Ski's om langzamer te skiën

Ik ben niet de beste skiër maar kom alle pistes wel af.
Wat ik het liefste doe is rustig afdalen en lekker om me heen kijken.

Alleen ik moet te hard “werken” om de snelheid er uit te houden, zal natuurlijk voor een deel door mijn gebrek aan techniek komen maar ik heb heel vaak het idee dat ik ook wel erg snel snelheid oppik.
Dus ik vraag me af zijn er geen ski’s die in basis "langzamer"zijn?

Ik ben 195 cm lang en weeg richting de 120 kg (ja ja te zwaar in januari maar eens proberen wat kilo’s kwijt te raken)
Nu ski ik op http://www.evo.com/outlet/skis/rossignol-s86-freeride.aspx… lente 178cm. ( uit exverhuur met van die zware bindingen waar door de hele ski’s zwaar zijn)

Iemand een suggestie?

Yhx John.

skis niet meer waxen

Kortere ski’s zijn langzamer, maar dat scheelt maximaal maar een paar procent. Je kunt ook gaan skiën met een soort remparachute achter je aan, maar dat staat weer zo knullig. Misschien moet je het gewoon zoeken in meer voor de hand liggende oplossingen als verbeteren van je techniek en/of vermijden van steile pistes.

@superjohn Niet waxen is gevaarlijk want je ski wordt er onvoorspelbaarder door. Kortere ski’s maakt voor het eerste deel accelereren weinig uit. Het is vooral op hoge snelheid dat langere ski’s stabieler zijn.

De enige oplossing is een paar lessen. In enkele uurtjes ski je dan zonder problemen eenvoudig langzamer.

Click. Click. Peace

Een goede techniek kan ook ervoor zorgen dat je voor je gevoel langzamer gaat, omdat je meer controle hebt. Dus een skilesje ligt meer voor de hand.

Precies dat: techniek en minder steil.
En grotere bochten, dus meer ‘bergop’ gaan zeg maar. Hoe verder van de vallijn je afbuigt hoe meer snelheid je verliest.

Wat behalve een lesje (verreweg de belangrijkste tip denk ik) wel kan helpen, is een ski met wat meer kantengrip. De ski’s die je nu hebt zijn gemaakt voor zachte sneeuw, veel minder voor harde pistes. Als je ze op de kant zet, doen ze gewoon minder dan een een goede pisteski. En met ‘meer doen’ bedoel ik goed vaart eruit halen door te roetsjen en/of goed de kant houden tijdens een carvebocht (die je dan langer kan doortrekken, wat de controle ten goede komt).

Een ski met volledige sidewall, niet te veel rocker, een lekker lange sidecut (je huidige hebben heel lange, taps toelopende voor- en achterkant, wat niet helpt voor grip) en wat metaal erin zou ik zeggen.

Ik ben het niet met @GiGi eens. Want op zo’n all-mountain lat als de S86 moet je prima rustig kunnen skiën en remmen. Een stevige lat met metaal erin is alleen maar lastiger echt te remmen. Om dit goed te doen heb je een goede techniek nodig.

Dit probleem ligt niet aan je ski (het is geen FIS Super G lat ;-) ), en de goedkoopste oplossing blijft nog steeds lessen. En daarna wordt het skiën ook steeds leuker.

Click. Click. Peace

Wat behalve een lesje (verreweg de belangrijkste tip denk ik) …

GiGi op 30 dec 2016 14:15

Ook met een goede techniek helpt de ene ski je beter in bepaalde zaken dan andere. Ik zeg niet dat het DE oplossing is, maar dat het OOK kan helpen.

“Niet de beste skiër, maar kom alle pistes af”…

Dat doet me steeds denken aan mensen die de eerste keer op wintersport gaan en dan door “vrienden” als doop op een zwarte piste meegenomen worden.
Niets zo irritant als op een moeilijk stuk van een rode piste, waar een mierennest in ploeg vanuit stilstand bochten staat te maken.
Na een uurtje ziet zo’n stuk er uit als een zwarte buckel, waardoor het nog moeilijker wordt.
En ik weet ook dat je volgens de FIS altijd verantwoordelijk bent als je van boven komt, maar ik zou ook graag zien dat men zonder “diploma” niet op bepaalde pistes mag.
Als ik ga duiken moet ik ook examens afleggen en uren les volgen (theorie en praktijk)…
@superjohn dit bovenste is niet persoonlijk naar jou toe bedoeld, maar in het algemeen.
Maar inderdaad na je bocht, gewoon terug naar boven toe skiën is de makkelijkste manier om snelheid er uit te halen.
Wil je dat controleren terwijl je in je vallijn zit, dan zijn een extra lessen zeker aan te bevelen.
En, zoals je zelf al aanhaalt, gewicht naar beneden brengen en conditie opbouwen.
Veel mensen vergeten wel eens dat het winterSPORT is…en je kan niet verwachten dat je een topprestatie kan neerzetten zonder scholing, inzicht en conditie…

