Meisje van 6 verongelukt tijdens skiles

http://www.rtlnieuws.nl/buitenland/drama-op-de-piste-meisje-…

Een zesjarig meisje uit Duitsland is gisteren omgekomen bij een skiongeluk. Ze kwam bij een val met haar hoofd op een waterkraan terecht. Door die klap kwam ze om het leven.
Het meisje verloor tijdens een skiles de controle over haar ski’s, meldt de Oostenrijkse tv-zender ÖRF. Ze ging steeds sneller en kon niet meer stoppen. Ze vloog door een omheining heen en kwam met haar hoofd op een waterkraan van een sneeuwkanon terecht. Ze overleed ter plekke.
Het meisje was in een klasje van vijf bezig met skilessen op de piste. De kinderen werden begeleid door een officiële skileraar en twee hulpleraren.
De politie onderzoekt wat er precies is gebeurd. Agenten horen getuigen en medewerkers van de skipiste Skiwelt Wilder Kaiser in Tirol. De politie gaat met experts na of de veiligheid wel in orde was.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

bah bah

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Pffff je kind verliezen is je grootste nachtmerrie. Vreselijk hoor. Voel mij ineens weer heel gezegend dat ik mijn zoontje van 1,5 vorige week kennis heb mogen laten maken met de mooie witte alpen.

Heel triest nieuws dit!

🏂

Heel veel sterkte voor familie en andere betrokkenen. Las het een half uur geleden en ben er nog naar van.

Het ergste wat je kan meemaken!!! Mijn medeleven ???

Schiheil ⛷🏂🎿

Verschrikkelijk, ook voor die leraars.
En blijkbaar had ze wel een helm op, maar dat mocht niet baten.

Nu die netafsluitigen, daar zie ik vaak kinderen onderdoor gaan. En dat sneeuwkanon op die foto had geen kussens…
Je staat er niet bij stil dat je daar op zo’n piste dat kan meemaken, maar als dat kind in paniek schiet dan blijft dat recht op haar “doel” afgaan…heel droevig

http://tirol.orf.at/news/stories/2822726/

Glij blij door die brei :-)

Heel triest, dit hoop je nooit te lezen. Goed dat er onderzoek gedaan wordt, maar niet alle risico’s zijn uit te sluiten.

Hele ongelukkige samenloop van omstandigheden… Stukje voor kanon lijkt zelfs van dubbele netten voorzien?

null

Dat is ook wel een bijzondere skiles geweest, 5 kids met één leraar en twee hulpleraren… Echt supertriest voor alle betrokkenen. Goed dat ze gaan onderzoeken wat er mis gegaan is en of dat voorkomen had kunnen worden.

Sad news, zoiets hoop je nooit mee te maken.

*bericht bewerkt door Hessel op 30 jan 2017 17:32

Afschuwelijk!

Het moet haast wel dat de beveiliging niet toereikend was, maar wat heb je eraan als ouders.
Ik ga mijn jongens nog maar eens proberen te leren dat ze zich op hun zij moeten laten vallen als ze niet meer kunnen remmen en sturen.
Ik heb dit als beginner overigens ook wel eens meegemaakt.

Verschrikkelijk nieuws. Pffff…

Laten we de officiële onderzoeken afwachten voordat we oordelen. Op wintersport bestaat gevaar 0 gewoon niet, net als in het verkeer.

Click. Click. Peace

Blijkbaar is een stukje aangepast geweest…

Dus met de zijkant van haar hoofd tegen een kraan van dat sneeuwkanon. Schedelbreuk, bloederverlies en embolie…
Gewoon enorm veel pech, waarbij blijkbaar alles verkeerd ging wat maar verkeerd kon gaan. Laat dat nog 100x opnieuw doen en de afloop is helemaal anders.

En een kind van 6 kan je nog wel 100x zeggen om te laten vallen, als er paniek is dan helpt dat allemaal niet meer. Trouwens veel volwassenen ook niet. Dat is ook één van de eerste dingen die je leert in een slipcursus met de wagen: niet kijken naar het voorwerp naar waar je glijdt, want dan botst je 100% zeker. Steeds kijken naar waar je wil gaan.

