Uitvalsbasis - Morillon, Samoëns of Les Carroz

Dit onderwerp gaat over de bestemming Le Grand Massif

Ik overweeg om de eerste week van maart naar Le Grand Massif te trekken. Welke uitvalsbasis raden jullie aan?

Ski in/ski out is niet nodig en Flaine spreekt mij ook totaal niet aan, vandaar dat Morillon, Samoëns of Les Carroz nog in aanmerking komen. Ik ben op zoek naar een gezellig en rustig dorp waar je de nodige voorzieningen (bakker en supermarkt) hebt en waar je een redelijke keuze hebt aan restaurants. Skiën is belangrijk maar ook wine & dine :-).

Ik denk dat Morillon al af valt (lijkt mij redelijk klein). Iemand tips en/of ervaringen?

Morilon 1100 is het skistation, je bedoelt waarschijnlijk beneden aan de eerste lift? Dat is een klein dorp met alle noodzakelijke voorzieningen. Het is echter niet te vergelijken met Samoens, authentiek dorp met alle voorzieningen. Enige nadeel is dat de lift, Grand Massif Express, een beetje buiten het dorp ligt.

Uitrusten doe je maar in de lift.

Morillon is klein maar ik kom er al jaren. Vrienden van me hebben er een chalet dus ik ben bevooroordeeld ? Je hebt er van alles maar Samoens is echt een leuker dorp. Voordeel van Morillon en Les Carroz is dat je tot onderaan het dal kunt skiën (bij genoeg sneeuw), bijSamoens moet je een lift nemen. Tevens is de lift net buiten het dorp dus je moet een skibus of auto pakken. Ik loop 100 meter naar de telecabine. Waar je ook gaat zitten, het is er nog redelijk authentiek, de mensen zijn vriendelijk en het is een stuk goedkoper dan in flaine. Bovendien hoef je voor samoens en Morillon nooit kettingen te gebruiken om er naartoe te rijden.
Veel plezier!

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Les Carroz lijkt mij ook geschikt, ik heb daar echter zelf geen ervaring mee

Uitrusten doe je maar in de lift.

@Roko, ik bedoel inderdaad het dorp beneden. Momenteel geniet Samoëns de voorkeur boven Morillon, over Les Carroz vind ik niet veel. Kan er iemand iets zeggen over Les Carroz?

Alvast bedankt!

Wij zitten eind januari in een hotel in Samoens, sprak me het meest aan omdat het een beschermd dorpje is, vroeger veel steenkappers aan het werk, dus lijkt me leukste van sfeer & authenticiteit. Ik zag dat er wel wat supermarkten waren, maar je moet inderdaad met de lift terug. We gaan sowieso wat restaurantjes doen, of 's avonds even wat drinken in het dorp. Kan eind januari wel een update geven of er wat te beleven valt :-)

Ik heb in alle drie de dorpjes overnacht.

Ieder dorpje heeft zijn eigen charme.

Les Carroz is rustig, maar heeft toch een gezellig pleintje waar je goed kunt eten en drinken.
Dorp ligt wel tegen een helling, dus we gingen s ochtends met de skibus naar de lift en liepen s middags (de helling af) terug naar het centrum.

Morrillon 1100 is een ski in / ski out locatie, maar dan zonder beton. Hier is een winkeltje en wat restaurants, maar verder is er niet veel te doen `s avonds. Hier kom je echt voor de ski in/ ski out.

Samoens is inderdaad het meest authentieke dorp met gezellige straatjes en iedere avond organiseren ze iets in het centrum of op de ijsbaan naast het centrum. Samoens heeft ook genoeg goede restaurants.
Wij zaten tussen de lift en het dorp in en dat was goed te doen naar zowel het dorpscentrum lopen als naar de lift lopen.
Vanuit het centrum naar de lift lopen is misschien wat ver, maar je kunt dan met de skibus of met het treintje.

Wat jullie betreft zou ik dus voor Samoens kiezen.

Ik ben niet voor niks 3 jaar achter elkaar naar Grand Massif geweest, want het is een heel mooi gebied!
Veel plezier!

Don`t eat yellow snow

@Elienc, ik kijk alvast uit naar je update! Welk hotel heb je geboekt? @jaapm, bedankt voor de uitleg!

Sowieso wacht ik nog tot ergens in februari om definitief te beslissen. We gaan toch buiten de schoolvakantie :-)

We zitten in la boule de neige, dat is vlakbij de Telecabine aan Vercland, dus ook eerder dicht bij de lift dan dicht bij het centrum, ik loop nou eenmaal liever een stukje verder zonder ski’s op m’n schouder dan met :-)

Ik houd je op de hoogte, en buiten de schoolvakantie kan je wellicht wel wachten inderdaad, we hebben zelf iets van een twee weken terug geboekt.

Ik ken alle genoemde dorpjes en zou zeker voor Les Carroz kiezen. Je hebt hier echt de wintersportsfeer in een authentiek dorpje. De pistes komen tot in t dorp en het uitzicht op de omringende toppen is prachtig. Bovendien kom je bijna midden in het gebied boven, zodat je net zo makkelijk naar Flaine als naar Samoens knalt!

Maar smaken verschillen natuurlijk…

@Remko2, bedankt voor de tip. Ik neem dit zeker mee!

OK, ondertussen zijn Samoëns en Les Carroz overgebleven. Iemand een hotel- of appartementsuggestie? Wat is de beste locatie/uitvalsbasis in Samoëns en/of Les Carroz?

Samoens is prachtig. Paar weken terug hier geweest en het heeft mij echt verrast! 1 van de meest leuke dorpen in de Alpen! Wij zaten in Reine des Pres. Een absolute aanrader. Lopen naar de stad en lopen naar de lift (zelfs op skischoenen goed te doen).
Alle voorzieningen met een geweldig zwembad aan toe.

*bericht bewerkt door Thomas op 19 jan 2017 11:11

Even a bad day skiing is better then a good day at work

't Is Samoëns geworden :-)

Wij hebben Samoëns ook op het oog voor de week vanaf 4 maart. Komend weekend maar eens knopen doorhakken… Ben al eens in Flaine geweest, maar daar hoef ik niet per sé naar terug. Prima uitvalsbasis, maar gezellig is het allerminst… :p

Dubbel

*bericht bewerkt door Harm op 09 feb 2017 23:54

Samoens is prachtig. Paar weken terug hier geweest en het heeft mij echt verrast! 1 van de meest leuke dorpen in de Alpen! Wij zaten in Reine des Pres. Een absolute aanrader. Lopen naar de stad en lopen naar de lift (zelfs op skischoenen goed te doen).
Alle voorzieningen met een geweldig zwembad aan toe.

Thomas op 19 jan 2017 11:11

Wij hebben precies net La Reine geboekt. Goed om jouw ervaring te lezen… ;)

*bericht bewerkt door Harm op 09 feb 2017 23:53

Goed gekozen @frederik_15 ;-)

Plaats een reactie