*bericht bewerkt door Coldfeet op 30 dec 2016 16:06

Glij blij door die brei :-)

Dalski belasten ( druk zetten en kanten. Bocht afmaken naar de berg toe en op de voor jou juiste snelheid volgende bocht maken.Blijf je de juiste snelheid houden.

Elke wintersport 3 dagen les nemen.

Ik wil zeker alcohol gebruik op de piste NIET adviseren. Maar met 1 schnaps op een dag na de lunch kan net dat verschil maken.
Proost 2017

Er is al wat meer over de techniek gezegd, daar sluit ik me graag bij aan. Neem les en leer daar (naast het afmaken van een bocht) vooral ook “Rutschen”. Skiërs die dat goed beheersen houden altijd controle over hun ski’s, ook al is het wat steiler en ijziger.
Het is nu eenmaal zo dat je niet op iedere piste alleen maar gesneden bochten kunt maken.

Succes en veel skiplezier.

Snelle tip die ik al zag, draai bij je bochten meer de berg op…natuurkunde remt je dan af :)

Je fysiek is op 4cm en 2 kg na identiek aan die van mij en ik herken je verhaal wel. Zeker wanneer de omstandigheden (smal stuk, stijl, hobbels, andere mensen) i.p.v. jezelf het tempo dicteert kost het skien enorm veel energie omdat je de hele tijd bezig bent je snelheid te controleren.

Het belangrijkste is om kilo’s kwijt te raken zoals je al opmerkt. Daarnaast zou krachttraining (ook goed om vet kwijt te raken) helpen.

Verder is het maken van een nette bocht enorm belangrijk. Snelheid haal je er niet uit door je skies te laten slippen in een bocht. Het kan wel en het merendeel van de mensen doet het ook zo maar kost enorm veel energie. Zeker als je 40 kg meer mee neemt dan veel andere. Beter is het om de bocht netjes af te maken en zelfs wat de berg omhoog te sturen als je snelheid wilt verliezen. Op die manier gebruik je je gewicht om te remmen zonder dat je veel druk hoeft te zetten. Lessen zijn nooit verkeerd maar dit is ook iets wat je prima zelf kunt proberen.

-edit, wat @ivo- zegt dus-

*bericht bewerkt door btbt op 30 dec 2016 17:15

Niet dat ik hier verstand van heb, maar moet je in dit geval niet kijken naar een ski met een kleinere radius, zodat je automatisch wat meer snelheid verliest door je kortere bochtjes?! Op een snowboard merk ik duidelijk verschil tussen een freestyle plank en een pisteknaller. Op een freestyleplank kan ik zelfs op een rode piste rustig en ontspannen m’n bochtjes draaien, terwijl een pisteknaller bij wijze van spreken soms op een blauwe piste niet eens in bedwang te houden is. Ik weet overigens niet in welk segment de huidige ski valt en of hier nog wat op te ‘verbeteren’ is.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Op iedere ski kun je langzaam skiën. Wanneer langzaam skiën niet lukt dan is dat gebrek aan techniek.
Zelfs wanneer kanten bot zijn zou je nog redelijk gecontroleerd langzaam moeten kunnen skiën, zelfs op verijste pistes.
Dus veranderen van ski’s gaat je niet helpen, voldoende scherpe kanten helpen een heel klein beetje, les helpt heel veel.

En @Coldfeet ik ben het deels met je eens in die zin dat er vaak mensen zich op pistes vertonen die daar de techniek niet voor hebben. Maar meestal zijn het de kamikazes die niet gehinderd door enige vorm van techniek zich daar naar beneden storten en schrapen…De ploegbochters zijn toch in de minderheid en daar heb ik wat meer begrip voor (ze hebben tenminste enige controle…), hoewel ik toegeef dat ik de afdaling in Les Arcs naar Villaroger niet meer ski om precies de reden die jij aangeeft ;)

*bericht bewerkt door Hessel op 30 dec 2016 18:13

@Sneeuwbaard
Je zegt het zelf al dat je er geen verstand van hebt ???

Maar het is zoals @Rob64 @Martin7182 @Rogier @Saalbach2015 @JeroenS @btbt en good old @GiGi al aangeven neem les.