Op een van mijn vorige vakanties hadden we een man in onze groep, die een skistok tegen zijn keel gekregen had. Een dame was nogal wild aan het gesticuleren. Die zei even sorry en was weg.
Tien seconden later moesten we naar het ziekenhuis omdat die langzaam aan het stikken was door de zwelling.
Als die stok volgens de dokter nog iets lager had geweest, dan hadden we die man gewoon niet kunnen redden.

Dus vaak kan het van een paar centimeter afhangen, maar om het inderdaad zomaar op de beveiliging te steken, is ook wat kort door de bocht.

Die Sechsjährige konnte nicht mehr bremsen, durchstieß den Zaun und prallte mit dem Kopf seitlich gegen einen Hydranten, der sich am Standfuß der Schneekanone befindet. Das Mädchen erlitt bei dem Aufprall einen Schädelbruch, obwohl es einen Helm trug. Laut Obduktion führten hoher Blutverlust und eine Luftembolie zum Tod des Mädchens.

Glij blij door die brei :-)

Waarschijnlijk was het een meisje die goed kon skiën . Het is gebeurd op een vrij vlak stuk.De leraar is daar te hard naar beneden gegaan.Kinderen hebben geen angst en volgen blind.
Als een kind dwars door de netten vliegt met hun gewicht kan het niet anders dat ze op een veel te hoge snelheid naar beneden kwam.Anders zouden de netten 100 procent een kind van 36-40 kg tegenhouden.
Mijn stelling de leraar is schuldig.

De eerste berichten in Oostenrijk gaan ook die richting op.

@Hooykaas: heb je een bron daarvan?

Vind het nogal makkelijk namelijk om te stellen dat de leraar te hard ging, een kind kan er ook zelf vandoor gaan. Ook kunnen de netten niet goed vastgezet zijn. Bron kan dat bevestigen of ontkrachten.

Waarschijnlijk was het een meisje die goed kon skiën . Het is gebeurd op een vrij vlak stuk.De leraar is daar te hard naar beneden gegaan.Kinderen hebben geen angst en volgen blind.
Als een kind dwars door de netten vliegt met hun gewicht kan het niet anders dat ze op een veel te hoge snelheid naar beneden kwam.Anders zouden de netten 100 procent een kind van 36-40 kg tegenhouden.
Mijn stelling de leraar is schuldig.

De eerste berichten in Oostenrijk gaan ook die richting op.

Hooykaas op 4 feb 2017 13:08

Sorry hoor maar wat je nu zegt vindt ik persoonlijk nogal dom.

Ze zijn het hele ongeluk nog aan het onderzoeken en om nu al de schuld aan iemand toe te wijzen vindt ik persoonlijk nogal vroeg.
Daarnaast ben ik er zelf niet bij geweest heb het niet zien gebeuren en wat Tiny-M ookal zegt, is hier een bron van ?

O, was ontzettend erg, ik ben er misselijk van. En ja hoor, er wordt weer gespeculeerd, hoe dit en hoe dat op dit forum. Het is natuurlijk belangrijk hoe dit heeft kunnen gebeuren, maar laat dat aan de experts over. Ik denk nu alleen maar aan de ouders van dit meisje, hun wereld staat stil, en moeten het ergste mee maken, wat je als ouders over komen kan.

@marie-louise
Ik ben het natuurlijk met je eens. Het is meer dan verschrikkelijk .
Ik heb zelf een klein dochtertje vandaar dat ik dit volg.
@Tiny-M
Zodra mijn vrienden in Oostenrijk leraren en hoofd skischool meer weten zal ik het met jullie delen.

gisteren een dagje naar willingen geweest en wat me opviel met dit verhaal in het achterhoofd is dat er in het midden van de piste van boven tot onder de sneeuwkanonnen zonder enige bescherming stonden opgesteld

Bovenstaand ongeluk is nooit uit m’n gedachten verdwenen.

Las vandaag dit bericht:
https://skiinformatie.nl/medewerker-skigebied-aangeklaagd-do…

Familie van het meisje heeft er niet veel aan.
Voor de bedrijfsleider in kwestie ook verschrikkelijk.

Hopelijk komt er meer aandacht voor beveiliging van de piste.

*bericht bewerkt door hopper op 10 apr 2017 12:34

Dat kan allemaal wel zo zijn.Toch blijft naar mijn inziens de betreffende ski lerares gedeeltelijk mede verantwoordelijk aangezien het hier om een klein meisje van 6 jaar gaat.

