operatie morton neuroom

Hallo allemaal,
Afgelopen winter heb ik met veel pijn geskied en ben ik ook veel gaan hardlopen, ook dit geeft behoorlijk veel pijn. Enkele weken geleden is dan ook bij mij Neuroon van Morton geconstateerd. De podoloog heeft een speciaal zooltje voor me gemaakt zodat ik minder last heb bij hardlopen, echter lees ik in bovenstaande berichtjes vooral dat een operatie het beste redmiddel is. Velen van jullie geven aan ‘had ik dat maar eerder gedaan’. Zo denk ik er eigenlijk zelf ook over, ondanks dat het nog maar net geconstateerd is, ik heb weinig zin in een traject van meerdere jaren van steunzooltjes en pijn bij skieen en hardlopen om er dan achter te komen dat het een operatie moet worden. Momenteel gaat de zenuw zo’n 6mm tussen de tenen door…

Welk advies zouden jullie mij geven? Is behandeling een uitkomst…of kan ik met een operatie voor zijn dat ik voorkom over 5 jaar ook te zeggen ‘had ik dat maar eerder gedaan’?

Alvast bedankt.

@Eelco, zoals eerder geschreven, ben ik in maart en in juni 2017 geopereerd aan beide voeten. Dit had ik 30 jaar eerder moeten doen. lees hierboven de berichten, en er is maar 1 oplossing, laat je er aan helpen. Natuurlijk was het na de operaties een beetje behelpen, maar heb maar een halve dag met krukken gelopen. Mocht de kramp terug komen( wat ik niet verwacht 3 jaar) sta ik morgen bij de orthopeed, voor een operatie.

Ik zit met hetzelfde probleem. Vanaf juni.
Door verkeerd lopen door de pijn van mortons neuroom ontstekingen gekregen op andere plekken in mijn voet. Deze zijn behandeld met cortisone injecties. Hebben geholpen voor de ontstekingen, maar niet voor de mortons. As vrijdag terug naar de orthopeed. Hij had het vorige keer ook over een operatie.

Ook ik ben blij met de vele positieve ervaringen na operatie van Morton’s syndroom.
Ik ben vorige week door de huisarts verwezen naar een podotherapeut. Nog niet geweest, maar verwacht er niet veel van na jullie ervaringen. Hoe kom ik het snelst bij een chirurg? De huisarts een nieuwe verwijzing vragen, rechtstreeks naar de chirurg? Dank vast voor jullie reactie.

*bericht bewerkt door Marlous op 01 nov 2020 22:55

@Marloes, vraag de huisarts voor een verwijzing bij de orthopedie chirurg.Maar hij zal eerst adviseren zooltjes te proberen.ik had in al die jaren, al zoveel zooltjes geprobeerd. Niets hielp. De operatie is nu al een paar jaar geleden( beide voeten) en ben er nog steeds blij mee.

Ik ben inmiddels 6 weken verder na de cortisone injectie bij de orthopeed. Ik moet zeggen dat de pijn inmiddels een stuk minder is. Ook heb ik inmiddels zooltjes. Ik werk in de zirg en moet veel lopen. Al met al is het veel verbeterd. Mijn orthopeed zei dat ze niet opereren voordat je alle andere opties geprobeerd hebt.

Een conservatieve behandeling (steunzool) voor het neuroom van Morton kan uitstekend. Echter zijn er veel collega podologen/ podotherapeuten die, ten eerste geen goede diagnose stellen en ten tweede oude inzichten gebruiken om een steunzool te maken.

Ik doe altijd onderzoek met de echo om vast te stellen tussen welke tenen (gewrichten) het neuroom zit. Met een klinische test kan je er nog wel eens naast zitten, met de echo is dat preciezer te bepalen.

