Blizzard Power S7 of S8

Hallo Wintersporters,

Heeft iemand van jullie ervaring met de Blizzard Power S7 of S8? Wat kan je over deze ski zeggen? Is deze geschikt voor de gevorderde skier (kort en lang bochtenwerk gecombineerd)?

Ik ben 183cm, 80kg: welke lengte zal dan geschikt zijn? 167cm of 174cm?

Bedankt voor de reacties!
Maarten

Voor het lange bochtenwerk zou ik eerder voor de X8 gaan eerlijk gezegd (en zeker de 8, niet de 7 - vanwege je postuur vooral). De X8 heeft een wat langere radius dan de S8, wat in lange bochten voor een stabielere lijn zorgt. Korte bochten kunnen er ook heel makkelijk mee, omdat het een van de makkelijkst skiënde, speels-ste ski’s van Blizzard is.

Hier een review wat ik er vorig jaar over heb geschreven: https://www.wintersport.nl/forum/topic/207943

Ik zou overigens voor de 181 gaan. Lichaamslengte is waarop deze ski is ontworpen.

Gigi,

Nog bedankt voor je reactie.

Ik vraag toch even door op de S8, omdat ik deze (174cm) kan kopen tegen een heel bescheiden prijs.

Zeg jij: “er zijn betere, maar verder een prima ski” of toch “niet doen”?

Afgelopen weekend heb ik overigens op Dynastar Omeglass Pro Ti R21 geskied. Prima ski.

De S8 is een goede ski hoor, dat is het punt niet. Dus als ik moet kiezen, is in dit geval mijn antwoord: “Er zijn betere ski’s (voor wat jij ermee wil), maar op zich een erg goede ski.”

Dank je wel!

De x8 is overigens beschikbaar in 174cm. Is dat echt te kort of ook wel te doen? En wat is nu echt het verschil tussen de s8 en x8?

*bericht bewerkt door Mrtn82 op 17 jan 2017 09:55

Het grote verschil tussen die twee modellen is de radius. De S8 is een slalom-achtige ski: goed voor korte bochtejes, wat onrustiger in lange bochten of rechtdoor. Als je dol bent op korte bochtjes een topski dus, en dan is het ook niet zo erg om heb iets korter te nemen (174).
De X8 heeft een lange radius en skiet heerlijk stabiel in lange bochten en rechtdoor. En voor dat gebruikt biedt de lengte waarop hij is ontworpen (lichaamslengte) ook echt meerwaarde: stabiliteit, demping, beetje drijfvermogen. In kortere bochten doen lange ski’s en laten met grotere radius het inde regel ‘minder goed’ (wat wil zeggen: je moet er wat harder voor werken, de ski verder buigen, grotere kanthoeken maken). Bij de X8 wordt je echte geholpen door het feit dat de ski behoorlijk wat rocker heeft (wat maakt dat ie makkelijk indraait) en dat het een heel energiek, speels model is, die veel rebound geeft, waardoor je zelf minder energie hoeft te investeren tijdens de kantenwissel. Als je voor de X8 gaat, zou ik die echt op lichaamslengte nemen (181).

*bericht bewerkt door GiGi op 17 jan 2017 10:13

Ik kan helaas niet meer aan de 181 komen. Het is - via mijn kanaal - alleen nog 174.

Wellicht is dit geen bezwaar, aangezien mijn korte/lange bochten verhouding ca. 60/40 is. Of dan toch voor de S8 gaan?

Nogmaals dank voor al je uitleg. Fijn!

Het kan natuurlijk allemaal, maar de X8 in 174 is sub-optimaal. Als een oudere man van 60 kg de 181 al lekker makkelijk skiet, zou ik de X8 in 174 niet snel aanraden aan iemand met 20 kg meer.

De S8 in 174 is een logischer lengte-keuze bij dat type ski, maar dan lever je weer in op andere zaken. De uiteindelijke keuze moet je zelf maken. Maar misschien is dan de X8 beter (meer stabiliteit in alle bochtgroottes). Maar dan is dus het type ski doorslaggevender dan de lengte.

*bericht bewerkt door GiGi op 17 jan 2017 10:33

Nog een laatste vraag: :-)

Is de X8 (of S8) geschikt voor een skier van niveau 8?

Ja zeker. Beide ski’s.

Plaats een reactie