nogal "veeleisende" zoektocht skigebied

Ben op zoek naar een skigebied met onderstaande, door omstandigheden nogal veeleisende kenmerken. Normaal ga ik meestal met mijn vrouw naar een Oostenrijks gebied voor ski en aprèsski, maar gezien ze nu al 2 maand opnieuw zwanger is zou ik samen met haar en ons zoontje van 2,5 jaar (dus nog te jong om te skiën) eind maart (week van 18/3-25/3 of 25/3-01/2) op wintersport gaan.

  • Voorkeur Oostenrijk of Frankrijk, eventueel Italië (zal gezien de afstand dan wel met vliegtuig moeten vermoed ik)
  • niet te ver rijden of snel bereikbaar via trein of vliegtuig (heb TGV bekeken naar bv Bourg-St-Maurice, maar daar doe je quasi even lang over als met de auto mét een overstap in Parijs).
  • grootte vanaf ±100km en bij voorkeur aaneengeschakeld
  • ik ga alleen skiën, zou dan 's middags telkens afspreken met vrouw en kind voor de lunch en na het skiën nog voor een gezellig drankje (hoeft zeker niet uitbundig te zijn, wilde aprèsski doe ik wel zonder kind) dus ofwel het dorp middenin het gebied, ofwel met dalafdalingen, mocht mijn vrouw ook naar boven kunnen met de lift is dat een dikke plus. (bij voorkeur uiteraard al deze eigenschappen :-))
  • gezellig dorp en leuke natuur waar ook wat te doen is voor mijn vrouw en kind overdag. Eventueel met kinderland waar de kleine mss toch al wat skigewenning kan opdoen.
  • hotel of appartement/chalet met wat faciliteiten zoals zwembad voor vrouw en kind

ik zat zelf te denken aan bv Serfaus (kan ze daar naar boven met de lift, ik herinner het me niet echt goed?) of een dorp in de Skiwelt (weinig sneeuwzeker voor die periode), de franse gebieden ken ik helaas niet zo goed.

Enkele gebieden waar ik al ben geweest vallen al af (Ischgl en Sölden - te uitbundig, Obertauern - te ver en dorp niet echt gezellig, Saalbach-Hinterglemm - te ver, Damuls-Mellau - 2 jaar terug al geweest), dus die moet je al niet voorstellen mocht je dat van plan zijn :-)

Normaal logeer ik steeds in een pension of dergelijke voor een 600€ a 700€/week met 2 incl ontbijt. Uiteraard zal dit voor een hotel/chalet met zwembad ed duurder zijn, maar ik hoop het toch voor het verblijf onder de 2000€ te houden (HP indien mogelijk)

Veel vragen, ik weet het, ik heb hier elk jaar al heel veel gezocht én gevonden met de skigebiedenzoeker (en zo ook al redelijk wat kennis vergaard over nog niet bezochte gebieden), maar deze specifieke eisen staan er niet meteen bij.

Serfaus voldoet idd aan je wensen, behalve dat het een behoorlijk duur gebied is met dito hotelkosten. Als je goed zoekt vind je misschien wel een accommodatie voor jouw budget echter niet met zwembad.

De Skiwelt is ook erg leuk, maar voor de allerkleinsten is er net wat minder te beleven vind ik persoonlijk. Het is vooral gericht op kinderen van 4+.

Ik kanFieberbrunn wel aanraden. Hotels met zwembad aan de piste, bijv sporthotel Fontana of alpine trend hotel. Veel te beleven voor kinderen (zoals alpine coaster, rodelbahnen etc) en je hebt een mooi en groot skigebied tot je beschikking. Ook is het makkelijk om boven af te spreken voor een lunch (aanrader: Streuboden alm). Toen wij er waren, waren er ontzettend veel kleine kindjes. Volgens mij is er ook een soort ski crèche voor de allerkleinsten.

Al naar Zilltertal gekeken? Vanaf Innsbruck goed bereikbaar met taxi of trein. Mayrhofen is eindstation van de trein, als je bijvoorbeeld Hotel Neuhaus kiest, die zit tegenover het station. Vrouw en kind kunnen prima met de Penkenbahn naar boven, is alleen veen dalafdaling helaas. Hotel heb ik nu voor 3e keer geboekt, bevalt mij erg goed. En vanaf Mayrhofen is uitstap naar Hintertux gletsjer prima te doen. Gaat ook een cabinelift naar de top

Wagrain is een optie.