Veel collegae maken nog steeds een steunzool met een bobbel in de zool. Met de nieuwste inzichten maak ik en steunzool met een uitsparing onder de locatie waar het neuroom zit. Deze methode heeft een succespercentage van zo’n 70%.
Opereren kan altijd nog (mijn advies: bij de Bergman, zij opereren van onderuit). Houd er wel rekening mee dat na een operatie de te(e)n(en) gevoelloos kunnen blijven. Sommige mensen ervaren dat als vervelend. Dat is natuurlijk wel relatief als men veel pijn heeft gehad aan 't neuroom.

Date your skis but marry your boots

Hoi hoi ik heb besloten dat ik er klaar mee ben en me laat opereren… heeft iemand zich wel eens aan 2 tegelijk laten opereren aan 1 voet ? Ik vind t super lastig welke, want ik heb er dus 2 tussen teen2-3 en 3-4! Hele bal van de voet doet zeer…
Heb ik dan wel de goede te pakken?
Iemand advies voor mij
Nicolette

@Nicolette,
Ben je al bij de orthopeed chirurg geweest? Ik ben destijds 2 keer geopereerd, in maart de ene voet en in juni de andere. De operatie is boven op de voeten gedaan. Geen enkele pijn gehad. Ook word er gezegt, dat je een tijdje uit de running bent. Dat valt wel mee, ik stond 2 weken later al weer op de loopband in de sportschool. Het is inmiddels al weer een paar jaar geleden. En heb geen enkele last meer. Ik heb nog altijd spijt dat ik het niet veel eerder gedaan heb. Vroeger als een vriendin belde, om mee te gaan winkelen moest ik afhaken. Er werd mij adviseert niet via de voetzool te laten opereren, ( zoals hier boven word vermeld) veel succes.
Ps, ze zullen geen 2 voeten tegelijk doen.

*bericht bewerkt door marie-louise op 12 nov 2020 19:52

Nou Marie Louise, ik heb er 2 in 1 voet zitten…
Ik ben al bij de orthopeed geweest 2x spuit gehad allebei niks geholpen. Zolen helpen niet maar ik vraag me af of iemand in 1 voet 2 mortonse neuronen gelijk heeft laten opereren? En hoe dat is bevallen…bij jou bovenop de voet en ik lees vaak onder de voet… waarom bij de 1 bovenop en de ander onderop?

@Nicolette
Via de voetzool lijkt mij lastiger, langer herstel periode.
Het lijkt mij, toch geen probleem in een operatie, 2 plekken het neuroom weg te halen.

@nicolette
Ik heb ook 2 neuronen in elke voet. Heb jij je al laten opereren? Ik ga ze binnenkort bij de bergmankliniek laten weghalen maar ben ook benieuwd of ze meteen beide neuronen in een voet kunnen weghalen.
Bergman opereert onderlangs omdat het neuroon aan de onderzijde zit en ze dus makkelijker en nauwkeuriger kunnen snijden. Vanaf de bovenzijde opereren heeft als voordeel dat revalideren makkelijker gaat, omdat de wond niet op een plek zit waar je op staat. Ik ken diverse mensen die zich bij bergman hebben laten helpen en dik tevreden zijn. Aangezien bergman ook nog bij mij om de hoek zit ga ik voor bergman

Hoi Lilibet
Ze opereren geen 2 tegelijk de ergste pakken ze aan.
Uiteindelijk ben ik tevreden nu de stekende pijnscheuten zijn weg! Wel heb je een litteken waar steeds eelt opkomt gelukkig ben ik pedicure😉. Mijn Advies vitamine C 1000mg 60 dagen voor en na operatie voor genezing . Ik heb dystrofie achtste klachten gehad waardoor genezing lang duurde. Maar doe zou ik zeggen bij Bergman alles prima geregeld en ik kan weer zonder pijn op de bal van mijn voet staan… als je nog wat wilt weten laat maar horen
Groet Nicolette

