Skigebied met lange, glooiende pistes

Hi,

Ik heb al flink wat gelezen over de skigebieden voor beginners, maar dan kom je vooral uit bij de standaard bestemmingen met heuvels en dichtbij gelegen etc.

Wij zijn van plan om volgend jaar met het gezin (2 volwassenen, 2 kleine kinderen + opa/oma en wie van de familie verder mee wilt) een weekje te skien. Mijn allereerste keer was 2 jaar terug in Damuls, Oostenrijk. Hier heb ik een week een klasje gedaan en dit ging redelijk. Ik vond de pistes daar erg tof, maar vaak de ‘eindpunten’ verschrikkelijk (typisch Oostenrijk?). Ga je de hele tijd lekker de berg af, moet je dat laatste stuk als een 80-jarige opa de berg af (en die deden het nog rapper dan ik :)), omdat het zo steil was.

Ik zoek nu (in Oostenrijk, Italie, Frankrijk) een skigebied met vooral veel lange, glooiende pistes. Niet te druk is een pre. We zijn nog niet gebonden aan schoolvakanties, dus wellicht valt dat dan sowieso overal mee (als we bv ergens in februari of maart gaan).

Ik vind - als beginner - skien erg leuk, maar vooral lekker rustig gaan en een beetje genieten van de omgeving. Lekker stoppen met lekker eten en vooral als het even kan in/rond pittoreske dorpjes (geen betonnen hoogbouw, maar laat dit maar even ondergeschikt aan de wens op lange, brede, glooiende pistes).

Ik heb de volgende items al gelezen, maar kwam er toch niet meteen helemaal uit:
https://www.wintersport.nl/skigebieden/thema/skigebieden-voo…
https://www.wintersport.nl/forum/topic/164153

Verder - niet onbelangrijk - er moet dus ook accommodatie zijn voor grote gezinnen, of in elk geval een complex met appartementjes.

En daarbij is apres ski totaal niet belangrijk :).

Thanks,

Ilya

*bericht bewerkt door Ilya op 14 jan 2017 09:41

Ik denk meteen aan Italië. Vooral Breuil-Cervinia en een groot gedeelte van de skigebieden in de Dolomieten hebben de lange, glooiende (maar niet al te moeilijke) pistes waar je naar zoekt. Ben in beide gebieden zelf nog nooit geweest, dus misschien kan iemand aanvullen.

Als je buiten de vakanties boekt, zal het zeker rustig zijn (dagjesmensen in de weekenden daargelaten).

Mr. Slow

Alta Badia schiet mij meteen te binnen als gebied met het pisteaanbod dat je zoekt. Ook in een sneeuwarm jaar hebben ze er met kunstsneeuw heel veel pistes open en die liggen er prima bij. Een van de meest ‘ski-zekere’ gebieden, in die zin.

Of ze daar accommodaties hebben voor grote gezinnen dat weet ik dan weer niet. Misschien kunnen andere mensen die daar regelmatig komen wat zinnigs over zeggen. @DSvier misschien?

Cervinia heeft wel de glooiende eenvoudige pistes, maar niet de gezellige dorpjes. Wel prima plekken op de berg om ff wat te drinken. Dalafdalingen zijn niet allemaal heel makkelijk, maar neem dan gewoon de lift.

Denk dat er betere opties zijn tbh…Cervinia is wel echt voor t skien, skiet iedereen die mee gaat?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Alta Badia het is, en dan vooral San Cassiano gezien je appartementen zoekt. Bosco Verde appartementi ligt midden in het kleine dorpje en op 10 minuten lopen van dalstation Piz Sorega (waar je skilockers kunt huren voor je ski’s, schoenen en helm warm te houden). Zie hier o.a.:

http://www.altabadia.org/en/hotel-alps/all-accommodation-alt…

Anders de kant van Seiser Alm wellicht maar dat ken ik niet goed

Trois Vallees en dan met name Lea Menuires. Veel accomodaties, ook grote en ook leuk voor opa’s en oma’s die niet skien. Wandelmogelijkheden, terrassen, liften voor voetgangers en eindeloze skimogelijkheden.

Hen48

Kijk nu alvast eens op de webcams. Bij Les Menuires, onderdeel Croisette, krijg je al een leuke indruk van de oneindige mogelijkheden daar.