Verschrikkelijk

Het zou misschien anders liggen als het om een volwassen persoon zou gaan.

Maar bij kleine kinderen moet je 3 dubbel oppassen.Vandaar dat het z’n verantwoordelijk werk is wat zwaar onder betaald wordt.
Het verbaast me toch altijd al dat er niet veel meer peuters uit de stoeltjeslift vallen.Als je ziet hoe vaak slordig daarmee omgegaan wordt.
Maar goed dat is een ander verhaal.

Vind dit ook nog altijd een lastig iets. Hopelijk komen hier goede regels voor m.b.t. veiligheid die duidelijk zijn en goed toe te passen voor de skigebieden. 100% veiligheid bestaat niet, maar ik weet niet of het altijd heel duidelijk is wanneer de verantwoordelijkheid bij het gebied ligt en wanneer bij de gebruiker van het gebied (hoe zit het bijvoorbeeld met een boom net naast de piste?).

En: waar eindigt de verantwoordelijkheid van een skileraar en waar begint die van de cursist? En is dat bij kinderen (minderjarigen) anders? Een beginnend kind kan net zo ongecontroleerd een berg af komen als een beginnende volwassene…

Dat kan allemaal wel zo zijn.Toch blijft naar mijn inziens de betreffende ski lerares gedeeltelijk mede verantwoordelijk aangezien het hier om een klein meisje van 6 jaar gaat.

Verschrikkelijk

Het zou misschien anders liggen als het om een volwassen persoon zou gaan.

Maar bij kleine kinderen moet je 3 dubbel oppassen.Vandaar dat het z’n verantwoordelijk werk is wat zwaar onder betaald wordt.
Het verbaast me toch altijd al dat er niet veel meer peuters uit de stoeltjeslift vallen.Als je ziet hoe vaak slordig daarmee omgegaan wordt.
Maar goed dat is een ander verhaal.

Hooykaas op 10 apr 2017 13:22

Met een groep kinderen heb je altijd het risico dat er 1 vandoor gaat en dan heb je nog een heel groepje die er niet vandoor gaat waar je ook verantwoordelijkheid voor hebt. Ik ken een voorbeeld van een lerares, waarbij een kind er volgas vandoor ging, beneden aan de piste was een weg. Lerares moest daardoor de rest van de groep laten staan, maar niet nadat heel duidelijk moest worden gemaakt dat ze ook echt geen kant op mochten. Dan pas kon ze achter het andere kind aan en dan duurt het nog weer even voor je die hebt ingehaald. Dat ging nu goed, maar in andere gevallen kan dat fout gaan. Je weet nog steeds niet wat de situatie daar was m.b.t. de leraar/lerares en aangezien die nu niet aangeklaagd wordt, ga ik ervanuit dat deze gedaan heeft wat hij/zij kon.

Ja, of dat de skischool eigenaar wettelijk aansprakelijkheid van zijn medewerkers overneemt.

@Tiny-M ?
Goed dat je er over begint.
Het voorbeeld wat je geeft over die ski lerares is een klassiek voorbeeld hoe het niet moet.
Het is volgens het protocol ten strengste verboden je klas alleen te laten ongeacht of het kinderen of volwassen betreft.Als je een leerling achterna gaat meer dan 100 meter naar beneden moet je waarschijnlijk met de lift weer omhoog om bij het alleen gelaten klasje te komen.Dat duurt dan 20-30 minuten.En al die tijd staat de klas(9 mensen) in de kou te wachten.Slecht idee ?
In het algemeen kan je zeggen dat je op je hoede moet zijn dat leerlingen niet voor de leraar uit skiën.
Gebeurt dat wel stop je ze na 15 meter vooruit meteen.En leg je uit dat niemand voor de leraar uit mag skiën .
@GiGi ?
Van wanneer tot wanneer is de leraar verantwoordelijk.
Tussen de aanvang en het einde van de les incl lunch.
Nog een valkuil.
Vraag:
Mag ik alvast naar beneden skiën? De les is toch over 10 minuten afgelopen.
Nee dus
Je zal net zien dat ze een been breken of erger onder een pistebully terecht komen.Niet waarschijnlijk maar toch.