Ik stond ook op het punt om me te laten opereren. In april injecties gehad, maar eind mei merkte ik daar al niks meer van. Voor de zomer / in de zomer opereren is voor mij geen optie ivm werk.
Toch heb ik heel erg mijn twijfels over laten opereren; de herstelperiode, de kans dat het toch niet helemaal goed lukt en dan ook nog narcose/ of ruggenprik (slechte ervaring met narcose en ruggenprik vind ik eng).
Momenteel koel ik nu elke dag 15 minuten met ijsblokjes aan op de plek van het neuroom en doe ik oefeningen die ik via Youtube vond, klachten zijn al minder. Vanmiddag ga ik voor het eerst bij een chiropractor langs om te laten behandelen, die kan zorgen dat er meer ‘ruimte’ komt rondom het neuroom waardoor de klachten minder worden. Ik ben benieuwd…
In de UK heb ik gezien dat ze cryochirurgie toepassen, iemand daar ervaring mee?

Ik stond ook op het punt om me te laten opereren. In april injecties gehad, maar eind mei merkte ik daar al niks meer van. Voor de zomer / in de zomer opereren is voor mij geen optie ivm werk.
Toch heb ik heel erg mijn twijfels over laten opereren; de herstelperiode, de kans dat het toch niet helemaal goed lukt en dan ook nog narcose/ of ruggenprik (slechte ervaring met narcose en ruggenprik vind ik eng).
Momenteel koel ik nu elke dag 15 minuten met ijsblokjes aan op de plek van het neuroom en doe ik oefeningen die ik via Youtube vond, klachten zijn al minder. Vanmiddag ga ik voor het eerst bij een chiropractor langs om te laten behandelen, die kan zorgen dat er meer ‘ruimte’ komt rondom het neuroom waardoor de klachten minder worden. Ik ben benieuwd…
In de UK heb ik gezien dat ze cryochirurgie toepassen, iemand daar ervaring mee?

Nics op 06 jul 2021 10:37

Die shockwave was dus niet de duurzame oplossing?

Kom eens langs in Amsterdam dan maak ik een echo voor je. Er is echt wel iets mogelijk tussen opereren en ijsblokjes ;-)

Gr MP

Date your skis but marry your boots

Ik ben verlost na 2 injecties vorig jaar. Het kan!

Beste allemaal met een zeer lastig probleem ik heb er 3 🙈… mijn ervaring is;
zooltjes hebben mij jaren lang geholpen … toen de blote voeten schoenen 😉merell bare access die hebben iets dikkere zool ik loop er nu nog graag op… toen voetoefeningen … toen was ik er klaar mee advies door orthopeed was eerst corticosteroïden injecties ook meerdere gehad helemaal niks geholpen. Deze zou ik noooit meer nemen je weefsel wordt er niet beter op. Operatie voor mij was de beste optie . Ik denk niet meer bij elke stap aan mijn voeten 👋🏻

Ik ben verlost na 2 injecties vorig jaar. Het kan!

Angelie60 op 09 jul 2021 21:49

Het kan, maar helaas werkt dat dus niet voor iedereen (bij mij had de injectie maar 6 weken effect)

Morton Neuroom,

Hallo,
Is er iemand die geopereerd is aan Mortons Neuroom via de onderkant vd voet (zoals de Bergman kliniek doet)?
Ik sta op de wachtlijst maar twijfel erg omdat de revalidatietijd lang is en ik met goede steunzolen ook periodes pijnvrij ben…Na hoeveel weken is goed lopen en sporten weer mogelijk?
Dank voor reacties!

Morton Neuroom,

Hallo,
Is er iemand die geopereerd is aan Mortons Neuroom via de onderkant vd voet (zoals de Bergman kliniek doet)?
Ik sta op de wachtlijst maar twijfel erg omdat de revalidatietijd lang is en ik met goede steunzolen ook periodes pijnvrij ben…Na hoeveel weken is goed lopen en sporten weer mogelijk?
Dank voor reacties!

