Mm sneeuwkettingen

Hallo,

Ik ben aan het zoeken voor sneeuwkettingen. Ik zag er verschillende millimeters worden aangegeven, 3mm, 9mm, 12mm etc. bij de sneeuwkettingen.

Nu is de vraag voor hoeveel mm moet ik minimaal gaan voor een personenauto?

Alvast bedankt!

Wintersport.. daar kan je me 's nachts voor wakker maken!

De 3 en 9 mm gebruik je als zeer weinig ruimte hebt tussen de banden en wielkasten. Is de ruimte normaal zou ik voor 12 mm gaan.

May the ski force be with you !!

Dat ligt aan je auto. Of beter gezegd aan de ruimte in je wielkasten.
Bij sommige auto’s is er zo weinig ruimte dat je remschijven en klauwen beschadigd kunnen raken.
Check je boekje even, anders even bellen met een merkgarage.
Normaal gesproken kan 12 mm, bij weinig ruimte 9 mm. En bij een Porsche of zo 3mm.

Dat ligt aan je auto. Of beter gezegd aan de ruimte in je wielkasten.
Bij sommige auto’s is er zo weinig ruimte dat je remschijven en klauwen beschadigd kunnen raken.
Check je boekje even, anders even bellen met een merkgarage.
Normaal gesproken kan 12 mm, bij weinig ruimte 9 mm. En bij een Porsche of zo 3mm.

QmaartenQ op 19 dec 2016 13:09

Schijven en klauwen die beschadigen door kettingen heb ik nog nooit van gehoord.

Het gaat om de ruimte in de wielkast. Zowel bij het inveren als aan de binnenzijde.

Bij een Porsche kun je het beste met heel specifieke kettingen werken (ik ben ze vanwege het gebruiksgemak blijven gebruiken). Bij navragen bij de dealer oppassen dat men niet vooral eigen producten wil slijten.

Ik heb de Maggi Trak sport gebruikt, ideaal als je weinig ruimte in de wielkast hebt, ze vallen namelijk niet helemaal over de band maar zitten alleen op het loopvlak, en makkelijke montage.

*bericht bewerkt door franksplinter op 19 dec 2016 16:20

@DSvier waar denk je dat je remschijven zitten dan…

De hele remmerij zit over het algemeen netjes in het wiel “verstopt”. Daar heb je dus niks mee te maken met sneeuwkettingen, remleiding zou nog wel kunnen maar daar heb je het dan ook wel zo’n beetje mee gehad.

@DSvier waar denk je dat je remschijven zitten dan…

QmaartenQ op 19 dec 2016 16:25

Heeft niets met de remschijven/-klauwen te maken, wel, behalve de wielkast zelf, evt met je veerpoten. Heb je daar heel weinig ruimte, is een loopvlakketting een oplossing.

Welke maat heb je nodig @Brrian ?

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

@DSvier waar denk je dat je remschijven zitten dan…

QmaartenQ op 19 dec 2016 16:25

Ik weet waar ze zitten, ik heb aardig wat aan auto’s lopen sleutelen. Als jouw kettingen daar tegenaan lopen, dan is er echt iets serieus mis.

Heb zelf al jaren kettingen van Weissenfels die een automatisch spansysteem hebben.
Op hun site kun je je merk en type plus bandenmaat invullen en krijg je advies welke je moet hebben. Die passen dus perfect.
Voordeel van deze kettingen is dat ze er zo om liggen (echt binnen een paar minuten), automatisch spannen en er weer makkelijk af te halen zijn. Nooit meer klooien in de sneeuw! Kost misschien een paar euro meer maar dat is het meer dan waard.

http://www.weissenfels.com/en/buy-online

Ik heb recentelijk sneeuwkettingen van Pewag besteld, komen erg goed uit de testen, zijn zelfspannend en in verschillende diktes te bestellen. Ik heb ze hier besteld: http://www.sneeuwkettingen.com/

Pewag is de top, maar of dat nu echt nodig is. Ik heb ze in de laatste 20 weken wintersport precies 1x nodig gehad. Heb toen de bekende KN-serie gekocht die onder allerlei merknamen wordt verkocht (o.a. Carpoint maar ook via bouwmarkten) en die deden hun werk prima.