Hen48

Les trois vallees ( en ook menuires) zou ik juist niet aanraden voor een groep beginners die lekker gezellig met de familie willen zijn.
Dan zijn er legio mogelijkheden die goedkoper én gezelliger gaan zijn voor hun.

heb je voorkeur voor een land?
hoe ver mag het zijn?
budget? of is geld geen issue?
klein gezellig dorp of een kleine stad waar wat meer te doen is buiten op de piste staan?

*bericht bewerkt door piraat op 14 jan 2017 11:36

St Francois Longchamp wellicht?
https://www.wintersport.nl/dorpen/saint_francois_longchamp…

Veel lange groene pistes als je de kaart bekijkt. Videoreview en piste kaart laat mooie dingen zien die volgens mij prima aan je (meeste) beschreven wensen voldoen :)

*bericht bewerkt door Ger435 op 14 jan 2017 11:36

@Piraat. Ik heb er met diverse familieleden leren skien en ben er in nu 10 jaar nooit meer weggegaan. Ben nu sinds enkele jaren met 2 niet skiërs, die er zich heerlijk vermaken. Denk u dat ze het predikaat beste familiestation voor niets hebben gekregen?

Hen48

Maar zijn deze Franse dorpen ook pittoresk te noemen? St. Francois alvast zeker niet vind ik, en dat geldt eigenlijk ook voor de Les Menuires. Qua ski mogelijkheden ongekend goed natuurijk, maar gezellig…mwoa. Dan zijn er m.i. betere opties waarbij alle wensen vervuld kunnen worden.

@Piraat. Ik heb er met diverse familieleden leren skien en ben er in nu 10 jaar nooit meer weggegaan. Ben nu sinds enkele jaren met 2 niet skiërs, die er zich heerlijk vermaken. Denk u dat ze het predikaat beste familiestation voor niets hebben gekregen?

Hulst op 14 jan 2017 11:56

zoals HN65 aanhaalt is het verre van pittoresk; als wij met de familie gaan is dat het allerbelangrijkste.
Ga ik met de vriendin of vrienden staat les menuires stukken hoger op mijn lijst.

dit is les menuires:

null

vergelijk dat maar eens met een plaatsje als bonneval-sur-arc en je snapt meteen waar ik op doel.

null

*bericht bewerkt door piraat op 14 jan 2017 12:37

Het pleit in elk geval voor je objectiviteit dat je op de foto het gedeelte Reberty laat zien en niet de hoogbouw van Les Menuires. In dat pitoreske dorpje lijkt het me voor opa en oma overigens ook niet handig wandelen. En wat is er leuker als de niet skiende familieleden op de grote ruimte bij Croisette hun skiende familieleden naar benenden zien komen om vervolgens een leuk terras te pikken met ruim uitzicht op de omringende bergen. Om sneeuwkwaliteit hoef je je in elk geval geen zorgen te maken.

Hen48

Mooie reacties. Zoveel smaken en meningen…maar ook wel degelijk een richting uit op te maken.

We hebben een redelijk budget. Hoeft niet spotgoedkoop, vooral niet als we veel waar voor ons geld krijgen.

Geen voorkeur qua land, hoewel ik wel altijd het idee heb dat Oostenrijk en Italie net wat sfeervoller is dan Frankrijk.

Hoeft geen stad te zijn. Vanwege de kleine kinderen is het altijd een kwestie van 's middags uitgebreid lunchen en 's avonds in het appartement koken. Geen vertier nodig, doen niet aan apres ski, wel aan borrelen gedurende de dag…

Kinderen skien nog niet. Oma/opa en de rest wel, maar is een kwestie van afwisselen. Liefst lieflijk, rustig maar vooral lange glooiende pistes.

Ben in de zomer al in de Dolomieten geweest (Val Gardana, Alta Badia) en weet hoe mooi het is…Alpe di Siui lijkt ons ook erg tof, afgelopen september nog heerlijk gewandeld…maar dat is toch best een fors stuk rijden…dit terwijl Voralsberg (Damuls eo) al in een uur of 9 bereikbaar is…

*bericht bewerkt door Ilya op 14 jan 2017 13:13

Dat plaatje hierboven ziet er super-knus uit en in tegenstelling tot wat ik vermoedde is er een groene en blauwe piste tot in het dorpje. https://www.wintersport.nl/skigebieden/bonneval-sur-arc/kaar…
Maar het zijn niet veel pistes en het is maar een heel klein gebied (+/- 16km groen/blauw). Ik weet niet of @Ilya daar op zit te wachten. Als ik iets zou moeten aanbevelen uit eigen ervaring dan zou dat La Tousuire in Les Sybelles zijn. Niet knus, geen après-ski, maar wel veel lange makkelijke pistes. Je moet er wel puur voor het skiën komen.

