Meisje van 6 verongelukt tijdens skiles

In antwoord op je vragen @Tiny-M

“Al zigzaggend over de hele breedte van de piste”
Is zowiezo niet aan te bevelen aangezien je de kans op botsingen vergroot met andere piste gebruikers.
Beter is 1 lijn te volgen naar beneden aan de zijkant.Lukt dat niet zit je op verkeerde kleur piste.

" Ineens besluit de laatste volgas naar beneden te gaan"
Dat is onwaarschijnlijk aangezien juist de laatste vaak bang/minder begaafd in techniek is en zeker het niet aandurft om plotseling als een racket naar beneden te gaan(geldt ook voor volwassen cursisten.Mocht de techniek te kort schieten laten ze zich meestal vallen.

“Je staat zowiezo al een stuk van het kind af”
Veilige afstand is nooit meer als 45 meter.Dus de laatste hoef je niet op te vangen hooguit stoppen om hem/haar de kans te geven aan te sluiten.

“je kan me niet vertellen dat een leraar niet probeert veilig naar beneden te komen”
Natuurlijk doen ze dat daar zijn ze voor opgeleid en krijgen wekelijkse training.
Het is alleen de ervaring die kleine foutjes met grote gevolgen vaak uitsluit.

Ik wil met klem benadrukken Tiny-M dat ik ook niet al wetend ben.Ik wil alleen aangeven dat ik het op die manier zou doen als ok skileraar was ??
@Marie-Louise
Dat zou fantastisch zijn maar helaas zijn de meeste skischolen daar te zuinig voor.

*bericht bewerkt door QmaartenQ op 11 apr 2017 12:30

@Hooykaas

Jij moet je eigen skischool beginnen, je weet alles beter!

@77steve (Off Topic)
Dat zou een goed idee zijn.
Dat meen ik echt.
Ik zou zorgen dat de leraren 2 maal zoveel zouden verdienen zeker de Anwerters als dat ze nu doen.En dat ze fatsoenlijke onderkomens hebben.En dat ze zoveel plezier in de skischool hebben dat ze jaren willen blijven en niet eens naar een ander gebied willen gaan.

Maar helaas heb ik daar niet de juiste diploma’s voor en de juiste contacten binnen het gebied.
Zoals je weet kan iedereen sinds een paar jaar met de juiste papieren een eigen skischool beginnen.
Met het internet kan je aan klanten komen.
Ik zou niet zitten afwachten tot de klanten bij de skischool langs komen zoals nu vaak gebeurd. Maar ik zou dat via grote touroperators doen per land.
Zodat als de mensen die via de touroperator boeken een flinke korting kunnen krijgen als ze ook meteen lessen boeken en de ski’s huren.
Ben je de lokale skischool voor.

@77steve (Off Topic)
Dat zou een goed idee zijn.
Dat meen ik echt.
Ik zou zorgen dat de leraren 2 maal zoveel zouden verdienen zeker de Anwerters als dat ze nu doen.En dat ze fatsoenlijke onderkomens hebben.En dat ze zoveel plezier in de skischool hebben dat ze jaren willen blijven en niet eens naar een ander gebied willen gaan.

Maar helaas heb ik daar niet de juiste diploma’s voor en de juiste contacten binnen het gebied.
Zoals je weet kan iedereen sinds een paar jaar met de juiste papieren een eigen skischool beginnen.
Met het internet kan je aan klanten komen.
Ik zou niet zitten afwachten tot de klanten bij de skischool langs komen zoals nu vaak gebeurd. Maar ik zou dat via grote touroperators doen per land.
Zodat als de mensen die via de touroperator boeken een flinke korting kunnen krijgen als ze ook meteen lessen boeken en de ski’s huren.
Ben je de lokale skischool voor.

