Skibril

Dag sneeuwfanaten,

Het is tijd voor een nieuwe skibril. Ik heb altijd een simpel ding van 10 euro o.i.d. gehad, en die is toe aan vervanging. Ik heb al het een en ander gezocht en vond deze link: http://www.wintersport.nl/gear/goggles Volledig dood helaas. Verder heb ik nog flink gegoogled naar review sites, maar deze hebben eigenlijk ofwel de hele dure van €150+ of de vrij goedkope, het middensegment van 50-100 euro is niets te vinden qua reviews.
Ik ben op zoek naar een skibril voor alle type weer, of een met verwisselbare lensen. Ik ski namelijk nooit met zonnebril. De rede dat ik niet veel meer wil uitgeven is dat ik weet dat een bril bij mij wat sneller krassen krijgt dan bij de gemiddelde forumgebruiker hier. Ben namelijk niet s’werelds meest voorzichtige mens.

Op bol.com vond ik deze bril (https://www.bol.com/nl/p/ski-snowboard-bril-goggle-met-extra…), lijkt me qua functies heel mooi, en qua prijs een beetje aan mijn max. Maar gezien over zowel dit type, als merk eigenlijk niets te vinden is, vertrouw ik het niet helemaal. En in deze catogorie zijn er nog wel wat meer onbekende merken te vinden met verwisselbare glazen. Iemand ervaring met dergelijke merken?

De andere optie die ik heb is een bril voor alle type weer, dus zonder verwisselbare glazen. Deze kan dan wel van een echt merk maar dan niet optimaal in elk weer type. Bijvoorbeeld de Julbo ISON XCL (https://www.skibrilcenter.nl/product/734783/category-218597/…)

Hebben jullie nog tips, suggesties, goede of juist slechte ervaringen met brillen in mijn prijsrange? En natuurlijk de vraag of er opties zijn waar ik nog niet naar gekeken heb.

Ik heb deze: https://www.blueprinteyewear.com/collections/snow-goggles…

Ik ben er erg tevreden over, al heb ik hem pas 1 week kunnen gebruiken dus over duurzaamheid kan ik nog niks zeggen. je kunt hem eventueel in de toekomst verder uitbreiden met andere glazen ofzo. Misschien wel net boven je budget. Hier is wel al een en ander over geschreven, niet allemaal even positief.
https://www.wintersport.nl/forum/topic/206189
http://wepowder.nl/forum/topic/215488

Ik weet dat het boven je budget is maar bij baumsport staat de Adidas id2 pro afgeprijsd. 136 euro geloof ik, heb hem 2 weken geleden ook bestelt :) in de sneeuw nog niet getest maar wel al eens aangedaan om te testen op condensatie en hij sloeg niet aan.

Heeft namelijk een gemakkelijke lens, 1tje zit er standaard in een s2 lens geloof ik en als de zon opsteekt kan je er in 2 seconden een donkerdere lens voorklikken. Super handig :)

*bericht bewerkt door Glenn.- op 12 jan 2017 12:59

De bril van Bol.com ziet er goed uit.
Vooral omdat er een gele lens bij zit.
Geel zal je echt veel gebruiken bij slecht zicht.
Kijk wel even of die past (qua form) bij je helm.

Deze volg ik even mee. Tot nu (eerste 2 skiweken) telkens eentje van de schoonfamilie geleend. Een dagje vergeten en die van de schoonpapa gebruikt, en een behoorlijk verschil in zicht! Dus nu toch maar eens kijken voor een eigen bril.

Belangrijkste voor mij is dat hij wat textuur naar voor brengt, zie blijkbaar uit mezelf niet zo veel contrast in de sneeuw. Verder een beetje geschikt voor alle weertypes, techniek is er nog niet naar om zotte dingen te gaan doen bij een volledige white-out, en van veel zon heb ik niet zoveel last.

Ik hoorde ook dat je op combinatie met je helm moet letten, maar ook daar weer het leen- of huurverhaal, en qua uitgaven geef ik eerst even prioriteit aan bril.

Is wisselen van lens makkelijk, of beschadig je ze dan makkelijker/raak je ze dan wel eens kwijt?

Hang er vanaf welk systeem. Je hebt er die er een soort van ingeklikt zitten. Dat gaat niet zo heel soepel. Ik heb zelf de BSG2 zoals hierboven genoemd, en die werkt met magneten. Je trekt met 1 hand de lens eraf, en als je met de nieuwe in de buurt komt schiet hij er al op. dat werkt perfect.

