3 Vallées vandaag

Overigens zoals eerder al gezegd, leuke bijdragen altijd op je blog ;)

@Niels
Bedankt voor de tip, foutje is hersteld
Wat betreft de fresh snow, het begint al wit te worden:

null

Foto:2 à 3 cm verse sneeuw

bon ski

Zag op de webcams wat hoger in het gebied dat er al aardig wat sneeuw gevallen was

Zag op de webcams wat hoger in het gebied dat er al aardig wat sneeuw gevallen was

Blijstra op 5 dec. 2011 09:44

En volgens Facebook-pagina van Val Thorens is er 25 cm gevallen.

Pistes zijn in ieder geval mooi wit daar nu

@Blijstra de foto van Skifan is genomen in Les Menuires (als ik het goed zie). In LM is een poedersuikerlaagje gevallen. Twee tot drie cm dus:) Het begin is er!

life is a beach, or a pile of snow

T is heerlijk in vt …
Wel streven druk maar t is wit!

@Niels
Wij zijn de hele winter, behalve de schoolvakanties van NL en FR in les 3V

skifan op 1 dec. 2011 22:28

@skifan Want in de vakanties verhuur je je appartement? Of heb je geen zin in de drukte?

En als ik vragen mag, wat doet je zoal in LM (los van skiën natuurlijk)? Werk je daar?

life is a beach, or a pile of snow

@Blijstra de foto van Skifan is genomen in Les Menuires (als ik het goed zie). In LM is een poedersuikerlaagje gevallen. Twee tot drie cm dus:) Het begin is er!

Pascal op 5 dec. 2011 11:33

Had ik begrepen. Had niet verwacht dat het verschil tussen Val Thorens en Les Menuires zo ontzettend groot zou zijn.

Ik bevestig 25 verse centimetertjes in Val Tho (en het sneeuwt nog door)… (H)

"…"

Had ik begrepen. Had niet verwacht dat het verschil tussen Val Thorens en Les Menuires zo ontzettend groot zou zijn.

Blijstra op 5 dec. 2011 12:08

Ik verbaas mij ook altijd in de verschillen tussen Valtho en LM.

Het is wel zo dat veel pistes van LM op het zuiden zijn georiënteerd. Dus kan de sneeuwhoogte en kwaliteit op de pistes verklaren. Alleen dat verklaard (wat mij betreft) niet het verschil tussen sneeuwval. LM ligt ook op een dikke 1850m (geloof ik).

life is a beach, or a pile of snow

Wat de sneeuwsituatie betreft: vanmorgen om 11.00 was er in Valtho 15 cm gevallen en op 3000 meter 25 cm.
Het verschil met Menuires zit er nu vooral in dat de 0 graden grens in de loop van de nacht gedaald is tot onder Menuires.
Overdag is de 0 graden grens ongeveer bij St Martin komen te liggen.

@Pascal
Vroeger gingen we alle schoolvakanties naar Les Menuires. Nu gaan we de hele winter behalve de schoolvakanties, en verhuren we ons appartement in de schoolvakanties.
Eigenlijk skiën we bijna iedere dag, alleen bij slecht weer en wanneer we iedere keer naar Valtho moeten rijden niet. Daarom ben ik ook zo blij dat vanmorgen de TSD Plein Sud geopend is,want dan parkeren we daar.

bon ski

Bijzonderheden van vandaag maandag 5 december:
In Valtho behoorlijk wat sneeuw, in Les Menuires minder.
Sinds vanmorgen is de TSD Plein Sud in bedrijf.
Het blijft de hele week “slecht weer”

null

Foto:St Martin de Belleville

een uitgebreider verslag van vandaag vindt u op: http://www.vacanski.blogspot.com/
meer foto’s vindt u door vervolgens te klikken op “View my Gallery”

bon ski

Mooie foto’s vandaag. Vooral die van de Lidl :)

De ambiance is echt wit. In Valtho is 5 centimeter gevallen er ligt nu 40 centimeter en op de hoge pistes 65 centimeter.Wind: 30 km/uur.
Er is sprake van dat de TSD 2 Lac in de loop van de dag open gaat
In Menuires is ook ongeveer 5 centimeter gevallen, hier is de bodem nu volledig bedekt.Wind: nauwelijks
Het sneeuwt nog steeds en de sneeuwkanonnen staan op volle kracht aan.

null

bon ski

Prachtig die live beelden vanuit VT en LM.

Wow… Ik wou dat ik er een heel seizoen zou kunnen zitten… lekker hoor :)

@Skifan,
Ik zie op de webcam van VT dat er lopende banden zijn gebouwd. Die waren er een drie jaar geleden nog niet. Kun je daar wat meer over vertellen? Ik heb in Bottrop veel irritatie gemerkt, omdat de band vaak stil stond i.v.m. vallende ski’ers.

@Skifan,
Ik zie op de webcam van VT dat er lopende banden zijn gebouwd. Die waren er een drie jaar geleden nog niet. Kun je daar wat meer over vertellen? Ik heb in Bottrop veel irritatie gemerkt, omdat de band vaak stil stond i.v.m. vallende ski’ers.