Hooykaas op 11 apr 2017 14:18

Lijkt me een prima doordacht businessplan 8-)

OK, dus we hebben als het aan Hooykaas ligt een skischool met:
• 2 leraren per klas;
• Leraren die 2 keer zoveel verdienen (per klas zijn je loonkosten dus 4 x zo hoog als bij de huidige skischool);
• Fatsoenlijke onderkomens;
• Heel veel plezier voor de leraren (en naar ik hoop ook voor de leerlingen);
• Alle klassen gaan aan de zijkant van de piste naar beneden;
• Op een kleur piste die ze helemaal beheersen (de leercurve is wel vrij beperkt als je zo binnen je comfort zone blijft);
• De leerlingen een leraar nooit, maar dan ook nooit inhalen. En als dat wel dreigt te gebeuren, dan laten ze zich vallen. Binnen 45 meter van de leraar;
• En mensen die via de touroperator boeken, krijgen op dat hele pakket een flinke korting.
Nog afgezien van de vraag of deze business case haalbaar is en of er gasten zijn die het willen betalen. Mijn stelling: hiermee verklein je de kans op zo’n ongeluk enigszins. Je gaat het echter niet voorkomen. Omdat 100% veiligheid niet bestaat. En omdat die 100% veiligheid niet bestaat – niet op de piste, niet op straat en niet in je huis – moeten we in topics als deze oppassen om met de vinger naar een schuldige te wijzen. En al helemaal niet vanuit de luie stoel aangeven dat wij het zelf veel beter zouden kunnen.

OK, dus we hebben als het aan Hooykaas ligt een skischool met:
• 2 leraren per klas;
• Leraren die 2 keer zoveel verdienen (per klas zijn je loonkosten dus 4 x zo hoog als bij de huidige skischool);
• Fatsoenlijke onderkomens;
• Heel veel plezier voor de leraren (en naar ik hoop ook voor de leerlingen);
• Alle klassen gaan aan de zijkant van de piste naar beneden;
• Op een kleur piste die ze helemaal beheersen (de leercurve is wel vrij beperkt als je zo binnen je comfort zone blijft);
• De leerlingen een leraar nooit, maar dan ook nooit inhalen. En als dat wel dreigt te gebeuren, dan laten ze zich vallen. Binnen 45 meter van de leraar;
• En mensen die via de touroperator boeken, krijgen op dat hele pakket een flinke korting.
Nog afgezien van de vraag of deze business case haalbaar is en of er gasten zijn die het willen betalen. Mijn stelling: hiermee verklein je de kans op zo’n ongeluk enigszins. Je gaat het echter niet voorkomen. Omdat 100% veiligheid niet bestaat. En omdat die 100% veiligheid niet bestaat – niet op de piste, niet op straat en niet in je huis – moeten we in topics als deze oppassen om met de vinger naar een schuldige te wijzen. En al helemaal niet vanuit de luie stoel aangeven dat wij het zelf veel beter zouden kunnen.

77steve op 11 apr 2017 17:30

Wel in Hooykaas’ wereld, daarin kan (hij) alles!

Twee leraren per klas heb ik niet gezegd Steve.
Maar voor de aller kleinste die niet meer in de oefenweide staan en in de bergen trekken niet zo’n gek idee.Ben je meteen gedeeltelijk van het stoeltjes lift probleem af.En klas niet groter dan 8 kinderen.Ik denk dat als je het goed aan de ouders kan uitleggen dat een extra leerkracht veiliger is zij best 10 euro per kind extra willen betalen per dag.

Alleen de kleintjes blijven aan de kant van de piste.Je kan altijd de radius en snelheid aanpassen zodat de leercurve blijft gewaarborgd .
Ik wil ook een verplichte veiligheidscursus invoeren voor beginnende leraren. 1 x per week een uur.Bij niet komen opdagen 100 euro boete.

Voor volwassenen gelden natuurlijk iets andere maatstaven.1 leraar is voldoende. Maar zigzag over de piste is ook uit den boze.
Steve de leerlingen mogen de leraar nooit inhalen tenzij hij/zij het zegt.Maar dat is nu al.
Tenslotte Steve ik geef niemand de schuld. Hij/Zij zal er zelf mee moeten leren leven wat al erg genoeg is.
Ach Steve een luie stoel had ik er maar één.

