Advies aanschaf nieuwe ski's

Goedemorgen,
Ik heb een aantal modellen op het oog waarvan ik me afvraag welke het beste bij me past, wie kan mij adviseren?

Info over mezelf:

39 jaar
197 cm
94 kg
Ervaren skieer (ski meer dan 20 jaar), luie techniek. Ski het liefst grote bochten op redelijke snelheid. Ski vooral bedoeld voor de piste maar wil wel de mogelijkheid hebben om eens offpiste te gaan .

Ik heb de volgende modellen op het oog:

SALOMON X-DRIVE 8.0 + MXT10 binding 181 cm 299 euro
Atomic Nomad Blackeye Ti ARC (2015/16) + XTO 12 (Z 4 - 12) 181 cm 349 euro
ATOMIC Magnet Arc-L + XTO 12 Ski Alpin 15/16 181 cm 259 euro

Alvast bedankt voor de input!

Ik zou ze eerlijk gezegd allemaal niet nemen. De reden hiervoor: iemand met jouw postuur die op redelijke snelheid skiet wil denk ik een ski met aanzienlijk meer stabiliteit en ook grip. De modellen die je noemt schieten voor mij juist te kort op die twee aspecten. Dat geldt ook voor de opvolgers van de Nomad-lijn, de Atomic Vantage X serie.

Als je uitsluitend super korte bochtjes zou wedelen was het een ander verhaal, maar gezien je profiel, ervaring en wensen zou ik modellen bekijken die iets meer body hebben. Volledige sidewall (meer grip, demping en stabiliteit), metaal erin (je bent een grote vent, en metaal wil zeker niet meteen zeggen: onhandelbaar of uitsluitend voor agressieve/krachtige skiërs). Modellen waar je naar kan kijken zijn bijvoorbeeld:

  • Salomon X-Drive 8.0 FS in 182
  • Fischer Pro Mtn 80 TI in 180
  • Fischer Motive 86 TI in 182 (overjarig model)
  • Völkl RTM 81, 84 of 86 (heb ik zelf nog niet geskied, maar zou zeker kunnen voldoen aan je eisen)

Dank je wel voor je reactie GiGi, ik neig nu dan naar de Salomon X-drive 8.0 FS. Ik lees alleen op jouw website dat deze op lage snelheid niet goed uit de verf komt. Ik wil ook met mijn kinderen op een lager tempo kunnen skieen (voor zolang dat nog nodig is…), kan ik dan beter toch voor de 8.0 gaan?

Ik lees alleen op jouw website dat deze op lage snelheid niet goed uit de verf komt.

Dauerschneefall op 28 dec 2016 16:47

Dat staat er niet. Er staat dat hij ongemerkt best snel hard gaat. Dat is wat anders dan dat ie op lage snelheid minder goed uit de verf komt. De twee sterren heb ik gegeven omdat op lagere snelheid het vooral wat harder werken is. Maar een grote vent als jij heeft de massa mee om die ski zonder problemen - ook op lage snelheid - goed gebogen te krijgen. Bij de andere X-Drive modellen is dat overigens niet anders, alleen een stuk enger (want ze willen en gaan ongeveer even hard, maar zijn veel minder uitgebalanceerd, hebben ook minder stabiliteit en grip en demping).

Als je een ski wil die kan wat de X-Drive kan maar die wat vriendelijker is (en makkelijker te draaien op lage snelheid) en die niet meteen zo hard wil (maar dat wel kan), dan zou ik serieus de Fischer Pro Mtn 80 TI overwegen. Die ski is in alle opzichten echt stukken beter dan de X-Drive 8.0 (zonder suffix).

*bericht bewerkt door GiGi op 28 dec 2016 17:00

Super bedankt voor de input, ik heb inmiddels de Fischer Pro Mtn 80 TI besteld en ga hem over ruim 2,5 week uitproberen in Avoriaz.

Veel plezier. Met de ski’s gaat dat ongetwijfeld lukken; tegen die tijd met de sneeuw ook wel denk ik.

@Dauerschneefall, mooie ski! Waar heb je hem besteld als ik vragen mag?

Ik heb ze besteld bij:

https://www.xspo.de/artikel/fischer-pro-mtn-80-ti-attack-11-…

Qua sneeuw moet er inderdaad nog een en ander veranderen, het ziet er nu triest uit daar. Ik heb echter goede hoop dat de stroming volgende week meer westnoordwest wordt en er nog een aardige dump gaat vallen. Dit komt nu in meerdere modellen en runs terug.

Plaats een reactie