Grand Tour de Trois Vallées

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

Hallo,

Ik ga aankomend weekend naar ValThorens en ben een echte kilometervreter. Ik was een beetje tochten aan het zoeken online en nu kom ik op verschillende sites de ‘Grand Tour de Trois Vallées’ tegen. Echter kan ik op geen enkele site een route of de lengte vinden.

Hebben mensen ervaring met deze tocht en kan iemand mij vertellen waar ik de route hiervan kan vinden? Ook heb ik vernomen dat je met deze route ‘stempels’ kan halen waarmee je uiteindelijk een diploma zou kunnen krijgen?

Alvast bedankt voor de reacties!

Hmm, stempels, nooit van gehoord. Je kunt er ook een eigen tour van maken door in elke plaats een génepy te halen…
Ik vermoed in ieder geval dat je een ronde over Meribel Mottaret, Courchevel Moriond, Courchevel 1850, Meribel Centre, St. Martin de Belleville, Les Menuires, Val Tho en Orelle maakt. Is in een dag rond te skiën als je niet alle dalstations aandoet.

Stempels halen, kom op man je bent toch geen 12 meer.

Ik heb deze zomer de Ventoux van drie kanten beklommen per fiets, kun je ook een stempel halen. Mensen kinderen ik snap dat echt niet.

Verder is een tour maken door 3V echt geen uitdaging meer. Met 2 liften ben je van Valtho in Courchevel. Andersom net zo. Voor echt uitdagende dagtochten ga je beter naar PDS. Van Avoriaz naar Torgon en terug. 12/13 liften heen en net zoiets terug. Dat is pas een uitdaging.

*bericht bewerkt door havana op 18 jan 2017 18:37

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Je kunt inderdaad een “ski-diploma” halen. Dan moet je een behoorlijk aantal punten in de 3V halen. Dit staat op de piste-kaart aangegeven als “Point Escapade”. Er is niet een standaard route voor aangegeven en je hoeft het ook niet in 1 dag te halen. Maar dat is natuurlijk wel de uitdaging. Zelf een route uitstippelen en dan in 1 dag zien te doen.
De Britten in Latania hebben daar een Hall of Fame van: http://www.latania.co.uk/skiing/escapade.html

“2016 is around 34 lifts, 17000m vertical and 100km (twice the height of Everest)”

Ik weet niet of er in 2017 nog wijzigingen zijn, maar wel dat het hard werken is…

*bericht bewerkt door hakke2 op 18 jan 2017 20:11

Uitdaging voor zo’n tocht is: Zo min mogelijk pistes twee keer nemen, en zeker geen liften twee keer.
De langste tocht die ik ooit gemaakt heb is 19157 hoogtemeters over ±117 km (tracker van afstand is niet altijd nauwkeurig).
De hoogtemeters zijn berekend door de hoogteverschillen van de liften op te tellen.
Ik ben benieuwd of meer mogelijk is (20000?), dit was mijn maximum zonder wachttijden…
Ik ben hier overigens mee begonnen na dat ik een keer in Cervinio heb geskied waar ze dikke reclame maakte met een zogenaamd hele lange tocht van 10000 hoogtemeters (zonder dubbele liften en pistes). Daarvan dacht ik, dat kan in VT / 3 Vallees veel beter, en dat blijkt ook zo te zijn :-)
Tactiek voor een lange tocht: Kies zo veel mogelijk simpele pistes, anders houd je het niet vol, vermijd drukke en langzame liften.
(alternatief voor meestal drukke Mont de la Chambre stoeltjes, is de minder drukke Bruyeres 1 en 2) voor mij was dat niet nodig, zie onder.
Deze tocht is gemaakt op 16 Maart 2016, onder perfecte omstandigheden. Gestart om 9:00, geëindigd om 16:45, kwartier lunchpauze en de rest gaan als een banaan.
De tocht komt langs: Val Thorens (start), Meribel Mottaret, Courchevel 1650, Courchevel 1850, Courchevel le Praz 1300, La Tania, Meribel Centre, Sint Martin de Belleville, Les Menuires, Orelles, Val Thorens.

