Boarder VS Skiër

Gewoon begrip hebben voor elkaar. Niet iedereen is gelijk ervaren! Geef iedereen de ruimte om het te leren zou ik zeggen.

@Simon: smalle pistes zijn soms lastig voor beginnende boarders. Rechtuit maak je namelijk veel snelheid waardoor je stevig moet afremmen als je achter iemand zit die langzamer gaat. Voor een skier gaat dit allemaal een stuk makkelijker.

Veel mensen “vinden” hier (en op de pistes) nogal wat over de andere partij. Ik vind niet zoveel. Ik vind het belangrijk dat ik en m’n reisgezelschap een goede tijd hebben. Op wintersport ben je nooit alleen, heb nog nooit een skigebied voor mezelf alleen gehad (zal vanavond m’n schoen zetten). Skiers, boarders, wandelaars, ze kruisen allemaal mijn pad. Om telkens wat te vinden van deze passanten leid mij af van de zaak waarvoor ik daar ben. Genieten.

Natuurlijk heb ik met m’n boardende kameraden ook de nodige vermakelijke discussies en heerst er gezonde rivaliteit. Maar meestal alleen tijdens de avonduren in het appartement. Op de piste proberen we elkaar altijd te helpen zoveel mogelijk plezier te hebben. Stokje uitsteken voor vastgeplakte boarders, boarders die mijn ski’s mee nemen als ik weer eens uit m’n bindingen ben geschoten. Het maakt het zoveel leuker.

@Henk
je probeert wel erg categorisch alle door mij genoemde nadelen even hard te ontkennen.
Dat maakt je verhaal niet sterk
Ik lees hier van andere snowboarders opmerkingen die de genoemde nadelen bevestigen, bijvoorbeeld:

"Snowboarders moeten op een lang pad vaart houden"

en zelf schrijf je:

“(buckels) hoef je niet te nemen”.
Maar dat is het 'm net: Buckels skien is juist zo leuk, zou het niet willen missen!

En het argument "komt aan op techniek" is ook geen sterke.

Is dit de opvolger van wel/geen helm? :D

Komaan mensen, een doorwinterde skiër gaat hier niet komen verkondigen dat snowboarden fantastisch is evenmin andersom.

Weinig nut om hier te discussiëren over wat het fijnste/beste/leukste/tofste/plezantste is, want die discussie berust op meningen en meningen zijn subjectief.

We delen de pistes en we hebben allemaal de keuze om het andere te proberen. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die tegen hun zin skiën en liever willen snowboarden evenmin andersom.

Ik ben vorig jaar met 5 boarders op vakantie geweest, geen enkel probleem. Als je dan toch een nadeel moet verzinnen is het misschien dat ze aan het eind van de lift eerst de bindingen weer moeten aansnoeren maar dit is ook wel op te lossen met een paar flowbindingen. Ik ga ze dit jaar toch eens overtuigen om eens een dagje hardboots te , veel sneller en dan kan ik ten minste ook eens af en toe zo een plank pakken :)

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

edit hardboots te huren…

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Allemaal respect! Alleen houd je stokken eens in je hand als je in de rij voor de lift staat te wachten! AUB geen krassen maken op mijn nieuwe Lib Tech!!

@ Bartus: heb je weleens vaker op een snowboard gestaan?

Ik heb ooit eens een dagje een snowboard gehuurd voor hardboots. Volgens mij zodat ik daar met mijn eigen ski-schoenen in kon? Dat was erg slecht voor mijn ego…en kont…

Ik heb het idee dat het veel makkelijk is om te leren met soft-boots. Maar ja, dat zal ook wel iets met aanleg te maken hebben ;).

Procrastinating

Boarder…

Gehehe daar dacht ik ook net aan :P grrr enige momentjes waar ik me aan erger ;-)

Langerzug:

ben blij dat jij je verhaal wel heel sterk vindt… (H)

Voor de rest inderdaad weer subjectief zoals niels zegt…

ja ik heb wel eens op een snowboard gestaan zowel met hard als softboods, het was puur voor de gein maar ik moet eerlijk zeggen dat het met hardboods best te doen was. Let wel ik kan ech niet snowboarden. Maar het ging altijd nog beter dan mijn maat die mijn skies had onder geklikt. Die zat uiteindelijk op de kop vast in zo een oranje vangnet vlak voor een afgrond. Ik kom sowieso al niet boarden maar toen luktehet al helemaal niet meer ROFL

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Oh jee: en nu komt er een discussie over skiërs op boards vs. boarders op ski’s.

1-0 dan maar voor de 1e categorie ;). Met je hoofd verstrikt raken in zo’n net lijkt me wel letterlijk een heel benarde situatie :s. Zijn jullie maar gelijk de rode piste afgegaan ofzo?

Procrastinating

jups, je moet natuurlijk ook goed beginnen. Zijn hoofd was trouwens het enige deel wat niet vast zat. Het is erg jammer dat er geen foto’s van zijn, hij kon niet meer opstaan en ik lag aan de andere kant van de piste omdat ik nog geen bochtjes naar links kon draaien hilarisch

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Boarders en skiërs, ik heb er geen problemen mee en het is een leuk stukje afwisseling in het verkeer op de piste.

