heb nog NOOIT meegemaakt dat de liften van AdH naar 2100 niet meer lopen. De DMC loopt ook nog als je dwars van de piste geblazen wordt.
En in het uitzonderlijke geval dat de DMC en ook de sleepliften stoppen, dan loop je toch gewoon naar boven? Het is 240 meter hoogteverschil, uurtje stevig doorstappen ;)

*bericht bewerkt door Onnem op 07 dec 2016 14:19

The older I get, the better I was

Hi,
Ik denk dat Vollca bedoelt of je nog terug in Oz kunt komen als je in Alpe d’Huez wilt blijven hangen (tot nadat de liften zijn gesloten)?
Maar ik vrees dat dat niet mogelijk is, wij zaten 2 jaar geleden in Vaujany, en moesten zorgen dat we zeker met de laatste lift terug naar het dorp gingen, anders zat je ‘vast’ in Alpe d’Huez. En een taxiritje wil je daar ook niet betalen (heb ik anderen horen zeggen).

*bericht bewerkt door aniek op 09 dec 2016 17:04

Hi Vollca,

Ik heb toevallig in Oz gewerkt een aantal jaar geleden en er is inderdaad geen bus die 's avonds nog naar het dorp gaat vanuit Alpe D’Huez. In Oz hadden we regelmatig mensen die niet op de tijd letten en de laatste lift richting Alpe d’Huez misten, die moesten dan met de taxi terug. Andersom heb ik eigenlijk nooit gehoord.

Als je bijvoorbeeld een avond uit wil gaan in Alpe d’Huez dan kan je het best lopend de laatste lift naar Alpe D’huez nemen en een taxi terug, dit is echter wel prijzig… De kosten weet ik niet meer precies, maar je kan het navragen bij een taxicentrale. Je kan eventueel ook met de auto naar Alpe d’Huez maar dat ligt natuurlijk aan het weer en de bob.

De liften zelf stoppen niet zo snel als het slecht weer is, of het moet echt beestenweer zijn. Ik heb dit zelf maar 1 keer meegemaakt bij de Alpette, maar ook toen konden we nog terug naar Oz skieen.

Mocht je met de auto gaan, neem dan zeker sneeuwkettingen mee en gebruik ze ook als er teveel sneeuw ligt: het dorpje ligt vrij hoog. We hebben heel regelmatig Nederlanders in de auto achteruit langs het hotel zien schuiven omdat ze geen zin hadden de kettingen te leggen ;-)

Veel plezier!

@Raquelle bedankt voor de extra info.
Kun jij eventueel ook wat info geven op de parkeerplaatsen in het dorp, ik vind hier namelijk niets of onduidelijke info over. Van gratis buiten het dorp tot betalend in het dorp al dan niet overdekt.
Eventueel nog een restaurant tip?
Op de pistekaart blijkt het ook perfect mogelijk om in de late middag bij sluiting van de Foulie Douce nog richting Oz te skieen, klopt dit.

*bericht bewerkt door Arno11 op 28 dec 2016 18:33

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Hi Arno,

Er is een betaalde overdekte parkeergarage voor 40 euro p/w onder de “Salle des Fetes” en daar zit ook een lift die dag en nacht open is. Mocht je naar Hotel Le Hors Piste of de laagste piste moeten dan scheelt dit een wandeling, naast de Sherpa zit nog een lift en zo kom je in de ‘hoofdstraat’.

Gratis parkeren is er ook, maar niet alles is 24/7, dit kan je het beste even ter plekke bekijken op de borden en afstemmen op de afstand van je accommodatie. Iets meer info vind je hier http://www.oz-en-oisans.com/services-hiver/parkings-gratuits…

Oz is een heel klein dorpje maar de locals vond ik heel vriendelijk, ook als je steenkolenfrans praat vonden ze het toen ik er was heel leuk om een praatje te maken of een Genepi/Chartreuse te drinken (plaatselijk likeurtje). Eten kan bij Le Hors Piste (ook voor een dansje en een biertje bij de Ozzie Bar), La Causerie en La Ferme en zo zijn er nog wat kleine restaurantjes en een pizzeria. Mocht je een keer naar Alpe d’Huez gaan dan is Le Puit des Saveurs een aanrader.

Heel veel plezier!
Groetjes,
Raquelle

Plaats een reactie