Klimaatopwarming

Ik persoonlijk ken niet zo veel van weer en klimaat, daarom heb ik hier ook een (waarschijnlijk domme) vraag over. In de Alpen is het (denk ik toch) kouder dan gemiddelde jaren dus er is alleen neerslag nodig om voor sneeuw te zorgen. Maar nu dat de aarde zou opwarmen zou er toch juist meer neerslag moeten vallen want als het warmer is verdampt er meer water dus meer wolken (zou ik denken) dus ook meer neerslag en met deze koude temperaturen veel sneeuw. Maar dat gebeurde er niet, spreekt dit alles dan niet de opwarming van de aarde tegen: het was koud in het begin van dit seizoen en er viel weinig sneeuw. Zou iemand mij kunnen verklaren waar het dan is misgelopen in mijn manier van denken of klopt dit (heel) misschien? Alvast bedankt.

Weer is niet gelijk aan klimaat.

En is het echt kouder geworden?

Inderdaad weer en klimaat is iets anders maar ze hebben wel een verband. Trouwens weet ik niet zeker of het kouder is maar ik begin elk jaar zowat begin november de weerberichten te checken voor de Arlberg en het leek me dit jaar iets kouder. Als dit nu niet zo zou zijn neemt dit niet weg dat ik niet begrijp dat er juist minder neerslag valt wanneer de aarde opwarmt ik zou juist het tegenovergestelde denken. Dus ik zou graag weten waar ik de fout maakte in mijn manier van denken.

Allereerst moet het verdampte zeewater (want dat is de grootste bron van regen in onze westelijke contreien) een tocht landinwaarts maken. Hoewel er in Nederland vaak een westenwind waait moeten deze neerslaggebieden wel naar de alpen geleid worden. Als het vocht er al uit is voordat de lucht omhoog gestuwd wordt bij de alpenhoofdkam zal er niet veel neerslag vallen.
Dan is er nog het punt van de luchttemperatuur zelf. De regenhoudende lucht is vaak relatief warm, maar de lagere en hogere luchtlagen in de alpen zijn vaak ook niet koud. Koelt de lucht onvoldoende af dan zal de neerslag in de vorm van regen vallen. Hogere luchtlagen zijn niet per sé kouder/koud genoeg voor sneeuw. Opwarming van de aarde houdt in dat ook in het hooggebergte de temperaturen kunnen stijgen. Het weer wordt onberekenbaarder en men verwacht (en heeft dit ook al in de meetgegevens teruggezien) dat er meer extremen komen. Straffe sneeuwval is leuk, maar als alles enkele dagen later weer wegregent of smelt door een warmtefront is het nettoresultaat natuurlijk nagenoeg nul.
Dan heb je nog te maken met de luchtstromen. Deze worden veroorzaakt door de verplaatsing van lucht van hoge- naar lagedrukgebieden. Traditioneel huist er een hogedrukzone boven de Sahara, strekkende tot de middellandse zee. Deze beïnvloed meestal de zuidelijke en westelijke regenfronten. Zit er een lagedrukgebied boven Scandinavië trekt deze de natte Atlantische lucht naar zich toe. Groot Brittannië is ook zo’n hotspot voor lage druk; vandaar het natte weer in Schotland bijvoorbeeld. Hoe hoge- en lagedrukgebieden ons weer in hun greep hebben kun je mooi terugzien op de recente posts van Roel over het hardnekkige alpenhoog van de laatste weken.
@Roel zal je een veel betere uitleg kunnen geven, maar dit geeft in ieder geval alvast een beeld.

Dat het nu kouder is dan normaal is een illusie. Ik heb net de voorlopige data binnen uit Oostenrijk van december, het was boven 900 meter (waar de meeste skigebieden beginnen) 1 tot 3,7 graden warmer dan normaal. Alleen iets minder warm dan de extreem warme december vorig jaar. Andere Alpenlanden waren in december ook te warm. Beleving is dus vaak iets anders is dan de werkelijkheid.

Warmer wil niet zeggen dat er automatisch meer neerslag valt. Als er ongunstige hogedrukgebieden in de buurt liggen kan het erg warm worden maar zal er geen neerslag vallen, hoe warm het ook wordt. Warme lucht heeft alleen de potentie om meer waterdamp op te nemen, dus uit onstabiele luchtmassa’s (rond een lagedrukgebied) kan meer neerslag vallen. Die moet alleen wel de Alpen kunnen bereiken. Doordat hogedrukgebieden voortdurend in de weg liggen lukt dat tot op heden niet.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

@Bennie (complimenten voor de uitleg!) en @Roel: zijn er projecties hoeveel warmer het (nog) moet worden voordat we überhaupt niet meer kunnen skien? In een gemiddeld jaar dan, om niet meteen de weer-klimaat-discussie te krijgen

Zowel @Bennie als @Roel bedankt voor de goede uitleg. Het is blijkbaar allemaal nog veel ingewikkelder dan ik dacht. Het feit dat ik dacht dat het kouder was zal dan waarschijnlijk komen door die warme december van vorig jaar.

@Arlbergman dat is wat heel veel mensen doen, in die zin mankeer je dus niks ;-). Het menselijk geheugen is gewoon erg selectief als het over het weer gaat. Meten = weten.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Plaats een reactie