Sneeuw Baraque Fraiture

Hallo,

Ik ben vanplan om het eerste weekend van de krokusvakantie (25 en 26 februari) naar de Ardennen te gaan met een paar.
Nu vroeg ik mij af of er dan nog sneeuw zou liggen in Baraque De Fraiture of ergens in de Ardennen/Luxemburg?
Of ervaringen met sneeuw rond die periode in de Ardennen/Luxemburg?

Sioux

*bericht bewerkt door Sioux op 16 jan 2017 14:20

Dit is een grap?

Waarom denk je dit?

@DawidW wat een ongelofelijk sneue reactie.

Het probleem met de ardennen is dat ze helemaal niet hoog liggen en bovendien niet erg continentaal. Wat wil zeggen dat de omstandigheden heel sterk kunnen veranderen ( zoals het weer in heel belgie)
Eind februari zou het perfect -10 kunnen zijn met een dik pak sneeuw maar evengoed +10 graden en geen plekje sneeuw te bespeuren.
kortom niemand kan dit nu al voorspellen. Wat niet wegneemt dat de kans op sneeuw wel reëel is.

Wil je meer zekerheid en niet héél ver weg kan je misschien eens kijken naar het sauerland ( bv winterberg) hoewel ook daar de condities moeilijk te voorspellen zijn.

*bericht bewerkt door piraat op 16 jan 2017 14:24

Omdat niemand kan voorspellen wat over anderhalve maand de sneeuwcondities gaan zijn in een niet zo sneeuwzekere regio…

@DawidW wat een ongelofelijk sneue reactie.

Het probleem met de ardennen is dat ze helemaal niet hoog liggen en bovendien niet erg continentaal. Wat wil zeggen dat de omstandigheden heel sterk kunnen veranderen ( zoals het weer in heel belgie)
Eind februari zou het perfect -10 kunnen zijn met een dik pak sneeuw maar evengoed +10 graden en geen plekje sneeuw te bespeuren.
kortom niemand kan dit nu al voorspellen. Wat niet wegneemt dat de kans op sneeuw wel reëel is.

Wil je meer zekerheid en niet héél ver weg kan je misschien eens kijken naar het sauerland ( bv winterberg) hoewel ook daar de condities moeilijk te voorspellen zijn.

piraat op 16 jan 2017 14:24

Dankjewel voor je deftig antwoord! :)
Ik zal eens kijken naar Sauerland, heb er zelf nog nooit van gehoord.
Bedankt!

Ik dacht van laat ik het maar eens vragen, het kan zijn dat er mensen vaak gaan naar Baraque De Fraiture en omstreken en hier meer over weten.

Omdat niemand kan voorspellen wat over anderhalve maand de sneeuwcondities gaan zijn in een niet zo sneeuwzekere regio…

GiGi op 16 jan 2017 14:24

Ik wist niet dat die regio niet sneeuwzeker is , ikke heb nog nooit gewoond in België of Nederland of het was toen ik heel klein was. Met vragen kan een persoon niets verkeerd doen denk ik toch. Jullie kunnen jullie ervaringen met mij delen.

De kans is eerder klein. In de ardennen kun je op een winter zelden langer skien dan pakweg een maand, soms zelfs maar een week. Tip: ipv Baraque Fraiture, zou ik eerder Ovifat aanraden als er wat sneeuw ligt.

Ik heb gehoord dat landgraaf ook erg sneeuwzeker is in die periode

*bericht bewerkt door Joostw op 16 jan 2017 15:08

A winter without powder isn't a winter!

Ovifat vond ik inderdaad fijner skien, maar als Belg is het voor ons vooral kwestie van snel paar uurtjes naar daar rijden als je weet dat er sneeuw ligt, dagje skien en paar uur terug, of als je wil daar in de buurt overnachten, maar max. een weekendje dus, want meestal zijn er maar een paar blauwe pistes, of enkel in naam rood.

Afgelopen weekend hebben ze in de Ardennen een erg mooi pak sneeuw gehad, en deze week blijft het wel vriezen, maar het is eerder uitzonderlijk en je kan het dus zeker niet anderhalve week op voorhand weten. Met een stevige portie geluk kan het.

Ik zou je inderdaad aanraden om naar het Sauerland te kijken. Zoals hierboven al aangegeven is, de ligging van de Ardennen is gewoon niet optimaal. Daarbij komt nog sat er geen besneeuwing is waardoor ze het dus van die korte sneeuwmomenten moeten hebben.

In het Sauerland daarentegen beschikken veel (grotere) gebieden over een sterke besneeuwingsinstallatie. Zeker in bijvoorbeeld Winterberg, Willingen en Neuastenberg ligt momenteel zoveel (kunst)sneeuw dat de carnavalsvakantie al redelijk zeker is. Je rijdt er wel iets langer over maar dan krijg je wel meer sneeuwzekerheid, grotere gebieden en modernere liften.

#proudtobepartofleswintersporters

En daarbij stellen de pistes inderdaad niet veel voor.
Ik heb mezelf leren skiën in verschillende gebieden in de Ardennen. Ovifat, spa, lierneux, baraque de fraiture, spa,…

Meer dan dat is het ook niet, als je het vergelijkt met pakweg de vogezen zijn de ardennen al ‘vals plat’. Voor mij zijn de Ardennen nu eerder om te wandelen, te sleeën met mijn zoon, voor de gezeligheid dus. Als ik me terug op de latten zou wagen in de Ardennen zal het in Lierneux of Ovifat zijn, nooit meer baraque de fraiture. Je staat letterlijk 5/6 X zolang in de rij dan op de piste(en de wachttijd kan zelf nog oplopen)

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Plaats een reactie