Leaseauto en bijtelling

Maar ja je zit toch aan de schoolvakanties vast zodra je schoolgaande kids hebt. Bovendien is de opvang van de kids in de vakantie ook gelijk geregeld…

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Auto achterop een autoambulance en die jou naar de Alpen laten rijden. Heerlijk op de auto-pilot dus. Moet vast voor minder dan 4000 euro heen en weer lukken.

Thomas op 27 dec 2016 14:18

Ik ben ooit eens met een ziekenwagen opgehaald van het voetbalveld en vervolgens been gespalkt gekregen. Het ritje was nog geen 2km en het spalken in het ziekenhuis ongeveer 10 minuten. Kosten: 2.500,00 euro… Ik ben bang dat je met die 4k de grens met Duitsland nog niet eens haalt met de tarieven van de medici in het achterhoofd… :p

Een autoambulance is iets anders dan een personen ambulance…

@roy83, wellicht is het wel een optie, vraag het eens na bij de verantwoordelijke voor het wagenpark!

Je bent pas bijtelling verschuldigd als je langer dan 2 weken in de betreffende auto rijdt. Als je na die tijd de auto weer inlevert is geen bijtelling meer verschuldigd. Je zit dus niet ineens een geheel jaar vast aan het bijtellingsverhaal…

Pvdh op 27 dec 2016 20:05

Deze snap ik even niet.

Deze snap ik even niet.

franksplinter op 28 dec 2016 11:19

Ik ook niet, vooral omdat de bewerking niet juist is. Prive gebruik is niet gebonden aan een maximum aantal dagen/weken maar aan kilometers en geldt niet per auto maar per persoon. Rijd je op kalenderjaarbasis meer dan 500 km prive dan behoor je over het gehele kalenderjaar bijtelling te betalen. Rijd je één week prive en betreft dat meer dan 1/52e deel van 500 kilometer dan behoor je bijtelling te betalen.

*bericht bewerkt door Timmy op 28 dec 2016 11:34

Dat laatste klopt niet. De 500 km is het totaal per jaar wat je mag rijden en het maakt niet uit hoe lang je daar over doet.

Maar ik begrijp de twee weken uit de eerdere reactie ook niet :)

Dat laatste klopt niet. De 500 km is het totaal per jaar wat je mag rijden en het maakt niet uit hoe lang je daar over doet.[/post]

De http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/b… legt keurig uit hoe het zit met de 500 km per jaar.

Jij gaat er van uit dat je de auto maar 1 week ter beschikking hebt…

Je bent pas bijtelling verschuldigd als je langer dan 2 weken in de betreffende auto rijdt. Als je na die tijd de auto weer inlevert is geen bijtelling meer verschuldigd. Je zit dus niet ineens een geheel jaar vast aan het bijtellingsverhaal…

Pvdh op 27 dec 2016 20:05

Eén van de weinige zinnige reacties op mijn vraag. Bedankt @Pvdh. @franksplinter, @Mike123 … inderdaad, auto ruilen met een collega is niet legaal. Klinkt ook logisch.

Het was niet de bedoeling een discussie over bijtelling te ontketenen, en al helemaal niet waarom ik het doe zoals ik het nu doe.
De belerende, zure toon van een leraar haal je er ook zo uit. En voor de suggesties over vliegen, huurauto’s of een andere leaseauto uitzoeken… lees de openingspost nog eens.

Wat mij betreft, slotje erop…

*bericht bewerkt door Jay op 28 dec 2016 23:21

Het was niet de bedoeling een discussie over bijtelling te ontketenen, en al helemaal niet waarom ik het doe zoals ik het nu doe.
De belerende, zure toon van een leraar haal je er ook zo uit. En voor de suggesties over vliegen, huurauto’s of een andere leaseauto uitzoeken… lees de openingspost nog eens.

Wat mij betreft, slotje erop…

Jay op 28 dec 2016 23:18

De helft van de reacties afdoen als “de zure toon van een leraar” en dan vragen om om een slotje?

Je stelt zo ongeveer de gierigst mogelijke vraag, je wilt met de grotere lease-auto op vakantie maar wil er niet voor betalen. Je kan gewoon bijtelling betalen, een grotere auto huren of lenen, prive een grotere auto rijden of een ander vervoersmiddel kiezen.

Heel Nederland rijdt het liefst een een kleine auto vanwege de kosten, als ze op vakantie gaan hadden ze ook allemaal graag een grotere auto.

Om bij die “leraar” te blijven, je komt over als een klein kind in de speelgoedwinkel, het grote dure speelgoed binnen handbereik, maar niemand die het voor je wil kopen.

