Damesski voor lichtgevorderde skister + lengte

Hallo skikenners,

Ik ski sinds een paar jaar en heb de basis van parallel onder de knie, ga vlot blauw en de meeste rode pistes af. Ben op dit moment aan het werken op kortere bochtjes en (vooral) iets meer snelheid durven pakken. Ben namelijk nogal een controlefreak en wil dus graag op elk moment meteen kunnen stoppen, maar dat zorgt er vooral voor dat ik als een bomma’tje de piste afhobbel, hoewel het technisch wel lukt als ik wat sneller ga ook. Zit dus vooral in het kopje.

Ik heb de afgelopen jaren op huurski’s geskied, pas geleden een paar dagen op de Dynastar Reveal met lengte 165. Dit werd zo aangeraden in de huurwinkel toen ik niveau aangaf, en skiman vroeg of ik liever iets langer of korter had, waarbij korter makkelijker bochtjes zou draaien. Bochten gingen op zich zeker wel ok, bleef af en toe haperen maar dat lag eerder aan terrein en eigen techniek. Vervelender vond ik dat ik hem helemaal niet stabiel vond als ik dan uiteindelijk wat snelheid durfde pakken (vriend stuurde me op wat racebanen en liet me schuss gaan op hellinkjes voor vlakkere stukken om niet te moeten prikken etc.). Ligt dit aan mijn eigen onervarenheid/tehcniek of zou een iets langere ski daarin meer stabiliteit geven?

Mijn gegevens:
Vrouw, 27 jaar, niveau 5, 1m82, 80kg. Stijl: nog in ontwikkeling, op dit moment redelijk lange bochten, alles on piste en overwegend blauw en rood, of ‘lichtzwart’.

Ik zou in de paasvakantie en misschien tussendoor indoor een paar ski’s willen testen, maar heb geen idee waar op te letten of te beginnen. Een ski die nog wat ‘meegroeit’ zou ideaal zijn. Ik keek online al wat rond, maar zag wel dat heel wat damesski’s maar tot een lengte van 1m65 of daarrond worden aangeboden. Is het dan een optie om naar mannenmodellen uit te wijken, gezien mijn lengte?

Ik kan je niet heel erg helpen, maar misschien met één dingetje: ski’s willen geloof ik helemaal niet schuss fahren dus zullen dan altijd wat zoekerig aanvoelen. Dat is mijn ervaring althans. Zelfs heftige reuzenslalomski’s, echte beesten, voelen volledig rechtdoor maf aan. Ik ga vrijwel nooit schuss, ja, als het echt moet om een heuvel op te komen, maar hoe erg is dat je ski die ene keer per dag 20 seconden wat zoekerig aanvoelt? Zou daar zeker geen ski op uitzoeken. Als een ski op hoge snelheid in een gesneden bocht niet stabiel aanvoelt, dan moet je naar een heftigere ski uitkijken, dat is niet de bedoeling.

Volgens mij kan elke vrouw prima op een herenski uit de voeten overigens. Het is niet dat vrouwen met een andere techniek skien of zo. Ja, vrouwen hebben doorgaans minder gewicht en spierkracht en ook een ander zwaartepunt, maar dit dwingt je absoluut niet in de categorie damesskis. Ik (163, 60-65kg) kijk nooit naar damesski’s omdat die vaak worden omschreven als ‘cruise ski’s’, en dat zoek ik niet in een ski. Volgens mij zijn damesskis doorgaans wat lichter, maar er zijn zat lichte herenskis te vinden, in welke categorie dan ook.

Gewoon voor een unisex ski gaan gezien je lengte. Unisex verkoopt na een paar jaar ook beter als je weer wat nieuws wilt ;)

De stabiliteit van die 165 Dynastar kan ik me voorstellen dat die te wensen overliet met jouw lengte, van wat ik online kon vinden is het wel een korte bochten ski maar ja,m als je dan snelheid maakt kunnen ze al snel aanvoelen als niet stabiel. @GiGi heeft vast wat suggesties voor je, wellicht de Atomic Redstar XTI?

Nou ben ik toch ineens op dreef ;)

165 Kan een prima lengte zijn. Dat hangt heel erg af van de ski. Voor slalomski’s (korte gesneden bochten) is 165 de standaardlengte. Ik zie hele flinke mannen met slaloms op die lengte. Maar een cruiser op 165 is met 80kg misschien wat weinig body (als je dan een bocht op snelheid maakt, duw je de ski als het ware een beetje weg in plaats van dat ie in de sneeuw grijpt en terugdruk geeft).

Ik ben niet zo thuis in dit niveau ski’s, maar wilde je toch meegeven wat mijn ervaringen zijn omdat deze dingen denk ik in alle categorieën opgaan.

Dank je wel voor alle reacties! Ik weet dat er nog heel wat techniek bij te schaven valt, dus uiteraard is dat onrustige bij hogere snelheid nog kwestie van wat wennen, maar omdat dit net 1 van mijn zwakkere punten is, hoop ik dat een iets stabielere ski hierbij kan helpen. Was ook naar mijn gevoel niet enkel bij schuss, maar zelfs in iets kortere bochtjes. Was op steilere stukken de hele tijd aan het corrigeren leek het wel. Again, ook een kwestie van techniek natuurlijk.

Aan echte slalom- of carveski’s ben ik nog niet toe, dus voorlopig toch maar mijn heil zoeken in iets langere, stevigere ski’s ivm lengte en gewicht. Binnenkort maar eens indoor wat gaan proberen, en in april weer huurmateriaal, eventueel ter plaatse wat wisselen.

veel uitproberen is mijn devies
ik ski vanaf mijn 6e (nu . dan 50 jaar) en heb veel verschillende ski’s gehad maar word gek van alle omschrijvingen. Bij de verhuurder aangegeven dat ik wel in was om te kopen en ook in welke prijsklasse, maar wil eerst meerdere ski’s uitproberen.

derde paar was een feestje !! en dan weet je het zeker.

met alle teksten weet je het nooit zeker. dat is net als een fauteuil kopen in de folder: dan weet je toch ook niet hoe het zit

Tsja, een goede verkoper kan ook behoorlijk schelen. Onlangs in Frankrijk gaan shoppen. Aangegeven wat me wel beviel aan de huidige ski’s maar ook waar ik ze te kort vond schieten. Was voor de betreffende verkoper ruim voldoende om met een prima advies van enkele modellen te komen.

Edwin van Riel

Ik ga sowieso nog heel veel testen, op papier kan je inderdaad niet beslissen, maar het geeft toch ergens wat richting of helpt kiezen in het redelijk grote assortiment. Ik heb helaas geen 50 skidagen per jaar om wat mee te proberen en te wisselen, dus dan hoef ik mijn tijd niet langer te ‘verdoen’ met bv redelijk korte ski’s.

Ik vermoed dat ter plaatse kopen wel een goed idee is, gezien de testmogelijkheden etc.

Plaats een reactie