GoPro Hero 5 Session of toch een alternatief merk?

11 maart begint de skivakantie en dit jaar heb ik me voor het eerst wat verdiept in Action Cams.

Nu heb ik geen zin om voor astronomische bedragen een camera aan te schaffen. Echter kom ik toch altijd weer uit op de GoPro camera’s en dan met name de GoPro Hero 5 Session.
Waarom?
Mijn wensen zijn: compact, niet te zwaar (mounten op helm, ski of band rugtas(schoen)), redelijke prijs, minimaal 60FPS op 1080p, robuust / hufterproof.

Eind januari gaat Media Markt weer de BTW acties houden en dan zou de Hero 5 Session uitkomen op ca. € 275,00.

Op zich een redelijke prijs, maar ben toch ook wel weer bang dat hij echt alleen met wintersport gebruikt gaat worden dus vroeg ik me af of iemand ervaring heeft met deze camera om mij te overtuigen. OF wellicht een ander merk, bekend of onbekend, kan adviseren voor mijn eisen. Ik besef me namelijk dat je bij GoPro uiteraard, netzo als bij veel overpricede A-merken, flink betaald voor het merk.

Vraag jezelf eens af of je echt wilt gaan videobewerken.
Voor een paar vakantiefilmpjes voldoet een billige camera ook wel.
De mogelijkheden van de gopro gaan vaak verder, beeldkwaliteit is beter met name wanneer je met slomo en dat meer van dat soort bewerkingsdingen wilt gaan werken. Maar ga je dat ook echt doen? (Dat bewerken is een tijdrovende hobby kan ik je zeggen).

Zo ja, dan is het de meerprijs waard. Zo nee (bij ik schat ongeveer 75% van de gopro bezitters) dan kun je met een voordeliger camera ook prima filmen ( en het verschil in beeldkwaliteit zul je dan ook minder snel opmerken).

En denk er ook aan, wil je gaan bewerken, dan zul je ook een vrij krachtige computer nodig hebben.

Ik heb destijds een gopro hd hero 2 gekocht. Dat was toen een top ding, nu wil je er niet meer mee gezien worden, als is de beeldkwaliteit nog altijd niet slecht. Maar ik heb nooit echt filmpjes bewerkt. Dus de hele vakantie filmen, en vervolgens beland dat ding in de kast en kom ik er een jaar later achter dat alle filmpjes nog op de sd kaart staan. Dan heb je niet zoveel aan zo’n ding :)

Grootste manco aan de session vind ik de ingebouwde accu. Als de temperatuur laag is is de capaciteit van de accu ook een stuk minder. Het is vervelend als je op het moment suprême met een lege accu zit en niet de mogelijkheid hebt deze te vervangen.

Zelf heb ik twee GoPro camera’s en één SJCam. En hoewel, met de juiste instellingen, de SJCam prima functioneert is er wel een (beeld)kwaliteitsverschil zichtbaar. De afwerking en robuustheid van de SJCam zijn prima.
Of het verschil in beeldkwaliteit het prijsverschil rechtvaardigt zul je zelf moeten bepalen.

Je zou eventueel ook een tweedehands GoPro kunnen kopen. Ik gok dat je voor 275 Euro ook een Hero 4 kunt kopen. En dat is mi een veelzijdiger camera dan de session.

Ik zou inderdaad voor een tweedehands gopro hero 4 kijken. Heb mijne incl 2 batterijen, 64gb kaart en selfiestick voor 250 euro gekocht. En die dingen zijn zowiezo goed gemaakt, dus kapot gaan ze niet snel.

Als je toch een goedkopere zou willen, kies dan voor een xiaomi yi 2. Dat is het beste dat je na een Gopro kan vinden

Je kan ook voor de GoPor Hero 4 Black gaan, qua beeld te vergelijken met de Hero 5 Black. Prijs is €40,- duurder dan de session maar qua video instellingen gelijk aan de Hero 5 Black.

Dus filmen op 1080p in 120fps is mogelijk, en bij de Mediamarkt te koop ivm de BTW dagen. Een ding waarvoor ik voor de Hero 5 black ben gegaan is de GPS.

https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_gopro-hd-hero4-black-a…

Bedankt voor de reacties. Hier kan ik zeker wat mee.

Wat betreft video bewerken: dit wil ik dus wel gaan doen, maar niet tot in den treure. Ik heb een laptop die dit zeker aan kan (macbook pro met touch bar) , maar het zal met name fragmenten aan elkaar plakken worden met een muziekje eronder.

Ik zie dat jullie allemaal de GoPro Hero 4 adviseren. Klinkt goed, hier ga ik mij eens verder in verdiepen.

Nogmaals dank en mochten er nog andere tips komen dan zijn deze uiteraard welkom!

P.s. Heeft de GoPro Hero 4 overigens wel beeldstabilisatie?

*bericht bewerkt door Freckels op 13 jan 2017 11:59

@Freckels, nee de Hero 4 heeft geen stabilisator, alleen de 5 en dat is een digitale stabilisator.