PS
En @Hessel natuurlijk.

@ allen, Thx voor de reacties.

Ik weet dat ik geen top skiër ben, ben al 55 en ski pas de laatste 6-7 jaar, vorig jaar ik sneeuw een dag prive les en 7 lessen op het tapijt, en voor dit jaar net klaar met 12 lessen op tapijt en heb weer een hoop geleerd, en nu net 3 dagen Westendorf achter de rug en over 4 weken weer ;-) .
Het gaat ook het beste als ik nog “vers” ben, blauw geen probleem, rood geen probleem, op zwart moet ik even actief skiën maar gaat zonder probleem.
Ik ski van 9:00 to ca 16:00 met een keer een bak koffie en een lunch maar verder aan één stuk door.

Maar als ik dus wat minder ben en ik met name op de rode pistes (zeker met veel hobbels) is mijn “basis” snelheid gewoon ff te hoog.
Tuurlijk als ik de volle breedte gebruik en omhoog stuur kom ik zeker tot stilstand, maar voor mijn gevoel moet ik er teveel voor doen.

Dus de simpele gedachte is mijn gewicht is bepalend maar daarnaast doet de ski toch ook wat??? al zou dat 10-20% schelen dan is dat net waar ik naar zoek.

Ik heb eens op van die “Big Feet” gestaan, was net als op ik steeds voorover viel…die wilde helemaal niet…dat is dan weer het andere uiterste.

*bericht bewerkt door superjohn op 30 dec 2016 18:53

John leeftijd is het probleem niet.
Ik zou ook eens in een groepje les nemen.Een volle dag Privé les is wel veel. Ik weet niet of je daar dan het maximale rendement uit krijgt .Van 9.00 tot 16.00 elke dag vindt ik ook wat veel ivm de verzuring van de spieren.Ontspannen zou ik zeggen kijk eens rond en neem een drankje.Big Feet moet je niet meer doen. Niet goed voor je techniek.
Natuurlijk kan een andere ski een beetje verschil maken mits je techniek en je schoenen goed zijn.Als je elk jaar gaat komt het helemaal goed John.

Je hebt de fysica niet mee: te grote massa in verhouding tot je voorwaartse oppervlakte, dus de zwaartekracht wint het makkelijk van de luchtweerstand :-D.

Om snelheid te minderen moet je die krachten ergens naartoe sturen door te remmen met de kanten (wrijvingscoëfficient van de ski’s verhogen) of door zo te sturen dat de zwaartekracht jou afremt i.p.v. versnelt. In beide gevallen zal het skitechniek zijn die je kan helpen om dit op de minst vermoeiende manier te doen, en zal de ski zelf er weinig toe doen.

Ik weet verder niet hoe sportief je bent maar het is helemaal geen schande om iets vaker een (korte) pauze in te lassen. Skiën (en snowboarden) is opzich een vrij zware belasting. Zeker als je vanuit niks ineens een hele week van 's ochtends vroeg tot eind van de middag op de latten staat. Zorg daarbij ook dat je genoeg vocht binnenkrijgt.

Übung macht den meister!!!

…Maar als ik dus wat minder ben en ik met name op de rode pistes (zeker met veel hobbels) is mijn “basis” snelheid gewoon ff te hoog…

superjohn op 30 dec 2016 18:52

@superjohn op het moment dat er hobbels, of buckels liggen ontstaan er voor een heel hoop skiërs problemen. Het is zaak om in de buckels na / in iedere bocht snelheid weg te nemen en het juiste ritme te vinden (dus korte bochten te draaien). Maar met name is het dus van belang in IEDERE bocht je snelheid weg te halen.
Je zou bijna kunnen zeggen dat je in iedere bocht moet remmen (opkanten). Begin daar al mee in de eerste bocht die je maakt, doe je dat niet dan zul je zien dat je na een bocht of 4/5 al veel te veel snelheid hebt. Als je voor je gevoel iets te hard, stop dan helemaal en begin weer opnieuw.
Dit zal allemaal niet meteen goed gaan, daarom moet je dit blijven oefenen.

Succes!

*bericht bewerkt door Rob64 op 31 dec 2016 09:47

het is gewoon puur techniek ! Hoe beter je deze beheerst hoe makkelijker je bepaalde Ski types onder controle kan houden.

Het is bijvoorbeeld niet zo moeilijk om met een harde Gs ski de piste af te knallen, maar dit met deze ski op een rustig gecontroleerde manier doen vraagt techniek , kracht en uithouding.