Dat plaatje hierboven ziet er super-knus uit en in tegenstelling tot wat ik vermoedde is er een groene en blauwe piste tot in het dorpje. https://www.wintersport.nl/skigebieden/bonneval-sur-arc/kaar…
Maar het zijn niet veel pistes en het is maar een heel klein gebied (+/- 16km groen/blauw). Ik weet niet of @Ilya daar op zit te wachten. Als ik iets zou moeten aanbevelen uit eigen ervaring dan zou dat La Tousuire in Les Sybelles zijn. Niet knus, geen après-ski, maar wel veel lange makkelijke pistes. Je moet er wel puur voor het skiën komen.

Martin7182 op 14 jan 2017 13:13

Ja…dat is ook eigenlijk het geval (dat het ons vooral om het prettige skien gaat). De kinderen zitten toch niet op pittoreske dorpjes te wachten. Wij zijn vooral de hele dag op de latten. Op de pistes zou je toch wel voldoende eetplekjes etc moeten hebben lijkt me…zelfs in Frankrijk?

Nog even ter verduidelijking. Vorige keer waren we €1500 kwijt voor het 3 kamer appartement (2 slaapkamers) voor 1wk excl alle verdere dingen. Dat is nu ook het budget, maar mag goedkoper (duurder kan ook nog wel).

Zoals eerder hier genoemd: Le Grand Domaine maar dan het dorpje Valmorel

Ik vond de pistes daar (Damuls) erg tof, maar vaak de ‘eindpunten’ verschrikkelijk (typisch Oostenrijk?).

Mijn ervaring is dat in Oostenrijk vaak het laatste stukje erg buckelig of kapot geskied kan zijn. Niet makkelijk voor beginners.

Misschien is Val Thorens dan een optie? Ligt vrij hoog, hebben makkelijke brede pistes die lang (altijd) goed blijven. Wellicht niet het meest authentiek dorpje, wel gezellig en in vergelijking met Les Menuires een stuk mooier. Alhoewel dat niet zo heel moeilijk is, ik geloof dat LM ooit verkozen was tot “most ugly resort in the Alps”. Overigens ga ik al jaren met plezier naar LM, ik kom voor het skiën en de architectuur zal mij een ‘saucisson’ zijn.

*keep cool and relax...*

Ja…buckelig…stond in Damuls doodsangsten uit door die absurde hobbels. Kon er helemaal niks en was echt een groot deel van de piste aan de orde…niet mijn ding nee :)

In ValTho wordt de boel later op de dag ook kapot geskied. Moet het een familie-uitje zijn zitten Alta Badia, Kleinwalsertal maar ook plekken als Megève of Les Gets mijns inziens het meest in de richting.
Laat de Franse alpengiganten voor wat het is, want doordat het ontworpen is op de skiërs zijn secundaire zaken zoals openbaar vervoer, wandelpaden, niet-ski gerelateerde horeca (in het dorp, net buiten de pistes) vaak wat minder goed geregeld. Probeer maar eens zonder eigen vervoer vanuit Les Menuires een dagje naar het dal te gaan…

In ValTho wordt de boel later op de dag ook kapot geskied.

Dan ben ik toch erg benieuwd welke piste(s) jij bedoelt. Ik ben nog nooit (op het eind) een buckel tegengekomen, zeker niet als je van de richting van de gletsjer komt.
En wat wil je (vanuit Les Menuires) in het dal doen? Naar Moutiers of zo? Ben het met je eens dat de Franse stations op skien zijn ingericht (duhuh) maar tegenwoordig is er veel ander vermaak aan toegevoegd (zwembaden, ijsbanen, wandelroutes, tochten, tentoonstellingen etc.).

*keep cool and relax...*

Dan moet je eind van de dag eens van de Plein Sud piste komen als het al wat warmer wordt… buckelparadijs…

Ik zou ook zeggen Valmorel. Heeft meer sfeer dan St Francois Longchamp, maar valt onder hetzelfde skigebied. En voldoet aan de eisen van de pistes.