@Freckels, nee de Hero 4 heeft geen stabilisator, alleen de 5 en dat is een digitale stabilisator.

michelr op 13 jan 2017 12:03

Helder, Thanks.

Heb jij niet nog een Hero 4 te koop?;)

Ik heb zelf een Session en van de verminderde accu duur heb ik nog niet veel gemerkt. Vorig jaar voor het eerst mee gehad op wintersport en hele dagen gefilmd. Vaak lange afdalingen achter elkaar (±10 minuten achter elkaar) en pas aan het eind van de dag was de accu echt leeg.

Wat ik een nadeel van de Session vind is het geluid. Er zitten 2 microfoons op (1 voor, 1 achter) wat voor beter geluid zou moeten zorgen. Maar bij hogere snelheden of veel wind resulteerd dit in meer gefluit van de wind (ik heb de camera voor op mn helm). Hier heb ik nog geen oplossing voor. Ik had hiervoor een Contourroam en daar had ik een Deadcat noice canceller op en dat werkte erg goed moet ik zeggen. Helaas hier nog niets voor gevonden voor de Session.

Verder de beeld kwaliteit is gewoon erg goed en het is heel fijn dat de camera klein en compact is en waterdicht. (afgelopen zomer een tripje canyonning gedaan en veel in en uit het water gesprongen, ook hiermee werkte de camera erg goed.

Na wat research gedaan te hebben kwam ik erachter dat ik mijn energie contact kon oversluiten naar Essent. In ruil hiervoor € 225,00 cadeaubon van Mediamarkt met ook nog eens ca. 15% lagere energie tarieven dan ik nu had.

Dus als de btw dagen komen ga ik voor de GoPro Hero 5 Black. Hoef ik ook niet meer na te denken of ik wel een goede heb. De accesoires zijn al besteld via Aliexpress

Nogmaals dank allemaal voor de reacties en adviezen.

Net te laat. Maar Sony heeft ook zeer toffe action cam’s. Zelfs met 4k optische beeld stabilisatie wat de hero 5 niet heeft. Ook neemt de sensor meer licht binnen enu zijn deze dus beter in het donker. Ook kun je set kopen waar afstandu bediening bijzit. Hier zit een scherm op waarmee je zelfs overbodige shows kunt verwijderen.

Hero5 goed toestel maar sony v3000 kost 100euro meer maar je krijgt er wel nog de 1fstands bediening en cover bij die tot 50m diep kan.

Zou er toch ogen is goed over nadenken. :p

*bericht bewerkt door jeandeflamand op 13 jan 2017 23:23

536euro voor de set bij mediamarkt fdr-x3000r

*bericht bewerkt door jeandeflamand op 13 jan 2017 23:22

Bedankt voor de aanvullingen heren echt is er altijd wel een betere te vinden en de accesoires zijn al besteld en betaald.

Overigens een idioot prijsverschil tussen b/c merk mounts en de gopro mounts…

*bericht bewerkt door Freckels op 13 jan 2017 23:33

Denk dat je met de gopro en sony wel aan het plafond zit. Beter ga je niet vinden.

Ja denk dat ze de camera vrij goedkoop houden en veel verdienen op de mounts.

Sony heeft bij mij de voorkeur… Vooral ook ivm de bediening via polshorloge… Net iets meer over nagedacht

Als het gebeurt ...........Dan gebeurt het

Ik zou zeggen voor 1x per jaar lekker huren ipv kopen, elk jaar de nieuwste camera :-)

http://www.WvM-Verhuur.nl

WvM-Design.com een eerlijk Gopro verkoop punt

Ik heb zelf een nieuwe hero 5 bij used products gehaald. Was flink afgeprijsd en ze geven daar ook een garantie van 30 dagen. Dat was voor mij ook de moeite waard. Een nieuwe in de btw dagen zou ook een goede koop zijn denk ik. Geluid van de hero 5 is een stuk beter dan van de session 5. Ook de beeldkwaliteit is echt beter dan van de hero 4, maar als je hier om advies vraagt heb je vast op youtube al comparisons gekeken :P

Wat over de accu van de session wordt gezegd geldt ook voor de hero 5, al is die wel vervangbaar. Bij -20 ging hij bij mij nog geen half uur mee. Bij een graad of -8 was dit wel al een stuk beter.

Psssstttt… Niet verder vertellen, maar er zijn prima namaakmounts voor de gopro te koop bij diverse Chinese internetwinkels, voor bijna niets.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Psssstttt… Niet verder vertellen, maar er zijn prima namaakmounts voor de gopro te koop bij diverse Chinese internetwinkels, voor bijna niets.

Sneeuwbaard op 16 jan 2017 17:58

Haha bedankt @sneeuwbaard voor je tip , maar ik heb inmiddels al de volgende mounts besteld vanuit China: zuignap voor op dashboard of raam, chestmount, klip voor rugtas, extra 3M plakkers met plastic koppelstuk en een float stick. Samen voor €16,90. Helemaal top.

Plaats een reactie