Mijn skitechniek en waar moet ik op letten (video)

Beste Forumleden,

Hieronder een video van mijn skitechniek.

Eerste fragment is van de combe de caron piste (Zwart), 2e fragment van de boismint piste (rood). Beide in Val Thorens.

Volgens topic https://www.wintersport.nl/forum/topic/118761 (Wat is jouw techniek zou ik mezelf op zn minst op een 7 moeten inschatten, misschien 8 want ik kom ook zwart en buckels zonder al te veel moeite en met controle af. Maar toch heb ik t gevoel dat er technisch nog zat te verbeteren is.

Nog punten waar ik op moet letten of ander advies voor aankomende vakantie. (ja skiles, ga ook nog een dagje les nemen).

P.S. Gebruikte Ski’s Salomon X-wings 162cm, lengte 183cm, 68Kg

Heb nu een set Atomic Blackeye Ti ski’s van 181cm gekocht voor aankomende vakantie.

@jan-willemvansoest
je video staat prive… dus iedereen die hier commentaar/advies wil op geven zal dit momenteel niet kunnen ;-)

Filmpje lukt niet.
Deze video is privé staat er.

*bericht bewerkt door Ruuducati op 25 jan 2017 20:49

Gefixt (denk ik)

Filmpje werkt.

Probeer je bovenlichaam naar het dal toe te houden ipv mee te draaien in je bochten.
En daarbij met je bovenlichaam nog meer over je dal ski heen te leunen voor meer druk op je dal ski.
Oefening hiervoor: hou je stokken voor je als een raam en zorg dat je de hele tijd door het ‘raam’ naar het dal kijkt.

Voor meer druk op je dal ski: pak je beide stokken met alle 2 de handen vast voor je. Bij het ingaan van de bocht breng je ze naar voren/naar het dal. Daarna breng je ze parallel aan je skies naast je knie en traverse de piste.

Allereerst vind ik je erg dapper dat je een filmpje van jezelf en je ski prestaties laat zien.
Er zijn nog wel een aantal verbeterpunten /aandachtspunten te bedenken.
Het kan bijvoorbeeld allemaal veel strakker.
Ik denk dat het beter is dat ik je een PM stuur.

Vind ik goed, mag evt. ook hieronder. Misschien ook nuttig voor anderen die meelezen.

PM gestuurd!
Heb je geen filmje dat je naar de camera toe skied?

Je hebt nog wel wat werk voor de boeg (maar anders zou je geen filmpje posten, dus de instelling zit al helemaal goed :-)).

Het belangrijkste werkpunt is de voorwaartse balans: je zit zeker bij het inzetten van de bocht te ver naar achter. De stokinzet komt zelden verder dan je voet, terwijl die eerder bij de punt van je ski moet zitten. Ook laat je je (vooral linker-)hand na de stokinzet hangen, waardoor je je schouders/heupen roteren en je daardoor druk weghaalt van de buitenski.

Hier zie je goed dat de stok eigenlijk naast de voet in de sneeuw wordt geplaatst, ook al mik je tijdens de bocht heel erg ver.

null

Op deze foto zie je een slepend hand (waardoor je schouders en heupen wegroteren), en het te ver naar achter zitten.

null

Stokinzet bij de bocht moet goed vooraan zitten, en om de stok voldoende ver naar voor te brengen mag je niet met je bovenlichaam naar voor klappen, maar moet je ervoor zorgen dat je heupen de beweging naar voren maken zodat ze boven je schoenen staan op het moment dat je de stok inzet.

Je zit te ver achterop… om een tip te geven. Het heeft mij altijd geholpen met oefenen om mij te concetreren op de bovenkant van mijn handvaten. Op elk willekeurig moment wil je beide handvaten tegelijk zien. Wat er vaak gebeurt (ook op het filmpje) is dat als je een bocht naar rechts maakt je linker hand/arm laat hangen. en dus je schouder ook. als je zorgt dat je ook je linkerhandvat in je gezichtsveld hebt staan je schouders automatisch beter…

*bericht bewerkt door Farid op 26 jan 2017 10:24

Bedankt voor alle input,

Even samenvattend:

  • Verder naar voren zitten,
  • Geldt dit alleen voor de bochten of ook er tussenin, En moet ik in de bochten verder naar voren leunen dan tussen de bochten in.
  • Armen verder naar voren houden
  • moet dit constant, of alleen tijdens de bocht?
  • Skistokken inzetten thv punt van de ski en niet slepen

  • Bovenlichaam meer naar het dal (dacht toch dat ik daar altijd wel goed op aan het letten was)

  • Meer druk op de dalski.

Zoals eerder gezegd door @morzel begin eerst met een goede basis houding.
hier nog een filmpje waar dat uitgelegd wordt

May the ski force be with you !!

De basishouding in het hierboven gelinkte filmpje is vooral de carve basishouding. Op basis van de film van de topic starter zou ik hem adviseren eerst hier naar te kijken, ik denk dat hij dan veel van de genoemde punten herkend en vandaar kan hij aan de verbeteringen werken:

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Als je je techniek wil verbeteren zou ik zeggen les nemen . Je kan niet alleen je fouten verbeteren . Je moet er telkens op gewezen worden op het moment zelf zodat je direct kan verbeteren en dan op het moment het verschil voelen . Eenmaal je het echt gevoeld hebt kan je er ook verder zelf aan werken .
Nu ja ik , ik vind persoonlijk lessen volgen heel belangrijk . Techniek kan altijd bijgeschaafd worden .

Plaats een reactie