Hoe ski's vastmaken in dakkoffer

't Is mss een domme vraag, maar ik heb er tot nu toe geen antwoord op gevonden: hoe leg je ski’s nu het beste in een dakkoffer, en hoe maak je de ski’s dan vast?

Even wat meer info: ik vertrek donderdag met 4 volwassenen in de auto op shortski. Op het dak staat een geleende koffer, maar die heeft geen ski carrier adapter. Er moeten 4 paar ski’s en mss een snowboard in. Ik lees overal dat je die dingen moet vastmaken (begrijpelijk, anders zijn het echte projectielen als er iets misgaat, en daarom wil ik ze ook niet ín de auto), maar hoe leg je dan best alles in de dakkoffer:

  • Alles naast elkaar (niet in elkaar geklikt) met belag naar beneden en de spanriemen er overheen?
  • in elkaar geklikt en op de zijkant van de ski’s? Hoe maak je de spanriem dan vast?
  • andere manieren?

Alvast bedankt om jullie ervaringen te delen!

#wakeupwhereyouwant

Gewoon de dakkoffer zo vol pakken dat het niet meer kan schuiven :P

Ik leg de ski’s altijd in elkaar geklikt, opgerold in een oud boxkleed, VOORIN het skikoffer. Dan kunnen ze ook geen ‘aanloop’ nemen bij een noodstop of aanrijding om er aan de voorkant door te schieten.
Op de bodem van mijn koffer zitten twee bandjes vast, daarmee maak ik het pakket ski’s vast in de koffer. Ik vind dit een aangename manier, want het voorkomt acht uur gerammel en tril-geluidjes boven je hoofd.

Na regen komt zonneschijn, na de herfst komt wintersport!

Ik doe een combi van bovenstaande: ski’s in elkaar geklikt, in de eigen hoes en met z’n allen in een paardendeken, als eerste in de box en zoveel mogelijk voorin.
Daarna opvullen met schoenen, snowboots, helmen etc. Schuiven is onmogelijk…

Vastleggen? Ik knikker de boel er altijd gewoon in. Her en der wat tassen met licht spul erbij (jassen, broeken) zodat het wat vol ligt en dicht die box. Als het misgaat en de boel knalt zo hard dat alles naar z’n grootje gaat, zijn een kapotte dakkoffer en een gesloopte ski op het asfalt het minste van m’n problemen gok ik.

Ik heb in mijn oude skibox de ski’s altijd in elkaar geklikt, op de zijkant neergelegd en dan telkens de skibindingen van de verschillende sets tussen elkaar gelegd zodat alles strak tegen elkaar zit. Skistokken er bovenop, sjorband aan de binnenkant van de koffer aantrekken. Vervolgens AH tassen met skikleding, handdoeken etc. erboven, ertussen zodat alles lekker vol/vast zit. Klep dicht en rijden maar.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Wat je ook doet: geen sjorband om je dakkoffer doen, ongelofelijk hoeveel mensen dit doen terwijl het absoluut niet nodig is en de dakkoffer zelfs onveiliger maakt.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

@Mike123 En als je daarmee een ander of erger ongeluk veroorzaakt?
@Havana + heleboel

In de meeste skiboxen zitten spanbanden om alles wat erin zit vast te leggen. Zet hier je ski’s mee vast!

Het is heel verstandig dat je hier over nadenkt want alleen al door hard remmen (zonder botsing) kunnen ski’s al door de skikoffer heen schieten.

Click. Click. Peace

Bedankt voor alle tips!
Ik ga het zoals @iorusroos doen. Alleen niet veel handdoeken enzo mee (hotel), dus niet zeker of er een tas bovenop zal komen…
@havana: extra spanriem was ik niet van plan, staat in de handleiding ook vermeld.

#wakeupwhereyouwant

@Rogier, dat zeg ik: als de boel zodanig losschiet dat het echt mis is, ligt mijn auto waarschijnlijk al lang ergens op zijn kop of in de greppel. Voor alles daarvoor, zorg ik dat de boel enigszins vast ligt met overig materiaal. Mijn ski’s passen exact in de koffer dus kunnen sowieso niet schuiven. Extra ski’s of een board kunnen er wel bij en worden dan ook enigszins ingebouwd. Ik leg het niet allemaal muurvast, maar wel zo dat het niet zomaar een meter kan gaan vliegen. Plus het spul ligt diagonaal, waardoor het ook al veel minder vaart kan maken dan wanneer het allemaal strak in lijn met de auto ligt (en de schade aan de koffer is dan ook aanzienlijk beperkter, mocht er iets misgaan).

Het is daarnaast natuurlijk ook een kwestie van onderweg opletten en zorgen dat je niet in de situatie komt waarbij je een noodstop of iets dergelijks moet maken.

@havana: kun je de uitspraak “de dakkoffer zelfs onveiliger maakt” onderbouwen ?