Henk22 op 09 jan 2022 12:56

Ik heb ook een tijd getwijfeld over opereren, uiteindelijk besloten om het niet te doen. Ik vond het risico op mislukking te groot. Afgelopen zomer behandelingen gehad bij de chiropractor die mijn voet te lijf is gegaan met chiropractie en dry needling. Dit lijkt wat verlichting te geven. Verder koel ik regelmatig met een cold pack, dat zorgt ook voor verlichting (en helpt ook tegen de slijmbeurs ontsteking die ik ook heb bij dezelfde tenen…). Het snowboarden vorige maand ging overigens boven verwachting goed :) (was al 3 jaar niet meer geweest)

Hoi ik heb al eerder geschreven ben in Bergman geholpen door bella van dalen. Kundige vrouw.
Ik had ook al van alles geprobeerd bij mij ging dat even goed en na lange tijd toch weer pijnlijk. Ook zo getwijfeld wel of niet doen 😄. Ben blij dat ik het gedaan heb.!Ik kon na paar weken wel weer wat doen sporten duurde bij mij wel langer en ik heb nu na 1 jaar geen klachten meer. De een duurt t langer de ander is zo weer op de been. Je kan er niks van zeggen de eerste week ben je echt mank.
Succes met je keuze Nicolette

Beste allemaal,

Nee veel zoeken op internet over Mortons Neuroom kwam ik dit topic tegen. En wat een herkenning helaas 😔

Ik ben twee jaar geleden aan Hallux Valgus geopereerd. Eerst m’n linker en daarna m’n rechtervoet. Toen ik eindelijk weer normale schoenen mocht dragen, kreeg ik pijn in mijn voet, maar niet op de plek waar ik geopereerd was. Ik ben toen terug gegaan naar de chirurg en die stelde voor om foto’s te maken en daarna echo. Tegen de tijd dat ik voor de echo moest komen was de pijn in m’n linkervoet weg.

Echter precies hetzelfde kreeg ik ook met mijn rechtervoet, maar die pijn is nu na twee jaar nog steeds niet over. Elke stap is te veel en hoe meer ik er moet zetten hoe meer pijn ik krijg. Ik ben nog jong, maar heb zelfs al aan een scootmobiel gedacht 😩.

Vorig jaar september heb ik een uitgebreide echo gehad, maar ze konden niet 100% vaststellen dat het Mortons Neuroom is. De pijn zit precies tussen m’n derde en vierde teen en als ik m’n voet samen knijp of met m’n duim onder m’n voet druk op die plek dan voel ik de pijn. In september heb ik een cortisone injectie gekregen en die heeft goed geholpen. Echter omdat ik met wintersport te kleine schoenen aanhad, is de pijn weer helemaal terug als voor de prik.

Ik zou dus heel graag zo’n operatie willen dat ze de zenuw door knippen zodat ik zonder dagelijkse pijn weer kan lopen en wie weet ooit weer kan hardlopen.

Maar het probleem is dus dat het bij mij niet duidelijk op de echo te zien is. Wie heeft hier ook ervaring mee en heeft tips? Oja en heeft iemand ervaring in het verhelpen van MN in Duitsland bijvoorbeeld?

Alvast bedankt voor het lezen 🙏

Zijn er mensen op dit forum, die geopereerd zijn aan morton neuroom ( zenuw beklemming in de voet) en daarna weer pijnvrij
kunnen skien?

marie-louise op 23 jan 2017 15:03

Hoi, Ik heb mij jaren geleden laten opereren. Skieen was eigenlijk niet meer mogelijk met het neuroom. Na de operatie verlies je een heel klein beetje gevoel maar daarna weer pijnvrij kunnen skieen. Nu begint aan de andere voet het zelfde probleem zich voor te doen. Ik zou indien noodzakelijk weer laten opereren.

Ik heb helaas nu ook mortons neuroom aan andere voet. Vanmorgen bij de orthopeed geweest. Volgende week een MRI scan en dan evt een injectie. Als dat niet helpt laat ik me opereren.
Wat bij mij tijdelijk wel helpt tegen de pijn is de voet intapen.

