Eigen skileraar meenemen op skiverlof

Vraagje, info, bemerkingen graag.
Binnenkort weer op vakantie met misschien eigen leraar voor de kinderen.
Word dit eigenlijk toegestaan door de plaatselijke skischolen? (boetes, …)
Waar moeten we zeker op letten alvorens hierop in te gaan, buiten de brevetten van skileraar (dewelke, BVSI, …?), duidelijke prijsafspraken, lesuren, … .
Hoe zit het eigenlijk met eventuele ongevallen die gebeuren in de les met een ter plaatse geregistreerde ski school ( verzekering, gekwetste transport, …) en een eigen leraar?
Indien jullie nog extra info hebben, laat maar komen.
Alvast bedankt voor alle nuttige info.

Zal waarschijnlijk per gebied/land anders geregeld zijn dus misschien handig om te vermelden waar je heen gaat.
Mijn vraag is waarom je er voor zou kiezen iemand mee te nemen als er daar ook leraren te huur zijn. Iemand meenemen en van onderdak voorzien lijkt mij een prijzig iets.

Übung macht den meister!!!

Ischgl is het gebied. de prijs is een stuk lager dan ter plaatse. We moeten geen onderdak of eten voorzien.

Puttie Puttie Een skileraar verdient relatief al heel weinig. Ga je hem/haar nu nog meer uitknijpen! Sorry dat ik het zeg maar je lijkt wel op een Hollandse VOC kolonist uit zeventiende eeuw.

1 Het mag niet ivm ontduiken van premies in Oostenrijk.
2 Je bent niet verzekerd als er iets gebeurd.
3 En er wordt zwaar gecontroleerd en riskeert een boete.
4 En geloof me alle smoezen hebben ze al gehoord.
Niet beginnen aan dit soort constructies.
Gewoon naar de skischool zit je veilig en geeft een hoop rust voor die paar dagen.

@Hooykaas, heb je een bron voor jouw bemerkingen? Het klinkt meer alsof je anderen jouw mening wil opdringen.

En over dat uitknijpen, wat is eerlijker, een leraar een eerlijk ZZP-tarief betalen of via de skischool de les boeken. Die skischolen, dat is pas moderne slavernij. De leraren(nouja, studenten met een vodje waarmee je in bepaalde landen les mag geven) zitten met veel te veel in een veel te klein appartement, werken op oproepbasis en hebben in een goede maand 800euro netto.

@Hooykaas, heb je een bron voor jouw bemerkingen? Het klinkt meer alsof je anderen jouw mening wil opdringen.

En over dat uitknijpen, wat is eerlijker, een leraar een eerlijk ZZP-tarief betalen of via de skischool de les boeken. Die skischolen, dat is pas moderne slavernij. De leraren(nouja, studenten met een vodje waarmee je in bepaalde landen les mag geven) zitten met veel te veel in een veel te klein appartement, werken op oproepbasis en hebben in een goede maand 800euro netto.

RRski op 6 feb 2017 08:38

Moet je bij een andere skischool gaan werken. Waar ik werkte verdiende ik veel meer, maar nog steeds erg weinig vergeleken met een normale baan. Accommodatie was prima en er was altijd werk.

Volgens mij mag het weldegelijk. Vrij verkeer binnen de EU.

De vraag die ik heb is: waar komt de leraar vandaan? Die zal wellicht wel zaken moeten regelen, maar op zichzelf mag je een aanbieder nemen die in een ander EU land is gevestigd.

@Hooykaas, heb je een bron voor jouw bemerkingen? Het klinkt meer alsof je anderen jouw mening wil opdringen.

En over dat uitknijpen, wat is eerlijker, een leraar een eerlijk ZZP-tarief betalen of via de skischool de les boeken. Die skischolen, dat is pas moderne slavernij. De leraren(nouja, studenten met een vodje waarmee je in bepaalde landen les mag geven) zitten met veel te veel in een veel te klein appartement, werken op oproepbasis en hebben in een goede maand 800euro netto.

