Welk skigebied rond begin april?

Rond het weekend van 1-2 april willen we nog een shortski gaan doen. Wie heeft er ervaring rond die periode?

Wensenlijstje:

  • rustig
  • sneeuwzeker, dalafdaling open (normaal gesproken)
  • leuk dorp, beetje apres ski is fijn maar hoeft niet super te zijn.
  • Acco dicht bij piste (ben geen fan van de skibus)
  • een paar pistes tussen de bomen zou leuk zijn, maar natuurlijk afhankelijk van de sneeuw
  • reistijd niet te lang, vorarlberg en west tirol hebben de voorkeur (zodat we ook niet langs München hoeven, we reizen op een werkdag)
  • Groot gebied heeft de voorkeur maar geen harde eis.

Ik heb nu op het lijstje staan:

  • Sölden (maar misschien nog druk rond die tijd?)
  • Lech (geen gletscher maar normaal wel voldoende sneeuw zou je zeggen)
  • Samnaun (is dan de dalafdaling nog mogelijk en is er een beetje apres ski? Het hoeft geen Ischgl te zijn :))
  • Serfaus (geen idee hoe het late season is daar)
  • Obergurgl (bekend, eerder geweest eind april)

Wie heeft er ervaring rond die tijd in deze gebieden of andere waar ik nog niet aan gedacht heb?

Boeken is een beetje afhankelijk van de gebiedskeuze, sommige zou ik nu al wel durven boeken, maar bij andere mogelijk de condities afwachten.

Alvast bedankt voor jullie input!

*bericht bewerkt door Hessel op 05 feb 2017 07:33

Voor de goede orde, qua sneeuwzekerheid kom ik er wel redelijk uit, maar ik ben meer benieuwd naar hoe druk het gemiddeld genomen is rond die periode in de verschillende gebieden :)

Over het algemeen, hoe hoger gelegen, hoe drukker het is laat in het seizoen.

Ik zou bij voorkeur op het allerlaatste moment boeken en als de omstandigheden goed zijn een lager gelegen gebied kiezen als je rustige pistes wil hebben.

Voor de goede orde, qua sneeuwzekerheid kom ik er wel redelijk uit, maar ik ben meer benieuwd naar hoe druk het gemiddeld genomen is rond die periode in de verschillende gebieden :)

Hessel op 5 feb 2017 13:27

Obergurgl/Hochgurgl: Rustig en sneeuwzeker rond die periode
Sölden: Kan druk zijn rond die periode, imo minder sneeuwzeker als Obergurgl en ook duurder
Les Deux Alpes: perfect om je een paar dagen te vermaken rond die periode, best sneeuwzeker, maar druk tijdens de week van “Snowjam”
Hintertux: Goed te doen rond die periode, kan druk zijn
Stubai: Sneeuwzeker, maar saai
Obertauern: sowieso sneeuwzeker en rustig rond die periode maar te laag gelegen waardoor het sowieso pappen wordt
Zermatt: behoeft qua sneeuwzekerheid rond die periode geen uitleg, kan druk zijn tijdens de dagen van Zermatt Unplugged
Engelberg: Heel sneeuwzeker rond die periode, qua drukte nooit echt last gehad daar rond die periode + het is dichtbij

*bericht bewerkt door DavidW op 05 feb 2017 13:40

Mijn volgorde zou zijn:

  • Serfaus: leuk dorp, vrij rustig en nog voldoende pistes met goede sneeuwkwaliteit, dalafdalingen zo goed als zeker open
  • Samnaun of Ischgl: top qua sneeuwkwaliteit en zeker dalafdalingen open
  • Obergurl: top qua sneeuwkwaliteit en rustig, wel iets verder rijden
  • Sölden: top qua sneeuwkwaliteit (gletschjer), iets verder rijden
  • Lech: te weinig pistes boven 2000m en dus snel overal papsneeuw

Thanks to all.
Is Lech rond die tijd al een risico? Had ik niet verwacht.

Ik zou Obergurgl nemen, qua apres ski niet top maar in ruil wel een fijne sfeer. Uitstapjes naar Solden zijn mogelijk en ik zou voor een dag naar Kuhtai gaan.

Mijn volgorde zou zijn:

  • Serfaus: leuk dorp, vrij rustig en nog voldoende pistes met goede sneeuwkwaliteit, dalafdalingen zo goed als zeker open
  • Samnaun of Ischgl: top qua sneeuwkwaliteit en zeker dalafdalingen open
  • Obergurl: top qua sneeuwkwaliteit en rustig, wel iets verder rijden
  • Sölden: top qua sneeuwkwaliteit (gletschjer), iets verder rijden
  • Lech: te weinig pistes boven 2000m en dus snel overal papsneeuw
Skiwi op 5 feb 2017 13:44

TS is op zoek naar een rustig gebied, dan kun je uit bovenstaand rijtje Sölden, Serfaus en Ischgl/Samnaun sowieso wegstrepen.

De Stubai Gletcher is voor een paar dagen prima. Niet het meest uitdagend gebied maar wel vrij lekkere relaxen pistes.

May the ski force be with you !!

Zit ook te kijken voor die periode. Ben van plan om stedentripje Innsbruck te combineren met skien. Verschillende mogelijkheden te bereiken met gratis skibus: stubaier gletsjer, kuhtai, axamer lizum. Misschien ook nog het overwegen waard, tenzij je echt aan de piste wilt zitten uiteraard ;)

Lech maar ook het naastgelegen Warth-Schrocken zijn normaal gesproken rond die tijd geen risico, Zuid hellingen in Lech hebben natuurlijk wel last van de zon, pistes in bv Zurs en Warth-Schrocken liggen op noordhellingen en blijven lang goed.

TS is op zoek naar een rustig gebied, dan kun je uit bovenstaand rijtje Sölden, Serfaus en Ischgl/Samnaun sowieso wegstrepen.

Sölden en Ischgl/Samnaun misschien wel, maar Serfaus is in die periode wel al een pak rustiger.

Met rustig bedoel ik eigenlijk geen wachttijden bij de lift. In januari ben ik in Sölden geweest en daar waren op het verbindingsstoeltje richting de gletscher na nauwelijks tot geen wachttijden.
Als dat rond 1 april vergelijkbaar is dan is dat prima.
En uiteindelijk is het wel gezellig om niet in een lege apres skitent te staan :)

Obergurgl ken ik en daar is de apresski vrij beperkt tot eigenlijk 1 tent, dat geeft nog wel wat volk inderdaad maar de liften zijn erg rustig.

En acco aan de piste heeft wel de voorkeur inderdaad (Sölden Innerwald bijvoorbeeld).

*bericht bewerkt door Hessel op 05 feb 2017 18:15

Eventueel is Tignes of Val d’Isere nog een optie? Een accommodatie aan de piste in Val d’Isere zal wel vrij prijzig zijn, maar je kan via Airbnb misscihen geluk hebben!

Val Thorens vóór de Dutchweek… lekker rustig dan en altijd sneeuw genoeg…

Better people, better food... and better beer!

Bedankt allemaal.

Inmiddels hebben we het plan gewijzigd en gaan we ergens de eerste helft van maart. Dat maakt het alweer een stuk ruimer qua gebiedskeuze.
Anders was het waarschijnlijk toch Sölden of Obergurgl geworden (en dat kan nu nog steeds)

*bericht bewerkt door Hessel op 06 feb 2017 09:26

Plaats een reactie