Genoeg piste km
Zwembad in dorp
Cabinelift naar boven
Goed aan te rijden vanuit NL

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)

Königsleiten in Zillertal arena schiet me zo even te binnen. Leuke chalets en middenin het dorp een oefenweide. Daarnaast kun je veel wandelen in de omgeving en ook een stukje met de lift omhoog.

Verder is Morzine in PDS erg leuk. Je kan dan ook met de lift omhoog richting Avoriaz (wel stukje met de bus). Of in hetzelfde gebied: Champéry. Nadeel van PDS is wel dat als je echt een tocht maakt, je niet zomaar weer terug bent voor de lunch. Sowieso is dit gebied vlot aan te rijden.

Serfaus; heeft diverse gondels omhoog, speelweide, zonneterras etc
https://goo.gl/RddAZF
Je kunt nog kiezen (heeft zwembad) : appartement 1296, kamer/suite half pension 1842/2066 euro
Maar misschien is een appartement toch handiger ipv fruhstuck en half pension.
Mocht ze last van ochtendmisselijkheid hebben, dan kan ze zelf regelen wanneer en wat ze 's ochtends wel of niet wil eten.
Je zult maar misselijk zijn en je ruikt bij het ontbijtbuffet de roereieren, gebakken worstjes, koffieluchtjes etc.
Jakkie bakkie

Gisteren terug gekomen uit Canazei (Dolomieten). 1068 km naar Hoekse Waard. Iets verder dus dan de meeste Oostenrijkse gebieden, maar vergelijkbaar met de meeste Franse gebieden volgens mij.

Canazei is overigens niet het dorp dat ik zou aanbevelen, maar de afstand is dus niet wat het lijkt. ?

als tussen nederlanders wilt zitten, dan is westendorf misschien iets voor je, weet alleen niet over accommodatie

Als ik jou was zou ik een gebied kiezen met (ook) een rodelbaan (in de buurt). Sleeën is namelijk prima te doen voor een 2,5 jarige. En wellicht dat je partner dat ook nog wel “aandurft” met haar zwangerschap? Omdat jullie vrij laat willen gaan, is het handig om een gebied uit te kiezen waar de rodelbaan vrij hoog ligt, of waar die ook van kunstsneeuw wordt voorzien. Serfaus is dan wederom een optie. De rodelbaan is daar meestal wel tot begin april open. Het leuke is daar ook dat er echt veel te doen is voor kinderen van 2,5. In de sneeuw, maar ze hebben ook weer eoa indoor speelcentrum geopend dit jaar.

Verder zou ik nog denken aan het Stubaital (leuke rodelbaan bij Neustift) en uitstekend bereikbaar. Eventueel kun je ook nog naar Steinach rijden, daar is de rodelbaan kunstmatig besneeuwd (op zich ook een aardig skigebiedje, maar bij lange na geen 100 km).

Kijk eens naar Lermoos, klein gezellig gebied, één apresski tent waar iedereen bij elkaar komt. Met de trein kan je vrouw andere plaatsen makkelijk bezoeken (ook Duitsland) het is dichtbij en een Gletcher in de buurt mocht het kwa sneeuwval tegenvallen.

Skiën= 6 maanden voorpret en 6 maanden napret

Ik wil zeggen Champéry is leuk, maar ik kom daar al mijn hele leven dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal… Maar het is wel echt leuk! (Wel Zwitserland…)
Klein dorpje, altijd met de cabinelift naar de pistes, dus is samen lunchen inderdaad wat lastiger. Wel kunnen je vrouw en kind ook met de cabine naar boven, dan naar halverwege de piste lopen - dan kun je samen eten bij Chez Cocquoz. Er zit een klein speelding bij (als ie niet ondergesneeuwd is). Bovenop bij Croix du Culet is ook nog een optie. Rondom het dorp is er mooi te wandelen, bijvoorbeeld naar Gran Paradis en dan met de skibus terug. Als de dalafdaling open is, is daar lunchen ook nog een optie. (Maar die is niet heel vaak open) Er is een zwembad in het dorp (geen idee hoe dat eruit ziet, ik ben altijd aan het snowboarden, haha), met een klimhal en andere sportfaciliteiten. Op een kwartier (zoiets) rijden liggen de thermen van Val-d’Illiez (let op, het is een steile helling terug, dus vergeet je sneeuwkettingen niet als het gladdig is!), daar is het ook fijn zwemmen.