Welk systeem je ook hebt, losse lenzen opbergen in daarvoor bestemde zakjes bepert beschadigingen tot een minimum. Ook nog over nadenken waar je hem dan opbergt. Je wilt niet bij de eerste valpartij je lens breken omdat die in je broekzak zit. Ik doe hem altijd in de rugzak.

Als je een goggle koopt met een verwisselbare lenssysteem kun je als de lens bekrast is eenvoudig nieuwe lens kopen en die verder gebruiken. Als ik jou was zou ik met je helm naar een winkel gaan waar ze meerdere goggles verkopen en diverse modellen proberen, uiteindelijk wil je wel dat je goggle netjes aansluit op je helm. Als de helm en goggle van hetzelfde merk zijn is je kans groter dat die netjes op elkaar aansluiten.

Als het financieel uit kan, zou ik voor dat geld direct die Adidas gaan halen :)

Edwin van Riel

@Juul Ik moet zeggen dat als ik daar alles over lees, ik het niet aan durf. Zeker gezien het én over mijn buget is én nog steeds maar 1 lens heeft.

Die adidas ID2 pro vind ik eigenlijk wat duur. Als ik er wat reviews over lees is dit inderdaad een erg goede bril. Maar voor iets meer dan de helft heb je die bril van bol.com, of de Aphex Cassini (wederom niet een merk waar verder veel over te vinden is). Maar dat houdt wel in dat ik 2 van die zou kunnen verslijten in te tijd dat ik 1 adidas heb. Hoe veel is het verschil in zicht nu echt?

zo’n gele lens is leuk, maar zo vaak heb je die niet nodig, iets van 20% van de tijd gok ik zo. En het is ook wel doable met een cat 2/3 lens. Dus waarom niet een goede bril met maar 1 lens?

Heb nu zelf de adidas 3 jaar. ben er ook absoluut niet voorzichtig mee. zitten wel wat krasjes op, maar niet hinderlijk. Blijft inderdaad een boel geld, maar dan heb je ook wat :)

Edwin van Riel

Wat misschien ook een tip is, een vizierskihelm. Je kan er dan zoveel vizieren bij kopen als je wilt en je hebt meteen een helm (als je die nog niet had). Ik wil er zelf ook zo een kopen, ik heb zoiets dan ook niet ervaren en misschien vervang je zo’n vizier bijna nooit. Ik zat zelf te denken aan er één vizier bij te kopen. Als de vizier die erop zit voor goed weer (ga ik van uit) dan koop ik nog een gele voor slecht weer. Ik leg hem dan ook in mijn accommodatie neer omdat je dan minder kans hebt op beschadiging. Meestal is de ochtend voor dat je gaat skiën of snowboarden best goed in te schatten of het mooi weer wordt of niet.

Ski you later!

Wat misschien ook een tip is, een vizierskihelm. Je kan er dan zoveel vizieren bij kopen als je wilt en je hebt meteen een helm (als je die nog niet had). Ik wil er zelf ook zo een kopen, ik heb zoiets dan ook niet ervaren en misschien vervang je zo’n vizier bijna nooit. Ik zat zelf te denken aan er één vizier bij te kopen. Als de vizier die erop zit voor goed weer (ga ik van uit) dan koop ik nog een gele voor slecht weer. Ik leg hem dan ook in mijn accommodatie neer omdat je dan minder kans hebt op beschadiging. Meestal is de ochtend voor dat je gaat skiën of snowboarden best goed in te schatten of het mooi weer wordt of niet.

Ski you later!

Dat verschil kan groot zijn, echt afhankelijk van welke lenzen je met elkaar vergelijkt en wat je er zelf van vindt uiteraard. Check de volgende link eens: http://s71167.gridserver.com/lens-tints
Hier kun je in verschillende condities met verschillende kleuren een beeld krijgen van wat je echt ziet. Als het goed bewolkt is, en ook nog eens met sneeuwval erbij, zie je geen diepte, een gele lens kan daar echt goed bij helpen. Wanneer je een fatsoenlijke goggle koopt heb je daar uiteindelijk op de berg meer plezier van. Niet alleen het zicht speelt mee, maar ook zitcomfort, het niet beslaan van de lens, etc. Probeer eens wat verschillende goggles in de winkel, met je helm erbij, dan heb je voor jezelf een beter beeld wat voor goggle je wilt kopen. Dan kun je altijd nog op internet kijken of je die ergens voor een mooie prijs kan vinden.
En een lens voor elk type weer is er wel, maar dat betekent dat je concessies moet doen op andere lichtsterktes.