Max 8 kinderen per groep die een tientje extra per dag moeten opleveren. Da’s 80 euro waar je het salaris van een leraar van moet betalen wat twee keer zo hoog is als nu en waarvoor je ook nog een prima onderkomen gaat regelen. Ik zal wel gek zijn, maar ik krijg het sommetje niet helemaal kloppend…

80 euro extra. Dat is dus bovenop de omzet (inclusief marge) die echt een stuk hoger is dan de kostprijs van de eerste skileraar. En dat onderkomen wordt doorgaans verrekend met het loon van die skileraar.
Het nieuwe Mitarbeiterhaus in Serfaus kost een bewoner 6 euro per dag (twee jaar gelden althans). En dat is echt een prima onderkomen.

Voor dit soort argumentatie is een complete rekensom nodig, waarvoor ik ook een heleboel ingrediënten mis. Maar alleen de extra inkomsten van een tientje per kind rekenen en niet ook de marge op de oorspronkelijke prijs lijkt me niet echt eerlijke argumentatie.

*bericht bewerkt door GiGi op 11 apr 2017 22:22

Die 10 euro was ook maar een voorbeeld. Voor het echte kosten plaatje zou je het helemaal moeten laten doorrekenen door een accountant (een komplete rekensom) . Komt daar vanzelf een prijs uit.

Het klopt dat het skileraar huis meestal perfect voor mekaar is.Al is het zo dat je met 2 op een kamer moet liggen.Zodra je de 30 gepasseerd bent is dat toch een fors minpunt.Als je bij een grote skischool werkt 300+ kunnen die niet allemaal in het skileraren huis en zit je in het algemeen verspreid over kleine oncomfortabele kamertjes ook met z’n tweeën.
Ik moet er voor de goede orde wel bij zeggen ben je een goede leraar heb je de school in drukke tijden uit de brand geholpen en kom je elk seizoen terug gaan er weer andere deuren open en krijg je wel een een kamer alleen en ga je elk jaar in salaris vooruit.

Maar ik stel jullie gerust mijn ideeën over 2 leerkrachten voor de kleintjes zullen nooit uitgevoerd worden.Bij grote scholen in het Top hoogseizoen zijn vaak 3000 kinderen die les moeten krijgen.Daar hebben ze geen gediplomeerde leraren voor in de toekomst.
De President van het Oostenrijkse Skilehrerverand.

Wil “skibegeleiders” inzetten zonder papieren voor de kleintjes.Waarschijnlijk nog een aanslag op de veiligheid.

PS Ik heb nog even meer gelezen over het trieste verhaal over dat 6 jarige meisje.Ze zat in een klein klasje met 1 leraar en 2 hulpleraren.Dus 3 begeleiders.Ik vraag mee werkelijk af hoe heeft dit in godsnaam kunnen gebeuren.

Je bedoelt de eerste leraar waarvan het salaris ook verdubbeld wordt en wat ook uit diezelfde marge gehaald moet worden? Als dat allemaal uit kan, dan ga ik ook een skischool beginnen, want dan zijn de marges nu wel heel hoog ;)

(Ik zeg hiermee dus niet dat de huidige onderkomens niet goed zijn, ik ken ze niet en de suggestie dat het niet zo zou zijn is op conto van Hooykaas)

PS Ik heb nog even meer gelezen over het trieste verhaal over dat 6 jarige meisje.Ze zat in een klein klasje met 1 leraar en 2 hulpleraren.Dus 3 begeleiders.Ik vraag mee werkelijk af hoe heeft dit in godsnaam kunnen gebeuren.

Hooykaas op 12 apr 2017 10:06

@Hooykaas : denk je echt dat een risicovrije samenleving bestaat? En je een ongeluk 100% kan uitsluiten? Dit is een combinatie van factoren, waarbij ontzettend veel pech de belangrijkste is. Met een dieptrieste afloop voor alle betrokkenen.

Als ik nu de straat oversteek met mensen bij me kan ik nog steeds iets gebeuren. Hartstikke sneu wat er gebeurt is maar die maatregelen wat sommigen hierboven beschrijven lossen vrij wel niks op.

En om de pistechef aan te stellen dat hij beschuldig wordt hiervan vind ik ook zoooo Amerikaans zeg, puur een kwestie van geld wat de nabestaanden eisen.

Plaats een reactie