RRski op 6 feb 2017 08:38

Moet je bij een andere skischool gaan werken. Waar ik werkte verdiende ik veel meer, maar nog steeds erg weinig vergeleken met een normale baan. Accommodatie was prima en er was altijd werk.

Anna86 op 6 feb 2017 08:55

Ik ben geen skileraar, het ging over de opmerking over het uitknijpen…

Ik vind vooral de effectieve skitijd in de klasjes (alleen ervaring in Oostenrijk) erg minimaal. In klasjes met 10 tot 12 kinderen leren de achterste 6 sowieso weinig is mijn gevoel. Dan natuurlijk veel wachten op gevallen kids, skileraar die af en toe staat te kletsen met bekenden, ouders die net te laat met kinderen komen aanzetten waardoor alles weer langer duurt (mijn persoonlijke ergernis)…het zou, zeker voor de iets oudere kinderen, best allemaal wat beter (en fanatieker) mogen. Ik begrijp het idee om zelf een leraar mee te nemen dus wel…

Veel “skileraars” krijgen inderdaad een vodje papier waarmee ze dan les mogen geven onder de vlag van de lokale skischolen. “Kunnen” is dan weer wat anders.
Dit hebben we reeds meermaals meegemaakt, Maar daar ga het nu even niet over.
Ik wil graag eventjes feiten en nuttige tips, geen moraalridders die de geschiedenis er even willen bijhalen.
Bedankt RRski en Anna86.

Je gaat gewoon privé les geven aan je eigen kinderen, daar komt het op neer toch? Dat je dat iemand anders laat doen is jouw keuze en verantwoordelijkheid lijkt mij. Je ziet zoveel families met hun kinderen bezig, zeker locals. Nergens staat dat je dat via lokale leraren, in welk land dan ook, moet doen. De verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid blijft gewoon bij jou en de ingehuurde skileraar is dan ook gewoon een weekpassant die zijn eigen verzekeringen kan afsluiten en onderdeel is van jullie vakantiegroep. Ik ga er hier dan van uit dat je de persoon zelf een vergoeding geeft en niet officieel inhuurt via een skischool waar dan ook.

Of dat nu wel of niet een goed plan is kun je alleen zelf inschatten maar ik zou wel zeker willen zijn dat de persoon het gebied (welke???) heel goed kent en hij meer heeft dan Anwarter of equivalent.

@Puttie

Het meest zuiver is als je de eigen skileraar tijdelijk onderbrengt bij de plaatselijke skischool en hem/haar via die skischool weer inhuurt. Dan weet je zeker dat je geen gedoe krijgt. Iedere andere optie zal mogelijk gedoe opleveren. Volgens mij kan het wel als je een band hebt met de leraar buiten deze vakantie om. Dus bv familie of een goede vriend. In dat geval wordt het in Oostenrijk beschouwd als “vriendendienst”. Het wordt dan echter lastig als je die leraar ook betaald.

@Puttie

Het meest zuiver is als je de eigen skileraar tijdelijk onderbrengt bij de plaatselijke skischool en hem/haar via die skischool weer inhuurt. Dan weet je zeker dat je geen gedoe krijgt. Iedere andere optie zal mogelijk gedoe opleveren. Volgens mij kan het wel als je een band hebt met de leraar buiten deze vakantie om. Dus bv familie of een goede vriend. In dat geval wordt het in Oostenrijk beschouwd als “vriendendienst”. Het wordt dan echter lastig als je die leraar ook betaald.

77steve op 6 feb 2017 09:25

Waarom zou je de lokale skischool betalen?

Hij wil een zzp-er uit Nederland inhuren. Dat mag. Die zzp-er moet vervolgens zorgen voor verzekeringen e.d.

Puttie Puttie Een skileraar verdient relatief al heel weinig. Ga je hem/haar nu nog meer uitknijpen! Sorry dat ik het zeg maar je lijkt wel op een Hollandse VOC kolonist uit zeventiende eeuw.