Laten we het gezellig houden en niet teveel oordelen over de financiële keuzes die iemand maakt… Of je het er mee eens bent of niet, mensen maken gebruik van de opties die er zijn. Als wij dat met zn alle niet willen moeten we de regels aanpassen.

De helft van de reacties afdoen als “de zure toon van een leraar” …

RRski op 29 dec 2016 10:24

De helft? Nee, hoor slechts één.

Je stelt zo ongeveer de gierigst mogelijke vraag, je wilt met de grotere lease-auto op vakantie maar wil er niet voor betalen.

RRski op 29 dec 2016 10:24

Wie zegt dat? Ik wil geen heel jaar bijtelling betalen voor één vakantie. Jij koopt toch ook geen seizoenspas als je een week gaat skiën? Noem ik jou toch ook niet gierig.

Ik wil best betalen voor de week of maand dat ik de auto gebruik en daarvoor vraag ik advies. Dat vervolgens blijkt dat dat niet mogelijk is, prima.

*bericht bewerkt door Jay op 29 dec 2016 11:42

Mijn man had ook een dure lease auto. Wij hielden hem uit de bijtelling en reden prive onze heel oude auto (7 zitter ivm 4 kinderen). Helaas was ons barrel niet echt geschikt om ermee op wintersport te gaan dus voor wintersport huurden wij een auto en wij nemen de trein.

Een stuk goedkoper dan de lease auto prive gebruiken of onze auto auto vervangen voor een nieuwere.

@Pvdh: kun je wat meer info geven over die twee weken waar je aan refereert bij een vervangende auto? Wellicht is dat namelijk de enige legale mogelijkheid om tijdelijk een (grotere) auto te gebruiken zonder meteen te moeten betalen voor een heel jaar.

Hier de reactie die ik Jay heb gegeven;

Ik heb nog even voor je nagevraagd bij collega’s hoe het werkt. Het gebruikmaken van een vakantieauto kan eigenlijk alleen wanneer je bijtelling al rekent voor privé gebruik. Indien je geen bijtelling betaald zit je nog steeds vast aan die 500km privé maximaal per jaar. Daar kom je met een vakantie natuurlijk al snel aan. Bijtelling betaal je of wel, of niet voor een heel jaar. Helaas is het dus niet mogelijk om een paar weken wel te betalen om het vervolgens weer uit te zetten…

Hier de reactie die ik Jay heb gegeven;

Ik heb nog even voor je nagevraagd bij collega’s hoe het werkt. Het gebruikmaken van een vakantieauto kan eigenlijk alleen wanneer je bijtelling al rekent voor privé gebruik. Indien je geen bijtelling betaald zit je nog steeds vast aan die 500km privé maximaal per jaar. Daar kom je met een vakantie natuurlijk al snel aan. Bijtelling betaal je of wel, of niet voor een heel jaar. Helaas is het dus niet mogelijk om een paar weken wel te betalen om het vervolgens weer uit te zetten…

Pvdh op 29 dec 2016 11:58

Dat is dus alsnog geen oplossing voor TS. Die vakantieauto is in het leven geroepen toen de zgn ‘spaardieseltjes’ populair werden. Goedkoop natuurlijk maar wel klein en meestal op zijn minst behelpen voor vakantie. LM’s zijn toen gekomen met vakantieauto’s, grote(-re) stations die je een tijdje als soort leenauto kon gebruiken. Heeft verder niets met privekms van doen, blijft max 500km/jr en anders tik je de bijtelling alsnog af.

Toch maar eens navragen of er een dergelijke regeling is afgesproken tussen mijn werkgever en de leasemaatschappij Mijn leaseauto loopt volgend jaar uit zijn contract en dan kunnen de eisen voor de opvolger welicht anders zijn :)

… en dan te bedenken dat er hele grote leaseauto’s waren met 0% of jaar erop met 7% bijtelling… (nu naar 15%)

Als je met die bijtellingsbedragen al problemen hebt, weiger dan (indien mogelijk he!) je leaseauto en ga alles prive rijden met km vergoeding…
Geen problemen met wintersport (behalve dat je zelf de winterbandjes moet betalen, je onderhoud, je brandstof, je verzekering, etc)…
Dus eigenlijk gewoon geen optie ;-)

Ik snap dat als je alleen de auto prive wil gebruiken voor de wintersport, je de rest van het jaar je bijtelling niet wil betalen. Maar huur dan een auto voor een week als alternatief.

Ik betaal wel bijtelling en accepteer dan ook dat ik het hele jaar betaal, voor behoorlijk wat prive km’s (incl. 2 wintersport tripjes minimaal per jaar)… Voor mij is het nog altijd goedkoper dan eigen auto (incl. brandstof, bandjes, apk, verzekeringen e.d.)!

Succes met je keuze!

Plaats een reactie