Willem op 6 dec. 2011 13:10

Die lopende banden worden eigenlijk alleen gebruikt door ofwel de onervaren skiërs die een makkelijke korte groene piste willen doen (o.a. ook kinderen) en door mensen die vanaf beneden naar de barretjes willen komen die wat hoger gelegen zijn.

In de praktijk zul je die lopende banden dus niet/nauwelijks gebruiken

Ja voor één keer is het geinig, maar daarna kun je ze heel gemakkelijk vermijden :)

Serfaus

In het verleden ging het met de sleeplift naar de barretjes nog regelmatig fout en stond er vaak een lange rij. Vond de lopende banden begin dit jaar prima werken: geen wachtrij meer en heb hem ook geen enkele keer stil zien staan. Gebruikte hem dagelijks om letterlijk ons appartement binnen te skiën :)

@Willem
De retour liften in Valtho zijn vervangen (volgens mij in de zomer/herfst van 2009) door de beide tapis omdat:

  • minder onderhoud nodig is.
  • minder personeel nodig is, dus goedkoper in exploitatie.
  • comfortabeler vooral voor beginners, die nu minder vaak vallen en niet meer steeds opnieuw hoeven te beginnen.
  • ook door voetgangers is te gebruiken.

In Valtho is gekozen voor overdekte tapis omdat:

  • bedrijfszekerder (ook omdat de aandrijving nu beter beschermd is)
  • comfortabeler
  • hoeven na sneeuwval niet steeds uitgegraven te worden.

Naar mijn mening zijn de tapis voor beginners en voetgangers een duidelijke verbetering. De tapis Castor & Pollux (vervangers van de oude Retourlift) vind ik minder geslaagd. Ze zijn zo steil dat ik er niet lekker ontspannen in kan staan, zonder het gevoel te hebben dat ik ieder moment kan terug glijden.
Overigens zijn er de laatste jaren een aantal ernstige ongelukken gebeurd met tapis: kinderen, maar ook personeel van de liftmaatschappij zijn met een arm of een shawl tussen de bewegende band en de rand gekomen.
Wat betreft de datum van constructie, ik zou mijn foto’s in NL na moeten kijken om zeker te zijn.

bon ski

Ze zijn idd wel redelijk steil, die Castor & Pollux. Moet flink voorover leunen om relax te kunnen staan

Dinsdag 6 december 2011.
De liften van vandaag:
geen

Het heeft de hele dag gesneeuwd, in Valtho is de Piste Niverolle open, de eerste piste zonder kunstsneeuw.
In Les Menuires hebben de sneeuwkanonnen de hele dag gewerkt.
Het ziet er naar uit dat de opening van Les 3 Vallées aanstaande zaterdag geen problemen meer opleverd.

Op http://www.vacanski.blogspot.com/ staat een video van de nieuwe Funitel de Thorens in werking.

null

bon ski

Hopelijk sneeuwt het veel deze winter zodat de basis is gelegd voor het voorjaar, want dat was toch wel het probleem vorig jaar.

Bedankt voor de uitleg iedereen en @Skifan ga vooral door met je ‘sneeuw dagboek’. Het duurt voor mij nog een paar weekjes en dan sta ik er ook :)
Thanks!

hoe is jullie ervaring met naar beneden rijden vanuit val thorens… hebben we zaterdag de sneeuwkettingen nodig?

hoe is jullie ervaring met naar beneden rijden vanuit val thorens… hebben we zaterdag de sneeuwkettingen nodig?

jacqie op 7 dec. 2011 08:32

Ligt er natuurlijk sterk aan hoe de weg erbij ligt. Blijft het continue sneeuwen dan zou het zo maar eens kunnen dat je ze nodig hebt. Ik heb ze daar in ieder geval al wel eens nodig gehad. Maar zo’n probleem is dat toch niet om ze even om te doen?

Als we de weersvoorspelling mogen geloven: http://nl.lesmenuires.com/winter/weerbericht-291.htm… dan voorspelt dit weinig goeds naar het einde van de week toe. Wolkjes met regen en temperatuur van 5 graden in Les Menuires. :-(

hoe is jullie ervaring met naar beneden rijden vanuit val thorens… hebben we zaterdag de sneeuwkettingen nodig?

jacqie op 7 dec. 2011 08:32

Ligt heel erg aan de omstandigheden. Ik kon vorig jaar op zomerbanden gewoon naar beneden rijden (ja, ik weet het. dit jaar heb ik winterbanden). In principe wordt de weg goed bijgehouden

Als we de weersvoorspelling mogen geloven: http://nl.lesmenuires.com/winter/weerbericht-291.htm… dan voorspelt dit weinig goeds naar het einde van de week toe. Wolkjes met regen en temperatuur van 5 graden in Les Menuires. :-(

Joost op 7 dec. 2011 09:00

snow-forecast zegt wat anderd

http://www.snow-forecast.com/resorts/Les-Menuires/6day/mid…

Wel wat lichte dooi, maar geen regen

Plaats een reactie