Kitzbuhler alpen met name skijuwel wildschönau, bv dorpje Auffach, met gondel naar middenstation om te rodelen, dalafdaling naar t dorp voor je drankje onderaan de piste en door de aansluiting met alpbach toch iets meer dan 100km piste. Afstand is ook prima te doen.
Oh, zie nu dat je eind maart wil gaan, gezien de hoogte (max1900m) denk ik niet dat m dat gaat worden.

Hofgastein, badhofgastein,… Met het angertall waar je centraal in het gebied geraakt zonder skipas. Speeltuintje en eventueel klein kindetland voor de eerste stappen in de sneeuw.

Hierboven ook al eens benoemd, maar Königsleiten (Zillertal Arena) is een prima bestemming met jouw eisen/wensen. Oefenweide en gondel bevinden zich in het dorp, je kunt tot beneden skiën en in het dorp eten of boven op de berg gezamenlijk lunchen. Door de hoogte (1600 meter) is het ook nog eens erg sneeuwzeker zodat je eind maart zeker nog kunt skiën. Succes met het vinden van een leuke bestemming!

Bedankt voor de tips, heb de tijd genomen om ze allemaal te bekijken.

Fieberbrunn, Bad Gastein, Wagrain, de Dolomieten zijn te ver (tenzij we met vliegtuig zouden gaan). Ikzelf heb geen probleem met iets verder te rijden (ga regelmatig naar Obertauern), maar met de kleine wil ik echt zo dicht mogelijk blijven. Ook gezien de redelijk kalme periode hoop ik relatief weinig verkeer te hebben richting Vorarlberg of Tirol (bij veel verkeer is er een leuke kalme route richting Salzburg waardoor je er soms even snel staat). Sowieso zijn die regio’s vanuit België makkelijker te bereiken.
Mayerhofen is er natuurlijk het probleem van de dalafdaling, als mijn vrouw elke dag de penkenbahn moet nemen denk ik dat de fun er voor haar snel af is. Ze wil toch verbondenheid hebben met het skigebied vanuit het dorp.
Konigsleiten ziet er wel een goede optie uit. Iets verder wel dan bv Serfaus vanuit België, maar wel duidelijk goedkoper.
Morzine en PDS zal inderdaad mss te uitgestrekt zijn, kan je echt leuke toeren maken zo te zien, maar ik wil sowieso elke middag samen lunchen. Zelfde probleem voor Champéry.
Stubaital lijkt me te veel losse gebieden, dan moet ze telkens ’s ochtends mee naar een bepaald gebied met de auto of bus. Idem voor Lermoos. Al lijken die gebieden wel telkens wat groter, maar het zou makkelijk zijn mocht mijn vrouw wat later kunnen vertrekken vanuit de kamer of appartement of in de namiddag terugkunnen met de kleine. Als ze telkens mee moet ’s ochtends met de bus of auto is het voor haar minder praktisch.
De skiwelt of skijuwel zou kunnen, maar zal van de condities in die periode afhangen. Als ik kan wachten met boeken tot pakweg 2 à 3 weken ervoor is het mss te overwegen.

Voorlopig staan Serfaus en Konigsleiten me het meeste aan. SFL ben ik al geweest, zaten toen in Fiss maar dat dorp is te rustig en valt te weinig te beleven.

*bericht bewerkt door Denis op 30 jan 2017 11:13

Als je naar Koningsleiten kijkt kun je ook naar Gerlos kijken, dalafdalingen zijn er, ook cabinelift naar Arena Center op 1900m midden op de piste. Zelfs een kinderopvang zit erbij;) Succes met je keuze!

Fieberbrunn te ver… Ik heb zeker iets gemist. Is een paar km over de Duits Oostenrijkse grens.

Je kan er op verschillende manieren naar toe rijden, maar het is alles behalve ver.

*bericht bewerkt door Jst81 op 30 jan 2017 15:37

Fieberbrunn te ver… Ik heb zeker iets gemist. Is een paar km over de Duits Oostenrijkse grens.

Je kan er op verschillende manieren naar toe rijden, maar het is alles behalve ver.

Jst81 op 30 jan 2017 15:36

@Jst81

Mja het is toch verder dan pakweg Serfaus, en al zeker omdat je na Munchen die verschrikkelijke A8 moet nemen. Langs daar 2x naar Obertauern en 1x naar Saalbach gereden, toch een route die ik liever vermijd op zaterdagnamiddag.

