Aankoop van eerste snowboard

E: nu vraag ik mij af of nu een snowboard mij zover terug gaat duwen dat ik eigenlijk opnieuw zou moeten leren snowboarden? Want zo ervaar ik de reactie van sneeuwbaard

Even heel oneerbiedig gezegd stap je ook niet van je fiets met zijwieltjes direct op een carbon racefiets. Ja, je kunt er vast op fietsen, maar heb je wat aan het potentieel van de fiets? Had je niet veel meer lol gehad op een BMX of ATB?! Dit zeg ik niet om je te pesten, maar om je te behoeden dat je veel geld uit gaat geven aan een plank die achteraf toch niet helemaal bij je niveau of boardstijl past.

Gezien je ervaring is het erg onverstandig om gelijk voor een board te gaan die erg veel input van je vraagt, of erg veel input nodig heeft om er van te kunnen genieten. De huurboardjes waar je nu op hebt gestaan (Vaak Burton LTR oid) hebben alles in zich om de eerste stappen van het boarden erg makkelijk te maken, maar missen mijns inziens karakter en het echte boardgevoel. Foutjes en slordigheden worden niet direct afgestraft, maar dat zal een geavanceerdere plank wel veel sneller doen.
De discussie over je niveau laat ik voor de rest in het midden, maar als je even wat oude topics boven water haalt, dan zie je dat mensen met >10/15 jaar snowboardervaring zichzelf vaak niet hoger dan niveau 6 inschatten.

Jij hebt op dit moment het meeste aan een plank waarop je snel progressie kunt maken en dat zal op dit punt in je carrière en gezien je eisenpakket een plank zijn met camber tussen de voeten en wat rocker in de neus en staart als je de meeste waarde hecht aan een stabiel gevoel op de piste en het draaien van mooie gesneden bochten, of een plank met flink wat rocker tussen de voeten en een klein beetje camber of flat richting de uiteinden (zoals flying-V, Gullwing, c2btx) voor een speelsere plank voor wat freestylewerk. Persoonlijk vind ik de tweede optie helemaal niet lekker boarden, maar aangezien dit soort boardjes wel beter aansluiten bij je eisen en er hier je persoonlijke voorkeur een grote rol gaat spelen, denk ik wel dat je het in die richting moet gaan zoeken.

Maar goed… Je hoeft uiteraard niets van me aan te nemen, maar doe jezelf in ieder geval een dienst door eerst zelf te ervaren hoe de verschillende profielen aanvoelen. Probeer eens wat te butteren op een camber en probeer eens een goed gesneden bocht te maken op een board met flying-V. Misschien dat je dan een klein beetje begrijpt wat ik bedoel. Ik heb hier in de collectie mindere planken dan bijvoorbeeld de Lib tech Travis Rice HP, die heerlijk zijn voor een enkele dag knallen, maar ik voor geen goud de hele week onder m’n voeten wil hebben, omdat ze constant mijn volle aandacht vragen.

Heel veel succes in ieder geval. Ik denk dat je er goed aan doet om inderdaad bij Duijvestein te beginnen met de speurtocht naar jouw beste match.

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 02 feb 2017 15:16

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

.

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 02 feb 2017 15:16

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

@sneeuwbaard

Ik snap goed wat je bedoelt en jouw mening neem ik ook in mijn keuze mee. Doordat ik zo snel vooruitgang boek heb ik een 40% interesse in het carven en snelheid en een 60% interesse in freestyle. Maar door mijn korte tijd op wintersport is het beetje afwegen wat ik 100% wil. Waar iemand die al 3/4x is geweest 100% zeker is van mijn keuze.

Wat je zegt over niveau is inderdaad een discussie wat toch gewoon zeer persoons-afhankelijk is en waar dat deze persoon in de jaren voldoening vond in zijn kunnen voor de wintersport.

Ben wel van mening dat als ik iets koop ik beter iets fatsoenlijks koop. (niet dat een 300 euro board nu zo slecht zou zijn ten opzichte van een 500)

Door dit topic ben ik er wel achter dat eigenlijk de wensen die ik eerder gesteld heb, totaal niet bij elkaar passende eigenschappen zijn en je er beter in zou zijn om 2 snowboards aan te schaffen dan 1 die in de middenweg ligt maar eigenlijk niet goed is voor beiden.

Ik heb anders nog wel een Never Summer Proto HD met flux DS binders te koop.
Heerlijke alles kunner en verassend goed in de poeder.
Camber onder de voeten rocker tussen de binders. Goed te butteren en als je druk zet dan komt de camber tot z’n recht en kun je lekker carven.

Promo talk?

