ziek

Mijn man is de laatste jaren steeds erg ziek als we op de plaats van onze winterbestemming zijn. Voorheen was hij 1 dag beroerd( zo misselijk dat hij niet eens kan lopen) maar afgelopen jaar heeft hij bijna niet kunnen skien.Hij heeft al medicijnen voor de ziekte van Meniere geprobeerd maar die hielpen niet. Als hij niet ziek op de ski"s staat gaat het alleen goed bij helder weer, bij donker weer krijgt hij dezelfde problemen.
Ik begrijp dat niet alle wintersportgangers dokter zijn maar misschien is er iemand die het herkent of nog beter; iemand die advies heeft. We denken zelf aan een soort zeeziekte/bewegingsziekte maar huisarts weet geen oplossing.
Alvast bedankt voor tips.
Groet, Ria

hoogteziekte?
Altitude sickness ofzo.

Milde symptomen

* (Lichte) hoofdpijn
* Duizeligheid
* Slapeloosheid
* Slechte eetlust, misselijkheid
* Algeheel malaisegevoel
* Onregelmatige ademhaling in de slaap
* Verlaagde urineafgifte
* Licht oedeem op handen, voeten en gezicht
* Tintelende vingers

Ernstige symptomen

* Zware hoofdpijn (die niet verdwijnt met pijnstillers)
* Abnormale oververmoeidheid, moeilijk ademhalen (ook bij rust)
* Ophoesten van roze, roestkleurig slijm
* Verlies van coördinatie
* Onverschillig, apathisch gedrag
* Blauwachtige lippen en/of nagels
* Bewusteloosheid

Ken het en ja dat is het begin van hooogte ziekte, je krijgt het harder bij minder zicht zoals tijdens mist enz… Hoogteziekte komt meestal voor vanaf 2500m en daar wij winterverlof mensen snel stijgen met een lift zijn sommige mensen (zoals ik) er heel gevoelig voor. Mijn symptonen, misselijkheid en slecht gevoel algemeen.
Wat helpt bij mij Motilium of anders enig andere medicatie tegen wagen en/of zeeziekte. Ik neem er eentje in 's morgends bij minder zicht en anders onderweg als ik last krijg.
Veel succes en ik ski nog steeds meerdere malen per jaar.

RoCo

Misschien naar een minder hoog skigebied gaan? Of een met minder hoogteverschil?

Alvast bedankt voor de reacties. We zullen de huisarts vragen naar Motilium. Ik denk dat mijn man dan extreem gevoelig is.2 jaar geleden was het zo erg dat hij op de piste( na een half uurtje skien) in elkaar zakte. Met veel moeite hebben we hem naar een restaurant kunnen brengen. Daar heeft hij op bed gelegen tot eind van de middag en toen is hij opgehaald door een taxi. Hij is dan zo ziek dat hij bijna niet kan lopen.
Hij heeft altijd al last gehad van schommelbewegingen( werd ziek tijdens de triathlon door golfslag) maar dat duurde meestal maar een dag. Vorig jaar echter heeft hij maar een paar keer een halve dag kunnen skien en dan was het op het randje.

Das wel ziek

Die laatste lift halen...

Goh wat vervelend voor jullie en dan met name voor je man. Ik herken wel wat van de symptomen en word de eerste dagen soms ook misselijk (zelfs met overgeven) en heftige hoofdpijn. Ook ik neem pilletjes tegen wagenziekte/zeeziekte als ik er last van heb en deze werken prima.

Tip tegen hoogteziekte: Heel veel water drinken en geen alcohol.

@Ria Het klinkt wel als hoogteziekte. Je vertelt er niet bij waar je dan gaat wintersporten, het maakt natuurlijk veel uit of je in bv. Ellmau (laaggelegen) zit of in Val Thorens (hoogste skistation in de Alpen, voor zover ik weet).