Val Thorens 2300

  • TS Plein Sud 377
  • F 3 Vallees 266
    Lac de Chambre
  • TC Mont Vallon 794
    Combe du Vallon
  • TS Mures Rouges 222
  • TS Plan des Mains 292
    Sitelle, Martre
    Meribel Mottaret 1750
  • TC Pas du Lac 1 525
  • TC Pas du Lac 2 475
    Creux
  • TS Chanrossa 430
    Merlet, Pyramide, Lac Ariondaz, Ariondaz, Indiens, Marquiz
    Courchevel Moriond 1650
  • TC Ariondaz 472
    Bel air
  • TS Chapelets 448
    Grande Bosses, Gravelles
  • TS Aiguille du Fruit 420
    Marmottes
  • TS Marmottes 550
    Saulire, Verdons
    Courchevel 1850
    Plantrey, Briques, Amoureux
    Courchevel le Praz 1300
  • TS Foret 643
    Folyeres
    La Tania 1400
  • TC La Tania 532
  • TS Dou des Lanches 438
    Pic Blue, Blanchot, Foret, Doron
    Meribel Centre 1450
  • TC Saulire Express1 631
  • TC Saulire Express2 630
    Biche, Mauduit
  • TS Plan de l’homme 582
    Grive
  • TS Tougnette 2 491
    Cretes, Jerusalem, Biolley
    Saint Martin de Belleville 1450
  • TC St Martin 1 374
  • TS St Martin express 608
    Gros Tougne
  • TS Granges 450
    3 Marches, La Violette
    Les Menuires 1850
  • TC Masse 1 559
    Vallons
  • TC Masse 2 665
    Bouquetin, Longet, Les Enverses
  • TS Doron 339
  • TS Mont de la Chambres 558
    Pluviometre, Chasse
  • TS Plan de l’eau 690
    Blanchot
  • TS Boismint 621
    Tetras
  • TS Moutiere 434
    ??
  • F Grand Fond 524
    Gentianes
    Orelles
  • TS Rosael 631
    Chamois, Plateaux, ??
  • TC Cime Caron 900
    Combe de Caron, Neves, Falaise
  • Plateau 168
    Fond
  • TS Portette 440
  • F Thorens 210
    Chocard, Portette
  • TS Moraine 468
    Moraine, Combe de Thorens
  • F Peclet 704
    Tete Ronde, Dalles
  • TS Cascades 320
    Ardoises, Beranger
  • TS Pionniers 276
    Plein Sud
    Val Thorens 2300
    19157 Hoogtemeters, 117 km.

Verder is een tour maken door 3V echt geen uitdaging meer. Met 2 liften ben je van Valtho in Courchevel. Andersom net zo. Voor echt uitdagende dagtochten ga je beter naar PDS. Van Avoriaz naar Torgon en terug. 12/13 liften heen en net zoiets terug. Dat is pas een uitdaging.

havana op 18 jan 2017 18:36

Het voordeel van de 3 Vallees is juist dat je de keuze hebt : Of met 2 a 3 liften snel van Val Thorens naar Courchevel skieen. Of een dagtocht maken en met veel variatie van Val Thorens, via de pistes van Les Menuires skieen en na een koffiestop in St Martin je weg vervolgen naar La Tania, lunchen in Courchevel 1650 en dan via Mottaret en Les Menuires weer terugkeren naar Val Thorens.

Veel pistekilometers met zeker op de heenweg naar Courchevel relatief weinig liften.

*bericht bewerkt door moderator op 19 jan 2017 11:45

@Droopy2
Mooie tocht. Ik ben jaloers: ik was er met nieuwjaar en niet alle liften/pisten waren open.
Maar de meeste liften/pistes van je route heb ik ook op 1 dag gedaan. Blijkbaar lezen de “kilometervreters” de ski map op dezelfde manier.

@Droopy2. Prachtige tocht. En nu nog graag een reactie van @havana.

Hen48

@Droopy2 Dat is een flinke tocht, zal hem eens uit gaan werken. Ga met mijn 2 zoons van 12 en 14 dus zal hem wellicht wat in moeten korten. Alhoewel ze me tegenwoordig goed bij houden.
@hakke2 Bedankt, met die info heb ik gevonden wat ik zocht.