*bericht bewerkt door Patrick076 op 02 feb 2017 21:29

Niet lullig bedoeld hoor maar dit past precies bij wat een beginner graag heeft. Een gevorderde boarder zit hier waarschijnlijk niet op te wachten.
Dus ik zal mijn vraag wat specifieker stellen.
Wat maakt dit board zo geweldig voor de gevorderde snowboarder??

Dit vraag ik niet om iemand tegen het been te schoppen oid. maar ben gewoon benieuwd waarom mensen zo graag op een bataleon rijden.

RFKANGOO op 31 jan 2017 16:33

@ RFKANGOO Hoewel ik intussen wel een paar weekjes op een board heb gestaan wil ik ook niet pretenderen erg gevorderd te zijn. Qua techniek zal er bij mij best een en ander te verbeteren zijn. Maar goed, dat was je vraag ook niet ;)

Waarom ik hem fijn vind: Ik heb een voorkeur voor camber. Heb een paar keer op een rockerboard gestaan, maar die voelden naar mijn idee wat doods aan. Nu weet ik niet meer welke boards dat waren, en wellicht zijn er betere, dus misschien zijn er rockerboards waar ik me wel prettig bij voel, maar goed, ik houd het liever bij camber. Mijn rijstijl is ongeveer 80 procent relaxed cruisen, 10 procent spelen/jibben, en 10 procent carven. Aangezien ik het met 1 board wil doen, ga je dan een compromis zoeken, waarmee je alles wel redelijk kunt doen. Na wat testen kwam daar voor mij de Bataleon Jam uit. Genoeg grip en rebound bij het carven, maar minder snappy bij het jibben dan de meeste stijve camberboards.

Natuurlijk lever je met een compromis altijd in, op bospaadjes is het board nogal zoekerig, vooral als ze wat ijzig zijn. Vind ik niet zo’n probleem, maar je moet er wel rekening mee houden. Aan de andere kant heeft het board in sleepliften weer niet de neiging om elk spoortje te volgen, wat ik dan weer relaxed vind.

Maar daarom dus mijn keuze: ik wil kunnen carven en jibben met hetzelfde board. Het is voor allebei niet de beste keuze, maar voor mij wel het beste compromis.

Running against the wind

Door dit topic ben ik er wel achter dat eigenlijk de wensen die ik eerder gesteld heb, totaal niet bij elkaar passende eigenschappen zijn en je er beter in zou zijn om 2 snowboards aan te schaffen dan 1 die in de middenweg ligt maar eigenlijk niet goed is voor beiden.

jacques93 op 2 feb 2017 18:20

Ik heb in het verleden 2 boards gehad, 1 parkboard en een carveboard. Allebei fijne planken, maar ik had vaak het gevoel net met het verkeerde board op pad te zijn. Had ik de ene onder de voeten, dan miste ik (een aantal eigenschappen van) de andere. Ik ben dus weer terug gegaan naar 1 plank. Een compromis, en dus niet het beste in een specifieke categorie, maar ik heb ook niet meer dat knagende gevoel dat ik eigenlijk mijn andere board had moeten pakken :)

Running against the wind

@basso

Hier ben ik ook aan het denken, als je beide kanten van het snowboarden mooi en uitdagend vind, ga je niet een dag hebben dat je echt wil carven en geen freestyle wil doen en andersom hetzelfde.

Nou dan hier maar een update,
Zondag ben ik dan naar duivenstijn geweest en mijn wensen uitgelegd, kwam natuurlijk op soort gelijke boards uit.
De boards wat ik kon testen, Burton Clash, Burton PRocess flying v, ride machete Gt en de libtech skate banana.

Bij de eerste beginnen

-Burton Clash 155 Flat base
Flow bindingen met fusion powerstrap NX2 GT
Eerste gedachte soepel board, maar wel een fijn licht gewicht voelt hem amper onder je voeten en kan in bepaalde omstandigheden wel prettig zijn voor je knieën bij liften. Voor butteren voelde hij ook prettig, had niet zoveel druk nodig om op dezelfde hoogte te komen als de huurboards en ollies gingen ook lekker.
Door zijn soepelheid, vond ik op een bepaalde manier dat ik de piste erg voelde, door de drukte in snowworld 3x naar onder gegaan en geruild. Nog niet helemaal verkocht.
De flow bindingen kom ik later op terug.

Butron Process Flying v 157
Flow bindingen nx2 gt
Al gelijk een stijvere plank als de burton clash, begin voelde hij wat stroever met steppen en het draaien leek ook wat minder maar raakte ik wel aan gewend, vroeg al wat meer kracht om tailpressen, ollies waren ook nog prettig.

Lib Tech Skate Banana 156
Dacht de Cartel bindingen maar twijfel nu bij het googelen of het niet de mission waren van burton.