1 Het mag niet ivm ontduiken van premies in Oostenrijk.
2 Je bent niet verzekerd als er iets gebeurd.
3 En er wordt zwaar gecontroleerd en riskeert een boete.
4 En geloof me alle smoezen hebben ze al gehoord.
Niet beginnen aan dit soort constructies.
Gewoon naar de skischool zit je veilig en geeft een hoop rust voor die paar dagen.

Hooykaas op 6 feb 2017 07:51

Afgezien van het belachelijke toontje dat je meent te moeten gebruiken, ben ik ook wel benieuwd naar de bronnen waaruit deze punten blijken? Ik denk namelijk dat oa @DSvier gelijk heeft en dat een zelfstandige skileraar (als daar tenminste sprake van is) les mag geven en dat deze moet zorgen voor de benodigde waarborgen. Of je dan nog steeds goedkoper uit bent, vraag ik me af maar dat is het punt even niet.

Puttie Puttie Een skileraar verdient relatief al heel weinig. Ga je hem/haar nu nog meer uitknijpen! Sorry dat ik het zeg maar je lijkt wel op een Hollandse VOC kolonist uit zeventiende eeuw.

1 Het mag niet ivm ontduiken van premies in Oostenrijk.
2 Je bent niet verzekerd als er iets gebeurd.
3 En er wordt zwaar gecontroleerd en riskeert een boete.
4 En geloof me alle smoezen hebben ze al gehoord.
Niet beginnen aan dit soort constructies.
Gewoon naar de skischool zit je veilig en geeft een hoop rust voor die paar dagen.

Hooykaas op 6 feb 2017 07:51

Bestaat Europese Rechtspraak rond, ik ken een Belgisch reisbureau dat ieder jaar skileraars van hier meeneemt naar Oostenrijk en die zijn wel degelijk met alles in orde. Frankrijk is moeilijker, maar das nog maar even, die hebben zich uiteindelijk ook gewoon te schikken naar het EHRM (stel Le Pen haar Frexit komt er, dan kan dit weer allemaal veranderen natuurlijk…)

*bericht bewerkt door DavidW op 06 feb 2017 10:00

Er zitten wel wat juridische haakjes en oogjes aan. Het fijne weet ik er niet van.
In beginsel zou een staatlich gediplomeerd leraar overal moeten kunnen werken.
Of dat voor anwärters en landesleraren ook geldt weet ik niet, normaal moeten die onder verantwoordelijkheid van een staatlich gediplomeerde staan.
Hoe het nu precies zit met het meenemen van leraren door reisorganisaties weet ik niet of dan ook de strenge diploma eisen gelden. Er is recentelijk een en ander gewijzigd op dit gebied in Tirol (mogelijk ook in andere länder).

Omdat er sprake is van vergoeding is er in beginsel geen sprake meer van enige vriendendienst, dus die vlieger gaat niet op.

Het is aan de leraar om zijn zaakjes juridisch goed op orde te hebben (lesbevoegdheid, inschrijvingen, verzekeringen, fiscaal) Is dat okee, dan is er geen beletsel om in Oostenrijk les te geven.

@Puttie

Het meest zuiver is als je de eigen skileraar tijdelijk onderbrengt bij de plaatselijke skischool en hem/haar via die skischool weer inhuurt. Dan weet je zeker dat je geen gedoe krijgt. Iedere andere optie zal mogelijk gedoe opleveren. Volgens mij kan het wel als je een band hebt met de leraar buiten deze vakantie om. Dus bv familie of een goede vriend. In dat geval wordt het in Oostenrijk beschouwd als “vriendendienst”. Het wordt dan echter lastig als je die leraar ook betaald.

77steve op 6 feb 2017 09:25

Waarom zou je de lokale skischool betalen?

Hij wil een zzp-er uit Nederland inhuren. Dat mag. Die zzp-er moet vervolgens zorgen voor verzekeringen e.d.

