En hierom volg je NOOIT zomaar sporen

In navolging van de reacties op dit blog: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/338208/hoe-gevaarl…

Hier een zeer sterk argument waarom je NOOIT (maar dan ook NOOIT) zomaar andermans sporen moet volgen: (weinig tijd, kijk vanaf 0:40)

Click. Click. Peace

Oh man, dat is schrikken idd!

idioot! Had z’n mooie sprong kunnen zijn…

LA NORMA😍☃️

Zo, wijze les.

Zeker als je de beschrijving van gebruiker GlobalLeaks News op youtube er bij pakt:
A Skier, following existing tracks, gets led to the edge of a cliff. Before he realizes what’s in front of him, it is too late. We don’t actually know for sure the fate of this skier. The video itself was uploaded to the internet by rescue personnel. There are unconfirmed reports however that this skier survived, but the two skiers whose tracks he was following did not make it.

En hij schijnt het overleefd te hebben:
http://www.huffingtonpost.com/2014/03/31/skier-off-cliff-hel…

*bericht bewerkt door LiftZoeker op 24 jan 2017 09:40

Die had ik niet verwacht!

Die zag ik ook niet aankomen…
Maar wel een heeeel duidelijk voorbeeld.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Wow, dat zijn dus ook de gevaren van off piste skiën als je het terrein niet goed kent…

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Zo veel meer dan alleen lawines…

Gisteren is, in Grand Bornard, een 26 jarige jongen in een heel kort stukje afsnijden (dus off-piste) ten val gekomen en met z’n hoofd op rotsen naast een kanaaltje. Hij heeft deze val niet overleefd. Op een piste zouden dit soort rotsen zijn afgebakend en beveiligd met matten.

Click. Click. Peace

Meegemaakt in Tignes November 2000, ik was toen snowboard initiator, en met een paar collega’s van BSFE een mooie afdaling toen opeens wilde ik rechts van een stuk rots, toen er plots niets meer was!
Ik denk een 5-7 meter naar beneden gelukkig met een rugzak (heb ik trouwens altijd aan) zodoende was mijn rug niet geraakt.
Gelukkig ook met mijn benen recht naar onder, want zo kwam mijn (nieuw Palmer Carbon) board plat op een uit-stekende rots, maar in die tijd hadden wij nog gene helm op, dus achter rechte een grote gapende wonde van 4-5 cm.
Gelukkig was het de laatste dag van de opleiding voor instructeur, dus bij thuiskomst rap een nieuw board (Burton Cascade) en studeren voor de examens.
Vanaf toen ook altijd een helm, en nu nog altijd de voordelen weten te waarderen van een helm.
Ook nooit meer blindelings iets volgen, altijd kijken wat er aan de andere kant is zeker bij backcountry.

Ja als hij denkt dat skiën gelijk staat aan Russische roulette heeft hij het niet goed begrepen.
Ook nog eens in zijn eentje onderweg.Hoe dom moet je zijn.

Gelukkig weet zijn moeder niet wat hij aan het doen is.

Holy moly!!!

Niet te lang blijven liggen na de val, er kan elk moment een volgende spoorvolger op dezelfde plek naar beneden vallen…

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Niet te lang blijven liggen na de val, er kan elk moment een volgende spoorvolger op dezelfde plek naar beneden vallen…

Constant op 24 jan 2017 21:34

Lol :)

Volgens mij is de regel dat je altijd eerst moet checken of het ravijn vrij is…

Zo veel meer dan alleen lawines…

Gisteren is, in Grand Bornard, een 26 jarige jongen in een heel kort stukje afsnijden (dus off-piste) ten val gekomen en met z’n hoofd op rotsen naast een kanaaltje. Hij heeft deze val niet overleefd. Op een piste zouden dit soort rotsen zijn afgebakend en beveiligd met matten.

Rogier op 24 jan 2017 10:05

Pfff… Heftig, @Rogier! Geen helm op of was de klap gewoon te hard?

Twee jaar geleden nog, hier boven Alagna. Daar kan je na een dump heerlijk de piste afsnijden door tussen een loodrechte rotswand (200hm ofzo) door te skiën. Wij kwamen daar precies aan toen het opklaarde, dat werden dus first tracks.
Maar ja, iedereen wil wel een vers spoor zetten en op een zeker moment is de doorsteek toch echt afgekrast. Toen is er eentje net iets te ver naar links gegaan en dodelijk van die wand afgevallen. Daarna heeft een ander ook nog zijn spoor gevolgd. Die had wel wat meer geluk: rug gebroken.

Zo veel meer dan alleen lawines…

Gisteren is, in Grand Bornard, een 26 jarige jongen in een heel kort stukje afsnijden (dus off-piste) ten val gekomen en met z’n hoofd op rotsen naast een kanaaltje. Hij heeft deze val niet overleefd. Op een piste zouden dit soort rotsen zijn afgebakend en beveiligd met matten.

Rogier op 24 jan 2017 10:05

Pfff… Heftig, @Rogier! Geen helm op of was de klap gewoon te hard?

Forza op 24 jan 2017 21:48

Geen helm op…

Click. Click. Peace

I know a shortcut…Ok doei :P

In je eentje zou op zich kunnen, maar dan zou ik wel laten weten dat je op pad bent en daarnaast ben je dan iemand die volledig uitgerust vertrekt en het terrein op je duimpje kent. Of gewoon een niet gevaarlijk stuk pakken.

Not all who wander are lost

https://www.instagram.com/p/BPqkQgQgE9B/

Zelfde verhaal. Wat een val :o

Is het al winter?

@Edwin-uu Ik wilde hem net gaan plaatsen… ;-)

Click. Click. Peace

Op zich is het volgen van een spoor niet zo erg, maar wel dat je blind doorgaat als je niet weet waar het naartoe gaat.
Als ie gewoon bij het randje gestopt was (wat ik zou doen) dan bestaat er een kans dat je terug moet lopen. Tja als dat het ergste is.

Dat is net zoiets als inhalen terwijl je niet kunt zien of er een tegenligger aan komt. Het kan goed gaan…

Als ik niet kan zien of weet waar ik de komende 10-20 meter naartoe ga, dan ga ik niet. Dan maar met een truttenvaartje.
Buiten de piste geldt dat nog veel zwaarder dan op de de piste.

Overigens ben ik ook wel eens van een verbindingspad afgelazerd toen het mis ging met fakey rijden. Daar had ik ook heel goed mijn schedel kunnen splijten. Ik kwam op een meter naast een rots tot stilstand ongeveer 5-10 meter lager.
Dat had ik me voordat ik begon met oefenen totaal niet gerealiseerd.

Hierbij het filmpje dat vandaag over het net is gegaan:

https://www.facebook.com/freeskitv/videos/10153943379861706/…

Click. Click. Peace

@Taan In off-piste terrein is het wel heel nuttig om te weten waar je heen gaat en op wat voor een terrein je jezelf bevindt. Omhoog lopen kan erg gevaarlijk zo niet bijna onmogelijk zijn.

De bergredding bij mij in de buurt heeft het er maar druk mee met mensen die net op tijd zijn gestopt en mensen die net niet op tijd zijn gestopt.

Vooral La Grave in de vakantie weken is vaste prik…

Click. Click. Peace

Plaats een reactie