Gelijk voelde hij fijn toen ik erop stapte, ging soepel butteren ging lekker voelde speels. Maar ook genoeg grip,ook op de ijzige vlaktes. de Skate banana had niet het floppie gevoel van de burton clash en niet het stijve van de process. Dus voor mijn gevoel een goede middenweg. Hier heb ik ook het langste op doorgebracht.

Helaas had ik geen tijd meer door de drukte om de Ride Machete te proberen ook al was deze stijver dan de bovengenoemde boards.

Flow bindigen nx2-GT
Dan de bindingen, bij de flows, had ik tijdens het testen niet zo zeer het geduld om ze fatsoenlijk in te stellen en om ze beter te begrijpen misschien achteraf wat zonde. Het systeem vond ik wel mooi en zat toch comfortabel zonder druk punten. Echter kreeg ik mijn schoen er niet uit of in doordat ik altijd mijn tenen binding te strak had staan, maar voor comfort wel nodig had. Ook had ik soms het gevoel dat als ik tezeer voorwaards leunde op mijn been bij het steppen dat ik dan tussen de highback door gleed/ hier minder steun had. (dit was alleen van toepassing bij het steppen.

Dan de Cartels/missions

Prettige bindingen alleen was de toestrap toch niet zo goed afgesteld en drukte de spanner mijn schoen naar binnen maar had voor de rest geen hinder, omdat ik toch minder als 2u de tijd had heb ik niet de moeite genomen om dat te fatsoeneren en was ik meer uit om het board te testen. De highback was wat uitgesleten naar mijn menig, en bij elke plof of lichte stoot klapte hij dicht bij het steppen. Doordat ik weer de Large bindigen nodig heb met schoenmaat 11, steekt deze uit t.o.v. het board en met het steppen kwam ik iedere keer met de hak van mijn schoen tegen de binding zwaar irritant. (iemand hier ervaring mee?)

Omdat ik uit de test merk dat reviews toch zeer persoonlijk zijn en de skate banana voor mij het prettigste uitkwam voor zover je dit kan testen in de beperkte tijd die ik had.

Is de Skate Banana naar jullie mening nog een goed allround board? en is er nog genoeg groei? ( even het ervarings niveau omlaag schroeven naar 6-7)

En is er nog iets op te lossen aan die highback want dit is de eerste keer dat ik dit merk bij een binding zelfs als ze dicht zijn.

De skate banana is een écht freestyleboard voor op en naast de piste (en af en toe een rondje door het park) en is ondanks het rockerprofiel toch best snel van de piste af te rijden. Het is niet een board om mooie lange bochten op te draaien, maar als je graag wat trucjes doet op de piste, is dit een prima board, die voorlopig ook niet snel te kort zal komen.

Het probleem met je highback begrijp ik niet helemaal. De meeste highbacks bieden in de lengterichting van het board weinig tot geen steun, dus bij het steppen is het zaak dat je met je voorste been stabiel op je board blijft staan en rustig afzet met je andere voet. Dan schiet je ook niet uit je highback en zal je waarschijnlijk ook minder snel tegen een uitstekende achterste binding aan schoppen.

Als een highback niet overeind blijft staan, is het meestal alleen een kwestie van het schroefje een klein stukje strakker draaien. Ik klap m’n eigen highback zo snel mogelijk plat als ik er niet in sta, omdat deze gewoonte voorkomt dat de binding een keer onder een lift oid blijft hangen.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Doordat ik ergens een compromis moet sluiten neig ik toch meer richting de freestyle dan lange bochten en hard naar onder gaan.

Bij de flow had ik gewoon het gevoel dat ik erlangs schoof, misschien deed ik gewoon bijna een soort press met 1 voet en schoof het board waarschijnlijk naar achter dus eigenlijk niks om mij zorgen om te maken (slechte houding) .

Bij de highback zal ik dan wat beter verwoorden, heb mij ook de gewoonte aangeleerd om deze dicht te klappen bij de liften of als ik maar 1 been in het board heb. Bij het steppen schopte ik iedere keer tegen de highback van de achterste binding die dicht geklapt was en deze uitstak t.o.v. de skate banana.

Is dit normaal of heb ik bij die bindingen gewoon de wide versie van het board nodig?

Zolang je met je tenen/hielen of onderdelen van je binding de sneeuw niet of nauwelijks raakt bij een bocht is dat geen probleem. Wide gebruik je in principe alleen bij te grote voeten, te grote bindingen mogen daar niet de aanleiding voor zijn.

Voortbewegen door te steppen is altijd een beetje een klungelige bezigheid, dus het is een kwestie van oefenen om je binding niet elke keer een schop te verkopen.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Plaats een reactie