DSvier op 6 feb 2017 09:35

@DSVier ; je geeft het antwoord op mijn vraag zelf al. Als je het via de lokale skischool doet, dan weet je als ZZP’er zeker dat je alle benodigde papieren ook hebt. Het scheelt je dus gedoe, precies het punt dat ik aangaf. Het kan daarmee ook voor de ZZP’er in kwestie aantrekkelijk zijn, omdat die het dan niet allemaal voor één week hoeft te regelen.

wie weet hoe het zit met de aansprakelijkheid van de meegenomen skileraar? Ik weet wel regels ofpiste maar niet onpiste?

En ik lees hier vaker dat families het doen en daar zelf erg blij mee zijn.
(Of het mag?)

@Puttie

Het meest zuiver is als je de eigen skileraar tijdelijk onderbrengt bij de plaatselijke skischool en hem/haar via die skischool weer inhuurt. Dan weet je zeker dat je geen gedoe krijgt. Iedere andere optie zal mogelijk gedoe opleveren. Volgens mij kan het wel als je een band hebt met de leraar buiten deze vakantie om. Dus bv familie of een goede vriend. In dat geval wordt het in Oostenrijk beschouwd als “vriendendienst”. Het wordt dan echter lastig als je die leraar ook betaald.

77steve op 6 feb 2017 09:25

Waarom zou je de lokale skischool betalen?

Hij wil een zzp-er uit Nederland inhuren. Dat mag. Die zzp-er moet vervolgens zorgen voor verzekeringen e.d.

DSvier op 6 feb 2017 09:35

@DSVier ; je geeft het antwoord op mijn vraag zelf al. Als je het via de lokale skischool doet, dan weet je als ZZP’er zeker dat je alle benodigde papieren ook hebt. Het scheelt je dus gedoe, precies het punt dat ik aangaf. Het kan daarmee ook voor de ZZP’er in kwestie aantrekkelijk zijn, omdat die het dan niet allemaal voor één week hoeft te regelen.

77steve op 6 feb 2017 10:46

Als die zzp-er dat nodig heeft, dan moet die zzp-er dat regelen lijkt mij.

Ik zie de meerwaarde verder niet zo. De zzp-er moet zorgen dat hij de juiste papieren en verzekeringen heeft en dient te zorgen voor de juiste afdracht aan belastingen en premies. Daar moet hij vooral zijn klant niet lastig mee vallen.

En de lokale skischool inschakelen lijkt mij een blokkade voor de gedachte ‘prijstechnisch gunstiger’. ;)

wie weet hoe het zit met de aansprakelijkheid van de meegenomen skileraar? Ik weet wel regels ofpiste maar niet onpiste?

En ik lees hier vaker dat families het doen en daar zelf erg blij mee zijn.
(Of het mag?)

An32 op 6 feb 2017 10:57

Het zou toch van de zotte zijn als het niet mag?

Je mag ook gewoon een kok meenemen om voor je te koken in een gehuurd huis. Hoef je ook niet via een plaatselijk restaurant te laten lopen…

*bericht bewerkt door DSvier op 06 feb 2017 11:00

Ik heb de knuppel weer aardig in het hoenderhok gegooid zie ik.
@RRski
Ik ga er niet te veel tijd in steken.Ik heb het nogal druk.
Mijn mening wil ik niet opdringen (zo belangrijk is het niet)

Voor een weekje ZZP heb je nodig:
Umsatzsteuer nummer
Einkommensteuer nummer
Die grunderwerbsteuer nummer
Goedkeuring kleinunternehmenregelung nieuw vanaf 1-1-2017
Bankrekening in Oostenrijk
Vast adres in Oostenrijk (skischool)
Geen Hotel adres
De juiste diploma’s etc. etc.
Ik zou zeggen beginnen maar !

RR je hebt het over een vodje papier .Ik ken beginnende leraren die meer dan goed hun werk doen hoor!
@Indepoeder Je hebt gewoon pech gehad met de leraar.(als je niet tevreden was had je moeten ingrijpen)
@Hessel Je hebt volkomen gelijk er zitten veel juridische haken en ogen aan ?
Ik zou het er niet voor over hebben voor iemand die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten en nog te beroerd is om mijn hotel, drankje,eten te betalen.