Belangrijkste is dat ze goed uit de knoop zijn.

Verder moet je handschoenen in de auto hebben liggen + een mijnlamp.

*bericht bewerkt door havana op 20 dec 2016 14:04

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

@QmaartenQ

@DSvier waar denk je dat je remschijven zitten dan…

QmaartenQ op 19 dec 2016 16:25

Waar denk jij dat je remschijven zitten dan?

Ik werk nu 17 jaar in de auto’s en ga ongeveer
Net zo lang op wintersport (op beide vlakken wat ervaring dus) maar ik ben nog nooit een auto tegengekomen waar de remklauwen aan het fusee zitten en de remschijven op een andere plaats zitten dan op de wielnaaf. Beide binnen het wiel dus… Juist ja precies de plek waar je sneeuwkettingen niet horen te zitten.

*bericht bewerkt door Martin9 op 20 dec 2016 15:25

🏂

Pewag is de top, maar of dat nu echt nodig is. Ik heb ze in de laatste 20 weken wintersport precies 1x nodig gehad. Heb toen de bekende KN-serie gekocht die onder allerlei merknamen wordt verkocht (o.a. Carpoint maar ook via bouwmarkten) en die deden hun werk prima.

Belangrijkste is dat ze goed uit de knoop zijn.

Verder moet je handschoenen in de auto hebben liggen + een mijnlamp.

havana op 20 dec 2016 14:03

Ik heb ze voor het laatst in 2005 gebruikt, toen was het een setje van de ANWB die ik na de vakantie weer kon inleveren, mits niet gebruikt. Nu had ik ze dus wel nodig, want aardig ingesneeuwd, maar mooi dat 1 van de 2 kettingen kapot ging. Dat gebeurt mij niet nog een keer, dus vandaar mijn keuze voor Pewag.

@QmaartenQ

@DSvier waar denk je dat je remschijven zitten dan…

QmaartenQ op 19 dec 2016 16:25

Waar denk jij dat je remschijven zitten dan?

Ik werk nu 17 jaar in de auto’s en ga ongeveer
Net zo lang op wintersport (op beide vlakken wat ervaring dus) maar ik ben nog nooit een auto tegengekomen waar de remklauwen aan het fusee zitten en de remschijven op een andere plaats zitten dan op de wielnaaf. Beide binnen het wiel dus… Juist ja precies de plek waar je sneeuwkettingen niet horen te zitten.

Martin9 op 20 dec 2016 15:19

Om ff off topic te gaan. Er zijn wel degelijk auto’s geweest waarbij de remschijven/klauwen niet in het wiel zaten. Uit mijn hoofd o.a. de Alfa 75. Daar zaten de schijven/klauwen tegen het diff aan. Zo heb je een lager onafgeveerd gewicht.

Übung macht den meister!!!

@QmaartenQ

@DSvier waar denk je dat je remschijven zitten dan…

QmaartenQ op 19 dec 2016 16:25

Waar denk jij dat je remschijven zitten dan?

Ik werk nu 17 jaar in de auto’s en ga ongeveer
Net zo lang op wintersport (op beide vlakken wat ervaring dus) maar ik ben nog nooit een auto tegengekomen waar de remklauwen aan het fusee zitten en de remschijven op een andere plaats zitten dan op de wielnaaf. Beide binnen het wiel dus… Juist ja precies de plek waar je sneeuwkettingen niet horen te zitten.

Martin9 op 20 dec 2016 15:19

Vroeger wilde Alfa nog wel eens de schijven centraal monteren. Maar ook dan is er geen ketting die daarbij komt (of hij moet breken).