OT: Ik zet de ski’s (die in elkaar geklikt in een eigen hoes zitten) op hun zijkant in de geultjes van de bodem van de Hapro Traxer 8.6 skibox en fixeer de skis daarna met de geïntegreerde spanbanden van de skibox goed vast op de bodem. Daarna voor, zijkanten en achter de ski’s goed opvullen met materiaal zodat de ski’s ook door de belading worden gefixeerd (naast de interne spanbanden) en weinig tot geen schuifruimte hebben.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

@havana: kun je de uitspraak “de dakkoffer zelfs onveiliger maakt” onderbouwen ?

OT: Ik zet de ski’s (die in elkaar geklikt in een eigen hoes zitten) op hun zijkant in de geultjes van de bodem van de Hapro Traxer 8.6 skibox en fixeer de skis daarna met de geïntegreerde spanbanden van de skibox goed vast op de bodem. Daarna voor, zijkanten en achter de ski’s goed opvullen met materiaal zodat de ski’s ook door de belading worden gefixeerd (naast de interne spanbanden) en weinig tot geen schuifruimte hebben.

Chonn op 23 jan 2017 15:21

Hij bedoeld extra spanbanden aan de buitenkant, Die vervolgen de koffer, waardoor deze juist uit het slot kan springen.

Wij zijn ooit met dakkoffer vertrokken vanuit Amsterdam, op de A2 bij Amsterdam Zuidoost vloog de bak open waardoor e.e.a. over de weg vloog. Toen over de weg gerend om spullen weer bij elkaar te halen. Dakkoffer zat op slot maar sprong dus toch open. Sindsdien hebben we er toch echt een spanband omheen gedaan.
Later had ik een oude Hapro waarvan ik de sloten ook niet meer vertrouwde, daar heb ik een gat geboord in het deksel en in de onderbak, daar heb ik altijd tijdens het rijden een “harpje” doorheen die de boel goed dicht weet te houden. Ondertussen overgestapt op een nogal prijzige Thule box die ik er wel op vertrouw dicht te blijven. Nadeel is wel dat dat ding duurder is dan een gemiddeld paar ski’s…

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Ik beschik over een Thule skibox. Voor dit type kan je extra skidragers kopen die je in de box kan bevestigen. Hier kan je dan de ski’s opleggen (apart of ineen geklikt, naargelang het aantal ski’s dat je meeneemt) waarna je ze met een spanband kun vastleggen.
Er ontstaat dan wel een open ruimte onder de ski’s maar die kun je opvullen met allerlei kleiner dingen (schoenen, enz)

Momenteel een nieuwe box met adapter. Hiervoor met de oude box heb ik zelf steuntjes gemaakt om ski’s per paar in te leggen. Terwijl ik geeneens heel handig ben. Bestond uit twee paar liggers. Gewoon met resthout: per ligger twee staanders van hout aan zijkanten. Hierop ligger over dwars. Daar bovenop over de breedte stalen hoekstukken per paar van de bouwmarkt op breedte van de skies. Zijkanten van die hoekstukken kun je dan weer afplakken met isolatiedoek of textiel om beschadigingen te voorkomen. Skies leg je dan tussen de hoekstukken met bijvoorbeeld binding achter de achterste drager. Liggen ze gelijk stabiel.

Met beetje handig uitmeten van de hoogte van de steunen t.o.v. Bodem en deksel kun je dan rest van spullen onder of of boven(of beiden) plaatsen. Deed wel altijd niet te strak twee spanbandjes om de bundel heen. Jarenlang goed gegaan en praktisch.

@Rogier, dat zeg ik: als de boel zodanig losschiet dat het echt mis is, ligt mijn auto waarschijnlijk al lang ergens op zijn kop of in de greppel.

Mike123 op 23 jan 2017 15:18

Ik zou alle mensen waarvan de dakkoffer onderweg spontaan open gaat geen eten willen geven… het gebeurt vaak genoeg.

@Morzel En vaak juist door gebruik van spanband…

Click. Click. Peace

@Rogier waarom is het gebruik van een spanband dan zo slecht/gevaarlijk?

@ronaldvr: omdat ze de koffer vervormen en kunnen beschadigen, waardoor de wind meer vat krijgt en ze mogelijk niet goed sluiten.

In de meeste handleidingen (zoals bij Thule) staat expliciet aangegeven dat dit niet mag:

null

@Morzel Thanx :-)

Click. Click. Peace

@Morzel dank je. had ik niet verwacht en je ziet het zoveel.
Niet dat dat alles zegt natuurlijk maar toch. Wist niet dat het slecht kon zijn.

Zo een box is erg vervormbaar en spanbanden kan je vrij hard aantrekken. Dat vervormbaar plastic is ook de reden waarom je ze plat moet bewaren. Jarenlang verticaal of zijwaarts opslaan vervormd ook de boel.

Wat doen jullie met de skischoenen? In de box of in de auto?
Ik deed ze altijd in de box, samen met de ski’s. Het ging om maximaal 3 ski’s en 4 paar schoenen Maar nu ik hier de verhalen lees krijg ik het idee dat niet iedereen de schoenen in de box legt.

