Advies gevraagd voor aankoop (dames) all mountain ski's

Laat ik maar eerst even kort de aanleiding beschrijven. Ik heb momenteel een paar Atomic Cloud 7 ski’s 155 cm (gekocht in 2009/2010). Destijds was ik nog een redelijke beginner en uitermate tevreden met mijn ski’s. Echter merk ik de laatste tijd dat als ik wat meer snelheid ontwikkel, dat de ski’s de neiging hebben om een kleine drift te hebben. Ik heb het gevoel dat de controle minder is bij hogere snelheden. Ik ben ook niet heel licht gebouwd: 80-85 kilo met een lengte van 170 cm.

Daarom ben ik aan het overwegen om een nieuw paar All mountain ski’s te kopen. Ik wil graag onder ‘alle’ omstandigheden op de piste en de randjes langs de piste goed kunnen skiën. Off piste skiën zal ik niet snel gaan doen, hooguit een hobbeltje nemen langs de piste. Verder zou ik graag in de komende jaren mijn snelheid willen ontwikkelen en kleine sprongetjes gaan doen. Daarnaast wil ik ook steeds meer zwarte pistes gaan nemen.

Over mijn huidige niveau kan ik het volgende zeggen: Ik ski nu ongeveer 8 jaar, gemiddeld 1 maal per jaar, maar wil graag 2 maal per jaar gaan skien. Blauwe en rode pistes heb ik eigenlijk geen probleem meer mee, alleen heb ik nog weinig ervaring met zwarte pistes. Afgelopen jaar wel in L2A de Valentin afdaling gedaan en daar kon ik gecontroleerd op rustig tempo naar beneden komen. Tot nu toe heb ik elke keer minimaal een halve dag privé les gehad en in de eerste weken had ik hele weken groepsles. Ik wil ook verder gaan om mijn techniek te verbeteren, maar ik wil ook wat meer snelheid kunnen ontwikkelen zonder het gevoel te hebben dat mijn ski’s gaan klapperen en de controle bij hogere snelheden minder is.

Omdat er zoveel ski’s zijn, vroeg ik me af of jullie een advies hebben naar welke ski’s ik het beste kan gaan kijken. Ik heb nog geen shortlist, ik wil me eerst wat breder oriënteren. Ook was ik benieuwd of ik met mijn lengte/gewicht het beste bij de dames modellen of de unisex modellen kan kijken.

*bericht bewerkt door Sannevandervis op 09 jan 2017 21:46

De salomon gemma schiet mij als eerste te binnen. Liefst richting lichaamslengte. Een stevigere all mountain dameslat en van veel markten thuis.

Black Pearl van Blizzard met minimaal lichaamslengte. stevige dames all mountain.
Mijn dochter skiet er nu op sinds van de week, ijzige piste en nu in een pak poeder en ze is er zeer blij mee.

Dienten Die Alte schule

Check de skitests op de websites in de VS en Canada. Bijvb. Van Skiing of SkiMagazine en Ski Canada. Die testen veel Ladies All mountain. Mijn dame heeft de Head Total Joy van 165 en met 85mm onder de voet. Is daar erg tevreden over, stuurt super, heel stabiel ook op snelheid en laat zich ook gemakkelijk van kant en radius wisselen. Probeer zeker straks wat te testen in de sneeuw.

De salomon gemma schiet mij als eerste te binnen. Liefst richting lichaamslengte. Een stevigere all mountain dameslat en van veel markten thuis.

elisabeth101 op 9 jan 2017 23:56

Deze inderdaad. Ik vond het echt een geweldige alleskunner tijdens het testen.

Op skis.com vind je vaak uitgebreide reviews en testresultaten van damesskis

*bericht bewerkt door Jst81 op 10 jan 2017 07:36

Waarom speciaal een damesski? Je gewicht en niveau kan best een ‘unisex’ ski aan. In mijn beleving zijn ‘damesski’s’ voor licht gebouwde meisjes/vrouwen van zo’n 55-60 kg. De keuze bij ‘unisex’ is veel groter.

Ik ben het wel eens met @SkiBeppie. Als je qua skiniveau (en waarschijnlijk ook tempo, terrein) stappen gaat maken, is met jouw postuur een uniseks ski misschien zelfs een betere keus (afgezien van het aanzienlijk grotere aanbod).