Alleen is Konigsleiten blijkbaar ook langs daar, had ik niet echt op gelet, dus in vgl daarmee is het inderdaad niet ver.

Weet niet hoe je gekeken hebt maar wagrain te ver?
1000km vanaf utrecht.

Riezlern kleinwalsertal
800km is ook leuk skieen als je niet ver wilt

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)

Weet niet hoe je gekeken hebt maar wagrain te ver?
1000km vanaf utrecht.

Riezlern kleinwalsertal
800km is ook leuk skieen als je niet ver wilt

ray-boers op 30 jan 2017 18:07

Welja, Wagrain van waar ik woon 995km, Serfaus 880km. Toch een redelijk verschil, niet?

En je stelt zelf bv Kleinwalsertal voor op pakweg 800km. Scheelt toch ook wel serieus in km’s en tijd? 2 jaar terug bv naar Damuls geweest, toch ook een pak dichter?

Zoals gezegd, ik heb er zelf echt geen probleem mee om verder te rijden, maar met een kind van 2.5jaar in de auto is elk uur gewonnen een zege,geloof me :-)

Fieberbrunn te ver… Ik heb zeker iets gemist. Is een paar km over de Duits Oostenrijkse grens.

Je kan er op verschillende manieren naar toe rijden, maar het is alles behalve ver.

Jst81 op 30 jan 2017 15:36

@Jst81

Mja het is toch verder dan pakweg Serfaus, en al zeker omdat je na Munchen die verschrikkelijke A8 moet nemen…toch een route die ik liever vermijd op zaterdagnamiddag.

Denis op 30 jan 2017 17:54

Ik weet niet waar in België je vandaan komt, maar vanuit Nederland is het qua kilometers nagenoeg even ver, maar qua tijd korter naar Fieberbrunn. Als je op zaterdag over de Fernpass gaat, ben je ook niet de enige en dat is een behoorlijk lang stuk binnendoor.
Ik zou sowieso overwegen om op een andere dag te gaan rijden.

Annoying skiers since 2003

vanuit mijn woonplaats (omgeving Gent) scheelt het toch 50km. Is idd mss niet zo veel maar kan met de files toch oplopen. En zoals gezegd, elk uur gewonnen met een kleine van 2.5jaar is een dikke plus.

Ik rijd naar die regio wel meestal via Bregenz en de Arlbergtunnel, dat is dan wel weer iets verder in KM’s dan via de Fernpass, maar voor mij tot nu toe wel rustiger gebleken dan de A8 na Munchen. Denk best bij mooi weer de Fernpass, bij slecht weer de Arlbergtunnel.

vanuit mijn woonplaats (omgeving Gent) scheelt het toch 50km. Is idd mss niet zo veel maar kan met de files toch oplopen. En zoals gezegd, elk uur gewonnen met een kleine van 2.5jaar is een dikke plus.

Ik rijd naar die regio wel meestal via Bregenz en de Arlbergtunnel, dat is dan wel weer iets verder in KM’s dan via de Fernpass, maar voor mij tot nu toe wel rustiger gebleken dan de A8 na Munchen. Denk best bij mooi weer de Fernpass, bij slecht weer de Arlbergtunnel.

Denis op 30 jan 2017 18:29

Ik reis al met onze kleintjes vanaf dat ze 4 maanden oud zijn naar Oostenrijk (minimaal 2x, vaak 3x per jaar ). Een uurtje meer of minder maakt echt geen verschil. Als je daarvoor terug een fijner, mooier, rustiger en goedkoper skigebied krijgt… wist ik het wel. Dus dat argument gaat voor mij zeker niet op. Bovendien is het in de periode dat jij gaat niet druk op de A8 als je de route en tijdstippen goed uitstippelt. Kwestie van plannen en that’s it

*bericht bewerkt door Jst81 op 30 jan 2017 19:08

@dennis, het is ook wat jullie zelf willen natuurlijk. Wij gaan op wintersport met onze zoon nu van vijf en dochter zeven jaar. Dat doen we al vanaf hun geboorte, geloof me was allemaal geen probleem. Heeft te maken met de instelling en hoe je op pad gaat. Nu is dat voor iedereen verschillend maar één ding weet ik en pas ik toe. Zo gauw wij de voordeur dicht trekken gaat de vakantie modus aan! Moet er na 1.5 uur sturen geplast worden doen we dat, is er file prima. Scheelt een boel stress en maakt je rit hoe lang ook een stuk aangenamer.

