Salomon X-Max X12 - 2017

Hoi…

Ik ben toe aan een nieuw paar ski’s en heb mijn oog laten vallen op de Salomon X-Max X12.

Mijn niveau bedraagt goed gevorderd en kom alle hellingen zonder problemen af.

Ik ski op een genietbare sportieve manier maar ben geen pisteknaller

Mijn lengte bedraagt 1m81 en welke skilengte(165 - 170 of 175) zou er best bij me passen?

Heeft iemand deze al getest?

Alvast bedankt voor jullie verder advies

Ik heb die ski inderdaad al getest. Meer een carver dan een rutscher. En niet de aller stabielste ski die er is.

Maar voor de maat is het wel handig om ook even je gewicht te noemen. Dat is doorslaggevender dan alleen de lengte.

@ GiGi

Bedankt voor de snelle reactie…Mijn gewicht hangt rond de 88kg.

Mag ik aannemen dat deze ski dan toch een beetje overroepen is t.o.v. de recensies in magazines.

Ben vooral op zoek naar goede betrouwbare ski, die vergevingsgezind is en u laat genieten zonder de hele dag te zwoegen…

Op zich is ie betrouwbaar genoeg ,maar er zijn stabielere ski’s en ook ski’s die het beter doen als je wat luiere, geslipte bochten skiet. De X-Max X12 doet het vooral goed as je technisch, maar niet al te krachtig carvet. Wil/ben je wat anders, zoek dan wat anders.

GiGi…heb je types in gedachten?

Fischer Progressor F19, Salomon 24 hours max, Atomic Redster XTI…

en wat met de lengte van de ski tov mijn gewicht?

Ik zou gaan voor lichaamslengte of zeker daar in de buurt. De Fischer in 182, de Salomon in 178 en de Atomic in 176 (of misschien de Redster Edge GS in 183 zelfs).

Ik heb deze ski in Snowworld een paar uur getest in 1.70m bij mijn eigen lengte van 1.72. Ik vond het een lekkere ski! Heel makkelijk slippend als op de kanten te skiën, op ijzige stukken ook helemaal prima.
Hij gaf mij heel veel vertrouwen.
Ik denk ook net als @GiGi dat je deze ski op lichaamslengte moet hebben,ik vond hem daarmee lekker stabiel.
Het is dat ik vorig jaar Stöckli ski’s heb gekocht, anders zou ik deze overwegen.

*bericht bewerkt door MiTi op 09 dec 2016 23:36

Winter is coming

Bedankt MiTi en GiGi voor de deskundige feedback…denk dat dit mijn keuze zal vereenvoudigen…

Volgens mij wordt vergeten te melden dat met de lengte ook de radius van de ski sterk veranderd. Salomon heeft het karakter en de radius van de ski gekoppeld aan de lengte van de ski. Je moet de keuze van de lengte van de ski meer laten af hangen van wat je er mee wilt doen.
Korte ski, kleine radius, korte bochten -> ski met slalom karakter
Lange ski -> meer GS karakter.
Je moet dus niet te veel naar je eigen lengte kijken maar vooral ook wat je er mee wilt / verwacht

http://www.salomon.com/nl/product/x-max-x12—xt12-ti.html?a…

Hi allemaal,

Ik ben benieuwd wat de keuze van @asbeek73 is geworden?
Ben zelf op zoek naar een paar nieuwe ski’s en mij werd de salomon x max x 12 aangeraden. Ik kan die ski voor een mooie prijs kopen (350 euro). Nu lees ik hier dat er (betere) alternatieven zijn. Ik ben benieuwd of jullie mij een beetje op weg kunnen helpen. Ik ski nu zo’n zes jaar en ik houd van carven en redelijk hard snel naar beneden gaan. Ook vind ik het leuk om af en toe een stukje achteruit te skiën, dus ik zoek een ski waarbij de achterkant zichzelf niet meteen ingraaft als je achteruit skiet en een hobbel nadert, maar het hoeft ook weer geen twintip te zijn.

Ik ski nu zelf op een rossignol zenith z4 uit 2011 (170cm). Ik ben 1m90 en weeg ong. 85 kilo.
Ga ik er op vooruit met een ski als de Salomon x max 12 of de Redster?

Fischer Progressor F19, Salomon 24 hours max, Atomic Redster XTI…

GiGi op 9 dec 2016 23:21

Is er behalve de prijs veel verschil tussen de Redster XTI en XT, en heeft deze ski ook een wat meer omhoogkomende achterkant zoals de Salomon x max?

@StevenJ bedoel je met “ik houd van carven en redelijk hard snel naar beneden gaan” behalve hogere snelheden ook agressieve, korte bochten à la slalom? En zijn die korte bochten dan ook gesneden, of meer geslipt?

Als dat zo is, is de X-Max X14 misschien meer iets voor je, hoewel je daarvoor wel wat meer technische bagage nodig hebt. De 6 weken ervaring zeggen daarin niet zo veel. Misschien kan je aan de hand van dit lijstje je niveau beter omschrijven? https://www.wintersport.nl/forum/topic/118761

Voornaamste verschil tussen de Atomic XTI en de XT is overigens dat in de XTI metaal zit en in de XT niet. Dat zie je terug in de prijs, maar ook in het type skiër die er lekker op skiet. Met jouw postuur zou ik zeker voor iets stevigers gaan, zonder dat het meteen technische hoogstandjes verlangt. Maar om zinnige dingen te kunnen zeggen, moet ik eerst een betere indruk hebben van je technische niveau.

Hi Gigi,

Dank voor je snelle en duidelijke reactie. Ik zie dat mijn berichtje wat onduidelijk is. Ik zou mijzelf ergens schalen als 7 min. Ik kom de blauwe en rode pistes goed af. Steile rode en zwarte pistes lukken wel maar het gaat niet altijd vanzelf. Wat betreft snel skiën en carven: Ik houd van rustig carven en wanneer ik snel ski zijn het meer grote geslipte bochten. Op hoge snelheid zijn het zeker geen agressieve korte bochten.

In dat geval mag je die X-Max X14 vergeten.

Dan zou ik kijken naar bijvoorbeeld de Atomic Redster Edge GS in 183, of de Fischer Progressor F19 in 182.

Ik heb afgelopen week in Sestriere geskied met de Salomon X-Max 10 + MX T12. Super heerlijke ski’s om volle bak met de carven! Zelden zulke heerlijks ski’s gehad. Alleen de Head Supershape I-Magnum waren vergelijkbaar, iets sneller, maar minder vergevingsgezind. Ik ben 1.81 en 80 kg en een ervaren skiër en ik heb op zowel de Salomon X-Max 1.70 & 1.75 geskied. Met de Head skies heb ik de 1.75 gebruikt. Bij de Salomon is de radius van de 1.70 ski 15.0 en bij de 1.75 ski is dat 17.0.
Ik ga voor de Salomon X-Max X12-M XT 12 TI van 1.70. Lekker wendbaar in het korte werk en strak sturend.
Vraag me wel af wat het verschil is in de bindingen M XT 12 TI C90 en de M XT12 TI?

Gerardo1301

Plaats een reactie