Er is ook een medicijn genaamd Diamox. Ik had dit jaren terug bij me toen ik aan het wandelen was in de Himalaya. Het is wel een bekende medicatie. Ik heb het toen niet nodig gehad omdat ik uiteindelijk zo lang in de bergen was dat ik voldoende was geacclimatiseerd voordat ik op echt grote hoogte kwam.

Dat is dan ook eigenlijk de enige echte oplossing tegen hoogteziekte: eerst een paar dagen op lagere hoogte wennen. En sowieso een plek zoeken waar je op geringe hoogte kunt overnachten. Dan kun je tenminste herstellen.

Ik heb er zelf niet zo snel last van, maar als ik vanaf zeeniveau in 1 keer naar Val Thorens ga, heb ik ook wel een dagje last van hoofdpijn. Heel veel water drinken helpt, geen koffie, geen zwarte thee, en geen alcohol drinken, en niet roken (eigenlijk alles laten wat je uitdroogt).

Pilletjes tegen reisziekte willen wel eens helpen.
Gebruiken vrienden van ons als we gaan skien met een white out, wie weet helpt het je man ook.

Winter is coming

We zitten in Maria Alm. Wagenziektepilletjes hebben we geprobeerd maar die helpen niet. Van de neuroloog iets gekregen tegen de ziekte van Meniere. dat hielp ook niet.
Meer drinken zou een optie zijn want door het gevaar van misselijkheid drinkt hij waarschijnlijk te weinig.

Bij meniere zit het probleem in het evenwichtsorgaan (achter oor). Bij hoogteziekte is het probleem het zuurstoftekort in met name de bloedbaan (te weinig rode Bloedcellen). Maar dit komt in principe pas voor bij hoogtes vanaf 2000m…

Bij hoogteziekte
Veel drinken en als dit mogelijk is langzaam stijgen, maar dan spreek je over een dag aclimatiseren bij het begin van milde klachten…
Diamox kan het aclimatiseren wel versnellen en klachten voorkomen en/of verminderen, maar niet bij iedereen.

Maria Alm, nou niet echt een skigebied waarbij ik moet denken aan hoogteziekte. Ik kan het verkeerd hebben maar tussen de 1000 en 2000 meter past ons lichaam zich toch supersnel aan de omstandigheden aan?

als je onwijs gevoelig bent kan het wel al beginnen bij een 1000 meter, maar niet in de erge symptomen die hier beschreven worden maar goed ik zou verder geen logische verklaring weten, de symptomen komen wel enig zins overeen…

heb het zelf trouwens ook ;)
vooral als ik de druk neit van mijn oren krijg ga ik ook bijna out… daarom mijd ik het liefst vliegtuigen want blijf dan maar moeilijk bij positieve zinnen… maar met zomervakantie zit ik er steeds weer mee.

in de bergen heb ik er alleen de eerste dag wat last van met hoofdpijn en soms wat licht en zweverig… doe er weinig aan behalve goed eten ;)

Hoogteziekte heeft toch niets te maken met beweging of skiën. Als je daar gevoelig voor bent dan krijg je het gewoon, ook als doodstil gaat zitten op grote hoogte en heeft ook niets met het weer te maken. En het is ook onwaarschijnlijk dat je op 800-1900 meter hoogte zulke ernstige klachten krijgt door hoogteziekte. Het lijkt me logischer dat de klachten komen i.v.m. de eventuele ziekte van Meniere. Heb zelf ook Meniere (niet zo ernstig gelukkig) maar kan soms ook een dag niet skiën doordat ik te duizelig wordt. En bij slecht weer is het altijd erger.

Bedankt allemaal. Als ik alles zo lees betwijfel ik toch of het hoogteziekte kan zijn. Wat Jojo zegt klopt; het gaat waarschijnlijk ook om de beweging. Het bochtjes maken ed. Hij wordt ook ziek op een waterfiets, zwemmen in golven, kan niet in achtbaan.
Ziekte van Meniere schijnt t niet te zijn, daar is hij op onderzocht.
We zullen in ieder geval de huisarts weer bezoeken want als het dit jaar weer net zo ernstig is als vorig jaar dan vrees ik dat skien niet echt meer iets voor ons is.