Dag allemaal. Daar ben ik weer ;-). Ik zag dat mijn eerste reactie van januari 2017 was over mijn ervaring met een operatie.
Ik kan gelukkig nog steeds zeggen dat ik pijnvrij ben gebleven na inmiddels dus 20 + 6 jaar. Het neuroom is nooit terug gekomen, terwijl ik de voet goed “uit heb gedaagd” met op hakken lopen en 3 x per week hardlopen.

Ik lees veel aarzeling over een operatie, mijn zienswijze is nog steeds dat dit de beste oplossing is (misschien behalve bij kleine neuromen die met injecties wel stoppen met groeien). De knoop die er zit gaat niet meer vanzelf weg. Bijf niet aanmodderen (zooltjes en alle andere sub-oplossingen). Haal die knoop er uit en je bent zo weer op pad. Echt, die operatie stelt niets voor (bij mij onder de voet, lees dat Bergman dit ook zo doet). Alleen eerste week even niet mobiel en dat dan meer door de hechting die trekt en geen druk op de voet verdraagt. Maar als die er uit is dan ben je zo weer op de been! Herstel is echt een fluitje van een cent want het is ook niet zo’n spannende en ingewikkelde operatie. Het verlies van gevoel is er wel maar dat merk ik alleen als ik de plek tussen de tenen aanraak. En hoe vaak raak je dat aan? Nooit dus en merk je dus helemaal niets van. Echt helemaal doods qua gevoel is het overigens niet maar dat zal per geval wellicht anders zijn vanwege grootte of plek.

Bespaar je pijn en (forse) beperking van je beweeglijkheid en daarmee sociaal leven. Echt, het is niet nodig! Hoe eerder er uit hoe beter en hoe sneller weer een leuk leven.

Succes en sterkte!

*bericht bewerkt door Boschkamp op 30 nov 2022 22:52

Even een reactie voor mensen die last van pijn hebben in skischoenen. Want ik zoek al 2 jaar naar de oorzaak, fyi.

Ik was in de veronderstelling dat ik last had van een Morton Neuroom, na een echo met daarbij wat tests van de fysio, bleek dat er geen Morton Neuroom ontsteking in mijn voet aanwezig was. Waarschijnlijk doordat een aanwezige Hallux Vagus mijn voetstand verandert, met de tijd.

Maar dan toch de vraag; wat is dan wel de oorzaak van de pijn? Ik dacht, nee waar moet ik het dan zoeken? Nadat de echo klaar was, gaf ik door aan de fysio. “Hier heb ik pijn”.

Ik wees met mijn vinger de plek aan. Zeg maar onder mijn kleine tenen, duwend tegen de opstaande kant van mijn voetbal. Dus net waar mijn voetbal-voorvoet ophoudt en mijn tenen beginnen. Bij het induwen voelde ik de pijn die ik tijdens het skiën steeds heb.

En dus pakte mijn fysio weer het echo apparaat, en begon te ‘scannen’. Ze vertelde mij dat de afstand tussen de pees en mijn middenvoetsbeentjes 2 mm hoger lag dan bij mijn andere voet. Ze gaf aan dat ik waarschijnlijk een peesontsteking heb gehad en dat die nog steeds niet 100% genezen is. (Aantal maanden geleden op golfvakantie geweest en dus elke dag ineens zoveel gewandeld).

Ik was bij haar voor een shockwave therapie voor de Morton Neuroom, dit is een nieuwe techniek. Voor de geïnteresseerden die nog niet onder het mes willen. Google maar even :)

Het traject wat ik nu in ga, 4 afspraken voor Shockwave om de pees ontsteking te herstellen.

Over 6 weken ga ik skiën, hopelijk 🤞🏻 zal het minder pijnlijk zijn.

Ik zal na mijn ‘proces’ nog even een update geven voor geïnteresseerden.