In het geval van het meisje zou ik de skischool en de lift onderneming /piste dienst die verantwoordelijk zijn voor de veiligheid ( hardware ) op de piste met een aangetekend stuk verantwoordelijk stellen voor het ongeluk.Zien ze later wel hoe de beslissing van de rechtbank zal zijn.
Hoe de uitspraak ook zal zijn de skischool,liftbedrijf zijn ervoor verzekerd.
Of zoals wij zeilers zeggen GiGi met een kluitje in het riet laten sturen zou ik zeker afraden.

@Tiny-M ?
Goed dat je er over begint.
Het voorbeeld wat je geeft over die ski lerares is een klassiek voorbeeld hoe het niet moet.
Het is volgens het protocol ten strengste verboden je klas alleen te laten ongeacht of het kinderen of volwassen betreft.Als je een leerling achterna gaat meer dan 100 meter naar beneden moet je waarschijnlijk met de lift weer omhoog om bij het alleen gelaten klasje te komen.Dat duurt dan 20-30 minuten.En al die tijd staat de klas(9 mensen) in de kou te wachten.Slecht idee ?
In het algemeen kan je zeggen dat je op je hoede moet zijn dat leerlingen niet voor de leraar uit skiën.
Gebeurt dat wel stop je ze na 15 meter vooruit meteen.En leg je uit dat niemand voor de leraar uit mag skiën .

@GiGi ?
Van wanneer tot wanneer is de leraar verantwoordelijk.
Tussen de aanvang en het einde van de les incl lunch.
Nog een valkuil.
Vraag:
Mag ik alvast naar beneden skiën? De les is toch over 10 minuten afgelopen.
Nee dus
Je zal net zien dat ze een been breken of erger onder een pistebully terecht komen.Niet waarschijnlijk maar toch.

In het geval van het meisje zou ik de skischool en de lift onderneming /piste dienst die verantwoordelijk zijn voor de veiligheid ( hardware ) op de piste met een aangetekend stuk verantwoordelijk stellen voor het ongeluk.Zien ze later wel hoe de beslissing van de rechtbank zal zijn.
Hoe de uitspraak ook zal zijn de skischool,liftbedrijf zijn ervoor verzekerd.
Of zoals wij zeilers zeggen GiGi met een kluitje in het riet laten sturen zou ik zeker afraden.

Hooykaas op 10 apr 2017 14:23

Benieuwd hoe jij het in de praktijk op zou lossen als 1 van de leerlingen niet luistert of ineens de controle verliest.

@Tiny-M
Geef maar een voorbeeld.

Als je het nog specifieker wil hebben: je hebt kinderen verteld dat ze achter je moeten blijven. Al zigzaggend ga je met het groepje een brede piste af (zoals je zo vaak ziet, bijna over de hele breedte van de piste), en ineens besluit de laatse dat volgas recht naar beneden een beter idee is. Jij staat al dan sowieso al een stuk van het laatste kind af en je hebt nog een stuk of 6 kids achter je aan. Hoe ga je de laatste opvangen?

Ongelukken zitten nou eenmaal in een klein hoekje en kinderen luisteren nou eenmaal niet altijd. In hetzelfde bovenstaande voorbeeld kan het ook gebeuren dat de laatste de controle verliest en recht naar beneden gaat. Je kan mij niet vertellen dat een leraar niet probeert om gewoon veilig naar beneden te komen met alle kinderen.

Het is gewoon een heel triest geval en de rechter zal in dit geval bepalen wie (mede)schuldig is. Wij zijn er niet geweest en kunnen er dus verder niet veel over zeggen.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 10 apr 2017 15:26

Een kinderklasje moet zeker met 2 leraren zijn, 1 voor en 1 achter het klasje. Bv in zell am zee zijn ze altijd met 2, zoals wij gezien hebben. Ook hebben wij al eens meegemaakt, dat een kind het klasje kwijt was. Wij hebben het kind begeleid, en de klas weer opgezocht, dit mag niet gebeuren. Dit is te voorkomen als men met z’n tweeen is.

Zelfs dan is het niet te voorkomen. Een piept er tussenuit, leraar 1 gaat er achteraan en vriendje uit de groep besluit na een half minuutje consternatie (want leraar 2 staat tegen een groep vermoeide kindertjes tegen de wind in te schreeuwen) om er achteraan te gaan. En dan komt er een splitsing op de piste om het af te maken. Ik benijd de leraren ook absoluut niet.

Plaats een reactie