@QmaartenQ

@DSvier waar denk je dat je remschijven zitten dan…

QmaartenQ op 19 dec 2016 16:25

Waar denk jij dat je remschijven zitten dan?

Ik werk nu 17 jaar in de auto’s en ga ongeveer
Net zo lang op wintersport (op beide vlakken wat ervaring dus) maar ik ben nog nooit een auto tegengekomen waar de remklauwen aan het fusee zitten en de remschijven op een andere plaats zitten dan op de wielnaaf. Beide binnen het wiel dus… Juist ja precies de plek waar je sneeuwkettingen niet horen te zitten.

Martin9 op 20 dec 2016 15:19

Om ff off topic te gaan. Er zijn wel degelijk auto’s geweest waarbij de remschijven/klauwen niet in het wiel zaten. Uit mijn hoofd o.a. de Alfa 75. Daar zaten de schijven/klauwen tegen het diff aan. Zo heb je een lager onafgeveerd gewicht.

RFKANGOO op 20 dec 2016 16:26

Dubbel. De 75 was er inderdaad een van.

@QmaartenQ

@DSvier waar denk je dat je remschijven zitten dan…

QmaartenQ op 19 dec 2016 16:25

Waar denk jij dat je remschijven zitten dan?

Ik werk nu 17 jaar in de auto’s en ga ongeveer
Net zo lang op wintersport (op beide vlakken wat ervaring dus) maar ik ben nog nooit een auto tegengekomen waar de remklauwen aan het fusee zitten en de remschijven op een andere plaats zitten dan op de wielnaaf. Beide binnen het wiel dus… Juist ja precies de plek waar je sneeuwkettingen niet horen te zitten.

Martin9 op 20 dec 2016 15:19

Om ff off topic te gaan. Er zijn wel degelijk auto’s geweest waarbij de remschijven/klauwen niet in het wiel zaten. Uit mijn hoofd o.a. de Alfa 75. Daar zaten de schijven/klauwen tegen het diff aan. Zo heb je een lager onafgeveerd gewicht.

RFKANGOO op 20 dec 2016 16:26

Dubbel. De 75 was er inderdaad een van.

DSvier op 20 dec 2016 19:14

@RFKANGOO EN @DSvier ik heb ook niet gezegd dat ze niet bestonden he… maar thanks voor de info. Die 75 ben ik dus nog nooit tegengekomen op de brug. Niet zo gek ook aangezien die tot '92 gebouwd zijn en ik vanaf 99-00 in het vak zit. 8 jaar leeftijd halen die alfa’s meestal niet toch? Laat staan een rit naar de alpen… ;-)

Sorry TS dat we je topic een beetje gekaapt hebben.

ON topic: ga gewoon voor conventionele kettingen en vraag desnoods een automaterialen zaak om advies voor jouw specifieke auto. 9 mm komt heel veel voor in ieder geval.

🏂

Heel simpel, kies voor de maximale mm’s die je auto toestaan volgens handleiding of keuring door Tüv Sud, dan heb je de sterkste ketting met de beste grip. Bij te weinig ruimte minder mm’s, maar ook iets minder grip en grotere kans op een gebroken ketting.

Bij de Tüv Sud hebben ze lijsten (te vinden via google) waar per type auto/velgmaat/bandenmaat staat aangegeven welke maximale kettingdikte nog zou moet passen. Staat ook in de gebruikershandleiding van je auto, maar die geldt alleen voor de bandenmaten die standaard via de merkdealer worden geleverd, Tüv Sud is dus de meest uitgebreide lijst.

Uitkijken met kettingen die lijken te passen bij de garage, wat soms lijkt te passen kan in de sneeuw toch een probleem worden. Stel dat je een stevige hobbel raakt, dan veert het wiel in en kan bij een verkeerde maat ketting (of verkeerde montage) de ketting tegen de ophanging komen en het wiel blokkeren, dan raakt je auto direct onbestuurbaar.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Plaats een reactie