Dan ben ik toch erg benieuwd welke piste(s) jij bedoelt.
Onderste stuk Fond was bijna altijd een drama, het onderste gedeelte van Tete Ronde kampt dan wel niet met buckels, maar wel met compleet verspoorde bochten, Pluviometre is in de drukke weken ook een stuk lastiger om een paar belangrijke verbindings/dalafdalingen te noemen.
Heb een seizoen in Les Menuires gezeten en de niet-skiërs hadden naast een zwembad niet zo veel wandelmogelijkheden. Zit je in Reberty, wat een erg mooie plek is om te zitten, is er een behoorlijke kans dat je 's middags niet in de bus kan omdat die vol zit (in de vakantieweken). Dit zijn nu de typische gezinsweken. Heb toen vele gasten gehad die maar gewoon omhoog zijn gelopen. Voor het skiën is Les Menuires natuurlijk geweldig. Wil je een compleet plaatje zijn er betere plekken denkbaar.

*bericht bewerkt door Bennie op 14 jan 2017 16:07

@Bennie, ik ben dan bang dat we toch van mening verschillen. Fond hoef je niet per se terug te nemen (als deze al zo slecht zou zijn) en ja, verspoorde of gebruikte pistes zal je altijd houden, het is natuurlijk geen schaatsbaan. Pluviometre maar vooral Plein Sud kan wat hobbeliger zijn (maar niet meer dan dat!), mede vanwege de Folie Douce gangers. Maar ik zie een opa van 80 daar niet eindigen ;-). Alternatief is om naar een rustig gebied te gaan, het is toch immers de drukte die de vorm van de pistes uiteindelijk bepalen.

Er zijn voldoende wandelmogelijkheden in of rond LM, zie bv. http://brigitte.ruff.pagesperso-orange.fr/balades.htm…

*keep cool and relax...*

Ik veeblijf al 10 jaar in Les Menuires en heb daar nog nooit een bus van binnen gezien. Ski in/ski out. Voor voetgangers zijn er meerdere speciale voetgangersliften tot 's avonds laat. En die voetgangers kunnen met bepaalde liften ook tot bijna 3000 m. hoogte met het mooiste panorama van de Alpen. Zowel hoog als laag zijn er dan ook nog pistes voor alle niveaus. Voor apres ski moet je naar Val Thorens. Maar goed, ieder heeft zo zijn voorkeuren.

Hen48

@Ilya het is Zwitserland maar kijk ook eens naar Scuol. Heerlijke, lange niet al te moeilijke pistes, compact gebied met fantastische vergezichten (ook mooi wandelen dus). Een echt familiegebied. En in Vulpera heb je een heleboel appartementen bij elkaar, kun je vast wel iets groots of dicht bij elkaar huren.

@Ilya het is Zwitserland maar kijk ook eens naar Scuol. Heerlijke, lange niet al te moeilijke pistes, compact gebied met fantastische vergezichten (ook mooi wandelen dus). Een echt familiegebied. En in Vulpera heb je een heleboel appartementen bij elkaar, kun je vast wel iets groots of dicht bij elkaar huren.

Sndr op 14 jan 2017 16:50

Klinkt goed, maar is dat qua kosten niet echt veel duurder dan de andere landen?

Riederalp/Bettmeralp heeft heel veel makkelijke blauwe brede pistes. En nog prachtig ook daar

Alta Badia schiet mij meteen te binnen als gebied met het pisteaanbod dat je zoekt. Ook in een sneeuwarm jaar hebben ze er met kunstsneeuw heel veel pistes open en die liggen er prima bij. Een van de meest ‘ski-zekere’ gebieden, in die zin.

Of ze daar accommodaties hebben voor grote gezinnen dat weet ik dan weer niet. Misschien kunnen andere mensen die daar regelmatig komen wat zinnigs over zeggen. @DSvier misschien?

GiGi op 14 jan 2017 09:46

Italië is op zich meer van de hotels dan van de appartementen. Maar ze zijn er wel. Als ik mij niet vergis heb je een appartementsgebouw aan de andere kant van de doorgaande weg ongeveer ter hoogte van de lift die je naar Gran Risa brengt in La Villa, niet al te ver van de pistes (dichtsbijzijnde is de verbindingspiste aan de andere zijde van de doorgaande weg).

Google even op Sas Vanna.

Valmorel is een aanrader, leuk knus dorp en veel makkelijke pistes. Ik ben een matige skiër , maar geniet met volle teugen op de ski s! Het leuke van dit gebied is, dat je tochtje kan maken naar François de longchamps. Voor de Oostenrijkliefbebbers: Silvretta Nova, ook mooi gebied met veel blauwe afdwalingen ⛷

Plaats een reactie