*bericht bewerkt door Hessel op 06 feb 2017 11:49

Gewoon pech gehad met de leraar? Beetje kort door de bocht. Hebben we wel vaak pech gehad bij meerdere scholen. Laatste keer ook gestopt met lessen. Liever dan in Nederland op baan lessen en in Oostenrijk veel skiën.

@Hooykaas, dat is volgens mij niet nodig als je als NLer of Belg een weekcontract maakt in eigen land met een landgenoot die je die week inzet in ander land denk ik niet dat je langs de AU belasting hoeft voor die ene week. Het had net zo goed een privé chauffeur kunnen zijn die jou heen en weer rijdt. Ik werk ook een aantal weken per jaar in het buitenland maar dat veranderd niets aan mijn contract/afdracht in NL.

Maar het lijkt mij nogal theoretisch want vermoedelijk zal @Puttie voor die ene week gewoon een bedrag zwart afspreken voor de leraar/lerares en klaar zijn we. Als iedereen zich dan gewoon verzekerd als een toerist die een week gaat skiën zoals wij (bijna) allemaal is daarmee de kous af. @Puttie blijft te allen tijde verantwoordelijk voor zijn kroost en aan wie hij die toevertrouwt.

Ik ken een groep mensen die dat ook doen. ( leraar menenen)

Die skileraar boekt zijn eigen app. Enz en neemt tegen een op voorhand afgesproken bedrag hun kinderen, 6 in totaal, die week op sleeptouw mee.
De voordelen zijn, Dat je zelf de begin en eind tijd kan afspreken en dat iedereen met lunchtijd samen op de berg kan eten. Ondertussen leren de kinderen en je kan zelf vrij skiën

Eigenlijk meer een veredelde aupair zeg maar.

In het kader van één Europa zou het zo moeten zijn dat een nette arbeidsovereenkomst in welk land dan ook voor een week voldoende zou moeten zijn. De vraag is of TS dat van plan is. Omdat hij/zij aangeeft dat de prijs een stuk lager is dan ter plaatse, denk ik dat het deels zwart gaat. Anders kan het bijna niet, te meer daar de leraar zelf voor onderdak, eten (en neem ik aan de reis) gaat zorgen. Als je dat allemaal voor een prijs “een stuk lager dan ter plaatse” wil, dan moet je het bijna wel grijs of zwart doen.

Maar goed, als je het allemaal netjes vastlegt in het thuisland, conform de wetgeving die daar geldt, en alle deelnemers goed verzekerd zijn, dan loop je weinig risico. Behalve in Frankrijk, omdat die nog een “kop” op de Europese regelgeving hebben gezet.

Ik heb de knuppel weer aardig in het hoenderhok gegooid zie ik.

@RRski
Ik ga er niet te veel tijd in steken.Ik heb het nogal druk.
Mijn mening wil ik niet opdringen (zo belangrijk is het niet)

Voor een weekje ZZP heb je nodig:
Umsatzsteuer nummer
Einkommensteuer nummer
Die grunderwerbsteuer nummer
Goedkeuring kleinunternehmenregelung nieuw vanaf 1-1-2017
Bankrekening in Oostenrijk
Vast adres in Oostenrijk (skischool)
Geen Hotel adres
De juiste diploma’s etc. etc.
Ik zou zeggen beginnen maar !

RR je hebt het over een vodje papier .Ik ken beginnende leraren die meer dan goed hun werk doen hoor!

@Indepoeder Je hebt gewoon pech gehad met de leraar.(als je niet tevreden was had je moeten ingrijpen)

@Hessel Je hebt volkomen gelijk er zitten veel juridische haken en ogen aan ?
Ik zou het er niet voor over hebben voor iemand die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten en nog te beroerd is om mijn hotel, drankje,eten te betalen.

Hooykaas op 6 feb 2017 11:10

Ik bestrijd dat je al de genoemde zaken nodig hebt op de diploma’s na.