*bericht bewerkt door Marijnt op 12 jan 2017 16:55

Ik heb nog een zo goed als nieuwe adidas id2 pro in de aanbieding.
Heb deze gekocht maar nooit gebruikt, heeft alleen op de helm gezeten als accessoires, er zit ook nog een slechtweer vizier bij.
Deze skibril past niet over mijn eigen bril vandaar de reden voor verkoop.
Dus als je interesse hebt even een pb.
Ik hoef geen hoofdprijs, wil er wel iemand blij mee maken want nu heb ik er ook niks aan.

Hoge bomen........lange latten!

@slaapmuts. Ik heb je een pb gestuurd

Ik haak even in (wellicht ook relevant voor de ts?).

Ik heb een Anon M1 met Redsolex lens. Ik loop er echter tegenaan dat ik wellicht nogal zwaar door mijn mond adem tijdens het skien en dat ik hiermee de lens altijd beslagen maak/heb als gevolg. Zijn hier oplossingen voor? Bestaan er al losse Anon heated lenzen die dmv een zwakke verwarming niet beslagen raken? Of andere oplossingen? Ik heb namelijk ook nog eens lenzen in en daar heb ik altijd al een beetje last van in de sneeuw :).

Ik kan de M1 ook eventueel wegdoen en iets anders/beters kopen. Input is welkom.

Ilya

@Ilya, draag je de goggle bij een helm? Of muts? Ventilatie doet een hoop… als het van boven bijvoorbeeld is afgesloten door een massieve helmrand en er geen lucht langs de lens kan stromen, beslaat hij eerder geloof ik…

Een verwarmde lens bestaat bij mijn weten niet, ruitenwissers voor tijdens een sneeuwdump ook niet (lijkt me wel top… gat in de markt).

@Juul Ik moet zeggen dat als ik daar alles over lees, ik het niet aan durf. Zeker gezien het én over mijn buget is én nog steeds maar 1 lens heeft.

slaapmuts op 12 jan 2017 16:46

Kan ik je geen ongelijk in geven ;) mij bevalt hij prima. Succes met je keuze!

Ik heb er een Anon Thompson helm bij: https://www.burton.com/us/en/anon-thompson-helmet/W16-133421…

Ik zou denken dat Anon bril en Anon helm wel goed zou moeten werken wat luchtstromen betreft? Verder een Wool Buff erbij.

Ik moet misschien of een soort mondkap overwegen, of toch eens nagaan of er niet iets is waarmee ik de lens van binnen kan heaten (en nagaan of ik dat wel wil of moet willen :))…

Heb deze vorig jaar besteld bij Lenson, is nu in de aanbieding voor €66 zie ik:

http://www.bolle-europe.co.uk/goggles/nova-II/shiny-black-mo…

https://www.lenson.nl/zonnebrillen/bolle-goggles/bolle-nova-…

Kleurt mee tussen bewolking en zonnig weer, bevalt mij prima.

Dubbele post…

*bericht bewerkt door Erik85 op 13 jan 2017 10:46

Een verwarmde lens bestaat bij mijn weten niet, ruitenwissers voor tijdens een sneeuwdump ook niet (lijkt me wel top… gat in de markt).

GiGi op 13 jan 2017 10:23

Niet iets wat ik zelf zoek, zeker zonder reviews, maar een snelle zoekactie laat deze inmiddels voltooide kickstarter de verwarmde lens heeft. http://www.abom.com/

Een fotochroma lens is voor mijzelf niet iets wat ik een fijn idee vind. Een beetje pech met de aankoop en hij heeft onder elke hoeveelheid licht, net niet de fijnste helderheid. Dan liever de optie om een extra losse lens later bij te kopen.

Een fotochroma lens is voor mijzelf niet iets wat ik een fijn idee vind. Een beetje pech met de aankoop en hij heeft onder elke hoeveelheid licht, net niet de fijnste helderheid. Dan liever de optie om een extra losse lens later bij te kopen.

slaapmuts op 13 jan 2017 13:36

Ik ben op zoek naar een skibril voor alle type weer, of een met verwisselbare lensen.

Weet je überhaupt wel wat je wilt, want je spreekt jezelf hier behoorlijk tegen?
Je vraagt advies aan anderen om volgens mij pech met een aankoop te voorkomen, maar goed…succes met je zoektocht.