(Voor alle reacties op bootfitting, ik heb Strolz schoenen deze zijn na 10jr nog een keer aangepast bij Austria Sport in Malden 😇 )

“shockwave therapie voor de Morton Neuroom” is een slecht idee hoewel veel fysio’s shockwave voor alles willen gebruiken.
Alsjeblieft niet voor een mortons neuroom…

Date your skis but marry your boots

Zou u uw mening over shockwave in combinatie met Morton Neuroom kunnen beargumenteren, Marc-Paul?

Mensen met voetproblemen zoeken nu eenmaal naar oplossingen, alles wat maar zou kunnen helpen is welkom. Adviezen van ‘professionals’ leidt niet altijd tot minder pijn. Inmiddels heb ik zelf 2 podologen (sport en geregistreerd) en 3 bootfitters inclusief jullie zaak in Amsterdam versleten… In mijn geval had eenieder een andere mening over wat ik allemaal geprobeerd had. Maar het blijft iets ingewikkelds.

En voor mij persoonlijk helaas nog steeds geen pijnloze voeten tijdens het skiën, hopelijk is de juiste diagnose gesteld betreft een pees en dus geen zenuw. Ik hoop van de pijn af te zijn, na een jaar lang zoeken… en 6 soorten zooltjes en 100-den euro’s lichter.

Maar ik hoop dat ik iemand kan helpen met mijn ervaring, mijn advies; laat een echo maken en dan kun je bepaalde diagnoses uitsluiten.

Mooie skivakantie voor iedereen.

Hallo,

Ik lees in verschillende berichten dat Bergman via de onderzijde opereert. Ik word in oktober geopereerd bij Bergman via de bovenzijde van de voet. Volgens mijn chirurg zijn ze ervan afgestapt om via de bal van de voet te opereren, omdat je dan de rest van je leven op een litteken loopt. Als er dan wildgroei is of wondproblemen heb je daar last van.
Ik ben blij om alle positieve reacties te lezen.
Ik heb al sinds 2014 last, na het trainen voor de Nijmeegse vierdaagse. Draag al 9 jaar zooltjes die regelmatig aangepast worden en heb ook al twee cortison-injecties gehad die steeds maar 6 weken helpen. Ik hoop dat de operatie het gewenste resultaat zal gaan hebben.

Zou u uw mening over shockwave in combinatie met Morton Neuroom kunnen beargumenteren, Marc-Paul?

Mensen met voetproblemen zoeken nu eenmaal naar oplossingen, alles wat maar zou kunnen helpen is welkom. Adviezen van ‘professionals’ leidt niet altijd tot minder pijn. Inmiddels heb ik zelf 2 podologen (sport en geregistreerd) en 3 bootfitters inclusief jullie zaak in Amsterdam versleten… In mijn geval had eenieder een andere mening over wat ik allemaal geprobeerd had. Maar het blijft iets ingewikkelds.

En voor mij persoonlijk helaas nog steeds geen pijnloze voeten tijdens het skiën, hopelijk is de juiste diagnose gesteld betreft een pees en dus geen zenuw. Ik hoop van de pijn af te zijn, na een jaar lang zoeken… en 6 soorten zooltjes en 100-den euro’s lichter.

Maar ik hoop dat ik iemand kan helpen met mijn ervaring, mijn advies; laat een echo maken en dan kun je bepaalde diagnoses uitsluiten.

Mooie skivakantie voor iedereen.

HayteV op 20 jan 2023 15:14

Als je zo’n ontzettende last blijft houden dan adviseer ik echt een ingreep bij de Bergman.

Een steunzool helpt niet bij iedereen maar het is de moeite van het proberen waard.

Ik vind shockwave en mortons neuroom een slechte combi. Neuralgie betekent dat de zenuw beschadigd of op zijn minst geïrriteerd en dud gezwollen is. Het laatste wat je dan moet doen is de zenuw met shockwave gaan ‘pesten’

Date your skis but marry your boots

Plaats een reactie