Lijkt mij ook kwestie van Meniere. Heeft je man ook therapie gehad? Mijn vader moest allemaal oefeningen doen om zn evenwichtsorganen te trainen. Dat heeft wel geholpen! Verder lijkt Motilium me een effectief hulpmiddel. Autorijden is nl. Erg storend voor t evenwicht. Misschien in een lage dosis ook geschikt voor t skien zelf. De huisarts of kno arts zou daar uitsluitsel over moeten kunnen geven. En een recept uitschrijven.
Misschien kunnen jullie eens op een kunst sneeuwbaan oefenen?
Succes!

Ik vind het mooi dat een forum als dit mogelijkerwijze ook hulp kan bieden voor dit soort problemen.

oke ik lees nu idd dat hij ook niet in achtbanen e.d. kan.

dan valt hoogteziekte wel af voor mij omdat ik daar totaal geen last van heb.
en idd de hoogte’s zijn ook niet zo tergend hoog om meteen die verschijnselen te krijgen.

Ja, nu lijkt het meer iets van een evenwichtsstoornis dan hoogteziekte toch geen gaatje in de trommelvliezen of een gebroken stijgbeugeltje? Toch maar eens verder onderzoek naar laten doen blijkbaar.

RoCo

Probeer eens met goggles op te skiën, ook bij zonnig weer. Dat beschermt de voorhoofdsholte. En die staat weer in verbinding met de gehoorgangen en dus evenwichtsorganen.

Ik kreeg bij terugkeer in het (warme) hotel altijd stevige hoofdpijn (en soms misselijkheid) van de sterke temperatuurswisselingen, totdat ik mijn goggles vrijwel altijd ophield (ook bij heel goed weer). Andere mensen hebben het omgekeerde, die worden buiten in de kou ziek van de impact van temperatuurswisselingen op de voorhoofdsholte.

Neusdruppels zoals Otrivin (niet langer dan 5 dagen gebruiken) kunnen ook helpen. Het zal wel geen toeval zijn dat ze in wintersportgebieden heel goed worden verkocht.

Onderschat niet hoe vermoeiend een reis naar de Alpen kan zijn. Het is normaal voor veel mensen om de eerste of tweede dag na aankomst vermoeid te zijn van de reis.

Verder zou ik niet gaan experimenteren met medicijnen. Die anti-meniere medicijnen, zijn die via de huisarts gegaan? Dat is toch zwaar spul? (ik ken iemand met echte Meniere). Eerst diagnose, dan pas medicijnen!

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Oh sorry, ik lees nu dat de medicijnen via de neuroloog zijn gegaan…

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

ik heb precies hetzelfde als uw man. Ben tijdens het skien erg misselijk en afgelopen keer zelfs het eerste half uur 2x overgegeven. Ik neem altijd al wel een primatour in. Maar misselijk blijf ik toch. 2de dag geprobeerd en weer erg misselijk. Ik weet zeker dat het door de draaibewegingen komt. Bij mistig of donker weer is het echt afschuwelijk en ben ik zowiezo erg misselijk, als ik er al naar kijk. Ook ik heb er tijdens het waterfietsen, of in een bootje ook veel last van. ook als ik in de auto zit. kan niet achterin zitten, en het liefst rijd ik zelf.
maar mijn man die skiet erg graag en ik wil het nog steeds niet opgeven. ga elk jaar mee en ga het dan maar weer probeeren. soms lukt een ochtend en soms met misselijkheid die te hebben is een dag. Maar afgelopen jaar was het dus helemaal foute boel en heb ik maar veel gewandeld. Is natuurlijk ook leuk, maar als je elke keer alleen moet, dan duren de dagen ook lang. maar ik geef het NOG niet op!! en het is dus geen hoogteziekte. dat krijg je ook zonder bewegingen. en in de zomer gaan wij ook altijd wandelen in Oostenrijk en dan heb ik geen last.
wie o wie heeft er nog tips.