Die bril van bol.com is een ‘no-name’ bril uit China die ook op Amazon.de wordt verkocht voor 35 à 40 euro (wel zonder extra lens of case, zoek maar even op ‘Skibrille’). Staan ook reviews bij. Misschien zijn extra lenzen ook wel te koop op Amazon, heb er niet voor gekeken.

In China (op aliexpress, merk ‘copozz’ ) kan je 'm vinden voor nog minder geld en extra lenzen voor 10 euro, maar chinashoppen zou ik niet aanraden als je daar geen ervaring mee hebt.

(zou de bril trouwens zelf nooit kopen, is veel te groot voor mijn gezicht)

*bericht bewerkt door ThomasV op 13 jan 2017 14:33

Ja, zie dat dat er wat ongelukkig uit kwam. Laat ik het nog een keer proberen: Enkele reviews over fotochroma producten waren erg positief, andere juist weer niet. Deze beschreven het probleem welke ik ook benoemde. Omdat de lens zichzelf aan past heb je geen eigen keuze, en in gebruik was de lens het altijd niet helemaal. Ik ben dus in de beginselen wat huiverig voor een dergelijke lens. Hoewel ik ook in zie dat het juist een erg fijne lens zou kunnen zijn. Maar voor mezelf kan ik daar tot na de koop niet achter komen.

Verder weet ik inderdaad niet goed wat ik wil. Het liefst de beste bril, met lenzen voor elk weer type, en voor een goedkoop bedrag. Maar ja, dat bestaat niet. Ik ben dus op zoek naar een goed compromis. De B of C merk bril met meerdere lenzen, of een A merk met 1 lens voor elk type weer. Hier bedoelde ik in de beginselen een oranje-achtige lens mee. Type 2 o.i.d. lijkt het in elke omstandigheid wel goed te doen. Zeker omdat ik (denk ik) een wat minder doorlatende lens niet erg vind. Heb zomers ook nooit een zonnebril op, ook op en om het water, of op vakantie in het zuiden van Europa.

Edit @thomasV Ah, helder, Chinashoppen is niet is waar ik tijd voor heb, levering is te lang en ga over een paar weken al. Maar amazon.de is zeker iets om ook even te kijken. Weet in ieder geval wat voor een bril dat is, de vraag nu wat er van te verwachten.

*bericht bewerkt door slaapmuts op 13 jan 2017 14:41

Eerlijk gezegd kan ik hier niet meer volgen :D

Nog een tip. Ga bij de plaatselijke sportwinkel passen met je helm als je die hebt.

Ski you later!

Vandaag bij EKOsport in Albertville (ze hebben ook een webshop) een extra Julbo titan zebra light gekocht. Fotochromatische lens van 1 tot 3. Ze hadden ook nog de 2 tot 4 variant liggen. Kosten 85 euro ipv 150 euro.
Mijn huidige google is ook een fotochromatische Julbo. Ik ben erg tevreden.

Als je een keer op een indoor sneeuwbaan gaat skiën kan je hem ook meenemen. Je doet hem dan op en je ziet of hij beslaat. Het is daar ook rond het vriespunt of iets eronder. Het sneeuwt er niet en er zijn geen weersomstandigheden. Ik kwam zo erachter dat het niet aan mij lag en mijn bril altijd besloeg. De bril is van Spex (huismerk van Perriesport) ik kan hem op de perrysport site niet vinden.

Ski you later!

Als je een budget bril zoekt. Kijk dan eens op Aliexpress… Goedkoop… Dubbel uitgevoerd… Toch wel qualiteit… Let wel… Ik heb ze wel in handen gehad. Maar nooit uitgeprobeerd.

Als het gebeurt ...........Dan gebeurt het

Vandaag bij EKOsport in Albertville (ze hebben ook een webshop) een extra Julbo titan zebra light gekocht. Fotochromatische lens van 1 tot 3. Ze hadden ook nog de 2 tot 4 variant liggen. Kosten 85 euro ipv 150 euro.
Mijn huidige google is ook een fotochromatische Julbo. Ik ben erg tevreden.

SPAM op 13 jan 2017 21:18

Die heb ik ook aangeschaft onlangs. Fijne bril. Zit comfortabel, goed helder zicht. Maar heb toch het idee dat ik wel een fractie minder diepte zie bij erg bewolkt weer dan met een pure oranje lens. Zon heb ik nog niet kunnen testen helaas :)

Plaats een reactie