Doe deze zelfde piste met een iets toegankelijker paar ski ( vb een top allmountain ) en je zal zien dat het stukken makkelijker te beheersen valt.

Schiheil ⛷🏂🎿

Als ik het zo lees ski je niet veel anders dan een groot deel van alle Laag Landers. Mogelijk heb je ook je gewicht nog iets te ver achterop waardoor de bovenbenen alles moeten doen, en dat gaat niet van 9 tot 4. Maar met jouw lengte en gewicht zou een iets langere ski mogelijk wel helpen.

Dus kom mensen, geef ook eens wat advies over mogelijk fijne nieuwe ski’s voor @superjohn. Nieuw materiaal is altijd leuk en nog goed voor de moraal ook. Fijn oud & nieuw allen!

Haha zeker @HN65. Hoewel techniek hier verreweg de grootste winst gaat brengen, kan ander materiaal zeker helpen. Het gaat je probleem niet oplossen, maar het kan wel voor een impuls zorgen, al was het maar tussen de oren. Het is namelijk wel verreweg de makkelijkste verandering om te maken…

Of het is gewoon een prachtig excuus om een kerstvakantie lang nieuw materiaal uit te pluizen ;)

Ik zou eens rustig kijken naar de Atomic Redster Edge GS in 183. Er zijn wel andere alternatieven, maar die zijn iets sportiever.

Aangezien je aanheeft graag rustige piste te nemen zou ik voor een degelijke allround / allmountain gaan ( piste georiënteerd )

salomon qst 85 in 185 cm ( goede grip , niet te stijf en door de rocker makkelijk in te sturen)

Het schijnt dat Elan vergefelijke ski’s zijn , maar daar heb ik zelf geen ervaring mee andere hier misschien wel.

Head Supershape Titian
Ik zou wek is willen weten hoe die supershapes staan tegenover de atomic edge gs ? @ Gigi , weet jij dit ,

Schiheil ⛷🏂🎿

De Supershape Titan is een van de stijfste recreatieve ski’s die ik ken. Kleine radius, behoorlijk stijf (je moet vrij agressief skiën om ze lekker rond te rijgen), zwaar en 80 mm breed. Knalt wel overal doorheen, maar is hard werken met goede techniek en veel kracht.

Met alle Elans die ik heb geskied (Amphibio 14, 16, 88, SLX, GSX) heb ik met mijn 87 kg het probleem dat ik alle klappen op mijn knieën krijg en de ski daar niet veel voor me doet (ik trap er doorheen, heb alle vering al opgebruikt door erop te gaan staan, zo lijkt het). Voor minder zware skiërs is dit niet zo’n issue denk ik; voor een zwaardere skiër denk ik wel.

En ook grappig hoe verschillende mensen verschillende ski’s ervaren… De QST’s van Salomon (ik heb de 106 en de 92 onder gehad) vond ik echte zachte sneeuw-ski’s. Maar op harde sneeuw vond ik ze best eng (gebrek aan grip). Kan ook aan de tune hebben gelegen, maar ik was niet de enige die ze instabiel en glibberig vond op harde pistes.

Haha zeker @HN65. Ik zou eens rustig kijken naar de Atomic Redster Edge GS in 183. Er zijn wel andere alternatieven, maar die zijn iets sportiever.

GiGi op 31 dec 2016 10:14

Een GS afgeleide aanraden aan een skiër die technisch wat minder lijkt en vanwege zijn postuur extra energie verbruikt om dat gebrek aan techniek op te vangen?
Ik begrijp jouw standpunt dat zelfs gevorderde latten tegenwoordig minder vereisten opleggen om ermee te kunnen starten, maar deze dingen zijn ontworpen om op snelheid te skiën, en als je ze niet beheerst gaan ze dat ook doen…
Je hebt al beter advies gegeven :-p

Ik weet niet of je wel eens op de Redster Edge serie hebt geskied, maar het enige “GS” aan de GS-versie is de radius. In alle andere opzichten is het een van de meest vriendelijke pisteski’s die ik ken. En ik ga iemand va 110+ kilo geen licht-gevorderden-latje aanraden.

Ik adviseer hier niet een Völkl Racetiger Speedwall GS of een Atomic Doubledeck of een Fischer RC4 The Curv of zo… Toch jammer dat mensen alleen maar reageren op twee letters en niet op hoe ski’s daadwerkelijk skiën…

Wat zou jij voorstellen @Morzel? Behalve lessen, altijd een goed idee, maar dat is nu wel duidelijk :-D

Plaats een reactie