Boarders maken met hun board wel meer herrie. Soms schrik ik er dan van, maar ook dát went snel genoeg.

Op van die smalle pistes/bergpaadjes vind ik het nog wel eens trickey om achter een boarder aan te skiën. Boarders die niet genoeg techniek in huis hebben willen nog wel eens spontaan vallen.

Heb zelf een ochtendje op het board gestaan overigens, kon zowaar een paar bochtjes aan mekaar knuppen, maar heb 'm toch maar weer teruggegeven. Het is niets voor mij…

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Ik vind 't allebei tof om te doen (15 jaar board, 1 jaar ski).

Enne, dat je niet begrijpt wat een ander er leuk aan vindt, betekent niet dat je er geen respect voor hoeft te hebben op de piste hé?

Ieder zijn ding, en iedereen heeft het ooit moeten leren! Gewoon de ruimte geven!

Hier nog maar even een standpunt van een boarder. Ik board meestal met skiërs en je moet rekening met elkaar houden. Zowiezo elkaar niet voor de sokken rijden!!!

Maar even over waarom men zich soms aan elkaar ergert. Booarders en skiërs hebben een ander ritme op de piste. Een skiër gaat stilstaan op te kijken waar hij/zij heen wil op een zo vlak mogelijk stukje. Op een boarder wil je liever ergens aan de zijkant op een wat steiler stuk zitten (dat is makkelijker opstaan).

En ja beginnende boarders op een smal pad blijft lastig. Maar neem van mij aan die boarders vinden het nog veeel naarder.Ze kunnen namelijk nog geen kleine bochtjes maken en hebben ook niet de controle om gewoon rechtdoor te gaan. Dus ontstaat er een stop en go effect waarbij ze laten lopen en dan remmen als het te hard gaat.

Boarden in makkelijker op een wat steilere piste, en als meer gevorderde skiër kom je dus relatief veel beginnende boarders tegen.

Ik denk dat het voor skiërs ook lastiger te bepalen is waar een boarder heengaat omdat boarders met links of rechts voor op hun board staan. En veel boarders nog wel eens een stukje in faky (met hun achterste voet voor) naar beneden komen, omdat ze dit leuk vinden of omdat het zo uitkomt. Om vervolgens weer te wisselen.Terwijl als een skiër een bocht naar links maakt komt daarna een indentieke bocht naar rechts. En dat werkt bij boarders dus niet altijd zo.

@langerzug

Wanneer een keer off-piste een bocht zo hard en scherp maakt dat je met een neus de poeder aanraakt of een keer zweeft over de tiefsneeuw snap je ineens alles. Boarden is wat zwaarder door het continue bindingen los- en vastmaken, het zitten en opstaan en het ‘ontbreken’ van een soort van sneeuwploeg die wel eens heel handig kan zijn op smalle paden. Aan de andere kant zit er meer gevoel in de sport en leunt het wat minder op techniek, het is wat ruiger omdat je heel het lichaam gebruikt. Zie het een beetje als autorijden vs. motorrijden, een auto kan heerlijk een bochtje pakken maar het kan je nooit het gevoel geven van hoe een motor in de bocht kan hangen.

Wat betreft de hele discussie van boarder vs. skiër, dat is vaak een stuk onwetendheid. Je kent elkaars sport niet en daarom begrijp je bepaalde acties niet. Bovendien zijn snowboarders vaak jongeren die altijd al wat ruiger de berg afkomen. Dat boarders de piste ruïneren is overigens gewoon klinkklare onzin, dat doen we allemaal.

Boarden met hardboots is overigens maar voor een bepaalde stijl weggelegd. Veel boarders zijn zogenaamde all mountain riders of freeriders en dan ben je met soft-boots een stuk beter/comfortabeler af.

Sory werner even los van boarder vs skier, maar dat bovenste stuk ben ik het absolut niet mee eens. Het klopt dat het voor skiers belangrijker is om een goede basis techniek te hebben, benen zitten nu eenmaal niet vast. Zo snel je deze echter hebt ben je net zo vrij en misschien wel vrijer dan een snowboarder in je bewegingen. Zelf vind ik het leuk om af en toe de stokjes aan de kant te gooien voor een lekkere portie funcarving en dan hang ik toch echt dieper in de bochten dan 95% van de snowboarders die ik voorbij zie komen. Dus wederom denk ik dat dit verschil puur gebaseerd is op hoe je het snowboarden of skien behandeld. Het is dus meer afhankelijk van de persoon dan van de dicipline.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Wie zegt dat het fun gehalte komt van het gevoel van vrijheid? Daarnaast scheelt het een hoop of je op 2 planken staat en grip hebt of maar op 1. Bovendien sta je op een snowboard dwars wat weer een hele andere beleving geeft.

En tenslotte, hoeveel % van de skiërs gaan nu werkelijk funcarven? Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen op de regel maar uit mijn ervaring van 15 jaar skiën/mini skies en 8 jaar snowboarden vind ik snowboarden vele malen toffer. Het geeft net wat meer spanning en het is wat meer ongecontroleerd. Daar moet je van houden, maar ik hou nu eenmaal van die adrenaline kick als het weer eens maar net goed gaat.

Plaats een reactie