Dat zou immers ook een enorme belemmering zijn van het vrij verkeer wat binnen de EU nu eenmaal tot de fundering behoort.

Ik heb de knuppel weer aardig in het hoenderhok gegooid zie ik.

@RRski
Ik ga er niet te veel tijd in steken.Ik heb het nogal druk.
Mijn mening wil ik niet opdringen (zo belangrijk is het niet)

Voor een weekje ZZP heb je nodig:
Umsatzsteuer nummer
Einkommensteuer nummer
Die grunderwerbsteuer nummer
Goedkeuring kleinunternehmenregelung nieuw vanaf 1-1-2017
Bankrekening in Oostenrijk
Vast adres in Oostenrijk (skischool)
Geen Hotel adres
De juiste diploma’s etc. etc.
Ik zou zeggen beginnen maar !

RR je hebt het over een vodje papier .Ik ken beginnende leraren die meer dan goed hun werk doen hoor!

@Indepoeder Je hebt gewoon pech gehad met de leraar.(als je niet tevreden was had je moeten ingrijpen)

@Hessel Je hebt volkomen gelijk er zitten veel juridische haken en ogen aan ?
Ik zou het er niet voor over hebben voor iemand die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten en nog te beroerd is om mijn hotel, drankje,eten te betalen.

Hooykaas op 6 feb 2017 11:10

Ik bestrijd dat je al de genoemde zaken nodig hebt op de diploma’s na.

Dat zou immers ook een enorme belemmering zijn van het vrij verkeer wat binnen de EU nu eenmaal tot de fundering behoort.

DSvier op 6 feb 2017 13:27

Dit zijn eerder vereisten als je je daar als skileraar (skischool) zou willen gaan vestigen.

@Indepoeder Ik vind het erg dat jullie bij verschillende skischolen zo slecht les hebben gehad.Dat mag natuurlijk niet gebeuren.
Maar het hangt echt af van de inzet van de individuele leraar.
Skiles moet een feest zijn het is tenslotte vakantie .

Wat maar weinige weten is dat de Oostenrijkse belastingdienst enorm aanwezig is op de piste.En als ze zien dat je professionele oefeningen doet met een groepje mensen je heel wat uit te leggen hebt.Ze verdenken je bijvoorbaat van zwartwerk.

@Indepoeder Ik vind het erg dat jullie bij verschillende skischolen zo slecht les hebben gehad.Dat mag natuurlijk niet gebeuren.
Maar het hangt echt af van de inzet van de individuele leraar.
Skiles moet een feest zijn het is tenslotte vakantie .

Wat maar weinige weten is dat de Oostenrijkse belastingdienst enorm aanwezig is op de piste.En als ze zien dat je professionele oefeningen doet met een groepje mensen je heel wat uit te leggen hebt.Ze verdenken je bijvoorbaat van zwartwerk.

Hooykaas op 6 feb 2017 13:59

Das goed om te weten, heb altijd de indruk gehad dat ze in Oostenrijk niet al te tuk zijn op belastingen en controle.

Wat ouder berichtje uit Vorarlberg: http://vorarlberg.orf.at/news/stories/2572938/

Ausländische Skilehrer müssen sich anmelden
Nur ein diplomierter Skilehrer, der eine klar definierte Ausbildung vorweisen kann, darf außerhalb einer Skischule selbstständig unterrichten. Skilehrer aus anderen EU-Staaten und dem EU-Ausland, müssen sich beim Landesverband der Skischulen anmelden. Dann erhalten sie die Erlaubnis, in Vorarlberg zu unterrichten. Auf dieser gesetzliche Regelung - im sogenannten Ausflugsverkehrs - fußt die Kontrolle. Gegen Skilehrer, die das österreichische Niveau der Ausbildung erfüllen, habe niemand etwas, so Melmer.

Mits voorzien van de juiste papieren en even netjes aangemeld bij het ‘Landesverband der Skischulen’ is het geen probleem dus.

Plaats een reactie