@Hulst

Leuk hoor, waar kan ik m’n stempeltje halen? :D

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

De grand tour heb ik nog ergens gevonden:
Plaats: Les menuires
Lift: roc1,
Groene piste: la violette, stukje prikken.
lift: roc2.
Blauwe pistes: Grand lac, pelozet, biolley
Plaats: St Martin de belleville
Lift: St Martin 1 en daarna ST martin express
Blauwe piste: Cretes, choucas, roc de fer of gelinotte
Plaats: Meribel
Lift: Saulire express 1 en 2.
Blauwe piste: Creux
Lift: roc mugnier
Piste: Diverse mogelijkheden, afdalen naar Courchevel 1650.
Plaats: Courchevel 1650
Lift: Arionaz
Blauwe piste: Signal
Lift: Petite bosse
Blauwe piste: Gravelles
Lift: Aguille du fruit
Blauwe piste: Altiport (ff kijken bij het vliegveld) en via de bellecote helemaal doorskieen naar
Plaats: Courchevel 1850.
Piste: Vanaf Courchevel via de tovets piste of stade piste door naar Courchevel 1550.
Plaats: Courchevel 1550
Lift: Tovets
Piste: Plantey, briques, amoureux
Plaats: Courchevel le praz
Lift: Foret
Blauwe piste: Folyeres
Plaats: La Tania
Lift: La tania, stukje naar rechts skieen en volgende lift
Lift: dou des lanches
Piste: Pic blue, blanchot, Lapin
Plaats: Meribel village
Lift: Golf
Piste: Foret en Doron
Plaats: Meribel
Lift: Tougnette 1
Piste: perdrix
Plaats: Meribel mottaret
Lift: Plattieres (niet overstappen op plattieres 3)
Piste: Bouvreuil
Lift: Cote brune
Piste: Pluviometre (blauw) of Goitschel (makkelijk zwart wanneer geen buckels) en plein sud naar
Plaats: Val thorens
Nu kan je via helemaal door skieen en via de blvd de cumin (stukje prikken) onderaan in les menuires uitkomen. Je kan ook met de plein sud lift en de trois vallees lift of funitel bougoutain terug naar mont de la chambre en vanaf daar skieen naar les menuires.

*bericht bewerkt door aartstyle op 19 jan 2017 15:06

@havana
Tegenwoordig heb je WIFI en liftpoortjes, en geen stempels uit de kleuterklas.
Ben je een iets “gevorderde skiër” uit de lage landen is het handig om na te zien hoeveel hoogte, kilometers, tijdverspilling (eten, drinken, enz) je hebt gedaan. Of hoeveel tijd je in de lift zit.

En geen tours kunnen maken in het “grootste” aaneengesloten gebied van de wereld?

Als ik 8/9 liften neem is het ong 11u. Dan zie ik naar niets, trek mijn eerste biertje open, ski van hier naar daar tot 14u met nog veel meer biertjes en ong 15 liften . En dan ski ik bvb van Couchevel naar Val Thorens op 1u30min met ong 5 liften en amuseer ik me daar met nog eens 8 keer (verschillende) liften te pakken.

Als je natuurlijk geen kilometervreter bent, zal je dit nooit begrijpen.
Zelf ga ik met volgende kerst een E-skibril aanschaffen waarmee je (PC-) spelletjes kan spelen op de piste.

Inkorten van mijn tocht is heel simpel, en dan kom je nog steeds op alle plaatsen van 3 vallees:

  • Niet TC Mont Vallon maar direct TS Mures Rouges (zonde: Combe du vallon is erg mooi).
  • Na TC Ariondaz niet TS Chapelets, maar direct naar TS Aiguille du Fruit
  • In Meribel Centre niet TC Sualire Express maar direct TS Plan de l’homme
  • In Les Menuires niet TC Masse, maar direct TS Doron.
  • In Val Thorens niet de piste Chasse nemen, maar direct naar TS Moutiere.
  • Na Rosael, direct terug naar Val Thorens en de rest skippen.

@havana. Misschien heb je begrepen dat het mij niet om de stempeltjes gaat. Die heb ik niet genoemd en van het bestaan weet ik enkel af bij de diverse schaatstochten in Nederland. De hoeveelheid liften die je kunt en wellicht moet nemen is dus heel wat meer dan je veronderstelt. Maar goed we zijn niet allemaal “pro”. Genieten is wat anders dan uitdaging.

Hen48

Stempeltjes interesseren me ook niet, dus ik heb ze ook niet genoemd. Weet ook niet of ze er zijn.
Als je zo nodig een bewijs wilt hebben, zet je een ski-tracker aan.
Die rekent afstand en hoogtemeters voor je uit (niet altijd nauwkeurig).
Lift-denivellering optellen is makkelijk, die staan allemaal op het 3-vallees ski-piste-plan (en op internet).
En de track die gecreëerd wordt kan je in Google Earth uploaden en dan kan je je tocht nog een keer bekijken.
Ik gebruik Ski-track (zie app-store).
Society 3-vallees heeft ook een app uitgebracht, en die raad ik af (werkt eigenlijk niet).

Overigens ik tel 39 liften in mijn tocht.
Als ik de 20000 wil halen zal ik minder blauw moeten skiën en meer rood (directer dus sneller)
Er is nog ruimte voor 1-4 meer liften, waarschijnlijk niet genoeg voor 20000.
De vraag is dan wel… is het dan nog wel leuk, of wordt het alleen maar afzien.
Maar ja, als prestatie het doel is…
Ik doe zo’n tocht 1 keer in een week, en alleen als de omstandigheden perfect zijn.
(Sneeuwconditie, wachttijden)
De andere dagen ga ik voor een rustiger tempo, met meer eten en drinken :-)

Plaats een reactie