Vorig jaar zomervakantie hadden we voor de ANWB alle toilleten wel kunnen beoordelen op weg naar Frankrijk, zo vaak moest er geplast worden. Ze kregen niet eens veel drinken?het was allemaal prima.

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)

Meiringen in Zwitserland. Mooi oud dorp. Iedereen kan met gondels omhoog en bij het middenstation zijn er lockers voor spullen en een speeltuin en sleeweide en restaurant. Nog een gondelstation hoger start een leuke rodelbaan. Zwitserland is duur, maar heeft geweldige kinderkortingen in hotels, en dat maakt het totaal misschien wel vergelijkbaar.
Wel minder dan 100 km

Wat denk je van Mayrhofen?
Leuk dorp, gezellig maar niet extreem veel apres ski.
Je kunt makkelijk met de lift naar boven en beneden (zowel in het grote skigebied als op de aanliggende rastkogel) en vanaf de grote lift kun j e nog verder de berg op (en af!) in afgesloten cabinetjes naar dichtstbijzijnde barretjes op de piste.
Daarnaast is er geloof ik genoeg te doen in de trant van wandelen etc.
Prijzen vonden wij erg meevallen (appartement is het duurst, maar eten etc. was goed te betalen).
Verder is er een dalafdaling vanaf de Rastkogel. Niet vanaf het grotere gebied (daar staat Mayrhofen om bekend), maar in plaats daarvan heb je wel een erg comfi en extreem snelle en moderne lift waarin je vrouw ook mee naar boven kan).

Het skigebied is groot genoeg, sneeuwzeker genoeg en er is genoeg te doen. (En ik heb nog nergens gezien waar je zo makkelijk met lifts naar boven én beneden kan.)

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Toevoeging: ik zie dat je Mayrhofen al bekeken hebt en de Penkenbahn een afknapper vindt ;).
Ik moet zeggen dat ik het juist een heel prettige manier vond om naar de piste te reizen:

  • De lift is centraal gelegen
  • De lift is erg comfortabel en snel (het is natuurlijk leuk als je direct de piste op kan lopen, maar als het slecht weer is doe je dat ook niet… de Penkenbahn is ruim, beschut en erg snel.)
  • Er zijn eigenlijk nooit rijen

Verder kun je ook leuke tochten maken in Mayrhofen: je kunt bijvoorbeeld een tourtje naar Eggalm maken. Een zeer leuke tocht, waar je elkaar in Eggalm weer kan ontmoeten om bv. te eten (Er gaan ook bussen heen).

(En ja, ik ben erg enthousiast over Mayrhofen ;): ik heb er een ontzettend leuke vakantie gehad en ik zou er graag nog een keer heen gaan… Voor zo’n groot skigebied vond ik dat er veel afwisseling was maar ook erg veel gezelligheid en vriendelijkheid)

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

even bumpen:

Ik heb een leuk hotel gezien, echt gericht op kinderen, in Fugen in het Zillertal, vlakbij de kinderweide aan de Spieljochban.
Nu zie ik dat het kleine gebied hieraan niet verbonden is met Hochfugen-Hochzillertal, tenzij via een korte busrit, klopt dit?

En is het centrum van Fugen (waar toch blijkbaar het één en ander te beleven valt) te voet bereikbaar vanaf deze locatie?

Enig nadeel is wel denk ik dat het moeilijk is naar het Hochzillertal gebied te gaan van daaruit en op tijd terug te keren voor de lunch?

Fügen is inderdaad wel een leuk dorp, maar niet verbonden aan Hochfügen-Kaltenbach. Bussen zijn over het algemeen wel goed geregeld in het Zillertal, en het is inderdaad niet heel ver. Voor lunch heen en weer alleen niet heel handig.

Na een beetje zoeken lijkt me het Grand Massif ook nog wel de moeite, iemand ervaringen daarmee of het voldoet aan de eisen?

Flaine ziet er wel maar een lelijk dorp uit, maar Les Carroz bv ziet er al heel wat leuker uit, en betaalbaar. Is hier wat te beleven?

Denk dat je met kinderen dan beter in Les Gets kan gaan zitten, dat schijnt echt een walhalla te zijn met de kids. Als je Grand Massif overweegt qua afstand, kan PdS ook makkelijk.

Mr. Slow

Plaats een reactie