Wij puzzelen de vloer van de achterbak vol met een laag op hun kant liggende skischoenen (5 paar) en snowboots. De ski’s liggen in elkaar geklikt op hun kant in de dakkoffer in een oude slaapzak met de koffersjorband er omheen. Koffer wordt verder opgevuld met licht materiaal, zodat het ‘skipakketje’ niet kan schuiven. Voorin leggen had ik zelf nog niet aan gedacht, maar wellicht dat manlief dat wel bewust doet (hij pakt auto en koffer in ;) ). Skipakken in de achterbak, want daar willen we eenmaal in Oostenrijk direct bij kunnen. :) .

Ik doe de skischoenen (gevuld met sokken ed) met de achterkant tegen de achterbank aan. Schuif ik daar weer tassen tegenaan dan heb ik het idee dat er weinig ruimte verloren gaat.

*bericht bewerkt door iorusroos op 25 jan 2017 09:45

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Wat doen jullie met de skischoenen? In de box of in de auto?
Ik deed ze altijd in de box, samen met de ski’s. Het ging om maximaal 3 ski’s en 4 paar schoenen Maar nu ik hier de verhalen lees krijg ik het idee dat niet iedereen de schoenen in de box legt.

laco op 24 jan 2017 23:09

Lijkt me niet lekker om bij aankomst een paar half bevroren skischoenen te moeten aantrekken.

Wij hebben geen skibox. Gewoon een station met skiluik en er gaat maar 1 snowboard mee. Wel eens met andere passagiers gereden en toen gingen er wel nog 2 paar ski’s bij. Ik schrok van de berg bagage die we met elkaar hadden, maar het ging er makkelijk in.
Ik had zelfs nog vrij zicht naar achteren. Dat is toch wel prettig, hoewel ik dat mijn mijn caravan ook niet heb.

@Morzel Thanks
Ik was (en ben misschien nog steeds ;-) ) een voorstander van een bandje erom.
Ik trok hem weliswaar nooit strak aan (net genoeg dat ie niet klapperde)
Ik deed dit mede om de ervaring dat ik nog wel eens op de snelweg om de inhoud van boxen heb moeten slalommen

Mijn Thule box heb ik ooit via marktplaats gekocht
Was een jaar oud zonder gebruikssporen maar ook zonder de handleiding, dus dat plaatje van je had ik nog niet gezien
Dit jaar dan maar zonder het bandje ;-)

Mijn skischoenen (en die van mijn gezin) leg ik trouwens in de auto. Rede is voornamlijk dat wanneer de schoenen in de tas zitten ze niet in de box passen en ik ze liever niet los in de box leg.
In de box gaan de skies (aantal is afhankelijk van de grote van de groep, het totaal aantal skies en het aantal boxen wat er mee gaat), een tas met speelgoed voor de kids, en losse dingen (wel zoveel mogelijk in tassen) zoals schoenen, stekkerdozen, wax spullen, kruiden etc.

Hier gaan er twee paar ski’s elk in hun zak (op hun kant) in dakkoffer.
De vorige jaren vulde ik alles op met plastic zakken, met daarin lichte zaken (skikledij voor 5 pers), zo kon de bak goed gevuld worden en is er geen speling.
Heb net van die dakkoffer tassen gekocht (Hapro) en gezien we een brede (80cm) dakkoffer hebben, passen deze er in samen naast de ski’s…
Hopelijk is het straks net zo praktisch als ik het voor ogen heb :-D

Skischoenen gaan bij mij ook gewoon bovenin de box net als de helmen. Op de dag van aankomst skiën we toch niet, dus als ze bij het uitpakken koud zijn maakt niet uit. Verder wordt het opgevuld met lichte dingen, zoals kussens, dekens etc.

Wat doen jullie met de skischoenen? In de box of in de auto?

Ik deed ze altijd in de box, samen met de ski’s. Het ging om maximaal 3 ski’s en 4 paar schoenen Maar nu ik hier de verhalen lees krijg ik het idee dat niet iedereen de schoenen in de box legt.

laco op 24 jan 2017 23:09

Lijkt me niet lekker om bij aankomst een paar half bevroren skischoenen te moeten aantrekken.

Wij hebben geen skibox. Gewoon een station met skiluik en er gaat maar 1 snowboard mee. Wel eens met andere passagiers gereden en toen gingen er wel nog 2 paar ski’s bij. Ik schrok van de berg bagage die we met elkaar hadden, maar het ging er makkelijk in.
Ik had zelfs nog vrij zicht naar achteren. Dat is toch wel prettig, hoewel ik dat mijn mijn caravan ook niet heb.

Taan op 25 jan 2017 10:05

We skiën nooit op de dag van aankomst als we de skikoffer gebruiken. Dus nog nooit last van koude schoenen gehad.Gelukkig :)

Bij mij alles (of toch zoveel mogelijk) los in de koffer. Deze heeft naast 2 sloten ook voor en achter een clip.
Koude schoenen is bij mij geen issue. Ik laat ze vaak genoeg na het skiën een nachtje in de auto tot de volgende dag…(en ik heb al mijn tenen nog). J

Plaats een reactie