Kijk eens naar de Salomon X-Drive 8.0 FS in 175 (klinkt lang, maar je gewicht is hierin doorslaggevend), of bijvoorbeeld de Fischer Pro Mtn 80 TI in 173. De Fischer is iets vergevingsgezinder, dus wellicht een betere ski nu (en als je over een paar jaar je techniek nog verder hebt verbeterd en de berg af racet, pak je iets als de X-Drive). De X-Drive kan je via Duijvestein Zoetermeer eens testen op de baan aldaar, en vergelijken met bijvoorbeeld de Gemma of andere damesmodellen. Fischer voeren ze daar helaas niet.

*bericht bewerkt door GiGi op 10 jan 2017 08:32

Gigi raadt inderdaad altijd wat stevigere skies aan. Ikzelf vind een vriendelijkee ski prettiger. In mijn skiclubje zijn er zelfs mannen die de salom xdrive 8.0 fs te stijf vinden haha. Maar wie weet vindt jij dat wel juist fijn. Zou reuze interessant zijn als je de Gemma en xdrive beide eens zou testen. Beide goede ski’s maar een wel pittiger dan de andere.

Waarom speciaal een damesski? Je gewicht en niveau kan best een ‘unisex’ ski aan. In mijn beleving zijn ‘damesski’s’ voor licht gebouwde meisjes/vrouwen van zo’n 55-60 kg. De keuze bij ‘unisex’ is veel groter.

SkiBeppie op 10 jan 2017 08:23

In mijn ogen sterk merk afhankelijk dit. Mijn ervaring met mijn 68 kilo: K2, Elan en Head meer voor lichtere dames, Atomic goed voor mij maar echt gevorderde dames vinden ze vaak te soft. Salomons zijn echt serieuze planken, ikzelf vond de Gemma en Wmax 12 too much. Ben ook meer finesse skier moet ik erbij zeggen.

Maar TS zou inderdaad prima op een unisex ski kunnen skien

Persoonlijk vind ik dat K2 ook best serieuze, stijve dameski’s (met houten kern) in haar assortiment heeft. Salomon damesski’s zijn in het algemeen stijver dan andere gemiddelde damesski’s in dezelfde categorie en ik ski dan ook graag op deze modellen.
Ik ben zelf absoluut geen fan van Head en Atomic (de cloud serie)… ik vind ze weinig rebound geven en snel instabiel op hogere snelheden.

De tip van GIGI is wel handig, ga ze testen bij de skihal!! Dan merk je vanzelf wat het beste bij je past.

Dank allen voor de reacties. Ik ga dit zeker meenemen. Ook de tip om eerst te gaan testen vind ik erg fijn, bij voorbeeld in Zoetermeer en zal dit tzt ook zeker gaan doen.

Heb de komende periode weinig tijd, maar neem dit zeker mee in de beslissing. Wellicht ga ik ook eerst weer even huren in de Alpen om goede ski te kunnen vinden.

Kijk dan vooral of je Fischer kan vinden in de Alpen (die hebben ze niet bij Duijvestein). Alle genoemde Salomons en ook veel Atomic, Elan en K2 hebben ze daar wel, maar Fischer voeren ze niet.

Ik heb vorige week 2 dagen kunnen skiën op de Fischer Pro MTN 80 (zonder TI), met een lengte van 166 cm. Deze bevielen iig een stuk beter dan mijn huidige ski’s.
Nu vraag ik me wel af wat het verschil is tussen bovengenoemde ski’s en de Pro MNT 80 TI.

Ik zal een dagje gaan skiën bij Duijvelstijn.

Ski you later!

Ik zal een dagje gaan skiën bij Duijvelstijn.

TeTe op 26 jan 2017 19:31

Klinkt meer als een dagje skiën bij Harry Potter!?

LA NORMA😍☃️

Ik weet niet of je inmiddels al wat hebt gekocht maar mijn vrouw heeft Fischer Ranger ski’s. Deze zijn lekker licht maar wel stabiel in alle omstandigheden. Moet je ze alleen niet te kort nemen maar langer dan je zelf bent.
Misschien toch maar op je vakantieadres ski’s huren voor een dag, daar haal je meer uit dan op de NL-sneeuw. Kun je ook nog andere ski’s uitproberen. De huurprijs wordt dan in mindering gebracht op de aankoopprijs.

Ik heb op vakantie 2 dagen de Fischers gehuurd om er mee te skiën. Hoop verder half maart (last minute) nog een week te kunnen gaan en denk erover om dan week materiaal te huren (en evt te wisselen tussendoor).

Wellicht dat ik ook dan evt kan afspreken om ze te kopen als er iets erg goed bevalt. Was nu nog niet mogelijk (midden in seizoen en de Fischer ski’s waren er alleen voor de verhuur.

Plaats een reactie