Betsie,jouw verhaal klinkt hetzelfde als bij mijn man. Ik denk nu ook dat het bewegingsziekte is. Ik heb het nodige gegoogled maar er is niet heel veel aan te doen volgens mij. Sommigen adviseren cinnarizine en/of andere wagenziektepilletjes maar wij hebben die geprobeerd en dat hielp niets. Ik denk dat de klachten daar te heftig voor zijn.
Mijn man gaat komende week bij de arts navragen of klassieke antihistaminica zouden kunnen helpen.
Vorig jaar was het meest extreme jaar dat we tot nu toe gehad hebben. Hij heeft echt maar enkele uren geskied en lag daarna op bed. Misschien heeft het met ouder worden te maken( 56 jaar) of met weersomstandigheden?? Die weersomstandigheden waren echter niet heel slecht vorig jaar.
Mocht ik nieuws hebben over de medicijnen dan zal ik het je in ieder geval laten weten.

Ja, als je iets meer weet, ik hoop zeker dat je het me laat weten. Leeftijd? Ik ben 53, maar had het 10 jaar geleden ook al. En het is zo leuk om te doen. Dus daar ligt het ook niet aan. Ook ik heb cinnarizine gebruikt en ook andere wagenziektepilletjes. Geen resultaat. Antihistaminica ken ik niet, zal het eens opzoeken. Maar als jij meer weet, laat me aub iets weten. Ik hoop zo er eens van af te komen.

Van de bedrijfsarts het medicijn cetrizine gekregen. Eerst thuis uitproberen of er geen vervelende bijverschijnselen zijn. Daarna 1 tot 2 per dag tijdens skien. Ook hij zei dat bewegingsziekte complex is en er eigenlijk weinig aan te doen valt ( niet bewegen)Wordt vervolgd; na de voorjaarsvakantie weten we meer.

Als ik het zo lees is het geen menière, dan moet je man daar thuis ook last van hebben, dus antihistamincum is geen optie.
Het beste is een consult bij de kno arts, het zit ws toch bij het evenwichtsorgaan, doordat je ogen iets waarnemen wat je niet voelt, klinkt raar.
Voor de misselijkheid kun je het best domperidom zetpil nemen dat helpt sneller dan een pilletje.
Wat je ook kan proberen dat je man in zijn ene oor een oordop draagt, voor re handig rechts en li handig links, dit helpt nl tegen wagen en zeeziekte. Er is jaren geleden een kno arts die hier onderzoek naar gedaan heeft.
Zelf heb ik met sneeuw en wind ook altijd last van misselijkheid en duizeligheid, ben ook gevoelig voor wagenziekte en ga nooit van zijn leven in een draaimolen laat staan achtbaan.

Ook een oordop heb ik al uitgeprobeerd. Dit hielp ook niet bij mij. Ik ben benieuwd of cetrizine helpt. Gaan jullie dit voorjaar nog skien, Ria??
Laat dan zeker daarna weten hoe dit middel wel/niet geholpen heeft.Ben erg benbieuwd.
Fijne voorjaarsvakantie.

Zeer herkenbaar, afgelopen week ook geskied en vooral de eerste dag kotsmisselijk geweest.Met name wanneer ik veel bochten maakte. Naar de plaatselijke apotheek in het dal geweest en Simillasan (homeopathisch middel tegen reisziekte) gebruikt. Ging veel beter maar het weee gevoel bleef. Eigenlijk hetzelfde gevoel als wagen/zeeziekte, ook hier ben ik altijd erg gevoelig voor…

Plaats een reactie